Jump to content

Hvilken 1911?


abel

Recommended Posts

Hei godfolk! :smile:

 

Nå har det seg slik at jeg har så lyst på en singelstack 45 at jeg skal gå hen å kjøpe meg en sånn. Så er det store spørsmålet: Hvilken? Tenkte Colt Gold Cup, men det er jo mye annet bra som Les Baer, Para, STI osv. Jeg hadde planer om at dette skulle være en skikkelig pang som skal få kjørt seg i felt og kanskje denne nye single stack klassen i praktisk. Pangen må GÅ BRA ut av esken. Den MÅ videre se bra ut og være driftssikker.

 

Noen gode forslag til produsent og hvor man sånt kjøper?

Link to comment
Share on other sites

SPS - Pedersens

STI - Litt forskjellig, har hørt rykter om ny leverandør

Litt rimeliger er Ruger, og Rmenington R1 muligens gode alternativer.

 

Om det rett ut av esken og bra du skal ha.

Ellers er det goldcup, series 70/80 colt eller springfield som er siker stikk. men de må som regel til jobb (inkludert goldcup, jeg har hatt tre stk, alle har blitt overhalt)

Link to comment
Share on other sites

Har en Kimber Team Match II 45.ACP. Mått fikse på noen småproblemer, men etter at det var gjort må jeg si meg svært fornøyd med den. En kar jeg traff på skytterbanen i fjord hadde også en slik, og han hadde aldri hatt noen problemer med sin. Dette er en 1911 til ca. 1500 $. De fleste eksemplarene er nok i god stand rett fra esken, men endel eksemplarer er beheftet med småfeil som må fikses på. Slik er det med 1911 pistoler fra alle produsenter, er nå mitt inntrykk. Skal man være sikker på å få seg en 1911 pistol som er meget bra rett fra esken må man nok litt høyere opp i pris og kjøpe en pistol som har blitt underlagt litt mer håndarbeid. nighthawk er blitt nevnt i denne tråden. Jeg kunne tenkt meg en slik selv. :)http://nighthawktactical.com/Dominator.html" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Man får betale en uforholdsmessig høy pris for en Gold cup bare for navnet Gold Cup. Men når det er sagt, kan jeg godt sjønne fasinasjonen med den. Den har noe som ingen av de andre nykommerne har, orginalitet.

De andre er ikke gratis de heller (utenom Para'en kanskje) Siden du nevnte G.C. først, er det vel egentlig det du har lyst på. Men å koble det med begrerepet "rett ut av esken" er kanskje litt urettferdig.

Får å få et sånt klenodium til å funke pålitelig er ofte ikke mer enn litt brying og pollering her og der. Bruksmessig kan man jo gjøre flere ting (iallefall ville jeg gjort det): Jeg ville sikre tværrpinnen til baksiktet med en 2mm tykk. (Knekker notorisk) Er det en Fjærfinger løpsbussing, ville jeg tilpasset en solid, trasisjonell løpsbushing. Med en presist kuttet kroning på løpet gjør det underværker for presisjonen.

Men er ikke dette som når man kjøper seg bil?? Man vil sette sitt personlige preg på'n.

Jeg vil bare nevne en annen ting jeg har moret meg med på G.C'er. Avtrekker skoen er en solid, bred jærn-klump. Jeg har i stille kveldsstunder frest ut en ny avtr.sko i hard alu.legering. (med avtr.stopp som virker) de jeg har vært borti sitter fast. Færdig med en matt sandblåst finnish ser den kjøpt ut. (og iallefall ikke dårligere) og jeg liker den brede flaten for fingeren. Sånn skal det være :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Man får betale en uforholdsmessig høy pris for en Gold cup bare for navnet Gold Cup..........

Det er jeg ikke enig i. Hva var prisen på en Gold Cup vs de andre? Sikkert ikke noe særlig høyere.

 

 

..... og jeg liker den brede flaten for fingeren.....

 

Det stemmer. Det blir en litt mindre følt avtrekksvekt (motstand dividert på flateenhet) og det merkes.

 

Min Gold Cup er en Trophy, og den har jeg ikke gjort noe som helst med. Den har rett og slett et fantastisk avtrekk og går som fy. Hvis jeg skulle gjort noe (og det gjør jeg kanskje med tiden) så er det å skifte ut beavertailen som er helt feil designet - den presser hånden nedover.

 

Uansett så er en 1911 et helt rett valg etter min mening, og såklart singel stack og .45... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sikkert masse bra 1911 ut av esken , har en knapp på STI . Men det er kun for at jeg litt erfaring med noen .

