Jump to content

idiot prosjekt


Trondheim

Recommended Posts

Skal, skal ikke? Valget som jeg ønsker litt hjelp til er å velge kaliber. Har egentlig bestemt meg, men her på kammeret vet jeg det er ressurser som vet mye mer enn meg om respektive alternativ.

Jeg ønsker konstruktive innlegg og ikke spørsmål om alt annet.

De kaliber det ønsker pro og cons på er 375 cheytac,408 cheytac og 460 steyr.

Link to comment
Share on other sites

Jepp

Er vel bare .375 chey-tac som vil "passe inn" som norsk langholdskaliber.

Samtidig, er .404 chey og lillebroren (samme hylse) .375 chey sånn i utgangspunktet laget for langhold. Det er vel også .338 lm, da.

 

.375 chey, vil med god kraft, sende ut tunge kuler, med flat kulebane. Tyngen på kulene, kombinert med kraften bak, skulle tilsi at de blir veldig retnings stabile

;)

 

Litt om kaliberet

http://lutz-moeller-jagd.de/English/375-Chey-Tac.htm

 

Kule med "ok" bc

;)

http://lutz-moeller-jagd.de/9,5-mm/LM-119.htm

 

Litt om cheytac kalibrene http://en.wikipedia.org/wiki/.408_Chey_Tac

 

http://www.cheytac.com/ Litt lesestoff der også

 

Kan virke som om det er rettsak på gang. Cheytac skal vistnok ha stjålet patenter og greier. Når jeg lette etter info for noen uker siden, kom jeg til en side, som jeg mener å huske at hevdet at de var rettighetshaverne til våpen design bl.a.

Finner det ikke nå, da.

 

Ser ikke bort i fra at hjemmelading får skaffet ihvertfall hylser. De har egen .408chey side (som er tom, da) http://www.hjemmelading.no/produkter/11 ... 1213260072

 

 

Finner ikke alt jeg tidligere fant. Men det er kanskje flere som har info ?

;)

Billig blir det nok ikke.

Men skal en være kompromissløs, så er det .375 chey som er veien å gå (etter hva jeg har klart å lese meg til)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest, men kun det, at 375 Allen Magnum er litt hottere enn Cheytac og diverse, stemmer det?

For min del kan det jo være nok å bare kjøpe ei pipe fra herr Allen, som er ferdig kamra, så ordner man en kasse seinere. Da trenger det ikke bli altfor dyrt. Og når jeg ser hva amerikanerene mener er dyre løp, så må jeg le litt. 400 USD. Får ikke rare løpet her på berget til den prisen.

Jeg er dypt i tenke boksen, i tillegg må jeg se ann hvordan jeg skal kunne få erværve dette, må da utelukkende søkes inn som konkurranse rifle :mrgreen:

 

Men det er jo ikke ulovlig å jakte med ei konkurranse rifle, slik jeg ser det.

 

Ikke drikker jeg mye, og jeg røyker ikke, så at det skulle koste noen kroner et sånt prosjekt, det får så være. Folk kjører motorsykkel 4 mnd i året og har båter som ligger i hagen, så jeg er ikke nevneverdig opptatt av akkurat det.

Link to comment
Share on other sites

KnuteriK:Hvorfor søke som konkurranse? Jeg skal søke på jakt!!! Er jo større kaliber som blir brukt til f.eks afrikajakt. Skal sende inn søknad på de 3 kalibrene og noen flere før påske, skal bli artig og se hva en får tilbake :D

400$ :x dyrt :?: og jeg som synes 200 STR løp er billig.

Har ikke lest meg opp på allen så jeg kan ikke svare deg der.

Link to comment
Share on other sites

375 allen magnum, er jo laget på 408 chey tac hylser. Samme som 375 chey

Så slik jeg ser det, så er 375 chey/am samme kaliber/patron. De er jo begge "villkatter". Og da kan en jo kalle dem hva man vil, hvis jeg ikke tar feil.

