Jump to content

Nybegynner pistol


hogseth84

Recommended Posts

Det finnes et hav av erfaringer her inne, men spørsmålet ditt er nesten umulig å svare på, da det blir så stort...

Hva skal du bruke pistolen til?

Og du vil ikke gjøre så mye galt med å starte med en .22 lr pistol som passer hendene dine godt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

oh, dette har jeg lest svaret på så ofte at dette kan jeg.

 

uansett hva du liker, og hva ambisjonene dine er, skal du kjøpe en .22.

aller aller helst en brukt matchpistol, gjerne gsp.

 

noe annet er helt utenkelig, og kommer garantert til å ødelegge deg som pistolskytter for altid.

Link to comment
Share on other sites

Dette trenger ikke å være så vanskelig som mange skal ha det til. Som nybegynner er det vanskelig å vite hva man skal skyte for noe, med hvilke pistoler og i hvilke klasser. Det er ikke heller alltid så enkelt å vite hva som passer en da en pistol er en pistol for en nybegynner.

 

Jeg tenker følgende og på denne måten kan du neppe misslykkes.

 

1. Skyt på klubb så mye du kan med flere forskjellige våpen. Er du på en hyggelig klubb så lar folk deg ofte prøve sine våpen på banen også.

2. Begynn med presisjon, når du merker at du generelt sett treffer der du sikter prøv noe annet som eks. felt

3. Når du får lov, kjøp et eget våpen og kjøp da en billig .22lr. Billig da jeg ikke kan regne med at du heter Røkke i etternavn og at du har noen form av begrenset budsjett. Ikke legg 22 000,- på et jern uten at du vet at det er eksakt den pistolen du faktisk skal skyte mye med (og det vet du neppe som nybegynner). Det finnes mange gode rimelige .22 pistoler. Noen eksempler er Ruger MkIII, Browning Buckmark og mange mange flere. Grunnen til at du bør kjøpe en .22 og ikke en (morsomere) 9 mm er volum. .22 ammunisjonen er meget billig og du kan skyte så mye du bare orker om du bare har litt penger å bruke. 25,- for 50 skudd er billig sammenlignet med 80,- for 50 st 9mm.

4. Når du har skutt en del og prøvd flere pistoler og revolvere på banen så vil du etter hvert være bedre satt inn i hva du ønsker å gjøre mer. 9 mm, .38 spc eller .357 mm. Er presisjon din greie elle er det felt, IPSC eller hva det nå kan vare. Nå kan det vare en ide å legge mer penger på en pistol eller revolver. Da er det et hav av valg men da vil du sannsynligvis vite mer hva du ønsker selv.

 

Lykke til på banen!

Link to comment
Share on other sites

Alle trenger en .22lr og en 9mm i skapet :mrgreen:

 

Tenk også litt igjennom dine ungdomsdrømmer av hva du kunne tenke deg å eie. 2 av drømmepistolene mine, som jeg også kjøpte for å ha dem i samlinga mi, endte opp med å være de mest presise jeg har.

 

Du må tenke litt igjennom hva du prioriterer, skal de være kule og ordentlige våpen, eller skal det være *grøss* rørtangvåpen? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ikke noe billigt nei............du ender bare i statestikken til dem som går lei og

ikke dukker opp på banen noe mere.

 

Prøv heller dem fleste konkuransepistoler før du bestemmer deg og klin til med den som

du synes passer deg best og gi blaffen i om den koster 20.000,-. Dette er den du skal bli

vant til og den du skal konkurere med, og skytinga blir også mye mere intressann når du

har noe skikkelig som du synes bare blir bedre og bedre og skyte med for hver gang. Bare det

at den koster noen kroner gjør at du også vil bruke den.

 

Også dette med å finne en gammel brukt GSP er begynt å gå ut på dato. Kjøpe en moderne

konkuransepistol og betal det den koster......gjerne brukt eller nytt. Da kan vi regne med

at du også dukker opp og at du selv synes at det er moro.

 

Har nettop gått forbi en annonse på en brukt pardini sp til 9.500,- som hang på

en skytebane. Typisk et bra kjøp som overgår enhver Ruger eller Buckmark

i skytefølelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å finna gode .22lr våpen til under 10.000 på bruktmarknaden.

To grunner til å kjøpa eit slikt:

 

1: Gleda over at du treff er meir langvarig enn gleda av at det smell. (Dette gjeld også 9mm-våpen, men dei finn du ikkje gode eksemplar av til under 10.000)

2: Finn du at det var eit bomkjøp eller at du heller vil driva med noko anna (magnumfelt eller vannpolo til dømes) - ja då får du presis det same for det på bruktmarknaden att.

 

Døme: Pardini SP til 8000: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33292985" target="_blank" target="_blank

 

Det er også mange som prøver å dupera ein nybegynnar som skyt med "stiftemaskin" eller "røyrtong". Desse skal du merka deg, fordi du aldri finn dei blant topp ti på resultatlistene. 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så lite peiling at jeg skal nøye meg med å påpeke at det neppe hjelper på hverken skyteglede eller -ferdigheter om pistolen er verdens beste å skyte med, hvis du etter avbetalingen på kredittkortregningen ikke har penger til mer enn 2 skudd pr. måned - uansett om det er 22.lr eller .460 det er snakk om.

