Jump to content

Lundhags Syncro High for stiv!


TxH

Recommended Posts

Heisann!

Har et par Lundhags syncro high som jeg har brukt en del, men synes ikke de blir merkbart mykere i læret og at de gir litt for mye gnagsår til tross for en god del bruk. Er det noen som har tips for å få støvelen til å tilpasse seg foten på en bedre måte? Evt. få den til å bli mykere?

Link to comment
Share on other sites

Mine syncro high har jeg ikke hatt problemer med, men mener de er blitt mykere etter en del bruk og smøring. Jeg har også et par ranger high som jeg hadde en del gnagsårproblemer med i begynnelsen. Løsningen var (korte) joggeturer i skoene (med gnagsårplaster der det gnaget), dette synes jeg hadde god effekt. Vil tro at joggingen øket belastningen på skoen slik at den "gikk seg til" kjappere. Så spørs det om du liker å jogge :winke1:

Link to comment
Share on other sites

@Jeffery

Har du kjent på skinnet som er i fotdelen? Det er vel langt under 1 mm tykt og i mine former det seg definitivt ikke etter foten :wink:

Min erfaring er at de er veldig "følsomme" på tykkelsen på sokker.. Jeg får gnagsår med kun nikkersstrømper, men med et par halvtykke ullsokker i tillegg er de perfekte å gå i.

Link to comment
Share on other sites

@Jeffery

Har du kjent på skinnet som er i fotdelen? Det er vel langt under 1 mm tykt og i mine former det seg definitivt ikke etter foten :wink:

Min erfaring er at de er veldig "følsomme" på tykkelsen på sokker.. Jeg får gnagsår med kun nikkersstrømper, men med et par halvtykke ullsokker i tillegg er de perfekte å gå i.

 

 

Ja, jeg har kjent på, men det er også alt jeg har gjort, da jeg ikke har denne modellen selv. Derimot så er min erfaring med eldre modeller at skinnet i fotdelen også lar seg gå inn i noe grad.

For øvrig så mener jeg å huske fra mine dager med Lundhags at dine anbefalinger angående sokketykkelse så absolutt kan ha noe for seg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har hatt forskjellige lærstøvler, og har alltid tatt en kopp vann i hver sko, ristet dette rundt. Før jeg har tømt ut det som er igjen. Da er det bare å spenne på seg de nye skoene å gå de inn, Jeg synes dette er en bra måte og gå inn nye sko på, da du for bløtet opp innerskoen og denne vil forme seg litt etter foten, kan være ett tips til de som sliter med litt dårlig passform på skoa

Link to comment
Share on other sites

Støvlane er stive.

Ankelkulen vil få gnagsår om ein er for lågt i skoen.

Det hjelper med tjukkare såle/tjukke strømper,

 

Mine Lundhagsstøvlar ryk i saumen mellom sko og lær på innsida og utsida.

Etter å ha sydd støvlane tre gonger på denne staden må dei kastast.

Dette har skjedd med fire par støvlar.

 

På siste par losna sålen på støvelane frå tåa.

Eg sende desse inn for reklasjon før jul og dei er enno ikkje komne attende.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også med hell brukt vann i skoa, men det var en ordinær Alfa Bever Pro. Da jeg tok de i bruk ble det en lei knekk i læret på rista som var ubehagelig og gnagde omrent midt på "overfoten". På vei hjem fra en fisketur lot jeg støvlene fylles med vann før jeg gikk ca tre timer. Da forsvant problemet. Det er mulig det likevel hadde bedra seg med ordinær bruk, smøring og oppmykning av læret.

 

Har hatt lyst på Syncro lenge, men jeg har en fordom at de er litt stive/harde og vanskeligere å få behagelige enn de vanligste jaktstøvlene (som har mye korterelevetid) er. Dessuten var det iallefall før, kanskje ennå, betydelig krymping på Lundhags. Uten å vite tror jeg at dersom Lundhags først passer føttene er det bortimot uslåelig på kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt alfa bever og div andre sko, problemet mitt er at læret ovanfor ankelkula brettar seg og pressar på akilles sena. fekk senehinnebettenelse med m77 sko i forsvaret. gjekk då over til lundhags og problemet var vekk. løysninga mi for å unngå gnagsår, er å gjevneleg byte til tørre sokkar. som regel berre våte føtar som får gnagsår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri hatt problemer med mine Syncro High, ikke en dag med inngåingsproblemer. Jeg bruker riktignok alltid 2 par sokker i skoen, sommer som vinter. "Liner-sokken" og "Bushmaster" til Lundhags, fungerer utmerket. Tips kan være å bruke sportstape på hælen i den første perioden, bruker konsekvent dette når jeg skal ta i bruk nye tursko og skisko. Har også en litt tykkere innleggssåle.

 

Dette er sikkert helt avhengig av lesten, men passer altså mine føtter utmerket. Har hatt mine i 4-5(?) velbrukte(!) sesonger nå, det blir nok et nytt par med Syncro når disse nærmer seg utløpsdato..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nå på mitt andre par Lundhags Professional / Syncro.

 

Det første paret kjøpte jeg i 2003 og kasserte de i 2011. 8 år med bruk på jobb og fritid, det eneste jeg jeg opplevde som plagsomt var at "innerlæret" i støvelen krøllet seg litt når skoen tørket. Læret inne i skoen ble og meget slitt mot slutten av livet til skoa.

