Jump to content

Minstealder for å prøve pistolskyting i klubb


fua

Recommended Posts

Hei. Jeg har en rolig og avbalansert sønn som fyller 13 om kort tid. Jeg er medlem av pistolklubb og har egne våpen. Kan kan få prøve å skyte på banen i treningssammenheng uten å bryte lover og forskrifter? Han vil selvsagt være under kontinuerlig oppsyn under skyting. Er det noen kaliber som ikke kan anvendes eller er dette kun en vurdering som jeg som ansvarlig må ta? (det mest aktuelle er selvsagt 22LR).

 

Jeg fant en tråd om alder og slikt fra en tidligere diskusjon, hvor medlemmer har tatt med barn i 12-14-årsalderen på trening og stevner. Finner ikke noe i veien for å gjøre det, men jeg spør altså for å være helt sikker: Er det lov?

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noen minstealder for å prøve. Skyting er en inkluderende idrett og ALLE er velkommen :mrgreen:

NSF har rekrutt klasse fra 12 år http://skyting.no/ungdom/Sider/Ungdom.aspx

Når det gjelder loven så er det den foresatte som har myndighet over barnet men på skytebanen så er det skyteleder som bestemmer. Du kan ta med deg en skytter som ikke er kurset men spør skyteleder før skyting starter.

Og skulle junior like skyting så husk at junior kan få eget våpen men kun 22 lr, våpenet må stå på foresatte og det må søkes om fornying hvert annet år.

Link to comment
Share on other sites

Du må ikke lete etter tillatelse i lovverket, du må lete etter forbud. Enn så lenge er det sånn i dette landet at dersom det ikke er forbudt er det lov.

 

Jeg tror at barn som synes dette er spennende bør få prøve dette i praksis. Alternativet til å få opplæring av voksne i trygge rammer ser vi i England der håndvåpen i praksis er umulig å drive med som lovlig hobby. Der ungdom utvikler en usunn oppfatting av hva dette dreier seg om i kriminelle miljøer, tungt påvirket av hva underholdningsindustrien tror selger.

 

Forutsetningen er naturligvis at de kan ta i mot instruksjon og at de skjønner at dette har et potensiale til å ødelegge og ta liv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hei. Jeg har en rolig og avbalansert sønn som fyller 13 om kort tid. Jeg er medlem av pistolklubb og har egne våpen. Kan kan få prøve å skyte på banen i treningssammenheng uten å bryte lover og forskrifter? Han vil selvsagt være under kontinuerlig oppsyn under skyting. Er det noen kaliber som ikke kan anvendes eller er dette kun en vurdering som jeg som ansvarlig må ta? (det mest aktuelle er selvsagt 22LR).

 

Jeg fant en tråd om alder og slikt fra en tidligere diskusjon, hvor medlemmer har tatt med barn i 12-14-årsalderen på trening og stevner. Finner ikke noe i veien for å gjøre det, men jeg spør altså for å være helt sikker: Er det lov?

Det er lov.

 

Har selv 2 14 åringer som skyter fast hver uke, begge har fullført sikkerhetskurs. Vi skyter luftpistol om vinteren for å trene teknikk og .22 ute bl.a. baneskyting og litt felt.

 

Mest trening men litt action må til en gang i blant, men lær ham å skyte skikkelig med små kalibre ... lykke til :-)

Link to comment
Share on other sites

Min sønn begynmte når han var 12, Deltatt i NM Felt revolver, fin, og spesial, og i NM praktisk skyting med 9mm pang. Så lenge de har bestått sikkerhetskurs i Praktisk praktisk er det bare å begynne. I vår klubb Oppegård er dere meget velkommen. Vi ønsker oss flere unge ungdommer. Vi har idag 2 meget gode 14 åringer, og to nye som er litt yngre.

 

Mvh Tom Robert Sletta

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger sier en video mer enn ord....

 

" target="_blank

 

Genialt opplegg! Artig å se ung ungdom utfolde seg på

Sånne måter! Ungom som har en hobby som dette lærer mye mer enn bare skyting!

 

En nabo av meg har nyskjerrige gutter, og nyskjerrige gutta har nyskjerrige kompiser. Han har sakt til ungan at de ikke må prøve å surre med våpen på egenhånd. Men han stiller opp å skyter med dem hver gang de blir ivrige. De lærer våpenkultur, og våpen er ikke noe hemmelig som er låst inn i et hemmelig skap.

 

Ungan har sef ikke tilgana til våpenskapet, men nyskjerrige kreative unger skal man ikke undervurdere. Snakker av erfaring fra jeg selv var kalv!

 

Lær barn så tidlig som mulig respekt for våpen, og at man kan ha det veldig mye morro med dem på sikre måter. Som f.eks filmen over!

 

Mvh

Andreas

Over gjennomsnitlig interessert i at ungdom skal være aktive!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...