Jump to content

AR-15 vs MR223 - Fornuft vs Føleri


Guest

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er i vurderingsfasen for hvorvidt jeg skal bygge opp en AR-15 på en lower jeg har liggende, eller bytte ut hele prosjektet med en MR 223. Ambisjonen er å etterhvert skyte litt praktisk. Det er ikke en forutsetning at våpenet skal tåle 14 dager ensomt og forlatt i en ørken, for så å fungere utmerket, eller at det skal kunne kjøres over av stridsvogn eller lignende uten å ta skade av det, eller noe som helst annet wannabe SOF-tull: Tanken er å ha et godt våpen til seriøst sivilt bruk, og selvfølgelig til litt koseskyting. Det eneste tilnærmet mil-spec kravet jeg egentlig har er at upperen skal ha støvdeksel, dette fordi jeg bruker feltmessige baner hele året, og transporterer meg selv og våpen til fots til og fra banene, uansett vær.

 

Jeg har lyst på MR 223 fordi jeg kan, men fornuften sier at prisforskjellen ikke er verdt det. Personlig liker jeg også bevegelsen i våpenet bedre på M-4 enn på HK 416, og synes det er mulig med raskere og mer presise oppfølgningsskudd med M-4, til tross for marginalt tregere mekanisme. Kvalitetsfølelsen er etter min mening derimot bedre i HK 416. Beklager at jeg blander inn rent militære våpen her nå, men det er nå engang de jeg har mest erfaring med, hva angår automatvåpen.

 

For rasjonalisere valget for meg selv (og kanskje for andre med samme tanker) har jeg forfattet følgende for-og-mot-liste basert på egne og andres erfaringer og innspill (føleri er holdt utenfor, men noen antagelser har kommet med):

 

Fordeler AR-15:

Pris våpen og deler

Deletilgang

Vekt

Mykere bevegelse i våpenet under skyting enn HK 416 / MR 223, mindre rekyl, mindre munningsvipp

Billige magasiner

 

 

Fordeler MR 223:

Kvalitetsfølelse

Raskere mekanisme

Meget slitesterk overflatebehandling

Frittliggende pipe

 

Ulemper AR-15:

Endel klin i glidekassa etter skyting

Varmeutvikling i glidekassa/sluttstykke (hvilken betydning har egentlig dette til praktisk skyting?)

Tregere mekanisme

Angivelig kortere levetid enn HK grunnet tynnere gods i upper/lower

 

 

Ulemper MR 223:

Pris våpen og deler

Dyre magasiner (AR-15 magasiner har svakere fjær, kan føre til feilmating pga raskere mekanisme, upålitelige i MR 223 / 416)

Deletilgang

Kraftigere rekyl, mer munningsvipp

Angivelig høyere mekanisk slitasje

Stempel i bevegelse påvirker løp og glidekasse i forhold til hverandre

 

Loweren jeg har er en DPMS. Har av den grunn lyst på DPMS upper også, men det er ikke ett absolutt krav. Har tenkt litt på denne: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 000001F4D2" target="_blank" target="_blank

Hvilke andre muligheter er å anbefale og tilgjengelig på det norske markedet? Maks 18" løp.

 

Hva mener dere som har egen erfaring innen området sivil praktisk skyting? Jeg har nesten bestemt meg i denne saken, men er interessert i å se om det er flere som har synspunkter hva angår AR-15 vs MR 223. Helst synspunkter basert på erfaring, og da gjerne fordeler og ulemper de to systemene imellom til sivilt bruk, ikke så konkret som JP's fortreffelighet osv.

 

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

En (bagatellmessig) ting med MR223-lower er at magasinbrønnen har horisontal kant nederst. Dette gjør at en del magasin som passer brønner med vinklet kant (f.eks MagPul sine) ikke får plass.

 

F.eks MagPul E-Mag (som er designet for å passe f.eks HK416, SA80, TAR-21) går, men det er en del annet som ikke gjør det. Litt kjedelig om du er begrenset til kun GI-magasiner og sjeldne eksportvarianter.

