Jump to content

400 Whelen


Recommended Posts

Noen spørsmål til dere som sitter på store mengder nyttig og unyttig info...

 

400 whelen, noe kjennskap til denne?

 

det jeg tror/vet er: dette er i utgangspunktet en 30-06 som er blåst opp (på samme måte som 35 whelen og 375 whelen) og skal da kunne kammres i alle låsekasser som tar 30-06. men der stopper det jeg vet og.

 

hva kule diameter er denne?

hva kulevekt/fart kan enn vente av denne?

 

image?saleitemid=834001

 

hylsa i seg selv ser jo deilig ut bare den, hehe...

 

 

og til dere som ikke vet noe om denne, men bare vil legge inn ett innlegg, la være, ønsker ikke at denne skal skli helt ut, la oss først få noe mer info om patronen før vi stiller masse rare spørsmål.

 

 

etter en runde i QL fikk jeg følgende ut, kulediameter 408, en kule på ca 400 grs i ca 600 m sek... eller er jeg helt på feil jorde her nå....

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Sako 30-06

Va'kke mye skulder å headspace på der. Ikkeno' belte og ingen rand' date=' headspacer den på halsmunningen, eller?[/quote]

 

du sier noe der...... men tror nok jeg faller tilbake på de opprinnelige plannene med 375hawk eller 375 whelen.... litt mer kule valg der og litt skulder

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Sako 30-06

Va'kke mye skulder å headspace på der. Ikkeno' belte og ingen rand' date=' headspacer den på halsmunningen, eller?[/quote]

 

du sier noe der...... men tror nok jeg faller tilbake på de opprinnelige plannene med 375hawk eller 375 whelen.... litt mer kule valg der og litt skulder

 

En eller annen plass, tidligere utgave av Ladeboka eller ett eller annet VJ, kanskje , sto det noe om patronen..fantes vel en Imp versom med litt skulder som skulle være lettere å få til.

Men tror jeg hadde gått for 375Whelen også om jeg skulle fått lyst på noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Sako 30-06

Va'kke mye skulder å headspace på der. Ikkeno' belte og ingen rand' date=' headspacer den på halsmunningen, eller?[/quote]

 

du sier noe der...... men tror nok jeg faller tilbake på de opprinnelige plannene med 375hawk eller 375 whelen.... litt mer kule valg der og litt skulder

 

En eller annen plass, tidligere utgave av Ladeboka eller ett eller annet VJ, kanskje , sto det noe om patronen..fantes vel en Imp versom med litt skulder som skulle være lettere å få til.

Men tror jeg hadde gått for 375Whelen også om jeg skulle fått lyst på noe slikt.

 

 

Headspacer på 4 runder med gjengetape. Hold deg unna, denne skyld i en del hylseseparasjoner. 10,75x68 er en mye bedre ælgvælter.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke artikkelen foran meg, men Whelen selv mente 400'en har for lite skulder å kamre på og gikk tilbake til 375Whelen selv. Synes forslaget til Svehella er meget bra med 10,75X68 Mauser. Ellers har du jo gode gamle 9,3X62. Og om noe mer eksotiske ønskes har du jo alltids 9,3X66 Sako

Link to comment
Share on other sites

Ikke mange patroner går det så mange rykter om som denne.

Det som sjedde står beskrevet i Zeglin's glimrende artikkel henvist til over, "smashing the headspace myth".

Den ble konstruert av Whelen med .458" skulder, og er som sådan nesten identisk med .411 Hawk.

Som fungerer helt suverent.

Hylsene vist i første innlegg er sylindriske, og formes med diesett. De er ganske tykke i godset og innvendig fresing må nesten påregnes. Men det kan man ofre for korrekt head-stamp!

En helt fantastisk patron, som med dagens krutt og kuler er bedre enn noen gang.

400 grs som går ut med 2150 fps, det duplikerer gamle .400 NE. 5+1 i en M98. Geronimo!

 

400WhelenCast.jpg

 

Som dere ser, skulder på .458"(mot .441" på .30-06) og kuldiameter på .411".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke mange patroner går det så mange rykter om som denne.

Det som sjedde står beskrevet i Zeglin's glimrende artikkel henvist til over, "smashing the headspace myth".

Den ble konstruert av Whelen med .458" skulder, og er som sådan nesten identisk med .411 Hawk.

Som fungerer helt suverent.

Hylsene vist i første innlegg er sylindriske, og formes med diesett. De er ganske tykke i godset og innvendig fresing må nesten påregnes. Men det kan man ofre for korrekt head-stamp!

En helt fantastisk patron, som med dagens krutt og kuler er bedre enn noen gang.

400 grs som går ut med 2150 fps, det duplikerer gamle .400 NE. 5+1 i en M98. Geronimo!

 

 

 

Som dere ser, skulder på .458"(mot .441" på .30-06) og kuldiameter på .411".

 

du skulle vel tilfeldig vis ikke sitte på en brotsj i dette kaliberet da?

 

duplikerer en 400 NE, høres ut som noe jeg vil like, hehe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan bestille brotsj i dag, om dere er to som vil ha. Jeg vil ha pm'er med bestilling fra minst to mann, og så får dere beskjed når brotsjen er i hus. Så skaffer jeg pipene, og SÅ sender dere våpen til meg, da skal de være klare i løpet av en uke.

Og jeg anbefaler at dere kjøper inn hylser omgående, ikke lett å si hvor lenge Midway har de på lager.

Nyte kan bestilles hos Quality Cartridges, men de blir kansje noe dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...