Jump to content

Er 300WinMag ett greit kaliber på hold opp til 500 meter ?


Kallek

Recommended Posts

Har søkt og lest endel om kaliberet, men har ikke helt fått svar på det jeg lurer på.

Hvordan er rekylen sammenlignet med 7 mm remmag?

Prisen på ammo heimeladet og butikkammo samenlignet med 308w ?

Hvor mange prosent ca hjelper en rekyldemper ?

Hvor mange skudd tåler ca løpet ved middels ladninger ?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

300 Mag duger til alle avstander du vil - med de beste kulene er en rask 300 helt i hælene på en rask 338 og fungerer nesten så langt du vil.

 

230 Berger OTM i 830m/s som du helt greit får uten å krangle med trykket og da er kulene supersoniske ut til 1700m. Funker det :D

 

Om du vil ha en kombinert LH og jaktrigg er en 300 super. Da kan du skyte rimelige matchkuler til alle avstander til 800 så kan du bruke spesialkuler til avstandene utover de gangene du har mulighet til det.

 

1. Rekyl - avhenger av kulevekt. Med tilsvarende kulevekt veldig lik. Med tyngre kuler = Tyngre.

2. Pris på ammo - sammenlignet med 308 ca 2x prisen

3. Levetid løp - som alle intense patroner 12-1800 skudd med LR matchpresisjon. 3500-4000 om kravet er ca 25mm/100m

4. Redydempere tar i beste fall ca 40% av rekyken. Avhenger av hvor mye munningsblåsten bidrar til rekylen

Link to comment
Share on other sites

Vil den tunge 230grn Berger-kula bli stabilisert i vanlige 300WM-piper?

 

Ser på sidene til Berger at det skal holde med 1-10 snurr, men 230grn Berger må jo være myyyye lengre enn andre kuler man vanligvis bruker i 300WM?

 

Og; etter hva jeg kan forstå må den tunge Bergerkula løfte 300WM til 338LM-nivå, siden den har ørlitt bedre BC enn tilsvarende 338-kula og iht Vitav sin tabell skal gi tilsvarende hastighet. Om de ballistisk er like skulle en tro at 300Wm var å foretrekke, siden den skyter en lettere kule, med mindre krutt og derfor burde gi markant mindre rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er rekylen sammenlignet med 7 mm remmag?
Rekylen er, grovt sett, proporsjonal med (kulevekt + halve kruttvekta) multiplisert med utgangshastigheita, hele stasen delt på vekta av skyteriggen. Etter som minste praktiske kulevekt for storviltjakt med en .30 magnum starter der maxvekt for 7 mm slutter, blir rekylen uvergelig noe større, hvis du da ikke har ekstra mye "jern" (det går jo en tråd om vekt på jaktrifler nå). Men følt rekyl er jo også avhengig av stokkform, rekylkappe, kroppsfasong etc.

 

Men 300 WinMag har rekyl - en kamerat hadde en Sako, med en 3-12x56 S&B på. Etter ikke alt for mange skudd var det ikke kikkert på børsa - rekylen var såpass kjapp at montasjeskruene ble slått rett av!

 

Hvor mange prosent ca hjelper en rekyldemper ?
Hvis du mener rekyldempere som "kick-stop" etc, vet jeg ikke. Men jeg har litt erfaring med lyddemper og 308 Norma Mag (som gjør samme jobb som 300 WM, med 5 grs mindre krutt). Jeg trodde ikke det var særlig rekyl i børsa. Men etter å ha montert og brukt lyddemper, skjøt jeg noen skudd uten, for å sjekke treffpunktsendring - og forskjellen i rekyl var i aller høyeste grad merkbar (det var så vidt jeg ikke ble medlem i "halvmåneklubben"!).
Link to comment
Share on other sites

Opp til 500 meter er 308Win et bedre alternativ fordi du får skutt vesentlig mer for samme mengden penger. Mindre rekyl, flere bruktrifler å velge i osv. (og så slipper du den fæle ringen på hylsa. Men det er fra et rent estetisk synspunkt)

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

CA. priser på heimelada ammunisjon

 

308 win:

Smk 150grs=3 kr

krutt(vihtavouri)=1.50 kr

Tennhette=0.40kr

Norma hylse(10 kr. 10 omladninger)=1 kr per omladning

 

Sum=5.9 kr pr patron

 

300wm:

Smk 180grs=3.35kr

krutt (vihtavouri)=2.50kr

Tennhette(magnum)=0.45kr

Norma hylse(20 kr. 10 omladningar)=2 kr per omladning

 

Sum=8.3 kr pr patron

Link to comment
Share on other sites

Ladepris

 

308

Nosler 155 CC = 1,75/Sierra Palma 2,15,-

Krutt NC96M/URP/17 1,20

Hette 0,31

Hylse Lapua 5,60/20 = 0,28,-

Totalt 3,54,-/stk

 

300

Nosler 190CC = 1,85,-/stk

Krutt Rhino 22/N15 e.l 2,10,-

Hette 0,35

Hylse Winchester 8,-/10x = 0,80

Totalt 5,10,-/stk

 

Til Veldig veldig langt hold er 300 = 11,- stk med den absolutt beste kula som er å oppdrive.

