Jump to content

Klubb sender inn aktivitetslister til politiet


pistolskytter

Recommended Posts

Hei

 

Jeg er ny på kammeret, og er interessert i å høre deres synspunkter angående et spørsmål jeg har.

Prøvde å søke rundt på kammeret, men fant ikke helt det jeg var ute etter.

Saken er denne:

 

For seks måneder siden tok jeg sikkerhetskurs pistol i en klubb i min hjembygd. Ønsker ikke si hvilken klubb dette er, bortsett fra at det er en middels stor NSF klubb et sted i kongleriket. Jeg er i ferd med å søke på min første pistol, og gikk til klubbleder for en tid tilbake siden, for å be om at han bekreftet at jeg hadde vært aktiv. Da sa han det at aktivitetslistene blir sendt inn til politiet regelmessig. Både hvem som har vært på trening, og hvem som låner klubbvåpen. Jeg trengte derfor ikke noen papirer fra klubben, siden våpenkontoret allerede vet at jeg har vært aktiv.. Bortsett fra medlemskort og bevis for gjennomført sikkerhetskurs. Om medlemslister blir sendt inn vet jeg ikke. Er ikke dette litt spesielt? Jeg har fulgt litt med rundt lover og regler på kammeret men aldri lest noe slikt. Er klubbledelsen overivrig i mitt tilfelle?

 

Lurer på å melde meg ut hvis det er slik at klubben lager egne lover..

 

Mvh Rune

Link to comment
Share on other sites

Klubben har ikke plikt eller anledning til å sende inn aktivitetslister.

Politiet kan be deg dokumentere din aktivitet, og så kan enten du dokumentere den selv eller få klubben til å gjøre det for deg.

Slik oppførsel fra en klubb hadde jeg ikke funnet meg i.

Du bør ta dette opp med klubben din.

Kanskje gjør klubben det for å være "snill" og i uvitenhet om hvilke regler som gjelder.

Om de bevisst fortsetter å drite i medlemmenes rettigheter og plikter, hadde jeg kommet til å melde meg ut skriftlig på en klar og utvetydig måte, og med god begrunnelse.

Kopi til NSF ville vært en selvfølge.

Link to comment
Share on other sites

Paranoia patruljen på vakt!!

 

Hvor vanskelig er det? Trives du ikke med måten klubben velger å forholde seg til Politiet i området du skyter får du finne deg en annen klubb. De har GARANTERT hatt runder med medlemmene i klubben vedr. dette før, og har kommet frem til en løsning styret og nåværende medlemmer i klubben er enige om. Er du uenig? Finn en annen klubb.

Link to comment
Share on other sites

Finn en annen klubb.

Absolutt +1 osv

Jeg syns forøvrig du bør navngi denne klubben som ikke følger normer og lovverk, slik at andre kan velge å unngå den.

 

Det er et hav av forskjell på det prinsipielle planet om klubben -Selvsagt- opplyser om et medlems aktivitet på forespørsel fra den myndighet som behandler søknader, eller om klubben bare sender inn opplysninger u-oppfordret*.

Klubben har faktisk ikke noe med medlemmest mulighet til å eie våpen, det er et anliggende for myndighetene og enkelt indiviedt. Klubben skal tilrettelegge for skyting, slik at de som ønsker det kan oppnå de krav, som ligger i behovsprøvningen. Klubben er altså et idrettslag, som har akkurat like lite med om medlemmene spiller forball med Faste eller skruknotter og hvor ofte som de har med hvilke skytevåpen mydighetene bevilger tilatelser til.

 

Se på situasjonen i nederland, hvor godkjenning av skytedisipliner er overlatt til en rent privat organisasjon. Det har ført til at ministeriet for samfunn og sikkerhet ønsker å forby dynamisk skyting, (Dvs praktisk, western, PPC...) fordi enkelt krefter i den godkjennede organisasjonen ikke ser behovet for å kunne konkurrere i disse sportene.

 

 

 

*en annen sak er jo at det nødvendigvis MÅ medføre merarbeid for en allerede overanstrengt del av forvaltningen...

Link to comment
Share on other sites

*en annen sak er jo at det nødvendigvis MÅ medføre merarbeid for en allerede overanstrengt del av forvaltningen...

 

+1

De fleste offentlige etater drukner, både figurativt og bokstavelig, i informasjon, og jeg kan ikke med min beste vilje skjønne at det lokale våpenkontoret godtar å bli nedlesset med rutinemessige meldinger om trening og stevner fra X antall medlemmer i N klubb. Med mindre alle medlemmene er rehabiliterte yrkeskriminelle da...

