Jump to content

Eley Club VS CCI Stinger på feltskyting??


Ole Brum

Recommended Posts

Er det noen som har testet om CCI Stinger er brukbar på feltskyting "DFS finfelt".

 

På finfelt skal blinkene være på avstand 100 meter +/- 5 meter. Med normal subsonic Eley Club betyr det at om skuddet ligger i overkant av blinken på 95 meter så vil det ligge i underkant ved 105 meter. CCI Stinger er lettere, går betydelig raskere og har en flatere kulebane. Teoretisk skulle den flatere kulebanen gi en liten fordel i forhold til evt variasjon i avstand. Men kula er lettere og da sikkert noe mer følsom for vind, samtidig som høyere hastighet burde motvirke noe av dette. Da burde jo det springende punktet her være presisjonen på CCI Stinger i forhold til Eley Club som går godt den Saueren som her er i bruk.

 

Grunnen til at jeg stiller spørsmålet her istedet for å ligge på skytebanen og teste i praksis skyldes ene og alene at det er påske og at jeg ikke ønsker å provosere naboene med smell i dag.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel de aller færreste .22 våpen som samler Stinger noe i nærheten av det som er normale samlinger med Eley Club. Pøv først om du klarer å få alle skuddene i en 100 m rekruttfigur på 100 meter med Stinger før du begynner å finregne og sammenligne kulebaner!

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat sjekket;

 

6.910 Generelt

Det kan kun benyttes ammunisjon av typene

«luft»/CO2, kal. .22 long rifle, 6,5 mm (6.5 x 55),

7,62 mm (7,62 x 51 tilsvarende .308) eller (7,62 x 63

tilsvarende 30.06) innenfor DFS. Ammunisjonen

skal være tilpasset standard kammerlengder og

ladninger. For jegerklassen tillates kaliber som for

storviltjakt. Maksimalt tillatt kammertrykk i kal 6.5

i Sauer og Mauser er 3800 bar, i Krag Jørgensen

3300 bar og maksimalt kammertrykk for 7.62

er 4150 bar. Trykk målt ved Piezo elektrisk trykkmåling.

Ved innendørs skyting skal ammunisjon i kal. .22

ha Vo lavere enn lydhastighet.

 

og

 

6.920 Ammunisjon for rekrutteringsklassene

1. Ammunisjon for rekrutteringsklassene skal være

6,5 mm/Rekruttpatron eller kal. .22 long rifle.

2. Kulevekt: Maks 6,5 gram.

Maks Kammertrykk: 2500 bar ved pizo elektrisk

måling.

Vo: Maks 810 m/s (74 cm løpslengde).

Presisjon for fabrikkammunisjon: Maks H+B på

100m = 5 cm skutt fra innspent løp.

Ved deltaking i ekstraskytinger på samme

betingelser som for de ordinære klasser, kan

disse klassers våpen og ammunisjon nyttes. All

standard ammunisjon kal. .22 Long Rifle kan

brukes.

 

En kan sikkert diskutere hva som er "standard amunisjon".

Link to comment
Share on other sites

Har sjekket boka jeg også, og ser at det kun er på innendørs skyting det er satt kriterier til cal .22 ammo.

 

"Standard" må vel være samfengt det som er "vanlig handelsvare" skulle jeg tro. Slik sett skulle jeg ikke tro det er et regelbrudd å bruke Stinger, MEN jeg er forberedt på at presisjonen kan bli litt "så som så". Hvilket forøvrig forbauser meg noe da man skulle tro at det som er regnet som jaktammo i cal .22 burde ha en utmerket presisjon "viltets" lille størrelse tatt i betraktning. Nå er også min erfaring med cal .22 ammo at selv om en type går fint i ett spesiellt våpen kan resultatet bli begredelig med et annet våpen. Det samme gjelder variasjoner fra lot. til lot. Da jeg drev mere aktivt med salong var moralen vedrørende ammo den samme som med Upper Ten på Polet. Fant man noe som fungerte bra var det full fart tilbake og kjøpe så mye som mulig av det samme partiet.

 

Ser også at det er "hysteriske" prisvariasjoner på cal .22LR ammo, fra noen få tiører pr pang til flere kroner. Jeg lurer nå på om de dyreste skiskytterutgavene virkelig er verd prisen? Man burde vel kjøpe et lite utvalg og sette av en helg til testing. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er først og fremst at det er påske og jeg får ikke skutt!!!!

Da begynner man jo å spekulere på saker og ting vet du! Tror det kalles kjedsomhet. :roll:

Påske er eit helvete :-) Uansett vågar eg påstanden at Eley Club ville vinne ein vanleg finfelt minst 19 av 20 gonger mot CCI Stinger!

Link to comment
Share on other sites

Jo det tror nok jeg også H.K.

 

Men hvordan i hule H..te kan de produsere "jaktammo" med så dårlig presisjon? Når man jakter med 22LR er det jo snakk om små dyr med ganske små treffområder, hvis man da bekymrer seg om ting som human jakt, - og det synes jeg at man skal! Egentlig burde jo dedikert jaktammo i 22LR være i stand til tettere samlinger enn ammo beregnet på å lage hull i papp!??

