Jump to content

Håndvåpen på Svalbard


Nyati

Recommended Posts

Kan nevne en episode med 375 mag. (tror det var i Femundstraktene), der en uforsiktig "turist", ble angrepet av en moskusokse. Han rakk å skyte 5 skudd, før han ble stanget ned, trampet på og stanget flere ganger. Han overlevde, men lå flere måneder på sykehus. Det viste seg senere ved ettersøk og avlivning (2 døgn etterpå), at pistolskytteren hadde truffet 3 ganger i brystregionen på moskussen. Men den levde ennå og var på beina, da den senere ble avlivet! Hva slags 357 mag. ammo som ble brukt vet jeg ikke.

 

Moderne polfarere som Børge Asland og co, har enkelte ganger med et enhåndsvåpen, som en reserve. Men da min. 44 mag. Og den blir mest brukt til å skremme med (en annen, sikrer da med rifle/hagle). De basserer seg først og fremst på andres, samt egne erfaringer og unngår tiltrekkning (eks. matlukt/matrester, o.l.) fra bjørn. Dernest snåbletråd, div . knallskudd og skremmeskudd med våpen. Så langt jeg vet, har de ennå ikke måttet skyte en isbjørn i selvforsvar.

 

Lars Monsen benytter samme taktikk, med fornuftig adferd, sikring av leir/telt og benytter normalt en pumpehagle. Den er også siste "skanse" i teltet.

 

Ellers er jeg enig med Trombone.

Link to comment
Share on other sites

Det sier seg selv. Ikke bare er isbjørn fredet, den er også særdeles farlig.

Hvilket også er den ENESTE grunnen til at man får lov til å gå rundt med våpen på Svalbard!

 

Men ingen enkelttiltak er perfekte, ingen med vettet i behold ville vel stole 100% på at varslingen fungerer?

Derfor bør man ha to "lag" med bluss rundt leiren. Litt belte OG buksesele.

 

Og selv om man aldri skal gå fra rifla, hvem kan være 110% sikker på at man ikke klarer det hvis man blir forstyrret eller distrahert? Ikke en eneste gang?

Da er man ikke våken nok, tar ikke forholdene på alvor og har vel ikke mye der oppe å gjøre!

Jo jeg har kompiser som her opplevd å se bjørn på utsiden av hytta og "oppdager" at "rifla" ligger fastsurret på scootersleden,- der ute sammen med bamsen!! De hadde flaks, bamsen kom ikke inn! En annen gammel traver der oppe lå i køya sammen med turkompisen med hver sitt gevær og ventet på en bamse som ville inn gjennom vinduet! Det var like før bjørnen løftet hytta av fundamentet. De hadde bestemt seg for ikke å skyte før hodet og framlabbene var inne, for å være sikre på å unngå ei svinestygg bot! Fangsthyttene er små og bamsen var vel 2-2,5 meter fra dem. De slapp å skyte! Den gav opp, men ikke før den hadde flekket de meste av yttterpanelet av hytteveggen.

 

Og hva med våpenfeil? Det skjer med alle våpen, og du kan ta gift på at det våpenet som aldri har sviktet deg før gjør det hvis du plutselig får en isbjørn på kloss hold.

Derfor jeg ikke synes det er veldig smart å dra på tur alene i det området. Ja for vi drar ikke på tur fem karer med ett gevær? Gjør vi vel?? Og ALLE må kunne bruke sine våpen!

 

Jeg ser absolutt faren for at håndvåpen kan bli en falsk sikkerhet, men det gjelder jo alt. Skal man la vær å bruke bilbelte eller MC-hjelm med samme resonnement?

Hvis du er så jævlig presset at du trenger et håndvåpen for å berge livet har du gjort veldig mye feil på forhånd!

 

Det "håndvåpenet" jeg ville ha tatt med er en signalpistol. Den ville så være "andrelinjeforsvar" etter snublebluss! Det viktigste er å skremme bort bamsen så man slipper å skyte den!

 

Jeg lurer litt på hvor mange som poster sterke oppfatninger her som faktisk har vært på Svalbard? Jeg har!

Link to comment
Share on other sites

Da er man ikke våken nok, tar ikke forholdene på alvor og har vel ikke mye der oppe å gjøre!

Jeg ser den, men det må vel være litt kjedelig å innse det først når bjørnen er mellom deg og rifla?

 

vi drar ikke på tur fem karer med ett gevær?

Gyldig poeng, er man flere vil man være hverandres backup og eliminere behovet for ekstravåpen.

 

Hvis du er så jævlig presset at du trenger et håndvåpen for å berge livet har du gjort veldig mye feil på forhånd!

Der er vi helt enige. Mitt poeng er bare at det bør være mulig å gjøre feil uten at en ender opp som lunch. Å ha med en revolver ekstra kan ikke skade om en ikke baserer sikkerheten på det. Men om valget står mellom den og flere sikringstiltak så blir ikke fordelen like åpenbar, og definitivt ikke om man snakker om 357 eller andre puslete patroner.

 

Det "håndvåpenet" jeg ville ha tatt med er en signalpistol.

Det har ikke vært nevnt nok i tråden, en signalpistol eller penn med knallskudd ville jeg absolutt hatt rundt halsen til en hver tid.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg aldri jaktet isbjørn,eller vært på Svalbrd, men vært borti litt forskjellig i Alaska,Canada og her til lands når det gjelder bjørn. Syns denne tråden utviklet seg latterlig. Ville helst hatt en signalpistol, som er lett og hurtig å lade. Patroner som avgir mye smell og sterke lysglimt, og som ikke går for høyt. Som nevnt tidligere, det må smelle mellom deg og bjørnen...... 6.5 og .308 er fin til rein der oppe. Til en sulten/aggressiv isbjørn??? Neppe. Vi brukte å ha med pumpehagle med slugs, og pistolgrep til selvforsvar mot bjørn. Fikk heldigvis aldri bruk for den, men ifølge de lokale, var det mest effektivt. Dette var i Alaska og Canada.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Først vil jeg si at jeg IKKE har vært i situasjon med isbjørn,

men tatt sikkerhetskurset til Norsk Polarinstitutt.

 

Der var det tre ting som gjaldt

rifle (ruger77 i 30-06 om jeg ikke husker feil) ALLTID innenfor rekkevidde.

Signalpenn alltid i jakkelomma.

Signalpistol men som nevnt kan det være problematisk å få smellet mellom deg og Knut.

 

Funker ikke signalpenn eller signalpistol, anses det heller som ikke vits å skyte varselskudd med rifle, da spares heller alle patroner i våpen og man skyter på ny med signalpenn/pistol.

Link to comment
Share on other sites

"Hva vil du helst ha i neven mens du prøver å finne den, p*kken eller en revolver? "

 

 

 

Enig i det at om man sitter med p-kk-en i neve er man sjanseløs. Den har evnen til å penetrere til en vis grad, men anslags verdien er heller dårlig.

Men den kan gi fra seg mega magnum ladninger og gir ofte ønskende/uønskende resultater.

 

Hahahaha!! :lol::lol::lol: Dritbra skrevet!! Jeg ville nok valgt en revolver i kal.44 magnum. men har en ikke annet er nok .357 magnum det nest beste valget! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...