Jump to content

Mer presist ladeutstyr


Redneck Bob

Recommended Posts

Hei!

 

Eg lader til mange kaliber og mange forskjelige ladninger i kvar av dei. Eg no føler at utstyret mitt begynner å halde meg tilbake. Jeg har et vanlig LEE sett med dier vekt og alt. og kjøpte senere ei frankford digital vekt. eg er ikkje fornøyd med presisjonen i nokon av disse vektene da resultata ikkje stemmer mot kvarandre, og varierer frå dag til dag. Kule isetter dia er og et iritasjonsmoment, så eg ønsker sikkelige saker med mikrometer.

 

Er det nokon som kan komme med anbefalinger eg vil ha noko som fungerer godt, men helst ikkje koster skjorta.

Link to comment
Share on other sites

Nå tråkker jeg KANSJE mange på tærene, men jeg tviler på at du kalarer og finne utstyr som er mærkbart bedre en det du allerede har.. mulig fungsjonaliteten er lettere, selv om jeg er veldig overasket over LEE.

at du ikke får lik vekt fra gang til gang vet jeg ikke, men bruker du lodd eller krutt?? når du samenligner.. husk at krutt kan tørke, og bli lettere.

 

Jeg sier merkbart på gund av at det finnes deier som er med flytende settings dei, men jeg merka ikke noe forskjell, jeg bomma alikevel :D

 

Hvis du lader for andre og DE sier at du henger tilbake p.g.a. utstyret, så må du jo la andre lade for de..

 

Da pleier pipa og få en anna lyd.

 

Eller la di spandere på deg RCBC, REDDING eller Lyman utstyr.. DA er PLUTSELIG LEE godt nåkk alike veld.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

min erfraing er at mine LEE perfect powder measure er meget nøyaktige, de gir sjelden større vairasjon enn 0,1 grs. dette er veid på både Lee og RCBS vekta mi.

etter å ha gjort endel bommerter selv ved hjemmelading, og sett andre gjøre flere, liker jeg hverken å lade for andre eller å skyte andres hjemmeladninger..

diene mine justerer og konrollerer jeg hver gang jeg lader, uansett merke.

det som ofte gjør utslag på settdybder i de billigere LEE pressene, er svikten i selve pressa. forskjellige hylser skutt i forskjellige våpen gjør at belastningen varierer, og dermed varierer settdyben også.

Lee sitt kruttmål er som sagt presist, diene deres er gode hvis du gidder å polere dem litt innvendig, men det er antagelig bare den store Classic cast pressa som er skikkelig stabil.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg Lee, RCBS og Redding comp. dier i 308win. Klarer ikke å se forskjell i presisjonen om jeg bruker det ene eller andre. Det er så mange andre faktorer som spiller. Jeg liker Redding best pga. de er lette å jobbe med.

Link to comment
Share on other sites

JEg har KUN RCBS OG REDDING. og en kamerat av meg handlet KUN LEE. jeg måtte hjelpe han og sette dette opp stille inn og forklare. må si LEE hadde MANGE fine patenter jeg likte..

 

Er ikke redd for og handle Lee jeg... :D:D

 

ENDREt: LIKTE LEE sine deier veldig godt, er jo 100% nøyaktige hver gang jo, hvis en bar holer på mutteren når en skrur til dein i pressa.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Skal du opp i kvaliteten må du nok rekne med å betale for det. Normalt liten hensikt å gå fra Lee til RCBS. Ta noen mål og sjekk at utstyret lager rette hylsehalser o.s.v.

 

Går du for fullt utstyr fra Foster Bonanza eller Redding competition så er du rimelig nær state of the art. - Men direkte billig blir det ikke.

 

Har du problemer med kruttmål eller vekt som ikke duger vil det kanskje lønne seg å se nærmere på RCBS Chargemaster f.eks.