 

Ikke bra med all denne lediggangen i påska, man tenker alt for mye!! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan i hule H..te kan de produsere "jaktammo" med så dårlig presisjon? Når man jakter med 22LR er det jo snakk om små dyr med ganske små treffområder, hvis man da bekymrer seg om ting som human jakt, - og det synes jeg at man skal! Egentlig burde jo dedikert jaktammo i 22LR være i stand til tettere samlinger enn ammo beregnet på å lage hull i papp!??

Det er nok eit spørsmål som har fleire svar...

For det første: det finst børser som går godt med Stinger, og kanskje vel så godt som med matchammo.

For det andre: Stinger er nok først og fremst konstruert for heimemarknaden. Den jamne USA-nar er relativt patriotisk og vil helst skyte med amerikansk ammo, og samanlikna med mykje av den andre 22 LR-ammoen frå den kanten går Stinger heilt OK.

For det tredje: reklamens makt er sterk, og sjølv om du har forstått at flat kulebane er lite verdt utan tilhøyrande presisjon er eg ikkje sikker på at alle har den same forståinga av den samanhengen...

Link to comment
Share on other sites

Ja "første svar" er jeg klar over. Det er vel få kaliber der individuell smak hos våpenet utgjør større forskjell enn i cal.22LR. Hvorfor det er slik har jeg ikke noe svar på, vet bare at det er slik. Man må vel prøve seg fram litt, huff så må man på skytebanen igjen!! :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

40 grains kule gjør den mer stabil en stinger sin 32 grainer

Jeg vil tro at den korte 32gr kula er mer stabil enn den litt lengre 40graineren, men formen betyr jo litt også. Uansett er alle .222Lr kuler mer enn stabile nok - noe som vises godt på skiva om en skyter i litt varierende sidevind - de lager en fin bratt linje på skrå.

Når det gjelder vindavdrift, så er min overbevisning at all high-velocity ammo har mer vindavdrift enn vanlig matchammo, selv om den er like presis.

Om poden min skjøt finfelt, og hadde noenlunde kontroll på skytinga si - så tror jeg at jeg hadde spandert 30stk Eley Team på feltstevnene - kan ikke tenke meg at Stinger er noe billigere heller. Og Teamen (og annen matchammo) går samme sted som DFS/Club, wtf ammoen som skytterlaget har, og den gjør det forutsigbart. Det store problemet (utover skyteferdigheter, og etter at man har funnet ammoen som går best i rifla) på de små blinkene på 100m er enkeltskudd som har lavere Vo og faller under samlingen - når en spotter kan en se at de "faller" under, og i Grotjønns vestavind, svinger til høyre... - Eley Team, Lapua CX, Polar Biathlon, SK Match, og lignede seriøst sortert ammo har gjennomgående færre, og mindre dramatiske slike lave skudd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord kan man gå ut i fra at dyrere match ammo er verd pengene?

Min erfaring er at den ammoen som går best, finner man i match-sortimentet, ikke blant de billigste sortene hos den lokale sportsbutikken.

En annen erfaring er at mange ikke har rifler eller kompetanse til å teste seg fram til denne forskjellen - vi så en test av .22LR ammo her på kammeret for en tid siden som demonstrerer det nokså bra.

For å ta 50m som eksempel, så vil en finne hauger av ammo, om ikke all, som samler på "en femtiøring" @ 50 fra ei OK rifle - vil en derimot skyte 5skudd i et lite hull gang etter gang - så vil en ofte få problemer med en og annen slenger med "vanlig" ammo. Matchammo (som rifla liker) har betydelig færre "uforklarlige" skudd.

@100m og lenger vil en se at også noe matchammo faller fra, eller iallefall se forskjeller som en ikke kan se på 50m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Om den dyre ammoen er verdt prisen er det berre brukaren som kan definere... Saueren til dottera mi er ganske sær i matvegen, og eg har testa mykje forskjellig. Det som den børsa likar best er RWS R50/Norma 1. Eg hugsar ikkje i farten kor mange sentrum ho har hatt på 35 skot, men ho hadde i alle fall 14 på 15-skoten første gong ho skaut 350.

Link to comment
Share on other sites

Jo det tror nok jeg også H.K.

 

Men hvordan i hule H..te kan de produsere "jaktammo" med så dårlig presisjon? Når man jakter med 22LR er det jo snakk om små dyr med ganske små treffområder, hvis man da bekymrer seg om ting som human jakt, - og det synes jeg at man skal! Egentlig burde jo dedikert jaktammo i 22LR være i stand til tettere samlinger enn ammo beregnet på å lage hull i papp!??

Human jakt trenger du ikke bekymre deg om, Stinger går ikke direkte dårlig i de fleste riflene (Vel og merke om den passer i kammeret), selv om den ikke nødvendigvis går spesielt godt. "Minute of Kråke" holder den greit i de våpen jeg har prøvd den i.

 

Først og fremst bør man være klar over at Stinger er mest effektiv opp til ca 40m hold (ut i fra hva den er tiltenkt å gjøre, som i prinsippet er lett kule, stor hastighet og litt splatt i viltet).

