Jump to content

Alder og skyting med .22LR


Lindy

Recommended Posts

Kva er praksis i ulike klubbar for å la personar under 18 prøve /trene med .22LR

 

Lov tilseier sjølvsagt at dei ikkje kan eige eller behandle våpen sjølv, heller ikkje luftvåpen, men kor langt ned går ein under oppsikt av vaksne ? Finnast nedre grense som ein bør / må halde seg til ?

 

Set evt pris på link til lov/forskrift /råd ..

Link to comment
Share on other sites

Man kan drive med opplæringsjakt på småvilt, uten jegerprøve, fra fylte 14 år, med en som er over 18, med jegerprøve.

Men er det snakk om blinkskyting med 12-14 åringer, går det helt greit. Tviler på at det er noen som bryr seg noe særlig.

 

MEN jeg( er bare 15 da, men uansett ) ville ikke latt en 5 åring skyte uansett våpen, uten oppsikt av eldre personer.

Link to comment
Share on other sites

Mine unger har skutt med .22LR fra de var sånn 3-ish. Det har vært når de har klart å sikte, da med oppfølging for hvert skudd, hjelp til ladegrep og til evt. feilfunksjon . Ved sånn 4 1/5 - 5 oppstår "Pappaaaah, æ må ha meir ammo!" etter kort tid. Da ligger de ved siden av meg og skyter, eller jeg holder på med noe annet et par meter unna.

 

Begge skyter jo med bue og har fra sånn 2 fått innprentet at en ikke sikter på folk, + de 4 reglene, også med bue, jeg knekker buen om de bryter - og har gjort det en gang.

De glemmer seg seff lettere enn voksne (ift. uerfarne voksne syns jeg de små er flinkere med sikkerheten, for de prøver å gjøre som jeg sier), men en må passe på.

Men vi har ikke hatt incidents, bortsett fra sikting på katta med bue og pil. Det som er livsfarlig er når andre unger skal prøve - mange har overhodet ikke begrep om at våpen (her pil og bue) er farlig, ikke engang foreldrene.

 

Guttungen er nå 7 og skyter uproblematisk og effektivt med 308, 6.5x55, og med .223 ut til 4-500m - det er igrunnen et problem, for han vil ikke skyte med .22LR lenger. 223 var merkbart mer effektivt 100m. Og det er mye mere plundrete for pappa å lade 223 enn å kjøpe .22LR - men sist ladet han jo selv også da 8) .

 

Pistol krever mye mer oppmersomhet fra veileder, uansett alder på "eleven".

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Siden spørsmålet er stilt under pistolskyting og det dreier seg om .22LR, antar jeg at du tenker på pistolskyting i NSF.

 

NSF har klasser for U14 hvor en skyter finpistol. Siden U14 vanligvis omfatter de som fyller 13 og de som fyller 14 i kalenderåret, praktiserer vi at en får skyte kruttpistol fra det året en fyller 13. At det kun skal skje under oppsyn og veiledning er selvsagt.

 

http://www.skyting.no/loverogregler/Doc ... 1-Klasser_" target="_blankøvelser_approberte_stevner%202012.pdf

Link to comment
Share on other sites

Mine unger har skutt med .22LR fra de var sånn 3-ish. Det har vært når de har klart å sikte, da med oppfølging for hvert skudd, hjelp til ladegrep og til evt. feilfunksjon . Ved sånn 4 1/5 - 5 oppstår "Pappaaaah, æ må ha meir ammo!" etter kort tid. Da ligger de ved siden av meg og skyter, eller jeg holder på med noe annet et par meter unna.

 

Begge skyter jo med bue og har fra sånn 2 fått innprentet at en ikke sikter på folk, + de 4 reglene, også med bue, jeg knekker buen om de bryter - og har gjort det en gang.

De glemmer seg seff lettere enn voksne (ift. uerfarne voksne syns jeg de små er flinkere med sikkerheten, for de prøver å gjøre som jeg sier), men en må passe på.

Men vi har ikke hatt incidents, bortsett fra sikting på katta med bue og pil. Det som er livsfarlig er når andre unger skal prøve - mange har overhodet ikke begrep om at våpen (her pil og bue) er farlig, ikke engang foreldrene.

 

Guttungen er nå 7 og skyter uproblematisk og effektivt med 308, 6.5x55, og med .223 ut til 4-500m - det er igrunnen et problem, for han vil ikke skyte med .22LR lenger. 223 var merkbart mer effektivt 100m. Og det er mye mere plundrete for pappa å lade 223 enn å kjøpe .22LR - men sist ladet han jo selv også da 8) .

 

Pistol krever mye mer oppmersomhet fra veileder, uansett alder på "eleven".

 

 

K

 

 

Det er hær det skulle vært en slik "liker" knapp :)

 

Guttongen på 5 får skyte med salongen under oppsyn, men det er streng beskjed fra han om at den der (demperen) må jeg ta bort;)

Link to comment
Share on other sites

Tatt med ungene mine fra de var en 8-10 år på banen. Ene frøkna fikk to år på rad være med på OSS sitt kombi stevne da hun var 12 og 13, men fikk startnekt da hun var 14 utfra internt tolkede regler. Vedkommende var også redd for at hun ikke kunne håndtere magnumen og svartkrutt til tross for at hun hadde deltatt to ganger før og skutt både med 357M(4"Python), 45acp(1911), hagle, banekrag og stormagnum.

