Jump to content

Hva bruker DU på selen og hva blir resultatet?


Xprez

Recommended Posts

Hei!

 

Når det er slike tråder til de fleste andre viltarter, hvorfor ikke til sel også. :D

 

Jeg bruker en Diamond Hunter Flexi, kaliber 308 winchester, ladet med en 180 grains Hornady Interlock SST.

rifle.gif

 

Det gir dette resultatet (OBS. Sterke jaktscener)

 

sel.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bildet sier ikke så veldig mye, men denne typen kuler skal jo ha gode egenskaper, flat kulebane og kontrollert ekspansjon.

Det er jo viktig når man jakter på sel, "blinken" er vel ikke særlig større enn ei 20 krone :?:

 

Har du forresten sjekket om denne kula forandrer karakteristikk hvis den får skade på tuppen :?:

Link to comment
Share on other sites

Det er vel kanskje ikke det beste spørsmålet på et offentlig forum, da de fleste vet at de mest effektive kulene både med tanke på human jakt og sikkerhet er de lette hurtigekspanderende kulene som enda ikke er lovlig :)

 

resultatet er gjerne at alt blir grøt i knotten på dyra og øya spretter ut :wink:

 

 

 

Jeg synes de hurtigekspanderende kulene burde vurderes nærmere, både til jakt og politibruk.

Fordelene ligger i stor effekt ved anslag, og høyere sikkerhet ved for eksempel bomskyting.

 

Det er vel tross alt en lav skuddvinkel over vann, og ikke alltid lett å vite hva som befinner seg en kilometer unna.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker en gammel hv-mauser 30-06 med nikko 3-9x42..den har ombygd sikrings fløy og er stygg som f... Men jeg trenger ikke være så redd for saltvann.. ett godt tips er å spraye inn våpenet med kjede olje til motorsykkler, den er skikkelig klissete og legger seg som en tykk hinne på stålet,,,, OBS: Dekk til kikkerten, før påføring, ellers vil det bli konstant tåkesyn..

Ammoen jeg bruker er S&B blyspiss.

Håper det blir mulighet for mindre kalibre etterhvert siden det eneste man skyter på er hodet, Jeg har en .222 som hadde vært perfekt,

Link to comment
Share on other sites

Bildet sier ikke så veldig mye, men denne typen kuler skal jo ha gode egenskaper, flat kulebane og kontrollert ekspansjon.

Det er jo viktig når man jakter på sel, "blinken" er vel ikke særlig større enn ei 20 krone :?:

 

Har du forresten sjekket om denne kula forandrer karakteristikk hvis den får skade på tuppen :?:

 

Blinken er ca 5 cm i diameter, så det er nok litt mer enn en 20 kroners mynt. ;)

 

Nei, de skuddene jeg har testet med deformert tupp har ikke forandret treffpunkt eller måte å ekspandere på. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bruker en rustfri Howa 1500, .30-06.

 

Selammo:

Kule: 165gr Sierra sbt gameking.

Hylse: Norma

Krutt: N-150

Utgang: ca 850m/s

 

Resultatet av denne ammoen ved treff er bra. Ikke like volsom som mye annet, men kraftig nok til å gi sikker avliving.

Er som oftest bare grøt inne i skallen.

 

2602304540103348370S600x600Q85.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bruker en rustfri Howa 1500, .30-06.

 

Selammo:

Kule: 165gr Sierra sbt gameking.

Hylse: Norma

Krutt: N-150

Utgang: ca 850m/s

 

Resultatet av denne ammoen ved treff er bra. Ikke like volsom som mye annet, men kraftig nok til å gi sikker avliving.

Er som oftest bare grøt inne i skallen.

 

2602304540103348370S600x600Q85.jpg

 

Den haverten var stooor, har du ca vekt?

Link to comment
Share on other sites

Det er to ladninger jeg har brukt på Sel.

Det er før og etter Fiskeridirektoratet innførte storvilt krav til anslag energi :( .

Før valgte jeg en 120gr Nosler balisric tip, som jeg lastet opp med 38 gr Vit N140.

Denne ladningen hadde en fantastisk presisjon i min gamle Mauser.

Nå bruker jeg samme ladning på Sel som på Storvilt våpenet er en Remington.

Swift A-frame 140gr med 40gr NC96m bak.