Link to comment
Share on other sites

Fordeler AR-15:

Pris våpen og deler

Deletilgang

Vekt

Mykere bevegelse i våpenet under skyting enn HK 416 / MR 223, mindre rekyl, mindre munningsvipp

Billige magasiner

Meget bra presisjon med gode deler/våpen

 

Fordeler MR 223:

Kvalitetsfølelse

Raskere mekanisme

Meget slitesterk overflatebehandling

Frittliggende pipe Det har du også på AR15, dvs forskjefte er ikke i kontakt med pipe

 

Ulemper AR-15:

Endel klin i glidekassa etter skyting

Varmeutvikling i glidekassa/sluttstykke (hvilken betydning har egentlig dette til praktisk skyting?) Ingen

Tregere mekanisme

Angivelig kortere levetid enn HK grunnet tynnere gods i upper/lower Upper/lower sliter du ikke ut i praktisk

 

Ulemper MR 223:

Pris våpen og deler

Dyre magasiner (AR-15 magasiner har svakere fjær, kan føre til feilmating pga raskere mekanisme, upålitelige i MR 223 / 416)

Deletilgang

Kraftigere rekyl, mer munningsvipp

Angivelig høyere mekanisk slitasje

Stempel i bevegelse påvirker løp og glidekasse i forhold til hverandre

Vanlige AR15 uppere passer ikke på lower, dvs du kan feks ikke kjøpe en .22LR/9mm topp til trening

Finns vel heller ikke 22 LR konverteringsett

 

 

 

Eneste grunnen til å kjøpe en MR223 til Praktisk, er følelser. Dvs man vil ha HK eller noe slikt. NROF skyttere kan også bruke argumentet med at MR223 ligner mer på tjenestevåpnet men den fordelene det evt gir.

 

En AR15 koster vel ca halvparten og gir mye mer for penga. med litt ekstra for matchavtrekk og div, har man ei meget bra børse og nok igjen til en god del ammo før man er på prisen til ei MR223.

Og for prisen av ei MR223 kan man kjøpe ei JP CTR som er ei optimal rifle til praktisk.

 

Så mitt råd til praktiskskyttere er klart, AR15 eller JP avhengig av hva man har råd til.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel Cardinalen tatt med det meste her, fornuftig som han er :mrgreen:

 

Eneste grunnen til å kjøpe HK sånn som jeg ser ve er "vil ha" faktoren. Annet enn det så kan jeg ikke se at den kun har ulemper mot den vanlige AR platformen

 

Edit: Ser raskere mekanisme er listet som en fordel på HK, hvorfor skulle dette være en fordel......?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kanskje si noe ala:

 

MR223 = Toyota Avensis (versjon som selges i norge for ca 350000 med options)

JP CTR = BMW 530 (versjon som selges i norge for ca 900000 med options)

 

Men hvis de to koster det samme, hvorfor da kjøpe Toyotaen utover følelser?

Link to comment
Share on other sites

Det med Magpul-magasiner som ikke hefter så jeg på skytebanen i dag, men til sivilt bruk er ikke dette noe problem. Upålitelig mating med GI AR-15 magasiner var et annet problem, men det problemet kan visstnok gå andre veien også, pga for sterk magasinfjær for AR-15.

 

At rask mekanisme er nevnt som en fordel kommer rett og slett av at jeg er en smule preget av at hastighet som regel er en god ting, gjennom flere år med det fokuset. Antar den raskere mekanismen også er en av grunnene til at USMC har valgt 416 som nytt ildstøttevåpen på lagsnivå, M27 IAR, riktignok med full auto som første stopp på sikringsfløyen (ja, jeg vet det er helt usaklig i denne sammenhengen) ;)

Videre er jo den raskere (og hardere) mekanismen også årsaken til mer bevegelse, som for meg gir litt tregere gjenoppretting av siktebilde.

 

Det begynner jo å danne seg et tydelig mønster her, og det ser ut til at fornuften kan gå av med seieren denne gangen.

 

Har noen av dere erfaringer med den DPMS-upperen som ble nevnt i første innlegg? Evt andre anbefalinger? Ikke JP, den har ikke støvdeksel, og den er altfor jålete til at jeg kan ha den slengende på ryggen i timesvis. Den er dessuten litt over mitt nåværende ambisjonsnivå...

