Jump to content

Våpenlov i England...


Benjamin

Recommended Posts

Heisann! :D Lurer bare litt på om det er noen begrensninger, som 6 våpens regelen i Norge, ved kjøpt av våpen i England.

Vet at jeg kan ha flere våpen enn 6 stk i Norge, men dere skjønner hva jeg mener, håper jeg.

 

Noen som vet i samme slengen hvilke krav til kuler som skal til på stoviltjakt? Tror .243 er lovlig på hjort, om jeg ikke tar helt feil..

Link to comment
Share on other sites

Våpenlovene i uk er svært strenge. Du må ha legeattest for å få lisens. Spesifisere nøyaktig hvor og til hva du skal bruke våpenet til, hjemmebesøk er helt normalt. Har til og med hørt om inndragning av våpen fordi våpenkortet ble meldt mistet. Det er litt enklere for hagle enn rifle, men å få lov til å eie eller kjøpe 6 våpen er nok ikke enkelt.

 

243 er lovlig på hjort, ja. Har ikke hørt om noe kulekrav.

Link to comment
Share on other sites

Sannheten i det gamle ordtaket :"When guns are outlawed, only outlaws will have guns!" viser seg veldig godt i UK!

 

Men politikere som vedtok de drakoniske våpenlovene har jo i ettertid innrømmet at de visste at våpenloven ikke ville ha noen som helst virkning på våpenkriminaliteten. Det var kun snakk om "symbolpolitikk". Hvilket var greit nok så lenge det førte til stemmer der og da. Nå ser folk at de ble rævkjørt, men som i Norge er det dessverre ikke noen velgere som tenker tanken på å "straffe" de udugelige politikerne.

Link to comment
Share on other sites

Og på tross av alle regelene og overvåkningshysteriet i den politistaten så gikk antall drap og forbrytelser med håndvåpen kraftig opp. Store sosiale problemer er det blant befolkningen også. glad jeg ikke bor i et sånt drittland... enda..

 

Nå er det ikke noen logisk sammenheng i de to første statistiske korrelasjonene, men i den siste og den mellomste derimot...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fra England (så om Norsken ikke er helt bra det er derfor). Siden du spør etter jaktvåpen jeg la være å nevne konkurransevåpen.

 

Det finnes ingen begrensning i antall våpen man kan eie i England, men som her i landet, jo flere våpen man har fra før, jo vanskeligere det er å erverve nye.

 

Om jaktvåpen: såkalt "Section 2 Shotguns" er veldig lett å erverv. Man trenger ikke oppgi behov engang. Man må har god vandel og et våpenskap. Politiet kommer hjemme til deg for inspisere våpenskapet. en "Shotgun Certificate" utstedes med like mange "Slots" som du har plass til hagler i skapet. Det vil si om du har et stort skap med plass til åtte hagler kan du erverv åtte hagler. Du kan selv velger hvilken kaliber, og når du ønsker å erverv hver enkel hagle. Fyller du skapet det er bare å montere en til (eller et større et) og får den godkjent.

 

Section 2 shotguns:

 

Har en totallengde av minimum 42" og et løpslengde av minimum 24".

 

- Har enkelskuddsmekanisme (kan ha flere løp).

 

- Har repitér- eller halvautomekanisme, men da må magasinet være sperret for kun to patroner (pluss en patron i kammeret).

 

Rifler og andre hagler enn nevnte over er "Section 1 firearms". En "Firearms License" er mye vanskeligere å få enn en "Shotgun Certificate". Behovet for hvert våpen må oppgis. For jaktvåpen må du ha et jaktvald. For jaktrifler må jaktvaldet være godkjent for bruk av rifle. Godkjenning av lagring hjemme er det samme som for hagler.

 

En "Section 1 Firearm":

Dersom det er enkelskuddsvåpen må den ha en totallengde over 60 cm og et løpslengde over 30 cm. Slike våpen kan ha flere løp, både glatt og/eller riflet.

 

Dersom det er en repitervåpen med riflet løp må den ha en totallengde over 60 cm og et løpslengde over 30 cm.

 

Dersom det er en repitér- eller halvautovåpen med glatt løp må den ha en totallengde over 42" og et løpslengde over 24".

 

Dersom den har riflet løp og bruker randtenningspatroner av maksimum kaliber .22 kan den ha en halvautomekanisme. Totallengde må være over 60 cm og løpslengde over 30 cm.

 

Folde- og teleskopkolbe er tillatt, så fremt våpenlengde er over minst tillatt med kolben foldet eller inslått.

 

Lyddempere er tillatt, men er registreringspliktig.

 

Det påbudt med ekspanderende kuler under jakt av hjortevilt. Du må ha tillatelse for ekspanderende kuler.

 

Det er tillatt med hjemmelading.

 

Det er svært vanskelig å erverv jaktrifler med kaliber over .375.

 

Håper dette svarer noen av dine spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Beklager veldig sent svar..