Link to comment
Share on other sites

Ser mitt siste svar i denne tråden kunne feiltolkes..

 

Når jeg skriver "dont like it, go somewhere else" så skriver jeg det til støtte for klubben. Legg merke til at jeg spesifiserer at klubben trolig har gått gjennom denne rutinen med sine eksisterende medlemmer og de har ikke nok motsetninger til det at de bytter klubb, så om du ikke er interessert i å følge og støtte opp om klubben pga rutinene de har etablert med lokal myndighet, ja, da får du finne deg en annen klubb. "uthenging" av en klubb som har valgt sine rutiner for å drive klubben er direkte tåpelig på ett forum som dette.

Link to comment
Share on other sites

Noe så simpelt som å sy lommer på klær, kom ikke før på 1700 tallet. Så det opplagte og innlysende er hverken opplagt eller innlysende. Videre er det nå en gang slik at selv om et styre, et årsmøte har ment noe, så er det opp til medlemmene å forandre på det. Spesielt når klubben drives på en måte som går langt utenpå de gjeldende spilleregler. At det opplyses om hvilken klubb som drives på den måten er vel nesten et krav, slik at man kan unngå den, eller i det minste få skrevet ned et forslag til årsmøte om endringer, om man skulle være såpass uheldig å være medlem.

 

Forøvrig ble du ikke feiltolket :wink:

Link to comment
Share on other sites

BenA: For å sette det hele litt på spissen: Du mener altså det er ok at en klubb rutinemessig oversender informasjon om medlemmenes normale treningsaktivitet til politiet, men at det ikke er ok at potensielle medlemmer får vite hvilken klubb dette gjelder så de kan gjøre et informert valg FØR de melder seg på sikkerhetskurs og får sin gjøren og laden innrapportert til øvrigheten?

 

Jeg går da ut ifra, basert på innlegg ovenfor, at informasjon om praksisen ikke er publisert på klubbens nettside eller i informasjonsmateriell til nye medlemmer osv.

Link to comment
Share on other sites

BenA: For å sette det hele litt på spissen: Du mener altså det er ok at en klubb rutinemessig oversender informasjon om medlemmenes normale treningsaktivitet til politiet, men at det ikke er ok at potensielle medlemmer får vite hvilken klubb dette gjelder så de kan gjøre et informert valg FØR de melder seg på sikkerhetskurs og får sin gjøren og laden innrapportert til øvrigheten?

 

Jeg går da ut ifra, basert på innlegg ovenfor, at informasjon om praksisen ikke er publisert på klubbens nettside eller i informasjonsmateriell til nye medlemmer osv.

 

For å sette det på spissen så mener jeg at opplysninger om klubbers rutiner enten samles i en stor fellestråd som gjelder alle klubber, eller at det får være opp til det enkelte medlem å oppsøke sin klubb, snakke med medlemmer om hva som gjelder og danne sin egen mening om de ønsker å være medlem i den klubben eller ikke.

 

Uthenging av enkeltpersoner eller enkeltklubber er en ufin ting som er ment å danne ett ensidig bilde mot de det gjelder.

En felles tråd om ett generelt tema som gjelder mange derimot har en nyttverdi i motsetning til uthenging.

Det er absolutt mulig å innhente den informasjonen de ønsker før de melder seg inn i klubb og deltar på sikkerhetskurs gjennom en hyggelig prat.

 

Det jeg derimot stiller meg undrende til, er hvorfor så mange har problemer med at Politiet, som er bevilgende myndighet skal få oversikt over hva "du" driver med? Og hva får dere til å tro at de har dette som dasslektyre og at de går gjennom smitt&smule som sendes inn? Ren gjetting fra min side er at innsendt materiale som dette arkiveres under "Whatever" skuffen.

Link to comment
Share on other sites

Igjen tilbake til gode gamle dager og og klær / Mote

Det er for meg ukjent når det skjedde, men på et eller annet tidspunkt fant noen ut at det riktige var at menn skule bruke bukser / tettsittende leggings, og at kvinner skulle gå i kjole/tunica/skjørt osv. Noe somrent anatomisk og praktisk er litt upraktisk (Bruk kilt i en ukes tid! Ah... luftig lykke)

Men noen begynte med det, selv om det ikke var pålagt, og så fulgte andre etter, og det er nå blitt regelen. Men det er fortsatt teit.

Det jeg derimot stiller meg undrende til, er hvorfor så mange har problemer med at Politiet, som er bevilgende myndighet skal få oversikt over hva "du" driver med?

Dette er enten en feiltolkning, eller en vridning på problemstillingen. Selvsagt skal politet ha den nødvendige informasjon fra klubben om din skyte og klubbaktivtet når det er påkrevd. Men da skal forvaltningen selv spørre om det.