 

For å gi mitt bidrag til den bil-debatten dere har tullet dere inn i vil jeg si at rent personlig foretrekker jeg BMW framfor både Toyota og Ferrari, Toyota blir altfor fornuftig mens Ferrari blir altfor jålete, og dessuten litt over mitt nåværende ambisjonsnivå. Men jeg har jo hverken blitt familiefar eller grepet av førtiårskrisa ennå, så hvem vet hva fremtiden bringer ;)

Link to comment
Share on other sites

HK-Because you suck and we hate you!

 

HK driter glatt i kundene sine, en svært god grunn til å holde avstand.

 

For øvrig er HK sin kopi av AR15 riflen som et forsøk på å lage en bedre musefelle.

Øket hastighet på bolten er en bakdel, uansett hva som står på velgeren. Til bruk i praktisk(og ellers) gir HKs (og andres forsøk på å fikse et ikkeeksisterende problem) en større munningsvipp, og mere urolig våpen, og stort sett dårligere presisjon, kortere levetid på delene og våpenet generelt.

 

I forhold til driftsikkerhet går en helt orginal AR fra en annerkjent produsent minst 2500skudd før man bør grave litt ut av den, om den får en oljeskvett går den sikkert 2500 til.

 

Man kan montere et rimelig match avtrekk i dem, (uten at hanen blir knekt) Man kan bygge opp våpenet slik at det blir optimalt, eller kjøpe en ferdig platform fra JP eller en annen semi-custom leverandør, og få en race-gun som er det beste man kan bruke i sporten.

 

Magpul har forøvrig et magasin som passer i HK416 "E-Mag" Dette magasinet har samme fjær og følger som P-mag, er kun magasinkroppen som er andeledes.

 

At USMC har kjøpt M27 betyr bare at det var det billigste våpenet som ville fylle oppgaven :lol:

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt så har jeg aldri påstått at jeg har erfaring med verken det ene eller det andre. :wink:

 

Kontra tradisjonell, gassdrevet AR så har stempeldrevne en liten ulempe mtp at stempelet slår i det som på en gassdrevet en ville vært "gas key"-en. Sluttstykkebæreren i AR-type rifler er rund og er designet for at gass skal gi et jevnt trykk utover overflaten fremme. Da trykker gassene langs hele aksen. Når kun en liten del av sluttstykkebæreren blir trykket bakover av stempelet så mer eller mindre vipper den etter hvert. Dette skraper opp bufferrøret og gjengene der.

 

På for eksempel en AK-mekanisme så går sluttstykkebæreren på skinner inne i låskassen, som er designet for bruk av stempel. Da beveger det seg jevnt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke forhandlere, om noen, på andre siden av atlanteren sender ar-15 deler og tilbehør ut av landet? Feks lower parts kit, back-up sikter osv? Vanskelig å finne noen som vil eksportere.

 

 

Edit: Skrivefeil.

Link to comment
Share on other sites

Heckler&Koch har videreført sin tyske teknologie i den amerikanske M16 type rifla, slik at de bruker en uavhengig pistong til å smelle sluttstykket attover som ARGO systemet på Benelli M4. De har trolig gjort dette for å hindre at sluttstykket overopphetes, og dermed at de roterende låsklakkene ikke skal utvide seg og dermed kile seg i sluttstykket og i tillegg hindre kiling av selve låsklakkene mot låsen til løpet. Systemet er sikkert også selvrensende. Amerikanerne produserer noe bra for så å stagnere teknologien sin i 100 år...tyskerne derimot jobber hele tiden med ny utvikling.

 

Kjøp den beste teknologien, hvis du har søknaden...drikk mindre cola om dagen og bruk heller de ekstra tusen på en MR233. Det lønner seg den tiden du har rifla.

Link to comment
Share on other sites

Vel hadde heller kjøpt en Jp eller Daniel defence (om den var godkjent) for den prisen... 22k for en mr223 er ikke verdt det..

Og når en forsvarsmakt kjøper våpen er det ikke veldig ofte de kjøper det beste heller det som koster mindre.

Tyskerne kan biler og ag3en var mye bedre, men nei hk416/mr223 er nok veldig oppskrytt

Som andre sier kjøp en ar, bruk pengene på å oppgradere våpenet/ammo, tror det er en mye bedre innvestering som skytter.