Fungerer fint denne og, men jeg var tryggere med Bal tip kulen da den ekspanderte øyeblikkelig ved hodeskudd. Og derved en meget død Sel sel ved et litt dårlig skudd.

Målet er ikke større enn en tenisball.

Link to comment
Share on other sites

Det er to ladninger jeg har brukt på Sel.

Det er før og etter Fiskeridirektoratet innførte storvilt krav til anslag energi :( .

Før valgte jeg en 120gr Nosler balisric tip, som jeg lastet opp med 38 gr Vit N140.

Denne ladningen hadde en fantastisk presisjon i min gamle Mauser.

Nå bruker jeg samme ladning på Sel som på Storvilt våpenet er en Remington.

Swift A-frame 140gr med 40gr NC96m bak.

Fungerer fint denne og, men jeg var tryggere med Bal tip kulen da den ekspanderte øyeblikkelig ved hodeskudd. Og derved en meget død Sel sel ved et litt dårlig skudd.

Målet er ikke større enn en tenisball.

 

Vell, nå holder faktisk en del personer å prøve å overbevise f.direktoratet til å tillate mindre kuler og kaliber til seljakt, da det tross alt er hodeskudd som gjelder uansett. Jeg håper dette skjer, da det er mye større sikkerhet i ei hurtigekspanderende kule enn noe annet. I tillegg til raks død sel, så ekspanderer f.eks. v-max kula i fillebiter ved treff i sjøen... Andre kuler har jeg faktisk opplevd at de "hopper" langs vannet.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere brukt en winchester 30.06, men har nå kjøpt en tikka 6,5x55 som jeg har planer om å bruke.

normal_DSC00315.JPG

Men jeg vet ikke hva jeg skal bruke på selen, noen som har noen tips? send gjerne råd på PM, jeg lader selv...

 

Anbefaler Hornady sst hvis du får den i lovlig vekt.... Den er meget presis og gjør en veldig effektiv jobb på selskallen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hoi! Her må jeg bare melde meg inn med mine spørsmål som jeg går og ruger på!

 

Har liggende 7,62 ammo med både Swift Scirocco og Nosler partition, begge 180gr. De kommer ut av pipa med ca 1000+ m/sek. Har noen en formening om hvilken av disse kulene som ekspanderer raskest? Har vel inntrykk av at begge er ganske harde mtp storviltjakt, som de er kjøpt til. Men hastigheten i seg selv vil vel gi "sjokkvirkning" uansett?

 

Jeg ønsket meg rifle i rustfritt nettopp med tanke på seljakt. Slik ble det ikke, så hva bør jeg gjøre for å gi børsa best mulig beskyttelse? Lurer på om det er smart å bruke litt tynt fett feks?

 

Hva er aksepterte skuddavstander blant seljegere? Lite mål, to-fot og fra land liggende så klart. Tror ikke jeg kommer til å skyte et eneste skudd fra båt...

 

Har fått avgårde søknad for 2009 med alt som skal legges ved i orden. Da er vel jakttillatelse i boks, eller?... Er det andre forhold som "plutselig" kan gripe inn i mine planer for vinterens jakt? Hvis ikke så sees sikkert noen av oss i feb/mars!! :D

Link to comment
Share on other sites

Hoi! Her må jeg bare melde meg inn med mine spørsmål som jeg går og ruger på!

 

Har liggende 7,62 ammo med både Swift Scirocco og Nosler partition, begge 180gr. De kommer ut av pipa med ca 1000+ m/sek. Har noen en formening om hvilken av disse kulene som ekspanderer raskest? Har vel inntrykk av at begge er ganske harde mtp storviltjakt, som de er kjøpt til. Men hastigheten i seg selv vil vel gi "sjokkvirkning" uansett?

 

Jeg ønsket meg rifle i rustfritt nettopp med tanke på seljakt. Slik ble det ikke, så hva bør jeg gjøre for å gi børsa best mulig beskyttelse? Lurer på om det er smart å bruke litt tynt fett feks?

 

Hva er aksepterte skuddavstander blant seljegere? Lite mål, to-fot og fra land liggende så klart. Tror ikke jeg kommer til å skyte et eneste skudd fra båt...