Å sende inn slik informasjon, samma hvor uskyldig den er, er et uheldig skritt i rettingen et overvåkningssamfunn. Den norske rettstaten er tuftet på at man er uskyldig til det motsatte er bevist, og at det som ikke er forbudt er tilatt. Den praksisen du forsvarer går mot begge disse prinsippene, da den insinuerer at alle skyttere som ikke jevnlig beviser sin "uskyld" (dvs behvov) er skyldige i å bryte våpenloven.

 

Håper jeg fikk illustrert mitt poeng. Og bekalger mine obskure referanser til middelader og renessanse mote :P

Link to comment
Share on other sites

Det er i og for seg ikke noe ulovlig i at klubben sender oppmøtedata til politiet, men måten det gjøres på her - uten informert samtykke fra det enkelte medlem - er problematisk sett i lys av Personopplysningsloven m/ forskrift. Rent bortsett fra det fremstår praksisen som unødvendig og fører til ekstra arbeid for det lokale våpenkontoret.

 

Ren gjetting fra min side er at innsendt materiale som dette arkiveres under "Whatever" skuffen.

Mange takk skal du ha, det er et av poengene jeg vil ha frem. Hvorfor i alle dager skal politiet bebyrdes med intetsigende data som de ikke kan bruke til noe? Jeg har ikke noe i mot at politiet innhenter eller får tilsendt informasjonen de trenger i forbindelse med min(e) våpensøknad(er), men de har ikke et generelt behov for å vite når jeg er på trening og skal derfor ikke ha denne informasjonen. Dette har med respekt for forvaltningens tid å gjøre. Ikke send inn dokumentasjon som ikke er påkrevet, det fører bare til unødvendig merarbeid og sløsing med offentlige ressurser.

 

Det er ikke likefrem å innhente informasjon om en praksis man ikke vet eller har grunn til å tro at eksisterer, og det er helt umulig for nye medlemmer å være oppmerksom på alt som kan ha vært bestemt på tidligere årsmøter, styremøter, m.m. i klubben, særlig siden en del klubber har internettvegring og ikke publiserer slike retningslinjer i særlig grad.

 

Skal man sende opplysninger om andre til tredjepart er det for øvrig ikke annet enn alminnelig folkeskikk å informere om dette på forhånd, og det er nå et lovpålagt krav å gjøre dette før informasjonen samles inn - altså før man begynner å notere hvem som er på trening når.

 

Det er ikke "uthenging" å identifisere hvilke klubber som har spesielle prosedyrer for hva de gjør med medlemmenes personopplysninger, hvis klubben ellers føler at dette er legitimt og at de kan stå inne for det burde det ikke være et problem at det er alment kjent.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

Jeg er i ferd med å søke på min første pistol, og gikk til klubbleder for en tid tilbake siden, for å be om at han bekreftet at jeg hadde vært aktiv. Da sa han det at aktivitetslistene blir sendt inn til politiet regelmessig. Både hvem som har vært på trening, og hvem som låner klubbvåpen. Jeg trengte derfor ikke noen papirer fra klubben, siden våpenkontoret allerede vet at jeg har vært aktiv.. Bortsett fra medlemskort og bevis for gjennomført sikkerhetskurs.

 

Mvh Rune

 

For å avslutte dette for min del, så er dette ett punkt jeg applauderer, og hadde satt pris på.. Jeg måtte nemlig vente 2 uker ekstra på å få sendt søknad, for at rette person i klubben ikke kunne attestere på søknaden min, ikke noe krise, men det hadde vært unngått med en slik rutine.

Vedr. hva klubben informerer om eller ikke får stå for deres regning, men som en noenlunde oppegående person så var jeg i klubben flere ganger før sikkerhetskurset, snakket med folk, lyttet til hva de pratet om etc.

 

Jeg mener, og står for ytringen: Uten medlemmene er ikke klubbene verdt en femmer. Medlemmene har all mulighet til å være med på årsmøter, rette spørsmål til styret etc. for å belyse ting de stusser på, men typisk norsk, så gidder de ikke å involvere seg, for de har det tross alt ganske greit uansett. Dere skal tro jeg har dratt denne sammenligningen mange ganger med folk som klager på politikere, er du ikke fornøyd så involver deg selv!

 

Nå er det ingen som har fremvist noe lovtekst som sier hva klubbene "har lov" til å gjøre eller ikke med slike lister?? Kanskje interessant for de som vandrer innom denne tråden etterhvert. Er det en regel som sier at de ikke har lov til å sende dette til politiet? Eller er det paranoia-synsing?