Hadde vært morsomt å fått dem patantert og slikt. Fått satt standarden og navnet, liksom.

 

Bare en tanke ang det at "am" er hottere enn "ct". Det kan ikke være at de bare får forskjellige hastigheter pga forskjellige løp ? At det er så enkelt, liksom ?

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitering av ovenforstående innlegg jmonsen

Import ?

 

Regner med at det skulle ikke være såååååå vanskelig å få hjelp til det. Hjemmelading/midway går det jo an å høre med

 

At det går an å snakke med midway er jo tydelig, da det går an å bestille fossdal hylser gjennom dem.

;)

 

edit:

Måtte flire litt når jeg så signaturen til en på kammeret, rett etter jeg skrev det ovenfor.

http://langhold.no/" target="_blank" target="_blank

Disse må da klare skaffe ordentlige kuler (357) og hylser

;)

 

edit nr 2:

http://www.woodleighbullets.com.au/bull ... ass-solids" target="_blank

Ser ut som om midway skal kunne får tak i , ja

8)

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil dere løse problemet med egnede kuler i 375?

Import ?

 

Regner med at det skulle ikke være såååååå vanskelig å få hjelp til det. Hjemmelading/midway går det jo an å høre med

 

At det går an å snakke med midway er jo tydelig, da det går an å bestille fossdal hylser gjennom dem.

;)

 

 

Som jeg skrev i en annen tråd, det er super-viktig å få avklart dette da det er det første man må bestemme seg for.

 

I feks 338 Lapua kan man handle våpen og finne seg en kule. i 375CT bør/må man velge kule først og så ett løp som passer.

Jeg prøver ofte å informere/ nesten fraråde folk å tenke for mye på .375 CT ol da det er super-spesialiserte kaliber for ekstreme hold (1500-1700m +++). Tilgangen til komponenter er mye vanskeligere og dyrere. Mer rekyl. Slike kaliber på feks 1200m er fullstendig bortkasta sett i fohold til de forskjellige 300 og 338 ene. Gøy? ja men man kan ikke bruke fornuft eller logikk til å retferdiggjøre det. :winke1:

 

 

 

Og ville glemt Möller. Fra Snipershide:

 

Jwoolf, the bullet you just posted is totally unstable. I ordered 300 of them from Lutz and fired them out of an 8 twist and a 13-6.5 gain twist. The few that got on a 4 ft by 4 ft target at 100 yds made very large football shaped holes from both barrels. These bullets are not functional and the BC posted is a very bad Joke. If you could calculate the actual BC it would be less than a 40 gr promo fired from a 22 rimfire. The LM 119 with the Adams tail produced similar results.

 

A lot of the info you see on lathe turned solids is computer generated hype. Some have been field tested to good effect. The Cutting Edge bullets are stable out of both my barrels. The Rocky Mounyian bullets turned to dust out of the 8 twist. These were the first generation and I have heard they put thicker jackets on them so they may have solved the problem.

 

Anyone who doubts my assessment of the Viking can PM me and I will sell a few and they can see for themselves. I would discourage folks from passing Internet BS information to others as fact. The Viking is good for nothing as a viable projectile, it is a wonderful monument to remind us of the failures of computer generated ballistic predictions.

Link to comment
Share on other sites

Og ville glemt Möller. Fra Snipershide:

 

Jwoolf, the bullet you just posted is totally unstable. I ordered 300 of them from Lutz and fired them out of an 8 twist and a 13-6.5 gain twist. The few that got on a 4 ft by 4 ft target at 100 yds made very large football shaped holes from both barrels. These bullets are not functional and the BC posted is a very bad Joke. If you could calculate the actual BC it would be less than a 40 gr promo fired from a 22 rimfire. The LM 119 with the Adams tail produced similar results.

 

A lot of the info you see on lathe turned solids is computer generated hype. Some have been field tested to good effect. The Cutting Edge bullets are stable out of both my barrels. The Rocky Mounyian bullets turned to dust out of the 8 twist. These were the first generation and I have heard they put thicker jackets on them so they may have solved the problem.

