Jump to content

Villsvinrifle Sauer 303: kal 8x57js eller 9,3x62 ?


flanged

Hva mener du ?  

77 members have voted

  1. 1. Hva mener du ?

    • Kaliber: 8x57js.
      40
    • Kaliber: 9,3x62.
      37


Recommended Posts

Hadde uten tvil valgt 8x57.Noe av vitsen med halvauto er lav rekyl for ikke å miste siktemiddelet og for et mulig raskt oppfølgings skudd.

Etter min mening gir ikke 9,3x62 noen fordeler ved villsvinsjakt eller annen storviltjakt.Bare ulemper, unødvendig hard rekyl som gir dårligere skyting ,dyr ammo.Har skutt mange elger og griser med 9,3 x 62 uten at effekten er noe bedre enn mindre kaliber.

Har selv enn Sauer 303 i 30-06 og en blaser r-93 i 8x57, regner disse kalibre som likeverdige i skuddeffekt.Har forøvrig en Merkek sr 1 i 9,3.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også begge disse kaliber i min 303XT. Jeg valgte 8x57 pga at jeg mener denne er raskere å skyte med. Altså mindre rekyl. Jeg har andre våpen om jeg trenger mer punch..

Min far og bror kjøpte også 8x57.

Alle bruker 160grs TTSX.

Link to comment
Share on other sites

uten tvil 9,3mm den sparker ikke mye i bolt og enda mindre i halvauto, den fås i jaktmatch og stadig større utvalg i ammo da den opplever en renessanse for tiden.

Ikke fatter jeg at 9,3 skal gi så mye rekyl at kjapp oppfølgning i halvauto er vanskelig.

 

For spørsmålet om 308 vs 30-06 gå for 3006 den er sett på av mange som minimum på villsvin som da er hardskutte. Etter erfaringer fra Sverige mener mange 3006 er minimum, helst 300winmag, 338 winmag eller 9,3x62 som anbefalt. i denne utgave av jakt kan en lese om 3006 og noen hundre meter sprang etterpå. I Tyskland jobbes det for ett minstekrav på 8mm på villsvin.

 

hva slags villsvin jakt skal du på? åte, snik eller drev? På drev er halvauto fint og da vil du felle så fort du kan, har venn som ble angrepet etter treff på drev og 2 ekstra skudd måtte til, stort arr i jeger og en oppgradering til tyngre skyts etterpå fulgte. Han sverger til tyngre skyts i ettertid. jeg har venner som sverger til 9,3x62 300winmag og som meg 338winmag på nasse nøff.

 

har ingen erfaring med 8x57 men den er jo mye veikere enn 9,3x62 så for meg er det ett lett valg.

Link to comment
Share on other sites

Uten å blande meg inn i kaliberdebatten her så ville jeg bare nevne at det er ikke alle steder i Germania at det er like velsett å troppe opp på en selskapsjakt med halvauto...

Dette er selvsagt mest utbredt blant de som samtidig ser på kamuflasjeklær som en uting, men også hos normale jegere kan det medføre at man ikke lenger stør øverst på listen når det skal sendes ut invitasjoner til neste jakt.

Link to comment
Share on other sites

Uten å blande meg inn i kaliberdebatten her så ville jeg bare nevne at det er ikke alle steder i Germania at det er like velsett å troppe opp på en selskapsjakt med halvauto...

Dette er selvsagt mest utbredt blant de som samtidig ser på kamuflasjeklær som en uting, men også hos normale jegere kan det medføre at man ikke lenger stør øverst på listen når det skal sendes ut invitasjoner til neste jakt.

 

For å bli litt OT:

 

Jeg har lest den tyske jegeprøveboken, og bortsett fra at den er grundig og god når det gjelder det vi forbinder med jakt og jegerprøven i Norge, så omfatter boken også en masse, jeg pleier å fleipe litt og sier "halvparten", om etikette; dvs hva og hvordan man skal kle seg, f.eks. hvordan man skal sette fjæren i hatten, hvordan jakthornet skal bæres etc :lol: For ikke å snakke om hvordan viltet skal legges, og i hvilken rekkefølge, på "viltparaden" (die Strecke) etter avsluttet jakt.