Link to comment
Share on other sites

Man må nesten se litt på bakgrunnen til våpenet. HK416 ble svjv utviklet for å løse problemer med 7,5" pipe, innenfor normale løpslengder er det ingen store problemer med en standard AR. Jeg har aldri likt AR-systemet 100%, å pumpe gass inn i mekanismen som de gjør synes jeg lite om. Men å bolte på et stempelsystem som HK har gjort er jeg heller ikke noen fan av, det er en fanteløsning å modde en mekanisme på denne måten. Jeg har ikke noe vondt å si om stempeldrift, men da bør våpenet bygges for det fra grunnen.

Link to comment
Share on other sites

Og nå er det beviselig ikke hver gang tyskerne vet sitt eget beste heller, selv om de har mange sterke sider innen innovasjon på ymse områder. :)

Det at noe er nytt betyr ikke at det er bedre til alle bruksområder. For eksemplet er det nevnt ovenfor av både meg og andre at skytekomforten og sikteretur er dårligere nettopp pga "nyvinningene", og at mekanisk slitasje har økt. Derfor står ikke den nye" teknologien så klart fram som overlegen lenger i mine øyne, selv om jeg erkjenner at driftssikkerheten i en militær kontekst er bedre. I en militær kontekst er det dessuten bare å bytte børsa vederlagsfritt på depoet når den er oppbrukt, den muligheten har iallefall ikke jeg sivilt. Men du verden som jeg ønsker meg den muligheten ;)

 

Når i historien har noen gang sluttstykket på M-16 / AR-15 overopphetet så mye at det har kilt seg i fremre stilling? Hvis du har noe mer enn en antagelse rundt dette problemet er jeg mer enn interesset i en kilde eller to, jeg har nemlig aldri hørt om dette før i noen sammenheng, ei heller militær, og ser heller ikke for meg at det er et utstrakt problem til sivil skyting.

 

Hva er det som er selvrensende? Noen optimister / idioter hevdet det om M-16 en gang på 60-tallet, men den påstanden rettet seg av seg selv utover i Vietnam-krigen. HK 416 / MR 223 er på ingen måte selvrensende den heller, men den kjører ikke kruttslammet bakover i glidekassa.

Link to comment
Share on other sites

tyskerne derimot jobber hele tiden med ny utvikling.

 

Interessant definisjon av ny utvikling, dvs å rappe desigent til AR180 (som Eugene Stoner selv laget etter at han vistnok var litt misfornøyd med AR 15 designet sitt) Men klart 60 år gammel teknologi er sikkert bedre en 70 år gammel teknologi - vi ser jo hvordan 1911 mekanismen (som er 101 år gammel) Fullstendig er forbigått og gått i glemme boken hos både konkuraseskyttere og proffesjonelle :winke1:

 

Dog er vel det stort sett det som sjutoogseksti beskriver som er utfordringen med stempellåsninger, st de skraper opp innsiden av loweren en stund.

 

Mer bekymringsverdig er det vel at heckler og koch faktisk ikke klarer å lage rullelås mekansimer (Type AG3) lenger siden alle som faktisk hadde kompetanse på slikt har dødd eller sluttet, og ny ingeniører stort sett ikke skjønner det.

Link to comment
Share on other sites

Uten tysk teknologi og vitenskap ville amerikanerne aldri nådd månen og ikke kunne leke med atomvåpen. Remington 700 riflene er basert på Mauser rifler. De får inn eller kopierer teknologi fra tyskland og stagnerer i mange år før de på nytt må hente inn kunnskap fra Germany. Penger har de, men de er ikke sælig smart og må få vitenskap fra tyskerne. Firetakts Otto motoren er også tysk. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvor har du det fra at Remington 700 er basert på mauseren? Den er snarere basert på Remington 721 og 722, ifølge wikipedia iallefall. Men de har jo alle en bolt, så en viss likhet er det jo. :wink:

 

Og det å si at amerikanerne har mer penger enn vett er vel en nøyaktig motsetning til dagens faktiske forhold, meg bekjent.