Link to comment
Share on other sites

Skal kjøpe meg 22lr GSG 1911 og 357Mag, mulig en TRR8 vis det er mulig å få tak i.

I første omgang.

En 9mm kommer senere på året.

Det 4 valget skal stå åpen tilfelle noe snacks dukker opp.

 

Har prøvd til nå:

 

Pistol 22Lr Baikal

Pistol 22Lr Ruger

Pistol 22Lr Browning

Pistol 22Lr High Standard

Pistol 32 Walhter Manuhrin

Pistol 9mm Tanfoglio Combat

Pistol 45 A.C.P Para Ordnance

 

Revolver S&W 22Lr

Revolver S&W 44 Spesial

Revolver S&W 44 Mag (m/kikkert)

Revolver S&W 357 Mag

Revolver S&W 357 SuperMag (Maximum)

Revolver Ruger 32 Magnum Sp101

 

S&W 357Mag likte jeg best, utenom 22Lr baikaln, som skytes med hele tiden på pistolklubben.

Med 357 traff jeg på 50m, 8, 6 og en 3.

Det synes jeg er greit nokk på noe jeg aldri har prøvd før.

 

Så å stå opp til et år til med bare 22lr, det kommer ikke på tale.

Er nokk med de første 6mnd i pistolklubben.

Det er bra sikkert..

Link to comment
Share on other sites

........Har dere noen gode tips angående begynner pistol ?...........

Helt konkret, så er dette tipsene:

Pardini SP, 22 L.R

http://www.pardini.it/weapon/target_pistols-sp-sp.htm

 

Morini CM22RF, 22L.R

http://www.morini.ch/product_det.php?id=17

 

Walther SSP, 22 L.R

http://www.carl-walther.de/cw.php?lang= ... roduct=468

 

Benelli MP90

http://www.benelli.it/Articoli/Armi.asp?ID=131

 

Hammerli SP20, 22 L.R

http://www.carl-walther.de/cw.php?lang= ... roduct=634

 

Tesro TS22-3

http://www.tesro.de/?MSID=231&TSID=pjog ... an1cl7bav2

 

Dette er alle såkalt moderne konkuransepistoler. Det vil altid vere noen som har både gode og

dårlige erfaringer med dem, men vist man tar på øreklokker og filtrerer halvparten av alle

skrekk historier, så vil dem fleste fungere helt greit bar dem får riktig stell.

 

Alle desse er i prisklasse 15-20 Norske høvdinger (12-16 Danske høvdinger)

Link to comment
Share on other sites

Baneprogrammer:

-Standard

-Hurtig Fin

-VM-Fin

-Silhuetpistol

-NAIS Fin

-Fripistol 2A (lade bare 1 og 1 skudd)

-Fripistol 2B (lade bare 1 og 1 skudd)

 

Felt Programmer:

-Felt Fin

 

Kommer ikke på flere i farta. Man kan skyte både 1 og 2 hender på dem, men

problemet er at øvelsene som er nevnt ovenfor krever bruk av bare 1-hånd.

Link to comment
Share on other sites

om jeg skal bli tatt seriøst når jeg prøver å være sarkastisk, kan jeg heller bare komme med tips om hva jeg egentlig mener..

 

Om du skyter fordi det er gøy, så kjøp en pistol du synes det er gøy å skyte med, det være seg .22, 9mm, .357, .44, .460 eller noe i mellom. så lenge du synes det er gøy, er det motivasjonsfaktor til å skyte mere, og da mestrer du det etter hvert.

 

Vil du bli fort flink til å skyte, har .22 en pris per skudd som andre vanskelig kan konkurrere med, og i pistolskyting som i de fleste andre sporter, er mengdetrening nøkkelen, og en ny moderne .22 er sikkert fint å ha om du har ambisjoner.

 

Om du er litt usikker på hva du vil ha, kan det hende det er lurt å kjøpe brukt, da brukte våpen ikke nødvendigvis ramler i pris, så du kan bare selge den igjen etter en stund uten å tape nevneverdig.

Link to comment
Share on other sites

Så å stå opp til et år til med bare 22lr, det kommer ikke på tale.

Er nokk med de første 6mnd i pistolklubben.

Det er bra sikkert..

:DAldri undervurder cowboyen i deg - det er lov å kjøpa grovkaliber som førstevåpen!

 

Eg kjøpte sjølv ein brukt .45ACP 1911 som mitt første våpen. 10.000kr. Skaut like mykje med den som dei andre gjorde med GSP-ane sine. Svindyrt, ja. Men grisemoro! Og det er det skyting handlar om; å ha det gøy.

 

Vi har alle ulike referanser for kva som er gøy. Mine beste råd med omsyn til begynnarpistol er:

 

1: Det/dei våpenet/våpna du synest er gøy å skyta med, kjem du til å bruka.