 

Ellers vil jeg tro du må se på våpenet også, for å utnytte perfekt hjemmebakt ammo må børsa også holde en høy standard. Samt du bør teste mye forskjellig krutt og kuler for å nøysommelig finne den perfekte patronen til ditt våpen.

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers vil jeg tro du må se på våpenet også, for å utnytte perfekt hjemmebakt ammo må børsa også holde en høy standard. Samt du bør teste mye forskjellig krutt og kuler for å nøysommelig finne den perfekte patronen til ditt våpen.

 

Jepp!

 

Så sant så sant!

 

Det nytter ikke med Forster og Redding om børsa, skytteren og innsatsen man setter inn for å finne den perfekte ladningen ikke holder følge.

Skal man ha nytte av spesialdingser så må hele linja fra skytetrening til ladebenk være perfekt!

 

Men på den annen side, Forster Bonanza hylsetrimmeren min ser mye finere ut en Lee sin :mrgreen: Spørsmålet er om prisforskjellen på mange hundre prosent er verdt det...

Link to comment
Share on other sites

Her må ting tydligvis spesiseres. Det er nøyaktigheta i krutmålet som skaper frustrasjon. Seter dia vil eg bytte Til ei med Micrometer, for å spare tid når eg skal lada for ei anna kule. Classic cast Presse skal det nok invisterest i ja.

 

Men det eg er mest interessert i å vite er:

 

1. Eg vil ha ei mer pålitelig krutvekt. Helst digital.

 

2. Eg vil ha ei seter die med micrometerinnstilling.

 

Har nokon nokre vekter og dier de vil anbefale? og gi gjerne eit anslag på pris.

Link to comment
Share on other sites

Har veldig god erfaring med Redding sine S-type Competition die-sett. Her kan du få mikrometerjustering på kuleisetteren. Da jeg kjøpte 3 die sett var det dette som var med i s-typesettet. Jeg var skeptisk til om jeg hadde bruk for mikrometerjusteringa, men har i ettertid funnet ut at det er "kjekt å ha". For hver strek endrer du settdybda med 0.01 "" eller 0.25 mm om du vil.

 

Da det gjelder kruttmål så er det jo mange BR-mål å få tak i som leverer meget jevne ladninger. En kamerat av meg har Redding 3BR og er meget fornøyd med dette. Det finnes jo også mange fine Culver-mål med klikkjustering på innstillinga.

 

Da det gjelder kruttvekt så er jeg svært fornøyd med ChargeMaster'n min. Du får også kjøpt denne vekta "løs" uten dispenser'n.

Link to comment
Share on other sites

Eg har lest litt om Redding S-type Competition die, og trur at den kan være noko for meg.

Den vil nok spare meg for ein del tid når eg skal lad for ein anna kule.

 

Men krutvekta må eg nok tenke noko meir på. Det var ein stiv pris på ChargeMaster'n, men dersom det er prisen for jamne ladninger, må eg nok godta det. Er det flere som har erfaringer med denne vekta?

Link to comment
Share on other sites

Du får jo også elekronisk vekt fra bla. Dillon. Disse er ikke så dyre men vet at de har en tendens til å pluteselig legge på 0.2 -0.3gr slik at de må kalibreres med jevne mellomrom. Kjenner ei som har ei slik vekt og han mener det ikke er noe problem da han kjenner vekta såpass godt og ser det med en gang.

 

Er jo flere elekroniske vekter å velge mellom men har ikke erfaring med disse andre.

 

http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse ... *+9211+***

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Siden vi er inne på temaet, et spørsmål om presse. Hvilken presse bruker de av dere som er opptatt av å tyne samlingene de siste millimeterne ?

 

Har Bonanza Co-Ax med "flytende" hylseholder noe for seg sammenlignet med andre presser som Rockchucker, Dillon 550 osv. ? Ser at noen er veldig opptatt av rette hylsehalser osv, det må vel bli lettere å få til dette med en slik presse, under forutsetning av at diene er av tilsvarende kvalitet ?