 

La oss forsøke å holde denne tråden på temaet, så kan de som har lyst til å påstå (uten noen for for hjemmel eller belegg) og diskutere hvorvidt diverse folk rundt om i verden er smarte eller teite gjøre det så mye de gidder i en annen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner heller ikke hvor han har det fra. Det er jo vidt forskjellige låskasser. En pushfeed og en controlled feed.....

 

og furuoglyng, kan ikke du forklare hva som gjør MR223 til en bedre konkurranserifle til Praktisk enn feks en JP CTR som er i samme prisklasse?

Link to comment
Share on other sites

I mitt hode er det to ting som kan tale for MR223. Følelser (av en eller rar grunn..) og det at den ikke blir like grisete inn glidekassa som andre med gassrør inn i systemet. Ellers er det ingen gode grunner slik jeg ser det for å velge tyskeren. Jeg har null erfaring med MR men et par år relativt aktiv erfaring med 416. Den gjør stort sett det den skal den, men det gjør en ar også. Bare å gi den litt smøring og la den gå. Og som de fleste sier, det er lettere å få rifla som du vil om du begynner med en ar med kompatible deler over hele verden i alle prisklasser. Og har man rettet opp de problemene man har hatt på 416 på MR modellene?

 

Heckler har jo ikke gjort annet på 416 enn å ta en AR/M16/M4 mekanisme og sette på gassystem og stempel og stang fra G36. Det er så å si klin likt stempel og system.

Artig detalj på 416 er jo mulighet for å stille om en ventil på gassblokka for å ikke gi den mer enn nødvendig ved bruk av demper. Om man gjør det og bruker demper blir den derimot ca like møkkete som en ar famile sak. Ikke sett den muligheten på MR modellene..

Link to comment
Share on other sites

og furuoglyng, kan ikke du forklare hva som gjør MR223 til en bedre konkurranserifle til Praktisk enn feks en JP CTR som er i samme prisklasse?

 

Trådstarteren ønsket seg en mening fra oss om hvilken børse mellom AR15 eller en MR233 han burde gå for. Derfor sverger jeg til et tysk våpen framfor en mindre teknisk ar15.

 

Pistongene kommer ikke til å slite ned på MR233 våpenet, de vet nok i molekylær teknologi om hva slags stål de skal bruke. Det må jo være en grunn til at det norske forsvaret har valgt en HK416 framfor en amerikansk M16 versjon.

Link to comment
Share on other sites

Den gassreguleringsventilen er ikke på 416 generelt, men på 416N spesielt, og den har vært opphavet til det største problemet med børsa (meg bekjent). Det er løst nå, med en versjon 2 av selve ventilen, og ved at den skal pusses hyppig. I starten skulle den ikke det (M-16 flashbacks, anyone?). De nye 416 som skal kjøpes inn skal etter sigende ikke ha denne ventilen, og da er en viktig feilkilde fjernet. Den jevne soldat har hverken utlevert demper eller behov for demper uansett, så det er i mine øyne en god vurdering. Tenkte du på flere problemer også?

 

G36 har også roterende bolt, men selve sluttstykket, eller sluttstykkebæreren er helt annerledes. Hele våpenet er så annerledes at mange av problemene man har med stempel i AR-plattformen ikke er tilstede. Men så ble det jo bygd for stempeldrift i utgangspunktet. Forøvrig ett våpen som kun imponerer meg med den høye leketøysfaktoren, dvs en gjennomgående følelse av billig plast. Utrolig dårlige originalsikter har den også, tilnærmet ubrukelige At folk kjøper SL-8 til sivilt bruk er hinsides min forstand. Men svenskenes AK-5 er derimot litt av ett våpen (modernisert FN FNC).

 

Forøvrig helt enig med Kim om hvilke to grunner som taler for MR'en, men fornuften seirer heldigvis denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

og furuoglyng, kan ikke du forklare hva som gjør MR223 til en bedre konkurranserifle til Praktisk enn feks en JP CTR som er i samme prisklasse?

 

Trådstarteren ønsket seg en mening fra oss om hvilken børse mellom AR15 eller en MR233 han burde gå for. Derfor sverger jeg til et tysk våpen framfor en mindre teknisk ar15.

 

Pistongene kommer ikke til å slite ned på MR233 våpenet, de vet nok i molekylær teknologi om hva slags stål de skal bruke. Det må jo være en grunn til at det norke forsvaret har valgt en HK416 framfor en amerikansk M16 versjon.