 

Jeg synes det er kjempe ålreit å bygge våpen etter hva jeg liker , men kunne sikkert kjøpt noe like bra , mitt råd er å se/prøve det du kommer over på stevner eller i klubb . Du finner nok en favorit.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Til Hipshot; En riktig pris, hva er det? Hvis man er villig til å betale mer for en G.C. enn for en vanlig Government, så får det være et personlig valg. Sånn fra sittende rumpe har jeg ikke nypriser i hode, men noen tall har festet seg. Noen pent bruket G.C.'er på bruktmarkedet har forespurt over syv store, og det syns nå jeg er vel optimistisk. Men igjen, gjenspeiler jo kanskje markedet. Men teknisk i forhold til en Government i samme stand til ca. 4 lapper, syns ikke det er værdt det.

Din Trophy er vel av nyere dato? Enhanced med hevet grep og en flat liten beavertail? Hvis i tilfelle er jeg enig i at den kan med fordel byttes til en penere. Og merkbart høyere grep.

For ordens skjyld, min husk kan ha sviktet meg, men jobbet med en ehanced med hevet grep under avtrekkeren. Hvis det stemmer, med en bred stål avtrekker, kan risikere at godset sprekker. Hva jeg mener å si, ingen er hellig og ufeilbarlig. Selv ikke Colt. Skutt seg selv i foten med enhanced kombinert med G.C.

Link to comment
Share on other sites

Til Hipshot; En riktig pris........

 

Ja hva er en riktig pris? Markedet bestemmer, tilbud/etterspørsel. Når det er sagt, så har vi jo situasjonen idag at det ikke er mulig å få fatt i Gold Cups lenger (tror jeg). Min er i nyskick og ville blitt priset deretter dersom jeg skulle selge - men det skal jeg såklart ikke.

 

Forøvrig er min pistol utgaven etter 1ste enhanced utgave (der de åndssløvt nok hadde tatt vekk godset under avtrekkerbøylen), så den er helt okey slik. Den har bred alu avtrekker med regulerbar stopp. Stoppen må man forstå for å bruke rett (gjør jeg det?).

 

Min utgave har også Elliason baksikte. Det ville jeg ha. Noen ble levert med "aftermarket" baksikter og der var siktesporet altfor enkelt frest ut - jfr siktespor som de freses nå om dagen (produktivitet/kost) og sammenlign med custom jobs (kanskje du også Severin kutter riktig spor for baksikte? Minst 2 måter å gjøre det på, riktig og feil).

 

Jeg er ikke enig i at disse pistolene er inferior til noe som helst, tvert imot da hadde jeg ikke kjøpt den - jeg kjenner 1911 godt nok til å sammenligne.

 

Som nevnt så ville jeg hatt en annen beavertail hvis jeg fikk velge. Og en annen teit ting er grepet - helt sløkkete plast shit som jeg såklart har byttet ut i pent treverk (ja med Colt medalion, også en teit plast dings men må ha hest). Våpen-Soilen har hatt før ihvertfall veldig flotte grep til disse.

 

Til sist må jeg si meg enig i at det beste er å gå for et fabrikat som faktisk er på lager hos noen i landet.

Link to comment
Share on other sites

Det kjipeste rådet når det gjelder 1911 er vel det jeg pleier å gi når det gjelder alle pistoler...

Sats på en som faktisk finnes i landet...

 

Hehe, tenker det samme hver gang der blir foreslått en Springfield 1911 eller lignende fristelser

Link to comment
Share on other sites

Elliason siktet er noe for seg selv. De er ok med en solid tværpinne. Freser til slike har jeg ikke. Går mest i Bo-mar type baksikter. egentlig en grei operasjon uten høydejust skruen. Den må være dønn presis. Skal ikke trøtte publiken med detaljer.

 

Virker som vi er enig om det meste. Hyggelig menings utvekslig likevel. At de kunne ta ut så mye under der er utrolig. Hadde de glemt at den lille svingen med gods på hver side av Govm. avtr. er borte på G.C'en?

 

Men har det ikke dukket opp noe på din ennå, så gjør det kansje ikke senere heller. Noe sammenheng med bruk av lettere alu. avtr. Liten paralell: Tittet på noen stålgrep til STI/SVI. Etter en del bruk ryker de på samme sted. Har falt for fristelsen å heve grepet for mye på samme sted. Tenkte stålet skulle holde, men nei. Hele ramma flekser mer enn man skulle tro.

 

Radiusen på beavertail hullet mener jeg er litt mer enn .250 tomme, så det er nokk gods for f.eks en Ed Brown. Da får du virkelig et merkbart høyere grep. Tror jeg er så heldig at jeg har både i rustfritt og sort. Med og uten speedbump.

