Jump to content

M1A til godkjenning


wunderbaum

Recommended Posts

  • Replies 139
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var det jeg erindret, selv om konstruksjonen åpenbart er en AK-klon er den redesignet så den i praksis må regnes som en egen konstruksjon. At en M1A ikke blir farligere av et den er basert på M14 er jeg enig i, men dagens praksis er som den er. Det belyser jo helt klart problemet med slike definisjoner, hvor går skillet mellom "versjon" og "konstruksjon"? Hvor mange deler må være kompatible med et militært våpen før man tråkker over grensen?

 

Mye av dette sirkler rundt politisk korrekthet, man ønsker ikke at jegere går rundt med våpen som folk flest tenker på som krigsvåpen. Og det er et greit argument, hvis vi skal ta vare på "folkejakten" slik vi har den i dag må vi tenke på hvordan vi fremstår for folk flest. Jeg har jaktet i et hyttefelt i utkanten av Nordmarka og blitt overrasket av hvor positiv responsen har vært. Eneste negative hendelse var fra en gammel dame som hørte skudd og hagl som drysset ned rundt henne, jeg forklarte at det ikke var farlig og avtalte å gå i motsatt retning av den løpa hun hadde planlagt. Hadde jeg kommet i camo med en Spas 12 fremfor en O/U er jeg ikke sikker på hvordan hun hadde reagert. Kanskje like dårlig, men neppe bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er hensiktsmesisig å bruke benenvenelsene Garand og M14 når vi snakker om disse riflene. Begge har hatt benenvenlesen M1A1 - for min del er det Garand som er interessant.

Men det er såpass mange relativt lette å se forskjeller på M14 varianten M1A1 og Vepr at sammenligneng er litt unødig. (Den ene er bygget på militær specs, den andre ikke, den ene har 20 og 30 skudds magaisner tilgjengelig, den andre max 10 osv) Men den viktigste, absolutt viktigste forskjellen er at ingen har betalt de 5000 kronene og bedt kripos om å godkjenne den modellen.

 

Husk at det ikke er slik at (med enkelte unntak) noen typer våpen er forbudt. i dagens lovvforståelse er alle halvautorifler forbudt. Men en god del varianter er godkjent til sivilt eierskap og bruk. Sp mom din favoritt rifle ikke er i slag, er det nok fordi ingen har fått den godkjent. Ikke det at den er spesifikt forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Men det er såpass mange relativt lette å se forskjeller på M14 varianten M1A1 og Vepr at sammenligneng er litt unødig.

 

Jo jøss, jeg ser at den jaktgodkjente Molot Vepr har et fyfy vertikalt pistolgrep, mens M1A stokken følger reglementet til jaktvåpen.

 

Flammedemperen på M1A kan man jo skru av og plugge inn et annet sted, hvis man drar på jakt og deretter skru den på plass igjen når den henger på veggen.

Link to comment
Share on other sites

uansett så tor jeg at både garand og m1a kunne klart godkjennings prosessen, for den vanlige man i gata så tror jeg ikke han ser noe større fare med værken garand eller m1a iom at begge har trestokk og ser ganske tamme ut egentlig, du får jo kjøpt rifler som ser skumlere ut, uten noe problem. og jeg tviler på at DN ville laget noen større problemer hær. ihvertfall ikke med garand da den har trestokk og inebygd magasin. en browning bar ser jo skumlere ut.. og m1a ser jo egentlig ut som en browning bar den også vist du legger god viljen til når jeg tenker over det.

Link to comment
Share on other sites

hær kan vi samenligne litt.

hær er en bolt rifle og en leveraction rifle, disse er det så vit jeg vet ingen regulering utenom registrering og det dærre.

yGiRN.jpg

PQY7q.jpg

 

hær har vi noen semi auto rifler som er godkjent til jakt, disse har vært gjennom en prosses med godkjenning fra både pod og dn

PjPMZ.jpg

waZP5.jpg

 

og hær er en m1a

N8DfO.jpg

 

nå fortell meg hvorfor m1a ikke ville blit godkjent til jakt da våpenene ovenfor er det.

Link to comment
Share on other sites

Den er først og fremst ikke godkjent fordi ingen har søkt om å få den godkjent....