Link to comment
Share on other sites

selvsagt funker 8x57 trapperman men på drev er det ikke overkill på villsvin, om en 250kg galte går for deg er det ikke dumt med en skikkelig showstopper. tror ikke 8mm mangler noe med god skuddplassering... kjøp det kaliberet du føler deg mest komfortabel med, 8 eller 9,3 spilleringen rolle, med 9,3x62 har du mere å gå på, men det betyr nada om du ikke kan skyte sikkert med den.

 

lykke til med valget ditt

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan skrive under på at et villsvin som blir truffet av en 8x57 havner i kategorien "Veldig død" ganske snart.

For min del var det snakk om et lungeskudd fra siden med våpen jeg hadde lånt av jaktverten, og dyret gikk 15-20 meter inn i skogen etter skuddet.

Etter det har jeg hatt med min egen 9,3x62 på villsvinjakten der nede, og grisene har endt opp i kategorien "Veldig død" da også, men med kortere fluktstrekning.

 

I praksis vil det gjøre null forskjell hvilket av disse kaliberne man bruker på drivjakt i Tyskland da man som regel blir postert i et tårn eller på en liten "Bock", i verste fall bak et tre, hovedsaken er at du ideellt sett ikke skal stå på bakken rett i grisens siktelinje.

 

På grunn av statusen som militærpatron har 8x57 (i likhet med 6,5x55 her hjemme) vel vært universalkaliberet som har felt flest villsvin i Tyskland, og den er fortsatt ansett som fullverdig på alle måter.

At flere har gått over til .308 og .30-06 har sin årsak i større tilgang på billig ammunisjon i de kaliberne.

 

Hva du velger av kaliber blir egentlig smak og behag, jeg har begge (9,3x62 og 8x57IRS) og er såpass fornøyd med effekten på dem at det egentlig er kikkertsiktet som avgjør hvilken av dem jeg drar med på jakt til enhver tid.

 

@ Istmus

Jepp, tradisjoner og etikette i forbindelse med tysk jakt virker smått komiske på oss nordboere, men de tar det seriøst og holder hardt på dem.

Og blir man først vant med det så er det litt gøy også. :)

Link to comment
Share on other sites

Sverige har også begrensninger på antall skudd i våpenet.

 

Vet ikke hvordan det er å få med kjøtt fra Ungarn, har vært i Estland, og det hadde vært veldig vanskelig å få med kjøtt derfra. Nå jakter jeg kun svin i Sverige, og da er det bare å laste kjøttet i bilen. Max 70 kg kjøtt pr jeger pr tur, tror jeg, tollfritt. Over det må en betale en sum i toll. Men jeg vet ikke hvor nøye de er på det.

Men har du lommebok til Tyskland, og ikke vil ha med kjøttet, så bevares.

 

"Veldig død" blir det sagt. Villsvina har vært "veldig død" etterat jeg har skutt dem med 270 Win og 160 gr Nosler i motorkassa. Det viktigste er å treffe riktig. Ei 270 kule eller ei 8 mm kule gjennom hjertet, svinet er dødt uansett.

270èn med Nosler har gått gjennom ved sideskudd hver gang. En kamerat brukte 6,5 X55 med Rhino kule en gang, og det gikk ikke gjennom på et 70 kg svin.

 

Men hjertet på et villsvin er lite, og ligger godt beskyttet. Selv driver jeg kun posteringsjakt, men villsvin i fart er ikke noe å spøke med. En skal være ekstremt god å skyte for å plassere sikre skudd på dem når de løper.

Kan tenke meg det er mye skadeskyting i Polen, Tyskland og Tyrkia ved drivjakter. Mulig de ikke bryr seg så mye om det der nede. Jeg mener nå en skal holde den samme etiske standard selv om en er i utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...