Jump to content

tips til Demper. 9,3x62


7x75R

Recommended Posts

Jeg kjøpte en Hausken standard (nye typen med ekstra magebelte rundt) for kr 3000,- i fjor. Jeg har skutt ca 180 skudd med den nå tenker jeg. Den funker "godt som snus" og anbefales på det sterkeste. Demper både lyd og rekyl veldig bra og har ikke hatt noen som helst problemer med den. Trenger ikke nødvendigvis titandemper til 9,3x62, så lenge man skaffer seg den nye Hausken med magebelte. De gamle uten magebelte hadde vel en tendens til å få noen "utoverbulker" også i et så snillt kaliber som 9,3x62. Min Sako 85 i 9,3x62 krympet samlingen av 3 skudd på 100 meter ned til under 20mm med demper (286gr Lapua Mega), fra ca 25mm uten demper.

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Har Maxim på min. Kjøpt ny for 1700 på Jakt & Friluft i høst. Om ikke prisen var viktig ville jeg ha kjøpt Hausken, har det på 6,5x55 og 308 og er storfornøyd. Vurderer å skaffe en litt større Hausken før eller senere, er ikke komfortabel med å skyte denne uten hørselsvern - selv med Maxim (er veldig forsiktig med hørselen min). 9,3-løpet brukes uansett mest på post så det er ikke noe problem å bruke hørselsvern.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde først en Maxim Titan til min 9,3x62 (45cm pipe), men den er beregnet til den litt større .375 og jeg var ikke helt fornøyd med ytelsen. Sies at riktig dimensjon er viktigere på større kaliber enn det er på de små. Mår maximen i tilleg begynte å "skrangle" etter 60-70 skudd ble den byttet til en ny Hausken med forsterkning. Denne er dimensjonert for 9,3 og jeg merker god forskjell på dempingen. Hausken har nå fått ca 140 skudd igjennom seg og jeg er veldig fornøyd med den. Jeg bruker fortsatt hørselværn på post, men det er egentlig ikke nødvendig.

Men Maximen er litt lettere/smidigere og modulbasert, så den har også sine fortrinn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har henholdsvis A-tec Maxim titan på 6,5 x 55 løpet mitt og A-tec ctm 4 på 9,3 x 62 pipa. Løpene er kappet på henholdsvis 50 og 49 cm.

Til 9,3 var ønsket en lett demper som tok den farlige lyden og noe rekyl. Med ctm 4 økte vekten på geværet med drøye 100 gram etter kapping, og det kan jeg godt leve med. Dempingen er jeg også fornøyd med, størrelsen tatt i betraktning, og den er behageligere å skyte med.

 

Jørund Lien hadde vel en artikkel i bladet "Jakt" om kapping og demping av 9,3. Husker i farten ikke nr, men mener det var i 2011.

 

Valget av demper avhenger vel av hva man vil ha, god demping eller lav vekt. Større demper demper mer, men veier også gjerne mer enn de mindre demperne. Uansett valg, vil jeg anbefale kapping av løp, slik at kanonen ikke blir lenger/tyngre enn nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en Nielsen Sonic 45 på min Mauser. Pipa er kappet til 45 cm. Er meget fornøyd med demping av både lyd og rekyl. Rekylen vil jeg beskrive som en udempet .308, men blautere på et vis. Mer som et skyv enn en kilevink.

 

Stokken er en Hogue overmolded og hele greia veier til sammen 4,2 kg med kikkert og demper montert. Lengden er vel rundt 110 cm.

 

Har en A-tec Maxim på en Tikka M55 i .308 også. Den er finere å se på synes jeg, og det er vanskelig å sammenligne når de demper to forskjellige kalibre, men at A-tec demperen skal koste såpass mye mer som den gjør synes jeg er merkelig. De funker begge to, så enhver får vurdere hva som teller mest av estetikk eller funksjonalitet.

Jaktdepotet selger, kapper løp og monterer disse for den ringe sum av 2000kr. Kjenner meg ikke lurt for å si det sånn..

Link to comment
Share on other sites

Har ein Sonic 45 til 9,3x62 og den funkar etter mitt syn(hørsel) heilt OK. Dempar lyden såpass at det truleg er relativt ufarleg å skyte nokre jaktskot utan hørselvern om høsten, og dempar rekylen betrakteleg. Men om målet var minimal lyd ville eg nok heller skaffa meg ein 6,5 med ein stor dempar.

Link to comment
Share on other sites

Har Maxim på 50cm løp. Maxim'en er laget for kuler opp til .375 så den er en anelse større enn nødvendig. Det virker som om den demper fint, og den tar i hvert fall mye av rekylen. Jeg har dog ikke skutt med den uten hørselsvern og kommer antakelig ikke å gjøre det heller. Kjøpte den da J&F solgte de for 1700,- Jeg har en std. Hausken på 308w og en lang Hausken på 6,5x55 og liker disse godt; ikke umulig at jeg bytter ut Maxim'en med en Hausken, evt forlenget, etterhvert. Det ville vært fint å ikke være redd for å skyte uten hørselsvern på jakt (jeg er veeeldig forsiktig med ørene mine..)

Link to comment
Share on other sites

Nest siste nummer av Jeger har en stor test av hovedsalig Hausken dempere i ulike størrelser og konfigurasjoner, samt Sonic 45 i standard og med 5 ekstra moduler.

 

Alt er testet på en kortpipet 9,3x62.

 

Sikkert ok lesning for deg som er ute etter demper til 9,3

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Da har eg iallefall vært på banen og tatt en litt uhøytidelig test av to dempere på 9,3x62.

A-Tec Maxim og Hausken std.

 

Maximen gav munningsflamme i ca halvparten av skudda. ikke bra.

Hausken gav aldri munningsflamme og tok i tillegg merkbart mer av rekylen.

 

Lydmessig blir jo veldig vanskelig uten db-måleutstyr, men syntest Hausken gav en annen type lyd enn Maxim. Litt kjappere piskesmell mens Maximen gav en tydelig lavere frekvens om man skjønner.

 

Det blir nå en Hausken Whisper 70 mm på meg... Den skal iflg. datablad ta 4 dB MER enn Hausken std.

 

i tillegg er Hausken mye lettere å demontere for rengjøring.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...