Det gjorde at hun mistet noe av interessen. Nå skyter hun kun litt sammen med søsknene og far. "Episoden" med startnekten ødela mye for ett gryende talent desverre. Det var for langt å kjøre til Sigdal hvor de tar vare på ungen talenter på en utmerket måte både i pistol og skiskyttermiljøet.

Terping på sikkerhetsregler og nøye oppsyn(spesielt med kortløpede våpen) har vært vesentlig for att dette har gått bra. Også litt folkevett. Ingen av mine er blitt skuddredd, som sin far, da vi ikke har hatt noen uheldig opplevelser og ingen utover kanskje guttungen i noen grad har opplevd press. Ikke lett med to yngre søsken som vil veldig mye og har godt utviklet konkurranseinstinkt.

 

Gode opplevelser med mye kos som termospølser, appelsin og Kvikklunch og godt humør har bidratt til at ungene trives og er konfortable med våpen. Litt sunn internstrid dog og med litt suttring fra far da ene jentungen smadret ham i finpistol og på gocartbanen på samme uke :lol: Sikkerhetsregler og gode skytebriller og hørselvern er viktig samt at de ikke prøver på noe de ikke er i stand til å takle.

 

Det ser ut til at regelverket fra NSF ikke sier noe helt klart om når en kan begynne å skyte.

NSF Forbundsstyrevedtak: Se eget hefte med bestemmelser om klasser og øvelser.

2.2.2.4.5 a) I klassene J, Jm og Jk starter ungdom inntil utløpet av kalenderåret den enkelte fyller 20 år. Dette gjelder også juniorklassene for funksjonshemmede.

b) Klassene U16, U14, U13 og U12 er aldersbestemt, og ungdom i de ulike aldersklasser starter i sin klasse til og med det året man fyller hhv 16, 14, 13 og 12 år. Utøvere i de laveste klassene har mulighet til å velge høyere ungdomsklasse fra år til år. Valget må være for samtlige aktuelle program og gjelde for ett år om gangen.

Veit ikke om dette hjelper deg, men jeg mener at det er bare å bruke sunt folkevett her. Vil ungen prøve noe som er lystbetont og gøy så la dem prøve det. Det er jo også store forskjeller på unger. Mine har fått prøve mye forskjellig og det eneste jeg angrer på er hest :lol: .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Noe gammel tråd dette her nå, men gjør ett forsøk.

 

Har en sønn på 4år som jeg har lyst å introdusere for 22LR rifle.

Er det noen som har erfaring med baner i nærheten av Oslo eller Bergen som tillater dette? Ikke lyst å ta han med på en bane bare for å bli nektet å la han prøve noen skudd.

Beste hadde vel vært ett privat område, men har desverre ikke tilgang på dette for tiden....

 

Både jeg og samboeren er aktive skyttere, så naturlig nok må småen få prøve seg også :-)

Link to comment
Share on other sites

Lillebror på 13 fikk nettopp svinge seg med min skinnende nye Desert Eagle i .44 mag. Ikke noe problem for skytelederne. .22LR er det minste problemet.

 

Jeg tror størrelsen på klubben har litt å si for hvor velvillige de er. En stor klubb der det er vanskelig å kjenne alle så må de ha litt stive rettningslinjer.

Link to comment
Share on other sites

Min sønn på ni år har vart med på banen, og sammen med meg på mange stevner.

 

Han skyter med di fleste kaliber, alt fra .22lr til .45.

 

Måten vi gjennomfører det hele er at jeg står bak han og har "full" kontroll" når han skyter sin serie.

Når han har skutt sin så er det min tur. På den måten er det null risiko, at han glemmer seg og sveiver.

 

Han skyter og rifle i .22lr og .223, moro når han før litt siden var med på 100 meteren første gang.

 

Alt dette er kos og hyggelig, men vi må aldri glemme at det er våpen vi håndterer. Jeg vil si at min sønn er rolig og balansert, men jeg vill ikke la han skyte "alene" på standplass.

 

Di siste tre månedene har han lest seg opp til sikkerhets kursen, som er hans store mål at bestå.

 

Han er per dags dato den yngste medlem i klubben, og vi får mange gode felles minner fra stevner og banen.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke alderen i seg selv er det avgjørende men heller hvor komfortable de andre på banen er og det igjen er nok basert på tidligere erfaringer med unge skyttere.

 

Har til tider følt meg tryggere med en 13 åring ved siden av meg enn han gammern på andre siden som har tatt opp skyting etter 40 års pause og fortsatt ikke helt skjønner at tommelen ikke skal plasseres på baksiden av sleiden.

Link to comment
Share on other sites

Debatten betimelig.

Grensene for konkurranse er forbundene for skyte grenene som styrer.

Men når ungene skal få lov å dra i avtrekkeren er det vi som styrer.

Jeg er av den mening at de skal få prøve når de spør. Og vi voksne skal ha kontrollen.

 

DSC_0251A.jpg

Slik som her. Hun var ikke fylt 4 år når bilde ble tatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...