 

Ja, billigere kanskje.. eller at noen trodde de tekniske løsningene på 416 var overlegne ar systemet. Det kan nok også hende at det er mtp gris i mekanismen, men til sivilt bruk der de fleste pusser når de synes det kjipt å få olje og sot på alt ved all håndtering ut og inn av skapet og annen moro, så tror jeg ikke det er noe problem og ville heller valgt en ar type til praktisk. Vil man at alt skal gå så fort inni der så sett inn JP lett bærer og la det stå til. Fremdeles billigere enn en MR.

 

Det er forøvrig stempel og roterende slutstykke på Garanden og US karabinen også. Prinsippet på US'en er ganske likt. Ser helt annerledes ut, men ganske likt prinsipp. De er amerikanske og laget en god stund før ar/416/ag osv.... At tyskerne alltid skal være så nyvinnende er ikke alltid en bra ting. Uten sammenlikning forøvrig så kan man vel ikke si at Audi alltid har vært like heldig med nye ting de siste 20 årene...

Link to comment
Share on other sites

Den gassreguleringsventilen er ikke på 416 generelt, men på 416N spesielt, og den har vært opphavet til det største problemet med børsa (meg bekjent). Det er løst nå, med en versjon 2 av selve ventilen, og ved at den skal pusses hyppig. I starten skulle den ikke det (M-16 flashbacks, anyone?). De nye 416 som skal kjøpes inn skal etter sigende ikke ha denne ventilen, og da er en viktig feilkilde fjernet. Den jevne soldat har hverken utlevert demper eller behov for demper uansett, så det er i mine øyne en god vurdering. Tenkte du på flere problemer også?

 

G36 har også roterende bolt, men selve sluttstykket, eller sluttstykkebæreren er helt annerledes. Hele våpenet er så annerledes at mange av problemene man har med stempel i AR-plattformen ikke er tilstede. Men så ble det jo bygd for stempeldrift i utgangspunktet. Forøvrig ett våpen som kun imponerer meg med den høye leketøysfaktoren, dvs en gjennomgående følelse av billig plast. Utrolig dårlige originalsikter har den også, tilnærmet ubrukelige At folk kjøper SL-8 til sivilt bruk er hinsides min forstand. Men svenskenes AK-5 er derimot litt av ett våpen (modernisert FN FNC).

 

Forøvrig helt enig med Kim om hvilke to grunner som taler for MR'en, men fornuften seirer heldigvis denne gangen.

 

Jeg hadde aldri noen problemer med gassventilen, men så gjorde jeg noe annet ennn det jeg ble fortalt. Pusset vekk all dritt rundt ventilen slik at den lille fjørbelastede knasten klarte å holde ventilen på plass. Men ja, de færreste har bruk for den og den kan utmerket godt sløyfes. Vi hadde flere tilfeller av våpen som der skudd plutselig gikk av. Avtrekkerhake/spennro eller noe som visstnok var problemt på dette. Kjipt når du under beveglese plutselig skyter et skudd et sted du ikke hadde tenkt.... Eller at det går av et sted det ikke skal. Det skal være fikset, men vet ikke. Bare tenkte på det siden det ikke er et gammelt våpen og det kan være kjekt å vite om evt barnesykdommer.

 

Ja, jeg vet at G36 er helt forskjellig bygd. Men om man tar i betraktning at det er stempel fremme, stang som slår til en bærer og et sluttstykke som roterer i lås/ut av lås, så er prinsippet og oppbygningen lik. Sett stempel, stang og en annen bærer på en ar så har du en 416.

Godt vi er helt enige om G36 generelt :) . Hadde den et års tid engang også (G36KV). Grei så lenge du bare skal bære på den men ikke noe jeg ville hatt om jeg skulle ut på noe seriøst der en kan regne med å måtte bruke den mye.