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha presist kruttnål, så kjøper du ett Harrell kruttmål. Det er sinnsykt nøyaktig, med alle slags krutt.. Jeg kjøpte ett slikt for å lade til 6 PPC .262 neck BR rifla mi. Bedre blir de ikke rett ut av esken tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha presist kruttnål, så kjøper du ett Harrell kruttmål. Det er sinnsykt nøyaktig, med alle slags krutt.. Jeg kjøpte ett slikt for å lade til 6 PPC .262 neck BR rifla mi. Bedre blir de ikke rett ut av esken tror jeg.
Takk for tipset, men hva slags presse bruker du ?
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme presse som deg har en co ax selv og bruker denne sammen med forster Dier er kjempefornøyd med denne kombinasjonen.

Har også en dillon 550 denne går stortsett på 6.5 ammo der det lades mange i slengen

 

co ax brukes til alt annet surr så som 30-06, 7 mm rem mag, 375 h&h

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker feks:

bonanza BR kruttmål

bonanza co-ax presse

bonanza BR diesett

rcbs 505 kruttvekt

 

prislapp totalt? sikkert minst 5-6000kr.

om det er 5 gang så bra om et lee sett, det vet jeg ikke. men om jeg skulle brukt et lee sett ville jeg kasta kruttvekta og kjøpt en orntlig kruttvekt, feks rcbs 505 som koster ca 1000,-

Link to comment
Share on other sites

Bruker også mye utstyr fra Forster/Bonanza.

Co-ax presse

BR dieset (samt mye annet. Redding, Lee, RCBS, Lyman)

vekt

BR kruttmål

 

samt noen andre presser. Hornady (projector) og Dillon (square deal). Har også Lyman sin nye vekt/dispenser.

 

BR kruttmålet er det jeg er minst fornøyd med av alt her. Vet ikke hvorfor, men får det ikke til å være nøyaktig. Varierer opp til et mer enn et grain. Så dette er plassert på hylla. Co-ax pressa mener jeg er noe av det beste som er å få tak i, og hadde valgt den samme i dag. Die'ene hadde kanskje blitt Redding... Grunnet jeg har ødelagt et par senter stenger (eller hva de heter på norsk) i 30-06 settet. Virker mere solid dem som er i Redding sine. Men om de lader bedre patroner tror jeg ikke.

 

Men å skaffe en god kuleisetter die som har full styring på hylse/kule (Forster BR eller Redding competition), slik at patronene blir rette, er nok ikke dumt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Låner denne litt:

 

Jeg lader for tiden en 458 variant basert på 284-hylser kappet til 40mm. Sizer med en forkortet 45/70 die, for et kammer laget med tuppen av en 458 Lott brotsj.

 

Problemet er kuleisettingen. Kulene kommer skjevt i hylsen. Pleier å sette kulene i ca 2mm, og rette dem manuelt før de settes til endelig dyde. Har hatt samme problem med 510 kaliber tidligere, og når jeg ladet for 45/70.

 

Husker ikke i skrivende stund hvilket merke die-settet er (rød boks - Hornady?), men kuleisetteren har en følge-hylse som skal(?) styre kulen. Om skjevhet skyldes at styrehylsen er for stor, eller det er et generelt problem med koniske hylser uten sylindrisk hals vet jeg ikke.

 

Spørsmålet er om noen har erfaring med 45/70 kuleisetterdie som setter dem beint?

Link to comment
Share on other sites

Men det eg er mest interessert i å vite er:

 

1. Eg vil ha ei mer pålitelig krutvekt. Helst digital.

 

.

 

 

Gå for det beste :D RCBS chargemaster combo, koster skjorta og litt av huden men nøyaktig og tidsbesparende i forhold til andre elektroniske vekter.

 

Bruker Lee ladeutstyr og ligger å stanger på rundt 0,5 MOA. Jeg klarer ikke skyte bedre så da er jeg fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...