 

Har fått avgårde søknad for 2009 med alt som skal legges ved i orden. Da er vel jakttillatelse i boks, eller?... Er det andre forhold som "plutselig" kan gripe inn i mine planer for vinterens jakt? Hvis ikke så sees sikkert noen av oss i feb/mars!! :D

 

Hva bruker du bak 7,62 for å få 180grs i 1000+m/s?

Link to comment
Share on other sites

Hoi! Her må jeg bare melde meg inn med mine spørsmål som jeg går og ruger på!

 

Har liggende 7,62 ammo med både Swift Scirocco og Nosler partition, begge 180gr. De kommer ut av pipa med ca 1000+ m/sek. Har noen en formening om hvilken av disse kulene som ekspanderer raskest? Har vel inntrykk av at begge er ganske harde mtp storviltjakt, som de er kjøpt til. Men hastigheten i seg selv vil vel gi "sjokkvirkning" uansett?

 

Jeg ønsket meg rifle i rustfritt nettopp med tanke på seljakt. Slik ble det ikke, så hva bør jeg gjøre for å gi børsa best mulig beskyttelse? Lurer på om det er smart å bruke litt tynt fett feks?

 

Hva er aksepterte skuddavstander blant seljegere? Lite mål, to-fot og fra land liggende så klart. Tror ikke jeg kommer til å skyte et eneste skudd fra båt...

 

Har fått avgårde søknad for 2009 med alt som skal legges ved i orden. Da er vel jakttillatelse i boks, eller?... Er det andre forhold som "plutselig" kan gripe inn i mine planer for vinterens jakt? Hvis ikke så sees sikkert noen av oss i feb/mars!! :D

 

Hva bruker du bak 7,62 for å få 180grs i 1000+m/s?

 

Nicket hans er 300ULTRAMAG så da er det jo ikke umulig at han har en 7.62xtermos som f.eks. .300 RUM med plass til 100 grs krutt.

I ladeboken til lapua skremmer de avgårde en 185 grs scenar med 100.9 grs n570 i 1023 m/s i dette kaliberet

Link to comment
Share on other sites

Eg brukte ei Remington 700LTR rifle med Zeiss 3-12x56, og Norma Elite kal .308 180grains

 

Det var varierande resultat med denne kula. Som regel blei det lite utgangshull men hodet var som regel knust når en kjente på det.

 

Selen dauda alltid med engang. Og i eit tilfelle ble heile haudet på selen skutt vekk, ifølge han som skulle kleppe den (fikk den ikkje ombord i båten før den sokk)

 

Ellers så er her eit mimrebilde fra seljakta.

 

normal_berglid%2C_seljakt.JPG

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei

Bruker 300WSM med 150 grain failsafe for det meste, 180 grain om det er tynt i boksen. Går flatt og fint. Har tidligere brukt 7.92, 308, 30-06 ++ på sel, alt fungerer med hodeskudd. 7.92 med oryx var en fin variant, bortsett fra kulebane som en bøttehank.

 

Har bedre erfaring med sent ekspanderende enn hurtig, da hodeskudd gir død uansett, og det ikke er et poeng å blåse topplokket av. Erfaringsmessig synker selen fortere da en ved å beholde litt "form" på hodet. (med det kan vel diskuteres i det vide og breie)

 

Bruker en Blaser offroad på seljakta jeg, ruster ikke så lenge den får litt olje i løp og mekanisme. Et vanntett riflefutteral som flyter er også et must. Kjøpte et kolpin futeral til hagla en gang i tiden, og kopierte prinsippet til et futeral som passer rifla fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hoi! Her må jeg bare melde meg inn med mine spørsmål som jeg går og ruger på!

 

Har liggende 7,62 ammo med både Swift Scirocco og Nosler partition, begge 180gr. De kommer ut av pipa med ca 1000+ m/sek. Har noen en formening om hvilken av disse kulene som ekspanderer raskest? Har vel inntrykk av at begge er ganske harde mtp storviltjakt, som de er kjøpt til. Men hastigheten i seg selv vil vel gi "sjokkvirkning" uansett?

 

Jeg ønsket meg rifle i rustfritt nettopp med tanke på seljakt. Slik ble det ikke, så hva bør jeg gjøre for å gi børsa best mulig beskyttelse? Lurer på om det er smart å bruke litt tynt fett feks?

