Jump to content

Irsk setter


Ørret

Recommended Posts

Har prøvd både ES (flere) GS (par-tre stykk) og en IS. Den engelske og den irske fungerte bra på fjellet, men noe labert i skogen. Der kom Gordon setteren til nytte! Funka som fjell, søkte bra og fuglen trykte godt for den. Men avhenger jo av den enkelte hund da.... Ingen som er like :) Må vel bare finne ut den rasen du liker best selv. Men jeg hadde en dag planer om å kjøpe gordon selv da.. Men da flere i slekta som jakter har fuglehund (ES) ble det drivende hund på meg i stede! :P Men skal ikke si at jeg ikke kommer til å skaffe stående hund da, det er jo også moro. Men per i dag får jeg låne når jeg flyr til fjells!

Link to comment
Share on other sites

Hei hogstad!

 

Jeg vil si at begge de nevnte rasene vil virke godt på skogen. Min erfaring er at dette handler om linjer og om preging av hunden. De senere årene har størrelsen på søkene på høyfjellsprøver redusert seg noe. Jeg bruker selv ES på skogen og er veldig fornøyd. Jeg preger de både på skog og fjell allerede på valpestadiet! Det som er viktig er å få en kontaktsøkende hund som jobber med deg.

Jeg ville sett etter linjer med djerve reisere, dette er hunder som vil spikre springene fugl. Du vil kunne måtte jobbe litt i starten til de finner den rette avstanden (balansen) i djervheten. Sjekk at foreldrene har har gode resultater både på høst og vinterprøver. Husk at vinterprøvene er enklere hva gjelder antall forstyrende elementer....lemmen, antall lukter….

Min erfaring er at jegere får den hunden de fortjener. Det finnes gode hunder innen alle raser. Sørg også for å gjøre en god jobb før du velger. Reis gjerne på noen prøver å se på aktuelle hunder.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Da blir det nok IS siden den også funker i skog. Jeg har aldri hatt hund før, så trenger noe godt lesestoff ang dressur osv. Har dere noe dere kan anbefale? Vi har også barn i tankene for tiden, og fornuften sier barn før hund. Men hvordan vil en hund ta imot barn i hjemmet, hvis vi kjøper hund før vi får barn?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil, som andre har nevnt, ikke henge meg opp i rase, men se an individet. Det er mange froskjellige linjer innenfor den forskjellige rasene, og noen vil være mer egnet enn andre til jakt på skog. Se etter foreldre med god kontakt, og gjerne også etter valp med god kontakt, i den grad der er lett å oppdage....

 

Jeg vil anbefale deg å se filmen "slik trener jeg min valp" av anders landin. kan kjøpes her: http://rotvelta.no/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=8 (Hvis dette blir i overkant mye reklame kan moderatorene gi meg smekk på pung. Presiserer dog at jeg ikke har noen akseer i disse filmene eller kennelen eller noe...)

 

Spør hundfolk du kjenner, meld deg på dressurkurs, spør og grav, spesielt folk du vet har gode skogsfuglhunder da. :) De fleste deler gjerne erfaringer. Etter hvert har du et grunnlag for å avgjøre hva du har tro på, hva som passer deg, og ikke minst hva som passer din hund. :) Og du gjør ikke noe galt i å velge irsksetter, de er jo best... :D

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg til å gjøre litt forarbeid, og kontakte avlsråde i raseklubbene, der vil du få info om planlagte parringer etc... Jeg er av den oppfatning av at alle de stående fuglehund rasene får man til å gå i skogen. Godt forarbeid trur jeg lønner seg. Lykke til med valg av hund, uansett rase:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

til ts: Det skal gå fint å få barn i huset etter du har fått hund, min IS var ca 2 år gammel når datteren min ble født ifjor, og startet forsiktig med å ta hjem kluter og klær ifra sykehuset som han kunne snuse på. Også var vi bare veldig forsiktig i begynnelsen, når er de bestevenner! =) Hun "mater" han med maten sin, hiver brødbiter på gulvet, kryper og kravler over han og ligger i samme seng tilogmed. Så regner med det skal gå greit, men det kan vel variere :)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Ang hund og barn har vi prøvd begge varianter. Både hund før barn og barn før hund. Begge deler går helt utmerket så lenge de begge "beskyttes" fra hverandre og deres samvær kontrolleres av voksne. En forutsetning er godt nok dressert hund og et avklart lederskap i flokken/familien.

