Jump to content

1000 meter med 300 metersblink og FPV Modellfly utstyr


H&K USP Tactical

Recommended Posts

Da har jeg endelig kommet i gang med prosjektet mitt. Vet ikke om dette blir å fungere, men det må prøves :D

 

Bestillte FPV utstyr(first personal view) fra( www.hobbyking.com). I kittet følger det med sender, mottaker, kamera og ledningsnett. Trenger bare en liten skjerm som går på 12v så ser man skudd for skudd live på skjermen:D Ser frem til å få testet ut idèn min, men er litt usikker på rekkevidden. Bestillte 1500mW 900mhz sett, da jeg tror lengere bølgelengde bærer signalet bedre over lengre avstand.

 

 

Noen som vet hvor jeg kan kjøpe sånne store 300 meters blinker ?

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mange muligheter der ute, i den vide store verden :D Men skal teste ut fpv idèn først. Utstyret uten skjermen, kom på 99 dollar + 17dollar i frakt. (link til ut

styret nederst på siden)

Med et 2700mah batteri, kan den sende ca 3 timer i strekk. lilliputt skjermen går på 12v. Så jeg kjøpte 2 små bly cadmium batterier på 6v og 4.5ah på biltema til en billig penge. Seriekobler batteriene å monterer mottaker, lilliputt skjermen med solskjerm i en liten handy boks. Med mulighet for å lade batterien med en vanlig plugg. Fiks ferdi :D

 

 

 

 

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13436__900MHZ_1500mW_Tx_Rx_1_3_inch_CCD_Camera_PAL_420TVL.html

Link to comment
Share on other sites

Jeg går med samme planer som deg, men jeg skal da fly et quadrocopter ut til blinken, så slipper jeg og gå frem og tilbake.

Er medlem i NLF og WTF, så tenker det skal ordne seg. Man trenger jo ikke legge ut film fra flyturen, og dermed avsløre noen evnt ulovligheter. Det er absolutt INGEN som har fått noen reaksjon på å fly med FPV i Norge, så vidt jeg vet.Skrivet fra NLF er jo bare et av mange varsko om ting som de driver og jobber med (gjesp).

 

Rekkevidden på FPV er lang, er en her i landet som har flydd 1 mil bort fra seg selv, ingen problem.

Dette blir en bra sommer :)

Link to comment
Share on other sites

En dag kjørte jeg i 52kmt i 50-sona. Det ballet på seg og plutselig sto jeg der med ransutbytte fra en bank i venstrehånda mens jeg slaktet en puddel med kniv med høyrehånda. Alt mens jeg sto og så på at hotellet jeg satt fyr på brant ned. Rart det der.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som om D52 ikke helt har fått med seg hva FPV betyr, til opplysning så kan jeg fortelle at det er en forkortelse for First Person View.

Om det så hadde vært å kjøre modellbåt ut til blinken, eller modellbil så er det fremdeles FPV.

Om du setter kameraet og senderen ute ved blinken så er det FPV det også.

M.a.o. så er ikke FPV noe som er forbeholdt modellfly, og det å begynne å ramse opp alt som er ulovlig å bruke utsyret til er egentlig kun egnet til å forsure en grei tråd der en lufter gode ide'er..

(forøvrig en trend som synes å gå igjen på kammeret)

 

P.S. Om du bruker retningstyrte antenner så bør du kunne klare deg med myyye mindre sendereffekt...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
En dag kjørte jeg i 52kmt i 50-sona. Det ballet på seg og plutselig sto jeg der med ransutbytte fra en bank i venstrehånda mens jeg slaktet en puddel med kniv med høyrehånda. Alt mens jeg sto og så på at hotellet jeg satt fyr på brant ned. Rart det der.

Syns du skal gå å melde deg altså. Råkjørere vil vi ikke ha her på sørlandet..

Link to comment
Share on other sites

Tagisk synes jeg, et i utgangspunktet kjempeinteresant emne ødelagt av krangling om modellfly; hvordan en viss d***t kom fram til at dette hadde noe som helst med modellfly å gjøre er et mysterium, jeg er 110% sikker på at mange er interesert i et slik oppsett som trådstarter tenker på (og samtidig d****r i modellfly...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok til å skaffe et liknende oppsett hvis alt går som det skal med langholdsbane ila. sommern. Det jeg lurte på er om du kunne poste en komplett utstyrsliste over ting som trengs. Hadde vært greit å kunne bruke laptoppen til å se på...

 

Jeg tenker å lage en solid skuddsikker boks med tjukt pleksiglass (lexan) for beskyttelse fra rikosjetter, slik at jeg også kan bruke den på gonger eller blink med stein som bakgrunn..

Link to comment
Share on other sites

Billigere løsning, med flere bruksområder.

Billigere? Det var ikke avskrekkende dyrt med det settet der da? Under en tusenlapp... Det å ha en egen telefon som raskt koster noen tusenlapper og et abn. i tillegg blir dyrt det og vil jeg tro? Og det er et poeng å ha litt oppløsning på bildet, slik at man kan se hva som skjer ordentlig. De stedene som er såppass øde at man kan skyte langhold der har ofte dårlig tlf. dekning også...

Og dessuten er det mye mer kjedelig 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

900 MHz er et vidt begrep. Et 900 MHz fpv-system trenger ikke nødvendigvis overlappe GSM. Men jeg vet ikke eksakt frekvensene som brukes, men det kan kanskje noen andre svare på? Uansett bør en forholde seg til regelverket da. Men det er en vesentlig praktisk forskjell på å bevisst sende på en opptatt område, kontra et område som er ledig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...