 

Hva er aksepterte skuddavstander blant seljegere? Lite mål, to-fot og fra land liggende så klart. Tror ikke jeg kommer til å skyte et eneste skudd fra båt...

 

Har fått avgårde søknad for 2009 med alt som skal legges ved i orden. Da er vel jakttillatelse i boks, eller?... Er det andre forhold som "plutselig" kan gripe inn i mine planer for vinterens jakt? Hvis ikke så sees sikkert noen av oss i feb/mars!! :D

 

Hva bruker du bak 7,62 for å få 180grs i 1000+m/s?

 

Nicket hans er 300ULTRAMAG så da er det jo ikke umulig at han har en 7.62xtermos som f.eks. .300 RUM med plass til 100 grs krutt.

I ladeboken til lapua skremmer de avgårde en 185 grs scenar med 100.9 grs n570 i 1023 m/s i dette kaliberet

 

 

Jupp. Helt "vanlige" butikksigarer denne vinteren, men for neste års sesong har jeg nok presset opp diverse hjemme på benken. Må bare skyte opp så jeg har litt hylser først. Jeg har sett tabeller for kulevekter ned i 130gr. Det kan jo være aktuelt for seljakt. Og så vil jeg vel heller ha noen harde 200gr kuler til storvilt.

 

Noen som har tips om rustbeskyttelse av vanlig blånert våpen for jakt i skjærgården? Har svært dårlige erfaringer med dette tidligere med et annet våpen som nok hadde ganske billig coating...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

Jupp. Helt "vanlige" butikksigarer denne vinteren, men for neste års sesong har jeg nok presset opp diverse hjemme på benken. Må bare skyte opp så jeg har litt hylser først. Jeg har sett tabeller for kulevekter ned i 130gr. Det kan jo være aktuelt for seljakt. Og så vil jeg vel heller ha noen harde 200gr kuler til storvilt.

 

Noen som har tips om rustbeskyttelse av vanlig blånert våpen for jakt i skjærgården? Har svært dårlige erfaringer med dette tidligere med et annet våpen som nok hadde ganske billig coating...

 

Hei hei!

 

Vell, faktisk litt tykk våpenolje funker fint. Har i værste fall brukt "melange" stekesmør i mangel på annet og det funket utmerket. Men (!) må vaskes bort etter endt jakt, ellers tar saltet i smøret over. he he. ;)

Link to comment
Share on other sites

@ 300ultramag

 

Selv om du har sett tabeller for kulevekter ned i 130 grs, så er nok disse dessverre ikke aktuelle for seljakt i denne omgang. Til sel må det foreløpig kun brukes prosjektiler med minimum 139 grs ( 9 grams ) kulevekt. Dette er vel repetisjon for de fleste, men kan jo være greit å nevne, da det er mange som leser dette... :wink:

 

Dokumentasjonen står forøvrig her:

 

 

http://www.lovdata.no/for/sf/fi/ti-1996 ... -0.html#10

Link to comment
Share on other sites

Har liggende 7,62 ammo med både Swift Scirocco og Nosler partition, begge 180gr. De kommer ut av pipa med ca 1000+ m/sek. Har noen en formening om hvilken av disse kulene som ekspanderer raskest?

Jeg ønsket meg rifle i rustfritt nettopp med tanke på seljakt. Slik ble det ikke, så hva bør jeg gjøre for å gi børsa best mulig beskyttelse? Lurer på om det er smart å bruke litt tynt fett feks?

 

Hva er aksepterte skuddavstander blant seljegere?

Jeg ville valgt Noslern pga splinteffekt. Scirocco ekspanderer kjapt den og er effektiv den.

Har brukt den på rev i 6mmBR og dommen var at den var like ekkel mot skinnet som V-Max.

Til å beskytte våpnet under jakt vil jeg vel anbefale å ha en sprayboks med et tyntflytende fludium lett tilgjengelig.

For lett og rakst gi en ekstradusj. F.eks. 5-56. Om du ikke går for duracoat som er mer permanent.

Skuddavstand opptil 150m. Avhengig av størrelse på selen og skytekompetanse.

 

Jeg har brukt en Sauer 202 6,5x55 når jeg er på seljakt. Jeg liker ikke å ha disse våpnene med på sjøen i båt. Så jeg har kjøpt en lings Browning A-Bolt.