Men med 20 og 30 skudds løstagbare magasiner er den neppe lett å få godkjent til jakt i disse tidet. Det finens i tilegg helauto varianter som gjør at tilgang til deler for ombygging er enklere.

Link to comment
Share on other sites

M1A er nærmere M14 i konstruksjonen enn f.eks Molot Vepr og RPK. Browning BAR er vel et eget design, noe som også gjelder for H&K SLB 2000 og Benelli Argo. De 3 sistnevnte riflene er designet for jakt.. hvorav M1A er en sivil variant av en rifle utviklet for militær- og politibruk.

 

Hassel har også et meget godt poeng med magasinkapasitet. Kan også nevne at det finnes 50-skudds trommelmagasin..

 

Tror heller at M1 Garand er mer sannsynlig at blir godkjent. Disse har magasinkapasitet på 8 skudd med mindre man gjør meget store inngrep i mekanismen.

 

Om noen har tanker om at man ikke kan skyte moderne jaktammunisjon i .30-06 i en Garand så finnes det dusinvis av produsenter av åpne og/eller regulerbare gassplugger som gjør at man kan skyte moderne ammo istedenfor kun gammel M2-merket helmantla ammo.

Link to comment
Share on other sites

Men med 20 og 30 skudds løstagbare magasiner er den neppe lett å få godkjent til jakt i disse tidet. Det finens i tilegg helauto varianter som gjør at tilgang til deler for ombygging er enklere.

 

Det finnes da tilsvarende magasiner for mini-14 og 30. Hva som finnes for vepr og slikt aner jeg ikke, men det ville forbause meg om ingen har tatt opp den tråden også.

 

Helautodeler fra M14 passer ikke i låskassa til M1A. Dette er et kriterium som BATFE har vært knallharde på de siste 25 årene.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke Mini 14 bare brukt i sivil øyemed. Det finnes en helautoversjon av minien som kalles AC-556.

 

Ja, og det er kjernen i poenget mitt. AC556 er en helautomatisk versjon av Mini 14, det er ikke Mini 14 som er en halvauto-versjon av AC556. Flisespikking, men likevel...

 

Hvem som var høna eller egget her husker jeg ikke, jeg får vel slå opp i Rugerbibelen når jeg får ånden over meg. AC-556 har i alle fall den samme lange låskassen som de første eksemplarene av Mini-14 hadde.

Link to comment
Share on other sites

Det blir ingen problem å få M1A levert med 5 eller 10 skudds magasinboks, når den skal inn til godkjenning til jakt hos POD.

 

1331128852120.jpg

 

Ingen problem om magasin skal låses på 5 skudd som i Kanada heller. Jeg bare går hjem og henter fila.

 

Men med 20 og 30 skudds løstagbare magasiner er den neppe lett å få godkjent til jakt i disse tidet. Det finens i tilegg helauto varianter som gjør at tilgang til deler for ombygging er enklere.

 

Det finnes da tilsvarende magasiner for mini-14 og 30. Hva som finnes for vepr og slikt aner jeg ikke, men det ville forbause meg om ingen har tatt opp den tråden også.

 

Helautodeler fra M14 passer ikke i låskassa til M1A. Dette er et kriterium som BATFE har vært knallharde på de siste 25 årene.

 

Vepr har vel proprietære polymermagasin på 5 og 10 magasin. Tror ikke det blir produsert noen med større kapasitet, men kanskje det går an å modifisere 7,62x54R-modellen til å ta SVD-magasin eller metriske FN FAL for .308 Win?

Link to comment
Share on other sites

Det blir ingen problem å få M1A levert med 5 eller 10 skudds magasinboks, når den skal inn til godkjenning til jakt hos POD.

 

1331128852120.jpg

 

Ingen problem om magasin skal låses på 5 skudd som i Kanada heller. Jeg bare går hjem og henter fila.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser virkelig ikke hva som er så farlig om det er muligheter for høykapasitetsmagasiner, da en kompetent skytter (om det klikker for vedkommende) kan gjøre like stor skade om det er halvauto med 30 skudd i magasinet eller 5 skudd i ei boltrifle. Det handler egentlig bare om trening i å bruke det enkelte våpen.

 

Når det gjelder M1A-rifla, så finnes det andre våpen som etter min mening er mye mer ettertraktet (og lovlige) om man skal ut å gjøre faenskap.