2: Uansett kva våpengrein du kjøper våpen til, kjøp eit våpen som hjelper deg å bli betre, elles er det lett å gå lei. Det er ikkje alltid samsvar mellom kulhet i film og spel og funksjonalitet som konkurransevåpen. (Døme: Desert Eagle)

3: Ikkje kjøp det billigaste eller det dyraste som første våpen. Det billigaste er øydeleggande for skytemotivasjon, det dyraste har tapt seg 20% i verdi så snart kortet er dratt. Dei pengane er det lurare å bruka på ammo.

4: Pardini GT9 er kjempepopulær. Med god grunn. Beretta92 og Glock17 er gode våpen, men vanskelege å meistra. Gode 1911-type våpen kan du få ned i halve prisen brukt. CZ=Tanfoglio=Bra mellomklassevåpen. Sig 220/226=toppklasse.

5: Kjøp S&W-revolvar med bladfjør, (K-L-N-ramme), ikkje spiralfjør (J-ramme). Manhurin hvis du har råd.

6: Prioriter våpen med justerbare siktemidlar

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier gå rett på en 9mm, den billigste ammoen blandt de grove kalibrene. Du skal greit ha fått lært deg å skyte de 6 første mnd i klubben med .22

 

Vil annefale SIG 226 eller CZ 75 Shadow, Tandoglio er heller ikke ett dumt valg.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Vel.... Her har vi en som lurer men i sin fram stilling av ett enkelt spørsmål så får han til rene slåsskampen SOM VANLIG..

 

Det er flere her som vill at du skal velge våpenet de har for det er jo det beste BESTANDIG ikke sant?

 

Men skal du velge våpen er det noen feller mange av oss har gått i, ja jeg sier mange av OSS for jeg var i den fella jeg også:

 

Jeg startet og ville ha ett tøft våpen, det ble en Walther P99, jeg kan vell si det at jeg skaut med den ett år uten og bruke lapper for her er ett våpen som ikke var egnet for MEG og ihvertfall kombinasjonen meg og felt fungerte det ikke. Jeg har etter den tid prøvd og feilet mye. Men den anbefalingen jeg har til deg er en match 22 om den er brukt spiller ingen rolle bare den sitter godt i hånden din. Jeg kom til det her i vinter at jeg skulle bytte ut Hammerlien min, jeg hadde skutt 3 år med den da og den ga meg helt greie samlinger, men jeg ville mere. Så her i vår (vår og vår jeg bor i trondheim....) var jeg til en naboklubb og da hadde jeg bestemt meg for en Benelli, jeg hadde prøvd det og jeg følte at det fungerte bra.... Men på denne klubben hadde de både Beneli og Pardini og jeg fikk prøvd begge, samlingen med benellien var noe helt anderledes enn pardinien... for meg var benelien over hele skiva og pardinien satt dønn...

 

Så nå skyter jeg rørtang som noen lengere opp her grøsser over men jeg er fornøyd. Det er det viktigste.

 

Så jeg nå skal ikke si deg HVA du skal kjøpe det velger du selv, men skal du spare penger kjøp noe som fungerer for DEG....

 

Og finn en trener som har gått trener kurset til NSF, det er da du får en følelse av mestring.

 

Dette var bare ett råd :)

Link to comment
Share on other sites

Vel.... Her har vi en som lurer men i sin fram stilling av ett enkelt spørsmål så får han til rene slåsskampen SOM VANLIG..

Vi har då vore veldig snille denne gongen, har vi ikkje, CCOB? :wink:

 

Trådstarter spør etter god erfaring kring "begynner pistol" - altså, kva som funka for oss. Og tråden har ennå ikkje blitt ein popcorntråd! :thumbup:

 

Alle kompliserte problemstillingar har ei enkel, lettfatteleg, gal løysing.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Anbefaler deg å se litt rundt\prøve litt forskjellig! Kanskje naboklubbene har andre utleievåpen enn din?

 

Videre holder jeg en knapp på han her oppe som sa: Finn noe du liker og er komfortabel med!

Jeg opplevde noe snodig her om dagen, en kompis dukka opp på klubben med en brukt P22 som han hadde fått for 1000kr. Joa, denne er uglesett her inne, men vet du hva? Jeg likte den meeget godt! Jeg traff også med den! Og det samma gjorde kompisen. Resultatet er at jeg skal søke og kjøpe en slik etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville sett på en 1911 .45, eller en hk usp i .45.

Begge disse er fantastiske pistoler som er lette å skyte med, men du bør ha ei auto presse for lading av ammo. 45 ammoen er dyr i innkjøp.

 

Jeg begynnte med en 9mm, hk usp, men ble fort dritt lei av 9mm, så jeg solgte den å handlet meg 1911 i stedet for, derretter en hk mk 23, å en colt combat elite 45.

 

Men det er viktig du kjøper det du har mest lyst på, ikke hva alle andre sier, jeg har angret meg på det før, å ender bare opp med at du selger.

 

Pistolene mine har jeg hatt i 13 år å er en fornøyelse å bruke hver gang, blir ikke lei av dem fordi det var det jeg ville ha når jeg handlet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...