Jump to content

ett eller to øyne?


joakim88

Recommended Posts

Toøyet skyting er vel viktigst i trapøvelsene da det er tilfeldig hvilken retning duene blir kastet ut i. Det er da det er viktig med mest mulig oversikt og god avstandsbedømmelse.

 

I skeet vet man hvor duene kommer fra og hvor dem går. Der er det ikke så viktig å være toøyet. Man kan "pugge" holde- og avtrekkspunktene. Her er ikke enøyd skyting like stort handicap. Det er i hvertfall ikke større handicap enn at Harald Jensen som skyter enøyet har klart å vinne flere EM og VM.

Link to comment
Share on other sites

Toøyet skyting er vel viktigst i trapøvelsene da det er tilfeldig hvilken retning duene blir kastet ut i. Det er da det er viktig med mest mulig oversikt og god avstandsbedømmelse.

 

I skeet vet man hvor duene kommer fra og hvor dem går. Der er det ikke så viktig å være toøyet. Man kan "pugge" holde- og avtrekkspunktene. Her er ikke enøyd skyting like stort handicap. Det er i hvertfall ikke større handicap enn at Harald Jensen som skyter enøyet har klart å vinne flere EM og VM.

 

Såvidt jeg har hørt er det fordi han har dominant venstreøye, da har man etter de fleste mening valget mellom å bytte til links eller å lære seg å skyte med bare ett øye.

 

Schultz: Høy eller lav stokk er ofte en smakssak, noen liker å se mye skinne og noen liker å skyte flatt, bare den ikke er så lav at du ike ser kornet så ;)

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har hørt er det fordi han har dominant venstreøye, da har man etter de fleste mening valget mellom å bytte til links eller å lære seg å skyte med bare ett øye.

Det stemmer at han er kryssdominant. Om han valgte å skyte med et øye pga. av det eller ikke vet jeg ikke.

 

Harald Jensen ble nevnt som et eksempel på at man ikke må skyte med to øyne. Når han klarte å være med på å vinne to VM og fire EM, så mener jeg at enøyd skyting ikke nødvendigvis er noe negativt.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke enig i. Sant nok at han har klart det på tross av at han ikke kan bruke begge øynene, men jeg tror ikke det er så mange som er uenige i at det er bedre å skyte med begge om man kan det. og det hadde sikkert Jensen gjort også hvis det var mulig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer nok til å prøve med begge øynene åpne framover.. Prøvde litt på simulator og det virket som det var mye enklere å skyte med hagle med engang.. følte det var lettre å følge børsa gjennom skuddet fordi jeg hadde mer overblikk, så jeg skal prøve :)

 

Ser forøvring ikke noen som skyter med ett øye på youtube klipp heller.

Link to comment
Share on other sites

Skeet er en sport med små marginer. Det blir da galt å si at det er noen særlig ulempe å skyte med kun ett øye når man kan vinne VM ved å gjøre det. På veien har man da danket ut en haug med eliteskyttere som skyter både en- og toøyet.

 

Hva Jensen hadde gjort om han kunne skyte med begge øynene tør jeg ikke å spekulere i da jeg ikke kjenner ham godt nok.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare sagt at det ikke er ideelt, ikke at det ikke går an, det er jo bevist. Og som det er nevnt, skeet spesielt er nok mye motorisk innlæring, da rutinene er de samme hele tiden. Det er det ikke for en typisk norsk jeger og sportsskytter.

Link to comment
Share on other sites

Prøvd dette flere ganger med både rifla og hagla, men det er håpløst for min del. Ser bare to prikker og blir til at jeg legger dua midt mellom dem :lol:

 

Med rifla ser jeg to blinker, en stor (størrelse avhengig av zoom)og en liten. Blir bare kaos, men med en Butler Creek stående rett ut til venstre som øyelapp funker det fint! :)

Link to comment
Share on other sites

Prøvd dette flere ganger med både rifla og hagla, men det er håpløst for min del. Ser bare to prikker og blir til at jeg legger dua midt mellom dem :lol:

 

Da er du muligens likedominant som meg, da skal du bruke det venstre av de to løpene du ser som referanse ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også dette problemet, og jeg er høyredominant. Det er i hvertfall det enkle tester à la "se-gjennom-hull-og-bytt-øye" viser. Hiver jeg opp hagla ender målet bestandig opp på midten, temmelig irriterende. Men det er vel bare å trene, så venner jeg meg til å la riktig "løp" bestemme :wink:

 

Likevel virker det som at jeg nærmest kan "overdominere" høyreøyet når jeg skyter links (rifle), slik at jeg kan skyte med begge øynene oppe her også. Dette krever imidlertid litt konsentrasjon, og jeg aner ikke om det er normalt. Hvordan er dette hos dere som er likedominante, har dere ingen øyepreferanse i det hele tatt? Om så veldig svak?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Litt sent ute i denne tråden, men å montere ett fiberoptiskt sikte på skinna gjorde underverker for meg. Du kan rett og slett ikke unngå å se ”kornet” klart og tydelig med begge øya åpne uansett dominans. For eksempel. ”Easyhit” eller ”Ruby” festes på skinna bak eksisterende korn med bare å klistre det på (tape). Billig og enkelt.

Med ett av disse to i 5” lengde vil ikke ”kornet” sees av venstre øye = genialt . . .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et lite tips kan være å knipe litt i venstre øye, men bare litt slik at man fortsatt ser godt. Da fokuserer sikteøyet hardere på dua og du unngår at venstre øye "overtar" siktingen. I den grad man skal sikte med hagle da. :wink:

 

Ellers er fiberoptikk nevnt og kan med hell benyttes for å trene opp dominansen.

Selv skyter jeg med begge øyne oppe enten det er hagle, pistol eller rifle.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har venstredominant øye - og skyter høyrehendt.

Sliter med at jeg ikke lukker øyet når jeg starter med hagla nede, sikkert fordi det blir litt mye som skjer på en gang.

Treffer på sånn ca 7/8 av 10 duer hvis jeg starter med hagla oppe, da jeg kniper igjen øyet før jeg sender iveien dua.

MEN med hagla nede så traff jeg sist 3 av 25...

 

Er det easyhit som er tingen å prøve på meg å, eller høres problemet mitt mere ut som at jeg ikke kaster opp riktig? (evt en kombinasjon?)

 

Har bestilt meg piratlapp som skal brukes til rifleskyting, blir vel ledd av om jeg stiller opp med det på haglebanen ihvertfall :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har venstre dominert øye, men skyter fra høyre skulder. Jeg liker ikke å skyte med ett øye lukket. Jeg hadde stor hjelp av EasyHit som enkelt settes på skinnen med medfølgende dobbeltsidig tape (har ikke vært antydning til at den løsner). Til å begynne med så jeg faktisk to siktekorn også med den, men det var på grunn av at jeg ikke hadde riktig kinnkontakt mot kolben. Etter at jeg rettet opp monteringen av haglen fungerte det fint. EasyHit er i prinsippet bare et rør med et fiber optisk korn i enden. Røret er så langt at du ikke ser kornet med venstre øye (med haglen til høyre skulder) på grunn av vinkelen mellom øyet og kornet. Har du fiberoptisk korn kan du jo teste ved å forme tape eller tape fast noe rør-formet med passende diameter på ca fem centimeters lengde inntil kornet slik at det blir et rør fra kornet og bakover slik at kornet skjules for venstreøyet og se om det blir forbedring.

Er litt plaget med at det kommer vann i røret på EasyHit'en når jeg er på jakt slik at kornet vises dårlig så jeg må blåse ut vann innimellom, men ellers fungerer det bra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...