På denne skal det byttes til en McMillan HTG stokk og løp i kal. 6,5-08 AI. Og den skal duracoates for permanent rustbeskyttelse.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, nå begynner jo dette spørsmålet å bli aktuelt igjen. Har skutt en del med golden target i høst, noe den liker svært godt. Har også skutt en rev på langs med denne, den datt som en sekk. Fjernet av hansen deluxe

Min erfaring med seljakt er at det egentlig ikke har så veldig mye å si hvilke kuler man bruker og at man helst bør finne en kule som går godt, har liten vindavdrift og flatest mulig kulebane (disse to hører ofte sammen). har blandt annet skutt kobbe med helmantel, og samtlig av dem har død like fort som de som har fått hurtigeksanderende prosjektiler i hodet.

NB: dette er flere år siden og jeg har gått bort fra dette.

 

skitt jakt!

 

Lagt til i etterkant: beklager hvis min melding ble sett på som en oppfordring til å bruke kuler som ikke holder kravet til seljakt som er likt med kravet for elg, rein og hjort, 2700 joule på 100 meters avstand med kuler mellom 9 og 10 gam og 2200 joule på 100 meters avstand med kulevekt over 10 gram.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, nå begynner jo dette spørsmålet å bli aktuelt igjen. Har skutt en del med golden target i høst, noe den liker svært godt. Har også skutt en rev på langs med denne, den datt som en sekk. jeg har også kjøpt inn 129grs hornady sst som jeg skal lade opp med en passende mengde norma-19.

 

Min erfaring med seljakt er at det egentlig ikke har så veldig mye å si hvilke kuler man bruker og at man helst bør finne en kule som går godt, har liten vindavdrift og flatest mulig kulebane (disse to hører ofte sammen). har blandt annet skutt kobbe med helmantel, og samtlig av dem har død like fort som de som har fått hurtigeksanderende prosjektiler i hodet.

NB: dette er flere år siden og jeg har gått bort fra dette.

 

skitt jakt!

 

 

Jeg har skutt sel med helmantel, 7,62 Nato, tunge jaktkuler, lette jaktkuler og varmintkuler. Masse raske søkk med alt av tunge jaktkuler. Alt som er skutt med varmintkuler har holdt seg flytenede vesentlig lenger da kulen ikke har gått ut på andre siden av hodet, men gått i oppløsning. Denne erfaringen sitter jeg med etter mange felte sel, både havert og kobbe, liten som stor. Hørt snakk om at NJFF skal søke om å få godkjent mindre kaliber på sel da det ofte er snakk om hodeskudd og ikke skudd mot kroppen. Får se om de får opp øynene... 8) Selen dør like raskt av hvilket som helst prosjektil som går igjenom hodet, men jeg ønsker å få tak i selen. Blir flotte luer og vanter.

Link to comment
Share on other sites

@338RUM1:

]Jeg har skutt sel med helmantel, 7,62 Nato, tunge jaktkuler, lette jaktkuler og varmintkuler. Masse raske søkk med alt av tunge jaktkuler. Alt som er skutt med varmintkuler har holdt seg flytenede vesentlig lenger da kulen ikke har gått ut på andre siden av hodet, men gått i oppløsning. Denne erfaringen sitter jeg med etter mange felte sel, både havert og kobbe, liten som stor. Hørt snakk om at NJFF skal søke om å få godkjent mindre kaliber på sel da det ofte er snakk om hodeskudd og ikke skudd mot kroppen. Får se om de får opp øynene... 8) Selen dør like raskt av hvilket som helst prosjektil som går igjenom hodet, men jeg ønsker å få tak i selen. Blir flotte luer og vanter.

 

Dette var veldig interessant.....jeg brukte Federal Fusion på selen igår og fikk et raskt søkk og borte var den før vi kom frem til den. Brukte den kula pga mangel på kunnskap, erfaring og mangel på annet.

Men tror jeg må kjøpe meg noe andre kuler og lade opp til neste tur på sjøen, basert på denne erfaringen.

 

Litt OT: hvem bruker du til lage luer og votter??

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt klønete i min post her også :oops:

Bruker selvsagt lovlig kaliber og ammo på seljakten.

 

Men skal vurdere kuler innenfor loverket selvfølgelig.

 

Og fikk jo erfare at første selen jeg skjøt gikk til bunns.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...