 

Noe mer fra meg i denne tråden blir bare repetisjon, det skal dere få slippe. :)

Link to comment
Share on other sites

Fra Personopplysningsloven:

§ 19. Informasjonsplikt når det samles inn opplysninger fra den registrerte

 

Når det samles inn personopplysninger fra den registrerte selv, skal den behandlingsansvarlige av eget tiltak først informere den registrerte om

a) navn og adresse på den behandlingsansvarlige og dennes eventuelle representant,

b) formålet med behandlingen,

c) opplysningene vil bli utlevert, og eventuelt hvem som er mottaker,

d) det er frivillig å gi fra seg opplysningene, og

e) annet som gjør den registrerte i stand til å bruke sine rettigheter etter loven her på best mulig måte, som f.eks. informasjon om retten til å kreve innsyn, jf. § 18, og retten til å kreve retting, jf. § 27 og § 28.

 

(Min utheving)

Slik jeg forstår det må det ved vanlig trening være frivillig å gi fra seg opplysningene, dvs. at det enkelte medlem selv kan velge å føre sin egen treningsprotokoll som signeres av styremedlemmer eller utpekt person i klubben i den grad det er nødvendig.

 

Etter å ha lest en del i de forskjellige trådene om dette og hint, lurer jeg av og til på hvordan styrene i en del klubber får tid til å trene selv, med alt arbeidet de lager seg.

 

EDIT: Etter å ha tenkt meg om begynner jeg å lure på om praksisen i trådstarters klubb begynner å nærme seg områder som er underlagt melde- og konsesjonsplikt. Da bør klubben tenke seg om både to og tre ganger.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ingen som har fremvist noe lovtekst som sier hva klubbene "har lov" til å gjøre eller ikke med slike lister?? Kanskje interessant for de som vandrer innom denne tråden etterhvert. Er det en regel som sier at de ikke har lov til å sende dette til politiet? Eller er det paranoia-synsing?

 

Noe mer fra meg i denne tråden blir bare repetisjon, det skal dere få slippe. :)

Som allerede nevnt ligger dette under Personopplysningsloven (som NIF har slått fast gjelder for idrettslag).

 

Dernest er det i Våpenlov og forskrift nedlagt hva politiet (våpenkontoret) har anledning til å kreve av dokumentasjon, og ikke minst av hvem de har lov til å kreve slik informasjon.

 

NFS har gitt ut rettningslinjer som sier at man er pålagt å levere ut informasjon om navngitte enkeltmedlemmer, men kun på forespørrsel fra forvaltningen.

 

Da trenger man ikke være rakettforsker for å forstå at man skal være svært varsom med å utlever noe som helst av opplysninger som ikke er dekket av absolutte behov (som ved direkte forespørsel om x er medlem og om vedkommende har sin treningsaktivitet i orden).

Link to comment
Share on other sites

Har hørt "rykter" om at FSS også sender info til politiet om hvem som trener. Jeg synes det er flott. Da slipper vi at kriminelle psykopater kommer for å bli gode skyttere.

 

Ellers er det fantastisk mange rare folk med rare meninger i alle foreninger. Pistolklubb er tydeligvis ikke noe unntak.

 

Uansett kreves det medlemskap i pistolklubb for å ha pistol. Sånn er det nå bare..

 

Forklarer kanskje hvorfor det bare er et lite mindretall av medlemmene som er innom fellestreninger?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt "rykter" om at FSS også sender info til politiet om hvem som trener. Jeg synes det er flott. Da slipper vi at kriminelle psykopater kommer for å bli gode skyttere.

Jøss, slipper man det ved å levere aktivitetslister? Mener du at 22.7.11 ikke ville skjedd dersom en pistolklubb i oslo hadde levert aktivitetslister regelmessig?

Link to comment
Share on other sites

Har hørt "rykter" om at FSS også sender info til politiet om hvem som trener. Jeg synes det er flott. Da slipper vi at kriminelle psykopater kommer for å bli gode skyttere.

Um... den logikken er vel heller helt feil? Kriminelle psykpoater som man vet er kriminelle psykopater får faktisk ikke lov å kjøpe våpen de. Kriminelle psykopater man ikke vet er kriminelle psykopater kan trene så mye de vil uten at innsending av treningslister skulle spilt noen rolle.

 

Jeg undres over denne "helligere en deg!" holdningen blant enkelte som ser ut til å undergrave den tilitten norske skyttere faktisk har fra myndigheter og folk. Det er en vridning mot å atøtte den grunntanken om at skyttere er tvilsomme/farlige og dermed hel tiden må bevise at vi ikke er det... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...