Jump to content

Frakte våpen for andre!


GK

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som vet om andre personer (eks. mor eller søster) kan frakte våpnene fra et sted til et annet for meg? Dette dreier seg kun om frakt fra A til B og ikke noe jakt.. Det er jeg selv som skal bruke våpnene, men det er lite hensiktsmessig å ta flyturen selv hjem for å hente dem for å så reise tilbake, da mine nærmeste i familien kommer på besøk og skal samme veien....

 

Hva sier reglene om dette? Må man lage utlånserklæring for dette?

 

Det dreier seg kun om en o/u hagle og familien skal ta tog...

 

 

 

Muligens litt dårlig formulert dette, men rekner med det er forståelig..

 

- BB -

Link to comment
Share on other sites

Ok.. Det var det jeg reknet med.. Problemet er bare at ingen av de som skal reise har verken jegerprøven eller våpenkort på noe...

Må nok finne andre måter å gjøre dette på lovlig... Enden på visa blir vel at jeg må reise hjem å hente våpenet selv...

 

Noen andre forslag? Posten?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at du har feil her Niki.

 

Hvis det er som du sier så kan hvem som helst som er over 18 år "låne" en hagle.

 

§ 9. Våpenkort eller utlånserklæring skal på forlangende av politiet vises frem for kontroll. Våpeninnehaveren skal alltid ha med seg våpenkort eller utlånserklæring når han bærer eller fører med seg skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon. Har han ikke kort eller utlånserklæring på seg under kontroll, skal politiet ta skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon i forvaring inntil kort eller erklæring er forevist, med mindre politiet finner det ubetenkelig å la vedkommende ha skytevåpenet, våpendeler eller ammunisjon hos seg.

Link to comment
Share on other sites

@janove

 

§ 85 i forskriften og § 11 i våpenloven som omhandler utlån sier ingenting om at låntager må ha våpenkort på hagle for å få utlåsnerklæring.

Dene paragrafen du viser til sier ingenting om hvem som kan låne.

 

Så ja, hvem som helst over 18 år kan få lånt våpen på utlånserklæring så fremt de er skikket til det ihht de krava som er satt. Som f.eks edruelighet osv.

 

Så til trådstarter: Om foreldra dine er skikket så er det bare å fylle ut en utlånserklæring.

Her er ett eksemplar av utlånserklæringe: http://www.kammeret.no/bilder/albums/userpics/10548/Skjema_Ut%5B1%5D__.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er som du sier så kan hvem som helst som er over 18 år "låne" en hagle.
Det stemmer. Inntil 4 uker, så lenge hagla ikke er halvuto og vedkommende hvemsomhelst ikke har fått tilbakekalt eget våpenkort, eller har fått nedlagt forbud mot å eie eller inneha skytevåpen, våpendeler og ammunisjon i medhold av våpenloven § 10 eller § 15.
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Takker for mange svar.

 

Har prata med våpenkontoret på romerike politidistrikt og forklart saken. Der sa øverste leder klart nei. De sa at man måtte ha jegerprøve/våpenkort eller vær med i en skytterklubb for å kunne bære våpen. Man må ha skjellig grunn. De sa også at akkurat dette feltet var litt i gråsoneland, men fra liknende saker tidligere var dette altså ikke lov.

 

Da er det nok bare en ting som gjelder; posten.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ingen regel som regulerer dette med vital del ved postforsendelser.

 

Der er en regel som regulerer vital del ved transport, som gjerne blir misforstått dit hen at den gjelder for postforsendelser, men den gjelder kun ved våpen som reisegods (d.v.s. når en tar våpen i kofferten og skal på buss eller fly).

 

Det er bare å lese selv, så ser dere det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Posten krever vel strengt tatt ingenting. Posten bare sender pakken. Loven kan tolkes til at vital del skal sendes i egen pakke, og dette gjøres av de fleste butikker, blant annet. Posten sjekker ikke, og spør heller ikke hva som er i pakken.

 

Edit: lovedit.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Loven sier ikke at vital del skal sendes som egen pakke ved normal spedisjon (dette er overhode ikke nevnt i lovverket, med untak av at våpenet skal være tomt for amo), kun når våpenet er reise gods (d.v.s. en del av din bagasje) skal vital del skilles fra kolli.

 

Sjekk hva som står i loven før dere slenger ut hva loven sier og ikke sier.

 

Dette er allt lovverket sier om saken (fra forskrift):

 

Kapittel 17. Transport av skytevåpen

 

§ 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

 

I denne paragrafen regnes uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990, som skytevåpen.

 

Denne paragrafen gjelder ikke for Svalbard.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har prata med våpenkontoret på romerike politidistrikt og forklart saken. Der sa øverste leder klart nei. De sa at man måtte ha jegerprøve/våpenkort eller vær med i en skytterklubb for å kunne bære våpen. Man må ha skjellig grunn. De sa også at akkurat dette feltet var litt i gråsoneland, men fra liknende saker tidligere var dette altså ikke lov.

 

Lurer litt på hva denne polititjenestemannen mente med utrykkene "bære våpen" og "skjellig grunn" i denne sammenhengen. ??

 

 

Rent saklig og ikke minst i juridisk terminologi er det oceaner av forskjell på det å "transportere våpen" og det å "bære våpen"! Det burde en "øverste leder for våpenkontoret" vite, synes nå jeg da! :roll:

 

Rent språklig ville jeg nok aldri ha benyttet begrepet "skjellig grunn" i en slik sammenheng, men skitt i det. Transport fra A til B burde faktisk være "skjellig grunn" god som noen!

Link to comment
Share on other sites

@ Ole Brum:

 

Beklager dette, er nok jeg som ikke har formulert meg godt nok..

 

Det de mente var et mor/søster ikke kan frakte våpnene for meg, enkelt og greit.

Når det gjelder skjellig grunn har jeg lest en del om lovverket og blitt litt hjernevasket av termologien. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har prata med våpenkontoret på romerike politidistrikt og forklart saken. Der sa øverste leder klart nei. De sa at man måtte ha jegerprøve/våpenkort eller vær med i en skytterklubb for å kunne bære våpen. Man må ha skjellig grunn. De sa også at akkurat dette feltet var litt i gråsoneland, men fra liknende saker tidligere var dette altså ikke lov.

Jeg har hatt samme problematikken som deg og hørte da med mitt våpenkontor. Beskjeden jeg fikk var at så lenge en utlånserklæring, og forutsetningene for denne, var i orden, så skulle det ikke være noe problem. Selv fikk jeg innvilget våpensøknad på mitt første våpen uten å ha rukket å registrere meg som medlem av skytterlag eller njff, og under forutsetning at jeg skulle ta jegerprøven ved en senere anledning.

 

Om det er så firkanta at man må være medlem i skytterklubb eller ha jegerprøve/våpenkort for å "bære våpen", er det mange som er med skyttere på bane og skyter ulovlig. Men akkurat dette koker vel ned i det med "skjellig grunn".

 

På meg virker det som problemet ligger i forskjellige tolkninger av loven av forskjellige folk. Enden på visa for min del var at de som skulle frakte våpenet ikke ville, så da ble det posten likevel...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...