 

Anyone who doubts my assessment of the Viking can PM me and I will sell a few and they can see for themselves. I would discourage folks from passing Internet BS information to others as fact. The Viking is good for nothing as a viable projectile, it is a wonderful monument to remind us of the failures of computer generated ballistic predictions.

 

Viking-kulene blir ikke laget lengre

;)

Er mulig at du kom med grunnen/forklaringen

hehe

 

Har postet link til den kula han lager nå, lengre oppe. Han har også fullstendige spesifikasjoner på løp og brems til den kula.

Så, i lekeplanleggingen min, så går jeg for oppsettet hans

;)

 

Sliter med å finne priser og slikt. Men regner med at dette er kun for de ordentlig seriøse, ja. Dyyyyrt, med kuler. Og masse arbeid.

Alle kulene bør veies og måles, for å lades sammen med de som er likest. Det samme med hylsene.

Kan ikke overlate noe til tilfeldighetene, der.

Ikke som med praktisk skytterne, som bare kan klaske sammen noe (dukker for stein kastet fra praktisk skytterne)

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Har postet link til den kula han lager nå, lengre oppe. Han har også fullstendige spesifikasjoner på løp og brems til den kula.

Så, i lekeplanleggingen min, så går jeg for oppsettet hans

;)

 

 

ja du linket til LM 119 og fra det jeg siterte kan man lese: The LM 119 with the Adams tail produced similar results.

 

På Snipershide er det skyttere som har lang og mye erfaring med disse kaliberne og jeg kan ikke huske å ha lest noe særlig positivt om müllers kuler. Alle bruker noe annet.

Og hadde hans vært så bra som reklamen og påstandene hans, ville de ha blitt brukt av de kara.

 

jeg ville personlig aldri ha gambla så mye penger på de kulene. Ville nok derimot bare ha kopiert setupen til en løsning som man vet fungerer. men man må selvfølgelig gjøre valget selv. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

har lenge gått å tenkt på 338AM selv,virker som det er et litt enklere kaliber å holde på med mtp. kuler og løp.

 

men pga. lese og skrive vansker er ikke engelsken min noe særlig så har ikke hørt med noen om evt. bygging og pris så vis noen har noe info ang. det er jeg takknemelig for det :)

 

ser virkelig frem til og se resultater vis noen her inne kjøper en av de nevnte 375 variantene :twisted:

Link to comment
Share on other sites

David Viers kan bygge deg en rifle i både .338 og .375 som er tuftet på .408 hylsen. Og prisen trenger ikke bli så høy som enkelte fabrikk lagde i .338 LM. Kuler til .375 er det mange av, men skal du ha en med god nok BC til å yte en slik villkatt rettferdighet, så må du nok enten lage dem selv eller importere. Det er en Danske som er distibutør av GS kuler som han selv bruker i en .375 Snipetac sammen med N570 krutt. GS kulene er ikke akkurat billige men det fins enkelte amerikanere som har noen tilsvarende kuler som en kan få over litt billigere. LutZ sine kuler er blitt nevnt, men til de så trenger du en twist (1:7,5) som er å så ubrukelig til alt annet at du i praksis kun kan skyte med de kulene.

Link to comment
Share on other sites

jeg ville personlig aldri ha gambla så mye penger på de kulene. Ville nok derimot bare ha kopiert setupen til en løsning som man vet fungerer. men man må selvfølgelig gjøre valget selv. :winke1:

 

Det var første stedet jeg fant, som hadde nok lesestoff om kaliberet. Så, er derfor jeg henviser dit

;)

Der har han også veldig spesifikke "regler" for våpen som skal bruke hans kuler

 

Men.... jeg mååå jo ikke gå for hans kule.