Fra rundt 30m og inn er den faktisk svært effektiv i å "ankre" skutt vilt, og minner litt om effekten 17HMR har på hold rundt 80-100m.

 

Når en begynner å strekke holdet, mister man fort det som er av av "knall og fall" effekt i viltet med Stinger, og effekten blir mere som vanlig jaktamo. Når en beveger seg utover mot 100m blir dette ytterligere forverret, kontra en 40gr kule. Etter mitt syn egner ikke Stinger seg til bruk utover 75m (untak er selvfølgelig for rifler som trives svært godt med patronen).

 

Så stikk motsatt av hva de fleste har fått for seg, er Stinger en kortholds patron, og ikke det en velger om man skal skyte jamnt og trutt på 100+meter (Stinger patronen går vel underlyds fra rundt omkring 110-115m, og har mest sansynlig problemer med overgangen).

 

Spesielt ved skyting i området 100m ville jeg ha tenkt meg svært nøye om før jeg forsøkte meg med Stinger, fremfor mer annerkjent Match amo (Stinger er forøvrig heller ikke billig amo).

 

Dette er mine erfaringer med patronen, dog skal det sies at jeg ikke har skutt stort mer enn ett par hundre skudd med den i sin tid. Og at erfaringen begrenser seg til bruk i 4 vanlige salongrifler så langt

Link to comment
Share on other sites

Se http://www.bergpresisjon.no/Ammunisjon/ ... fault.aspx" target="_blank

 

Normal pris på Eley club er 75-85 øre. Selges bla av DFS.

 

Prisen pa CCI er bra. Bor du nærmere Drammen har jaktdepotet ofte bra pris på CCI. Sjekk med interarms at de har det inne før du reiser......

Dersom presisjon er viktig hadde jeg sett på Norma 2 eller sk standard +.....

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en kasse Maxac - da jeg hørte den hadde myke hetter, og var presis.

Det stemte for to av mine våpen.

 

CCI standard - går godt i alle.

 

CCI Stinger - går godt i tre av dem.

 

Dette er både i rifler og revolvere/pistoler.

Link to comment
Share on other sites

På jakt - har jeg ikke merket noen forskjell om jeg har brukt HP eller ikke.

 

Over 70 m - synes jeg at all 22LR ammo er lite egnet.

Jeg har stikk motsatt erfaring. Ender, ærfugl, kråker og måker - ikke snakk om å få knall og fall uten HP ammo, uansett hold. Med HP ammo, "tip-over" uansett hold...

Det er utrolig sjelden jeg skyter mer enn et skudd om jeg jakter med HP ammo. De få gangene jeg har jaktet med match-ammo er regelen mer å skyte magasinet tomt på hver fugl.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kråker - som jeg har flest skudd på - har ramlet/flydd kortere med standard 40 gr enn med lettere HP.

 

Men vi har så forskjellig oppfatning/erfaring av kuler/ammo til jakt.

 

Noen synes at 300 Win Mag er tingen.

Andre (også jeg) mener at grove kuler/moderat hastighet er tingen.

Link to comment
Share on other sites

Siden vi er inne på jakt amo, så er min erfaring at HP/Kryssskjærte kuler er betydelig mer effektive enn vanlig rundnese amo.

Sjeldent ettersøk og oppfølgingskudd med HP amo for min del (rundnese amo fant jeg for min del fort ut ikke var egnet til jakt uten modifisering).

 

T.d. kan jeg nevne at jeg ikke var mer en måtelig imponert over Eley HP til Måke i sin tid (hardskutte rakkere), men ved å krysskjere hulspissen ned til bunnen, kan man trygt si at måkene slutte å fly sin vei etter ett normalt treff (man kan vel si at de nærmest ble sopt ned av stolper o.l. på korte hold :twisted: ).

 

Det skal nevnes at jeg ikke er noen presisjonsskytter (så får enhver utlede hva han/hun vill av det :wink: ).

Link to comment
Share on other sites

Takker Vingemuttern for å ta seg tid til den lange utredningen, den var meget oppklarende. Forsåvidt ikke overaskende men likevel.

 

Min erfaring med 22LR på jakt er vel at 50 er en grei grense for avstand med 70-75 meter som "never exeed" under ellers veldig gode forhold.

 

Utomhus skyting både bane og felt med 22LR foregår på 100 meter som vel næmer å være "i overkant" av hva man skal forvente av ytelse fra en 22LR. Det er vel også grunnen til at ammokvalitet blir en faktor av betydning. SKiskyttere bruker slik jeg forstår det ganske kostbar ammo til 2,50-3,50 pr smell. Hvis vi går ut fra at "man får det man betaler for" så bør jo skiskytterammo til 3,50 være betydelig jevnere enn skytterlagsammo til 0.80 pr smell. Så er det jo igjen det at skiskyttere ikke skyter på 100 meter. Men likevel, er det teknisk mulig å lage ekstremt jevn skiskytterammo som gå fint på 50 meter så burde jo være teknisk mulig å lage tilsvarende som går ekstremt jevn på 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...