Link to comment
Share on other sites

Ser det ligger en rustfri Gold Cup Trophy hos Harr. Ser ut som bare prøveskutt, så vurderer den som ny???

16 lapper, vel. Som sagt, markedet bestemmer prisen. For det samme kunne jeg bugd opp en fra skratsj. Selvfølgelig litt uretferdig å sammenligne, privat bygge mot fullt distribusjons nettværk.

 

Leker litt med tanken om et prosjekt. Alltid moro. Caspian sleide, STI ramme, Kart pipe. Pluss alle de andre godbitene. Kan bli rålekkert. Men skal det bli noe av, må jeg nok stå for gildet selv. Så da spørs det. Har jo værdens beste Norinco selv. :|

Link to comment
Share on other sites

Leker litt med tanken om et prosjekt. Alltid moro. Caspian sleide, STI ramme, Kart pipe

 

Hvorfor denne kombinasjonen? Hvilken metode vil du bruke for å tighte sleide/ramme gangen hvis det skulle vise seg at disse har løs passning og ikke trang? Du har ingen garanti for at dette ikke er slarkete nå det er forskjellige produsenter.

Oversized Kart løp kan jeg anbefale , har et på min som går meget bra..

 

Men nå er vi Way of topic! :lol:

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

En ramme er en ramme og en sleide er en sleide. Det er det som er så sjarmerende med 1911, alt er kompatibelt så lenge man ikke fjærner seg langt fra orginalen. Minst en av delene er oversized. Det vet man på forhånd før man begynner.

Det er ganske vanlig å kombinere komponenter fra forsjellige leverandører.

Link to comment
Share on other sites

Er sant nok det , men å kjøpe uhavhengig en sleide og en ramme som ikke er laget til hverandre ser jeg på som svært flaks hvis disse ga tight og fin sleidegang , er det trangt er det jo bare fint. Men sjangsen for at det kan være slakt er også der..

Om de til og med er laget på samme fabrikk , er de ikke i samme batsj og aldri prøvd i sammen.

Skal man koste på seg dyre komponenter ville ikke jeg gjort som beskrevet over i allefall. Hvilke fordeler skulle dette gi?

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Tja, en av dem kan være for liten også.

 

Jeg hadde uten videre seremoni kjøpt en STI Sentry, Lawman eller USPSA Single stack.

STIpplinga på Trojan er jeg ikke så happy med, så derfor utgår den for min del.

Link to comment
Share on other sites

Det var rart. Sikringsfløya til STI er så vidt meg bekjent ganske fin og avrundet. En av de få sikringene på aftermarket deler som har en brukbar fasong etter min mening. Ganske lik den som. McCormick kom med på slutten av 90 tallet. STI's bare litt grovere i godset.

 

Frem med Dremel'n da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Å ja, da missforsto jeg. Du tenker på en sånn Swenson som American Shooting Center har. Hvis man får tak i en da. Har en selv men syns ikke det ble noe sveis på'n før den ble slanka litt. Ganske stor og klumpete. Er man litt hendig kan man jo sveise eller sølvlodde på et tommelskjold på orginalen.

Link to comment
Share on other sites

Hei godfolk! :smile:

 

Nå har det seg slik at jeg har så lyst på en singelstack 45 at jeg skal gå hen å kjøpe meg en sånn. Så er det store spørsmålet: Hvilken? Tenkte Colt Gold Cup, men det er jo mye annet bra som Les Baer, Para, STI osv. Jeg hadde planer om at dette skulle være en skikkelig pang som skal få kjørt seg i felt og kanskje denne nye single stack klassen i praktisk. Pangen må GÅ BRA ut av esken. Den MÅ videre se bra ut og være driftssikker.

 

Noen gode forslag til produsent og hvor man sånt kjøper?

 

Det ligger en Nydelig Les Baer .45 på Finn, kun noen mnd gammel, lite skutt og som ny, jeg har tatt i`n. Habil selger også(en jeg kjenner fra klubben vår)

 

Om den ikke ligger på finn lenger kan jeg skaffe kontaktinfo.

 

Mvh Vidar.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken metode vil du bruke for å tighte sleide/ramme gangen hvis det skulle vise seg at disse har løs passning og ikke trang? Du har ingen garanti for at dette ikke er slarkete nå det er forskjellige produsenter.

 

BROKK

 

At løse sleider og rammer er oversiza for børsemaker tilpassing er ikke uvanligt ,men dette skjekker en jo ut før en starter.

Har nå funne ramme og sleide eg skal bruke på min pistol, der er begge deler oversiza.

Visst en skal bare skal kjøpe på deler og prøve til en finner noe som passer med greie passninger kan en ha deler til mange våpen får en kan sette sammen ett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...