 

Vist jeg har forstått deg rett, så kan jeg ha så mange hagler jeg vil, bare jeg har våpenskapplass til dem? Og såkalt "section 2 Shotguns" ? :D

 

Og "section 1 firearm" for rifler? Og der må jeg dokumentere behovet, foreks. èn til drivjakt, èn til postjakt og èn til småvilt, osvosvosvosv?

 

Hva med kombivåpen?

Link to comment
Share on other sites

Dette er milde greier :-)

 

I Singapore, hvor jeg er nå, stryker du antakelig med om det blir funnet i ditt eierskap, et eller annet som kan avfyre et eller annet prosjektil. Den store kontrasten er at jeg aldri, noensinne, ever, har følt meg så trygg på gata i noen storby (inkludert Seol, som er ekstremt trygg), som her. Noen steder lønner det seg ikke å være slem - og Singapore har funnet en måte å presisere det på, for å si det slik :-)

 

Historisk sett vil alle land avvæpne sivilbefolkningen før neste store krig bryter ut. Deretter begynner alt fra scratch igjen, med fri tilgang på alt man vi ha, før en gradvis innskjerping strammer seg inn mot totalforbud igjen, og dermed ny krig. Det bisarre men stilige - rent matematisk sett, er at fenomenet nærmest beskrives perfekt av en sinuskurve :-)

 

En sinuskurve er i det minste veldig forutsigbar ;-)

Link to comment
Share on other sites

Får å få rifle så må jeg ha et jaktterreng til å benytte den på.. Er det noen krav på størrelse på eiendom pr storvilt man kan felle "gratis", som grunneier?

 

Jeg vet hvor du vil, men kan egentlig ikke svarer deg. Spør på noen av de britiske jakt forums. Har du så mye penger at du kan kjøpe eiendom som er stor nok til å støtte et bestand av hjort? Tillatellse til riflejakt avhenger av størrelsen til eiendom. På mindre eiendommmer er det enklere å få tillatellse dersom den omsøkte våpen er salongrifle enn en grovere kaliber våpen.

 

Har du eiendom som benyttes til landbruk eller skogsbruk du har PLIKT til å holde ned kaninbestand. Om ikke blir du bøtelagt. Mange bønder har ikke tid til dette og er mer enn villig til å la en grei kar med en lyddempet salongrifle djør jobben. En kjenning til meg, sammen med broren brukt nesten hver kveld i fire måneder, der de skutt mellom 60 - 200 kaniner hver kveld for å få kaninbestand under kontroll. Det er mye kaninkjøtt det!

Link to comment
Share on other sites

Beklager veldig sent svar..

 

Vist jeg har forstått deg rett, så kan jeg ha så mange hagler jeg vil, bare jeg har våpenskapplass til dem? Og såkalt "section 2 Shotguns" ? :D

 

Det er bare Section 2 Shotguns der myndigheter er noe avslappet over. Section 1 Shotguns må du gjør rede for behov for hver våpen, akkurat som for rifler.

 

Og "section 1 firearm" for rifler? Og der må jeg dokumentere behovet, foreks. èn til drivjakt, èn til postjakt og èn til småvilt, osvosvosvosv?

 

Det set ut som om du forstår opplegget, men det våpen er normalt har en "Rating" etter den viltart den er tiltenkt brukt på. Er du litt stodig på engelsk kan jeg send deg en lenk til "Police Guide to Firearms Licensing".Der finner du en liste over hvilken kaliber er godkjent for hvilket viltart.

 

Hva med kombivåpen?

 

Kombivåpen er Section 1 Firearms. "Rating" er etter kaliberet til den riflet løp.

 

Håper dette hjelper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fra Kapittel 11 av den ovennevnte dokument:

The shot gun certificate differs from the firearm certificate in that it authorises a person to have in their possession, or to acquire, an unlimited number of shot guns without the need for approval in respect of individual guns.

 

Du bør les kapittel 19 om du ønsker å skaffe deg 12 hagler med det samme. Litt avhenging av hvor du bor og hva slags hus du bor i, kan politiet krever mer sikring enn bare et skap dersom du har så mange som 12 våpen hjemme.

 

Siste spørsmål må være - hvorfor et dusin hagler?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Ja, nå er det da sånn at jeg muligens flytter i England i neste skolesemester, og skal gå på jaktlinje. Linja er kalt; Countryside and gamekeeping.

Jeg vil ha våpen med meg, helst.

 

Men jeg trenger litt info om hva jeg evt må gjøre. Har ikke snakket med "england" om oppholdstillatelse eller noe.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå er det da sånn at jeg muligens flytter i England i neste skolesemester, og skal gå på jaktlinje. Linja er kalt; Countryside and gamekeeping.

Jeg vil ha våpen med meg, helst.

 

Men jeg trenger litt info om hva jeg evt må gjøre. Har ikke snakket med "england" om oppholdstillatelse eller noe.

 

Våpenpass burde være en god start dersom du har lyst til å bringe eget våpen, men aner ikke hvor lenge du kan oppholde deg der med dette.

Ville videre anta at du ville hatt minst samme rettigheter som utdøvere fra skyttersporten på konkuranse eller treningsleir.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...