Leser at noen argumenterer med at man kan bygge den om til full-auto. Joda, det kan man strengt tatt få til på de fleste halv-autoer om man har litt peiling på hva man gjør. Nå er ikke halv-autoversjonen kompitable med full-autoversjonen og vice versa, men dere skjønner poenget.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes magasiner med 30 skudds kapasitet. Jeg klarte å spore disse opp i Tyskland. Det er dog uvisst om disse er til modellen som heter bare Vepr, eller Vepr Super. Vepr har en del deler som kan brukes i RPK og vice versa, og har en forskjell magasinbrønnen ift Vepr Super.. Mulig det går an å modde litt...

Link to comment
Share on other sites

Registrering av magasiner... Hva er egentlig vitsen? De er ikke nummererte og om det var kontroll på våpnene, er det jo ikke værre enn å si "å, men disse magasinene har jeg hatt i flere år".

Og en ting til, selv om noe er registrert så hindrer jo ikke det noen om de først er gale nok. For å henvise til en viss tullep|kk med en Mini-14.

 

For ikke å glemme de tusenvis av magasiner som allerede er i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at man kan modde M1A til helauto, det er nok utprøvd hos BTAF i statene. Skulle heller ikke tro man noensinne får noe ut av å file en 5 skudds magasinboks, det blir bare et hull i bunnen.

 

Ønsker vi jegere en M1A, da får vi gjøre kronerulling til 5000 til POD.

Link to comment
Share on other sites

En av norges største våpensamlere har en betegnelse på personer som utbroderer unødvendige detaljer, og betegnelser er Stabbursrunkere.

Ble bekymret at man hadde greid og fremprovosere en uønsket reaksjon mot hobbyen / sporten vår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at man kan modde M1A til helauto, det er nok utprøvd hos BTAF i statene. Skulle heller ikke tro man noensinne får noe ut av å file en 5 skudds magasinboks, det blir bare et hull i bunnen.

 

Ønsker vi jegere en M1A, da får vi gjøre kronerulling til 5000 til POD.

 

Nei, altså.. i Canada blir magasin begrenset til 5 skudd på enkelte rifler (noen er unntatt fra regelen).

SKS%20pinned%20mag%20canada.png

 

Skjærer du vekk den klumpen så blir det plass til 10 igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

@furluoglyng...

Det er faktisk ikke NROF og NFPS som skal godkjenne disse riflene. Ved å overtale disse så har du lyktes i absolutt ingen ting... Begge de organisasjonen ønsker forøvrig å ha tilgang på skalige konkuransevåpen. Og der er faktisk M14.

 

Forøvrig handler denne tråden fortsatt om et helt annet våpen en det du tenker på... Garand. Som faktis burde kunne godkjennes til jakt i disse tider.

Link to comment
Share on other sites

@furluoglyng...

Det er faktisk ikke NROF og NFPS som skal godkjenne disse riflene. Ved å overtale disse så har du lyktes i absolutt ingen ting... Begge de organisasjonen ønsker forøvrig å ha tilgang på skalige konkuransevåpen. Og der er faktisk M14.

 

Forøvrig handler denne tråden fortsatt om et helt annet våpen en det du tenker på... Garand. Som faktis burde kunne godkjennes til jakt i disse tider.

 

Jeg har heller ikke nevnt at noen andre enn POD kan legalisere M1A rifla til jakt.

Link to comment
Share on other sites

For å oppklare litt så synes jeg at magasinbegrensinger og -registrering er idéer helt hinsides Sovjetregimet, og jeg misliker tanken like sterkt som noen andre. Dog så er det bedre å være realistisk enn å tro at dersom man holder kjeft så skjer det ingen ting..

 

Er 100% enig i uttalen om at M1 Garand bør tillates. Finnes ikke ETT godt argument mot det. Hvordan den er farligere enn en Mauser K98kF1, Lee Enfield No. 1 Mark 3, Mosin Nagant M44, Krag Jørgensen eller Tikka T3 er egentlig ganske uvisst. Kan jo bare nevne at alle fem eksempler kan lades like hurtig som en Garand om man har hurtiglader/klips og har øvd i en halvtime. Lee Enfield er med trening ekstremt raskt, uten at det skal være noe saklig grunn til at den ikke skal være lovlig..