 

Den nye modellen har løst dette med en hælkappe inne i skoen. Disse nye ble kjøpt inn i høsten 2010 og benyttet kontinuerlig i 10 dager hvor ansalgvis 200 km ble tilbakelagt. Ikke noe særlig "inngåing" av sko i forkant, og hadde ikke et eneste gnagsår. Blir alltid fuktig på beina, men ved sokke skift så er jeg å gå som tørr.

 

Kan på det sterkeste anbefale denne skoen som en sen vår/sommer/tidlig høst sko, jeg føler den blir litt kald om vinter/senhøst.

 

Andre sko jeg har brukt som jeg er tilhenger av :

 

Luffar, Cripsi Hunter, Muckboot

 

Er ikke fan av Alfa, ikke fordi de lager dårlige sko, men fordi de ikke passer foten. Jeg har tydeligvis ikke en "typisk norsk lest".

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har jobbet fire sesonger som skogbruksplanlegger fra 1. mai til midten av november. "Eneste" duglige skotøy som tåler steinur og hogstflater dag ut og dag inn år etter år er lundhags. Sjøl har jeg to par oksblod, men det er liten praktisk forskjell i fotdelen mellom forskjellige modeller.

 

Trikset er som flere har vært inne på å fylle støvlene med varmt vann i god tid før du skal ut en eller flere lengre turer. Som du skjønner bør du ikke gjøre dette i den kalde årstiden, og ei heller før du skal du skal ut på post. :wink:

 

Forhåpentligvis har du kjøpt skoene tilstrekkelig store. I såfall har du plass til skikkelige raggsokker og enda litt. Dette demper en del, og etter et par turer bør skoene sitte betraktelig bedre.

 

Etter "inngåingen" kan det være lurt å ha på godt med Mink Oil når støvlene står til tørk. Hjelp gjerne til underveis med hårføner. Mink Oil mykner opp læret. Bakdelen er at du ved å mykne opp skaftet mister ankelstøtte, men komfort kommer først.

 

Gnaginga på ankelkulen løser du med å klippe et par tykke filtsåler i to, og foré oppunder innleggsålen din i helen. Da får du antakelig løfta ankelen nok til at det slutter å gnage. Funka for meg ihvertfall. Alternativt kan du kjøpe "Mercedes"-innleggssålen til lundhags med demping. Hvis den fremdeles finnes? Den er høyere.

 

Når dette er sagt så er ikke Lundhags noen komfort-mester. Spesielt ikke hvis du ikke bruker de jevnlig gjennom året, og er litt slapp på smøringa.

 

Selv har jeg et par Hærkila Gore-tex som jeg stort sett har brukt siden jeg sluttet i skogen. Det er komfort, men de tåler til gjengjeld lite. jeg har derfor funnet frem Lundhagsene mine igjen. Tørre, sprø og bleke som chips, men etter en time i badekaret og mange runder med Mink Oil begynner det å ligne... Nå er de straks klare for skomakeren for oppsying og montering av tåkapper... Slitt hull i cell-techen.

 

Jeg har nå også valgt å smøre fotdelen innvendig i moderate mengder ettersom støvlene var så uttørket.

 

Hva angår krymping, så bruker jeg vanligvis ca. str. 46,5, begge lundhagsene ble innkjøpt i str. 48. Det eldste paret passer nå akkurat med ett par litt tykke ullsokker. I det "nyeste" paret får jeg forhåpentligvis fremdeles plass til et par raggsokker.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har Lundhags Profesional og brukte vel en sommer på å gå de inn. Under den prosessen lurte jeg på om jeg hadde gjort en tabbe med skokjøpet. Nå etter 6 år er de litt slitte under sålen, men de holder vel en sesong til. Gnagsår har jeg ikke hatt problemer med, men de er litt kalde om vinteren, så da bruker jeg Alfa. De trenger impregnering for å holde vannet ute, og jeg sverger til impregnering som ikke mykner læret. Dette for å unngå at læret krøller seg rundt ankelen.

Link to comment
Share on other sites

Brukte samme par Lundhags støvler i 11 år, modellen som er/var høy og mørke rød.

Brukte lang tid på å gå de inn, med mye gnagsår i den perioden.

Passet min lange smale fot (42/43) meget bra.

Støvlene ble brukt året rundt til jakt, fiske, fjellturer og div.

Brukte de hver høst på rypejakt i Lofoten i steinur, meget lite slitasje på sidene og forran på støvlene etter 11 år, IMPONERENDE!

Sålen ble etterhvert glatt og hard.

Var hard å få på seg og hard mot foten de første 30 minuttene.

Støvlene krympet også etterhvert så mye at jeg måtte bruke et par ullsokker istedet for 2 tynne par.

Støvlene ble meget godt tatt vare på året rundt, men etterhvert så trengte vannet fort inn i støvlene.

 

 

Ga de bort til naboen som er hobby skomaker og bruker samme støvlene til gårds støvler.

 

Kjøpte meg Alfa bever (gore-tex) for 3 år siden og i påska 2012 kjøpte jeg Alfa walk king (gore-tex) av en privat person.

 

Kommer aldri til å kjøpe Lundhags støvler en gang til, spesielt mtp på prisen på Lundhags i forhold til andre sko konkurrenter.

Den andre grunnen er at jeg kunne få gnagsår enkelte turer, selv om støvlene var flere år gammel og godt brukt.

Brukte samme sålene og samme type sokker, men likevel oppstod dette problemet på de merkeligste tidspunkt.

Dette ble til et irritasjons moment...

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...