Link to comment
Share on other sites

Furuoglyng: Takk for at du prøver å hjelpe, men argumentasjonen din er langt inne i føleriets rekker. Det jeg savner i innleggene dine er grunnlag for dine meninger, da etterprøvbart (kilder) siden du har noen drøye påstander. At noe er tysk fremfor amerikansk er ikke ensbetydende med at det er bedre, det er kun en rent subjektiv oppfatning som i noen tilfeller vil være riktig, i andre tilfeller feil. At noe er mer teknisk er heller ikke utelukkende en fordel, det er i de fleste tilfeller det motsatte: flere deler i bevegelse, mer slitasje, mer som kan gå galt osv. (Her kan det faktisk være nyttig å tenke i retning bil, som noen begynte med tidligere).

 

Videre er det på ingen måte en kjennsgjerning at det norske forsvarets valg bare er de beste eller de eneste riktige. Ofte er det politiske årsaker som henger bak de konkrete innkjøp som blir gjort i forsvarssektoren, gjenkjøpsavtaler er ett stikkord (men ikke i dette tilfellet heldigvis).

 

Videre er forsvarets valg meg knekkende likegyldig, da jeg ikke skal leke SOF eller annen slags tulling på fritiden. For å poengtere det er jeg nesten villig til å spraymale endelig løsning i fargene mintgrønt og rosa. Nesten ;)

Link to comment
Share on other sites

Kim: Det med avtrekket er såvidt jeg har forstått hammeren som får for stor fart bakover, og dermed etterhvert knekker sear'en, eller hva den heter, som hekter opp hanen. Når den knekker har vi det gående. Det har de fikset nå ved å sette in en liten sal over sear'en, rett foran sikringen. Nå slår hammeren ned i den salen istedet, så problemet er løst. Håper ingen ble vådeskutt som følge av feilen før den ble rettet, har ikke hørt om noen.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skulle kjøpt meg en ny praktisk rifle p.d.d vil jeg enten ha kjøpt en Jp eller en daniel defence. hvorfor jo, Jp blir brukt av noen av verdens beste praktiske skyttere og andre der denne typen rifler blir brukt.

vet ikke om navnet jerry miculek sier deg noe, men han er nok en av usas beste praktiske skyttere, der er jp velget, har sikkert noe å si med sponsing også, men vil tro en såppas god skytter kun velger det bedre av hva en kan få tak i.

 

Daniel defence hadde å vert ett klart valg, problemet er at typen er så populær i usa at det er vanskelig å skaffe deler og våpen av typen. Går for å være ett av verdens beste ar platformer og har gode grunnpakker, må vel dog godkjennes i norge først....

Har skutt med Jp, helt klart ett våpen jeg skal se mye mer på.

Link to comment
Share on other sites

Kim: Det med avtrekket er såvidt jeg har forstått hammeren som får for stor fart bakover, og dermed etterhvert knekker sear'en, eller hva den heter, som hekter opp hanen. Når den knekker har vi det gående. Det har de fikset nå ved å sette in en liten sal over sear'en, rett foran sikringen. Nå slår hammeren ned i den salen istedet, så problemet er løst. Håper ingen ble vådeskutt som følge av feilen før den ble rettet, har ikke hørt om noen.

 

Mottatt. Så bra da her de vel fått orden på ting som ikke var helt topp i starten. Nei, jeg kjenner heller ikke til at noen sto i veien for noen.

Link to comment
Share on other sites

Det må jo være en grunn til at det norske forsvaret har valgt en HK416 framfor en amerikansk M16 versjon.

 

Da blir spørsmålet om det også er en grunn til at de som hadde M4 klone fra før i forsvaret, fortsatt har valgt å beholde den :mrgreen:

 

Dette er et poeng som er verdt å gjenta.

 

Det er vel ikke uten grunn at de som kan velge, faktisk fortsatt ofte bruker Diemaco/Colt Canada produkter med DI gass system fremfor HK416.

 

Men for oss sivilister som som kan la følelser og "have sjuken" styre, så er sikkert MR223 artig å bruke for de som ønsker det. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp det du har lyst på, har du peng på bok så er det jo bare å handle. Ta den du syntes er tøffest, du greier aldri å slite ut noen av dem uansett til privat bruk slik du forklarer, å begge funker utmerket, om det er ditten eller datten av deler i dem. Jeg har en bushmaster som jeg har hatt i 12 år, aldri hatt en funksjons feil eller noen deler som har knekt. Å den har gått tusen vis av skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...