Link to comment
Share on other sites

Vil den tunge 230grn Berger-kula bli stabilisert i vanlige 300WM-piper?

 

 

Gjenstår å se - men Brent påstod det høyt og klart på torsdag så det gjenstår å prøve.Har noen på vei i løpet av måneden så kommer tilbake med rapport. Funker de skikkelig er det vektig argument mot å kjøpe seg en 338 og heller holde seg i 300 klassen til alle hold

Link to comment
Share on other sites

30 kal vs 338??

 

There is no substitue for kubic inches ;)

 

Jeg har både 300wm og 338lm, og jeg selger nå min 300 wm. Den svir løp relativt fortere enn 338'n, har endel mindre punch på lenger hold, den bråker mer og koster nesten det samme å lade. Den fungerer bra på lange hold, men 230 grs kuler blir iallefall noget treige i en 300 wm med normalt løp. Jeg har skutt 210 grs Berger VLD i min, den kom ikke så mye lenger enn 200 grs SMK og 190 grs Nosler CC. 190 grs kula eter ganske bra innpå pga høyere utgshast enn 210 grs, og iallefall 230 grs.

 

Men en 300 wm med 34" pipe, lada med en god dose 570, skulle vel klare å sende en 230 grs kule et godt stykke, men da på bekostning av få omladinger på hylsene. Løp og kaup :)

Link to comment
Share on other sites

Nesten så jeg får lyst på en 300:-)

300 wm er utvilsomt eit bra kaliber, men den har eit par svakhetar, slik som kort hylsehals, for kort kammer i dei fleste rifler som gjer at ein må setje tunge kuler unødvendig djupt i hylsa.

 

Mye synsing om den korte halsen, men da sier jeg bare som som en av de kjente i USA skrev en gang - There is a lot written about the short neck of the 300 Win Mag - I trust the result short neck or not the 300 Win mag is still one of the most precise calibers at a 1000y of all.

 

Den største bakdelen i min verden er heller beslutningen om å putte denne som 7 RM og 338Win i normale LA rifler. Dermed må alle kuler med bra vekt for kaliberet og slank form stikkes langt ned i hylsa og en får høyt trykk raskt og sliter med å nå potensialet i som er tilgjengelig i patronen. I Min egen som tilater 90mm + patroner kan en utnytte volumet i hylsa. Komprimerte ladninger er ikke ett spesielt vanlig problem i 300 WM så mangel på hylsevolum er ikke en veldig aktuell problemstilling.

 

I en lang kasse er en 300 Win og en 300 Wby svært like kapasitetsmessig. I praksis utenom i svært spesialiserte rigger er det ingen av de større patronene som yter særlig mye mer. 300 Lapua har jeg fortsatt tilgode å se er tilgjengelig for andre enn samlere. Men ei 230 Berger kuler kule i + 900m/s må jo være noe av det mest optimle til 1 mile + skyting.....

208 A-Max/210/215 Berger VLD får en rett rundt 900m/s med 75-77m/s med Re 25. Skyter flatt, langt og sier fra når de lander :wink:

 

 

178 Hornady AMP har forøvrig samme BC som 190 CC og veldig nære 200 MK - mens en får tett på 950 med den.

Link to comment
Share on other sites

Mye synsing om hylsehalsen?

hvis ein skal fylgje regelen om hylsehals= diameter på kula er 300 wm for kort, patronen er eit kompromiss mellom hylsevolum og hylsehals

 

sitat frå ladeboken:

Winchester`s patron har ualminnelig kort hals, noe som ved første øyekast kan virke negativt. teoretisk har hylsehalsen derved et dårligere grep om kula, men i praksis har en få problemer med dette.

Grunnen til den korte halsen var at Winchester ønsket å beholde et så stort hylsevolum som mulig, antakelig for å bedre kunne konkurrere med den lengre .300 Weatherby Magnum og flere "vilkatt-patroner" som på den tiden hadde en del oppmerksomhet. Men dette ekstra hylsevolumet oppveies i stor grad av at tyngre kuler må settes dypt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mye synsing om den korte halsen, men da sier jeg bare som som en av de kjente i USA skrev en gang - There is a lot written about the short neck of the 300 Win Mag - I trust the result short neck or not the 300 Win mag is still one of the most precise calibers at a 1000y of all.

 

men i praksis har en få problemer med dette

 

Er vi ikke enige da - ja i teori ett problem i praksis betyr det niks nada

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...