;)

Ingen problemer med å ta lærdom gjennom andre

 

Tror jeg fant tråden du kopierte sitatet fra, på snipers hide. Der snakker de også om andre kuler, fra andre produsenter

www.reloadinginternational.com Her får en tak i dem. På listen av land de har exportert til, finne en Norge

;)

Link to comment
Share on other sites

Idiotprosjekt!?

 

WTF.. Det er jo dette som er gøy :D

 

Har masse relevant info om akkurat dette.. Desverre har jeg ikke tid til å skrive noe omfattende på et

par dager enda.. Skjermkortet på laptopen med mailkorrespondanse og bilder har tatt kvelden og jeg

må ha backup'en fra arbeidet.

 

Kommer tilbake..

 

-H

Link to comment
Share on other sites

One shot: dansken heter Andre Flor,jeg har bestilt 225 grs hv kuler til 338 lm derfra.

Ellers er jeg innom div fora å prøver å skaffe relevant info angående div ukurante kaliber. Får lete videre og vente til barbarossa kommer med info. :D

Barbarossa: tittel på tråden ble bare slik, idiotisk,ufornuftig, langt ifra økonomisk forsvarlig mtp bruksområde. Hadde sikkert passet bedre med "dyrt langholdsprosjekt". MEN DU VERDEN SÅ GØY Å IKKE VÆRE A4 :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mannfolk-hobby skal være dyrt og meningsløst.

 

:lol::lol:

Dere skal være glad for at vi ikke er kvinnfolk og har hest som hobby.....

Det er kanskje riktig nok meningsfylt, men du verden så dyrt :shock:

Man kan ha mange svindyre rifler som er kresen på foret for prisen av en hest :wink::mrgreen:

Så konklusjonen er kjør på :lol::lol:

 

Bare pass på og få forgyldt noen av delen på rifla så den ikke blir alt for billig :thumbup:

 

Skulle jeg ønske på øverste hylle hadde det blitt en .375CT

(Men jeg gidder ikke alt peset med å skaffe komponenter. I tillegg har jeg ikke muligheten til å skyte 2000-3000m til daglig :( .)

Link to comment
Share on other sites

Sitter og leter etter aktuelle stokker til prosjektet, vet ikke helt hva jeg skal gå for. Tre,laminat,alu eller plastic fantastic. :?: Ønsker justering i høyde og lengde på kolben, ikke full mil look og integrert tofot feste.Skal brukes til jakt og så vekt teller litt. Noen som har forslag/lenker til stokker/forhandlere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en GRS langhold stokk. Er ikke helt blitt vant til den ennå, men den er veldig god å skyte med. Jeg tror jeg må slipe litt av kinnstøtta da jeg føler jeg ikke treffer kikkerten skikkelig med øyet sideveien. Har snakka med de om det, og at de evnt kunne ha laga en patent på kinnstøtta ala AICS, men det er enkelt å gjøre det selv oxo.

 

AICS har justering så man kan flytte kinnstøtta sideveien i tillegg til opp og ned,og da blir det 100%.

Man MÅ ligge skikkelig med hodet og slappe av, ellers blir det dårlig skyting, spesielt på lange hold.

Link to comment
Share on other sites

Høres utrolig spennende ut, med "egenlaget" stokk

:)

 

Hender jeg sitter og ser på trærne i hagen, og lurer på om den og eller den delen vil gjøre seg bra som stokk.

Har kirsebær, bjørk og i alt av eik jeg har tatt ned, har nydelige tegninger i treet.

Har vel tenkt at furu og gran (og kanskje bjørk) blir for lett, som stokk

Link to comment
Share on other sites

Liker egentlig 200 str stokken veldig bra, der har en ok justering på kolbeforhøyer. Kanskje det blir noe alà den stokken. Men det kommer ikke no trestokk på dette prosjektet. Eneste tre'et her er treskallen som absolutt må finne opp kruttet igjen. :mrgreen: må se litt på vekt også i forhold til at den skal bli brukt på hjort og elg på ihvertfall 100 m +++ :lol: blir vel alu i kombinasjon med kompositt el. lignende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...