Vedr rase ville jeg primært vurdert hvilke andre egenskaper som er ønskelig. Mye pels vs lite pels. Stor vs liten. Hannhund vs tispe. Trekkegenskaper? Helse? HD? Etter min mening bør man legge minst vekt på rasens utseende. Det er mulig det er vanskeligere å finne frem til topp jakthunder i de såkalt peneste rasene. Men det finnes superbe hunder i alle rasene som duger både i skog, på fjell og i lavland. Velg fra riktig kull og resultatet blir avhengig av jobben du gjør. Mange mener det er lettest å lykkes med pointer som første hund, og bla nevnte Steen har uttalt at vorsteh krever mest for å få til, men risikerer da å bli blant de aller, aller beste.

Utfordringen blir kanskje å trene frem en god jakthund samtidig som å trene frem sitt første (?) barn ;)

PS: boka til V. Skaar er ganske bra.

Link to comment
Share on other sites

Første hunden. Da kan oppdretter og dennes tilgjengelighet (geografiske plassering) for deg, ha større betydning enn valg av rase. Om du finner et akseptabelt kull i akseptabel avstand, og du føler at du kommuniserer godt med oppdretter, samt at denne holder hund slik dere ønsker å gjøre det, tror jeg dette har større betydning enn valg av rase.

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med Pal.

Et annet poeng som slo meg da det er nevnt hund til skogsfugljakt. Mange fuglehundeiere, og kanskje særlig de med sin første hund, får/har problemer med for stortgående hunder. Dette gjelder nok særlig de britiske rasene og i mindre grad KM, SV/KV, B etc. Jeg påstår ikke at man ikke skal velge feks en setter som første hund, men man bør være overfokusert på tegn til at hunden går ut av hånd, jakter aleine osv. Det er forferdelig irriterende og kan være helt ødeleggende for jakta med en hund man kanskje ser en gang hvert 10. minutt eller sjeldnere, og som rensket terrenget for alt fjærkre på egen hånd.

Når man velger sin første fuglehund er det nok lurt å prioritere dresserbarhet, samarbeidsevne og kontakt høyt. Både ved valg av valp og i opptreningen av denne.

Link to comment
Share on other sites

Hei, skal ha meg fuglehund og har no lest denne tråden og ser at dei fleste setterane egnar seg i skog alt etter den enkelte hund og linjene.

 

Har sett på finn og funne dette kullet; http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33187284

Ser dette kullet bra ut med tanke på linjer? Mora er ikkje premiert men heller ikkje stilt...

 

- Aslak!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har eg henta meg ei Irsk Setter Tispe på laurdag som skal bli framtidig jakt og turkompis.

Ho heiter Saga, og er henta frå Kennel Rusty Hunters i sandnes. = Rusty Hunters Saga.

For tida trenar me sitt og kom hit mens me leikar. Ho er veldig interessert i å leike med kattane som ikkje er fullt interessert i å leike med ho..

Me har ei Cocker Spaniel tispe frå før som kjeftar litt av og til og syns egentlig ikkje noko særleg om denne ``nye`` men det gjeng seg til.

 

IMG_1990.jpg

 

IMG_2005.jpg

Uttafor huset :)

 

- Aslak

Link to comment
Share on other sites

Aslakhv: gratulerer så mye med en fin irsk setter, har selv en irsk setter han på 18 md, dette er en nydelig hunde rase, etter å ha hatt to stk golden retriver og en jakt labrador så har vi funnet hunden for oss, en fantastisk familie hund, og verdens beste tur og jakt kompis :-) lykke til

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...