 

I tillegg så er det vel bare Garand som biter om man er hurtig på ladingen? Har en morfar så husker at mange medsoldater fikk vondt i tommelen i løpet av den første dagen med "Garang"-skyting.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser det i den helt ubeskjedne utbasuneringen (av ikke helt riktig forøvrig) skryt om hvor lett det er å få tak i magasiner og greier til alt og alle... :roll:

nå skal det være sakt at å få tak i high cap magasiner i norge kan faktisk være en utfordring, for du må i nesten alle tilfeller bestille fra usa eller noe. så det er jo ikke lett i den forstand, men det er mulig ja

Link to comment
Share on other sites

Nei, altså.. i Canada blir magasin begrenset til 5 skudd på enkelte rifler (noen er unntatt fra regelen).

Skjærer du vekk den klumpen så blir det plass til 10 igjen :wink:

 

Litt tøysete eksempel det der siden det finnes SKS magasiner som tar 5 skudd og ikke stikker ut av stokken. Problemet er at man må lade magasinene en patron om gangen eller kutte 10 skudds stripperklipsene i to.

Link to comment
Share on other sites

De blir nok litt vanskelige å få tak i siden alle østblokkland jeg kjenner til har sendt dem til oss :mrgreen:

 

De siste SKSene jeg fikk tak i var jugoslaviske og albanske og da tror jeg ikke det er flere igjen med mindre russerene sitter på et lager.

Link to comment
Share on other sites

De togene har nok gått. Man kan fremdeles gjøre brukbare kjøp av de vanligste Mosinvariantene, men det er lenge siden jeg kunne kjøpe dem for $70 per rifle fra grossist.

 

SKS importen har tørket opp og jeg har sett forhandlere som forlanger over $400 for rifler som gikk for tredjeparten for fem år siden. Mye av SKSene som kom inn fra Romania og Albania var stygt medfart mens begge Jugoslaviske var i overaskende god stand. Den eneste varianten jeg ikke har klart å få tak i av de Europeiske er den øst-tyske typen, men den er også veldig skjelden.

 

Tokarevene har (i likhet med russiske SKSer) vært overpriset lenge og de lå på over $500 for et velbrukt eksemplar allerede for 10 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Veldig kjedelig i grunn. Hvordan er det med overskuddsammo i x39 og x54R på andre sida av sjøen? Er det forsatt $80-100 for 440 patroner på boks? Her i Kongleriket er det kun Barnaul som finnes. Mulig man får tak i S&B i x39 om man er heldig..

 

Har en Ungarsk-produsert M44 fra 1952. Er vel den eneste MNen jeg noen gang har vært borti her i landet, så x54Ren som selges antar jeg brukes i Molot Vepr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri sett noe særlig overskuddsammo i 7.62x39 for salg. Importen ble stoppet siden mye av dette har stålkjerne og etter at ATF fant ut at Olympic Arms produserte en AR-15 pistol i 7.62x39 stoppet de hele greia. Detta var vel under Clinton da de kunne gjøre hva de ville og importen tok seg aldri opp siden man på den tiden fikk Wolf og Barnaul til $70-80 per kasse med 1000 på gun shows.

 

Det er annerledes med 7.62x54R, her finnes det fremdeles tonnevis med hermetikkbokser på lager, som presser ned prisen på fabrikkammo. Jeg så 440 skudds bokser for $125 hos en forhandler for en ukes tid siden. Det vil vel si at jeg kan få det for godt under 100 fra grossist. Har ikke sjekket prisen på en stund siden jeg fremdeles har et sted mellom 5 og 10k skudd liggende i det kaliberet. Hermetikkammoen er grei nok i Mosin rifler, men jeg lar være å bruke den i automater siden det blir mye jobb med å pusse for korrosiv ammo.

Link to comment
Share on other sites

Ahh, du har rett der. Trodde at de ble levert i .308 Win, .223 Rem og 7,62x54R, men ser ut til at det er de to første samt .243 Win og .35 Rem. :oops:

 

Du får si ifra om du skal hente x39 så kjøper jeg en kasse x54R. Har M44en på utlånserklæring just nu men håper at jeg får søknadene tilbake i løpet av måneden. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...