Jump to content

Vådeskudd på jaktfelt


Seaelen

Recommended Posts

Fikk i dag opplevd noe som var skremmendes, i det jeg kamrer skuddet går skuddet av, skjedde heldigvis i rett rettning.

Det jeg er ute etter er om noen har opplevd dette selv? eller har en god grunn for at dette har skjedd? jeg var ikke i nærheten av avtrekket, og det så flere vitner også på at jeg ikke var, og når skuddet hadde gått av og ut løpet, kunne jeg klikke ut patronen, noen som har noen ide om hva dette kan være. Skudd var hjemmeladet med remington standar fenghetter.

Link to comment
Share on other sites

Sako A2 (AII) 308, tenhetten ble kontrollert etterpå, skal vel så og si være umulig og plassere seg på plass der den egentlig skal stå hvis en skyter med våpenet, i tilleg var den kontrollert mange ganger før, først når jeg plasserte tennhetten i hylsen, så når jeg sjekka skuddene etter lading var utført, og når jeg satte dem i magasinet

Link to comment
Share on other sites

Dette har ingenting med tennhetta å gjøre; noe er galt med børsa;demonter og sjekk tennål, spennroe, avtrekk. Ikke helt uvanlig at dette skjer om avtrekk er stilt for lett.

 

Høres mer sannsynlig ut enn for høy tennhette i manuelt ladet børse, men jeg får det ikke til å stemme at han klarte å ta avtrekk etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Du er sikker på at du tok det avtrekket FØR du løftet på hevarmen?

 

I så tilfelle kan jeg bare se en noenlunde sannsynlig løsning - brudd i tennstempel. Da står i tilfellet tennspissen konstant ut fra støtbunnen på sluttstykket, som på en Sten-gun, sjøl om mekanismen er spent. Demonter sluttstykket, og kontroller!

 

(Og hvis du fortsatt ikke finner noe, må vi vel bare godta det. 90 % av Norges befolkning tror jo på jomfrufødsel!)

Link to comment
Share on other sites

ja jeg kunne ta ett avtrekk etter at skuddet var gått av, vet ikke hva som skjedde, men en jaktkamerat tipsa meg om at jeg kunne ha fått noe i sluttstykket som gjorde at skuddet gikk tilstrekkelig av, det kan også være at tennhetten satt høyt, men når jeg kamret patronen så skiftet den posisjon og gikk av, men kan ikke helt se det for meg ettersom vi tross alt setter tennhettene med stor kraft inn i patronen når de lades

 

men jeg tror det hele får bli ett mysterium, heldigvis er jeg såpass oppegående at jeg alltid våpenet sikret eller uten ammo sikter pipen i sikker rettning :)

Link to comment
Share on other sites

Hva bruker du for å sette i hetter? I min leepresse kan jeg bruke så mye kraft jeg bare vil, men tennhetta presses litt skjevt, og jeg må rotere patronen litt og så gi den et ekstra trykk for at ikke ene siden skal stå litt ut fra hylsebunn. Hetta kunne vært satt litt skjevt, og blitt satt av av støtbunn... Kanskje..

Link to comment
Share on other sites

du sier du brukte "remington standar fenghetter", regner med du mener tennhetter og svarer deretter... Remington tennhetter er noe forba....a dritt... Jeg kjøpte ett brett i en krisesituasjon i fjor og det kunne jeg virkelig spart meg for... ut av 15 skudd fikk jeg klikk på 8 eller 9 patroner som var ladet med remington hetter... Ble så forbanna at jeg avlyste hele dritten og reiste hjem... Vet ikke om det kan være det, men etter min mildt sagt dårlige erfaring med remington hetter, så jeg tror i alle fall at det er hettene som er skylden i problemet du nevnte...

 

 

Kjøp federal... har skutt mye med de nå og ALDRI hatt klikk eller annet tull med dem...

 

Men som sagt, aner ikke om det kan ha noen sammenheng, men når tennhettene jeg hadde klikket på over halvparten av skuddene jeg skulle avfyre så tenker i jeg at det er noe feil på dem...

Link to comment
Share on other sites

small hetter av remington har jeg hatt problemer med.har brukt odin-rem-win-fedral og ingen problemer. er stygt på jaktfelt om skytter ikke er skjerpet på at børsepipa peker mot skivene i det en lader,dette er noe alle MÅ huske,vi har ikke noen og miste på grund av noe slikt.om skudde går i rettning mot skiver så ender det bare med minus poeng.

Link to comment
Share on other sites

Noen må ha "lånt" magnum-hylseholderen til Co-Axen min (fra slutten på 70-tallet, bruker standard hylseholdere til å sette hetter, men med større diameter på hullet enn de fleste øvrige), derfor har jeg i det siste satt hetter i magnum-patroner med ei Hornody O-presse. Da hender det at hetta stikker ut - og det kan bli motstand når jeg skal lukke bolten. Men etter etpar ladegrep, er hetta dyttet nok inn til at det går greit. Dette er jo akkurat samme operasjon som når en setter hetta i ladeverktøyet - jeg kan ikke skjønne (etter å ha ladet et 6-sifret antall skudd uten at ei tennhette har gått av) at man kan sette av hetta på det viset i ei boltrifle. I ei automatrifle kan det kanskje skje, hvis sluttstykket har tilstrekkelig fart.

 

Hvis hetta sto svært mye ut, ville vel patronen blitt oppdaget? Og hvis en prøvde å lade en slik patron, og satte av hetta, ville vel skuddet gått av før bolten var helt låst?

 

Ei mulighet (nå snakker vi om sannsynligheter med masse nuller bak komma!) er at hetta sto litt ut, ble dyttet inn, og at det var et fremmedlegeme i hetteleiet (grove kruttkorn?), som virket som ambolten i en berdan-hette.

 

Men jeg gjentar at det mest sannsynlige er brudd i tennstempel - har du adskilt sluttstykket, og kontrollert? Mange boltrifler fungerer OK sjøl om tennstempelet brekker tvert av - min STR 200 har hatt "leddet tennstempel" i ei årrekke!

 

 

Edit.: Jeg mener trådtittelen er feil. Her er det ikke snakk om noe våde- (= skade-) -skudd, men ei ukontrollert avfyring, som heldigvis ikke forårsaket "våde"!

Link to comment
Share on other sites

samme har skjedd med min kongsberg 393. det viste seg og være fordi avtrekkeren hang seg opp inne, da jeg spennte ned forige skudd. avtrekkeren hang i avtrekkerbøylen. da patronen blei kammret på nytt, og hevarmen blei lagt ned ,smalt det. meget ubehagelig. jeg var på jakt, og hadde med unkelungen min, og hadde løpet i sikker retning.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne ikke være "det samme". Den hendelsen du forteller om, har nok mange av oss vært borti, heldigvis uten patron i kammeret (min M/67 ble levert med slikt avtrekk fra Kongsberg!). Etter dette skuddet var mekanismen din nedspent, og du kunne ikke ta noe nytt avtrekk uten å åpne låsen, i motsetning til trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Syntes også dette høres rart ut og heller også til tennstempel teorien. Har også hatt slik guffen opplevelse. Under jakttur i Polen, hvor jeg skulle lade og i det jeg tar ned hevarmen smeller det. Ble helt vissen etterpå. Det var avtrekket som slapp pga en eller annen merksnodig grunn. Dro rett hjem og til børsis og prøvde i butikken. Der hørte en tennstempelet slapp når hevarmen ble tatt ned. Det som var litt rart var at det var bare når sikringen stod i halv stilling dette sjedde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...