Jump to content

S&W mod 66 eller 27/28


FrodeLof

Recommended Posts

Hei

 

Forhåpentlig vis dukker det opp en godkjent .357 søknad i posten om ett par dager. Og da trenger litt input for å ta ett valg om type revolver. Fornuften sier at jeg bør gå for en 686, men nå har det seg slik at jeg ikke liker å være bare fornuftig alltid.... Derfor har jeg kanskje en tendens til å legge litt for mye av det estetiske til grunn når jeg kjøper våpen. Gleden av å gå en runde i felt løypa med en revolver jeg synes er estetisk pen er større en skuffelsen ved å kanskje miste ett poeng eller to ved å ikke gå for det 'optimale'.

 

Og da har jeg landet på en av de mod som nevnt ovenfor. Og da i 6" løp denne gang. Bruken vil være en runde eller to i Magnum 1 Felt i løpet av sesongen. Til 'vanlig' revolverfelt vil jeg nok fortsatt benytte min 4" Mod 67.

 

Men får ikke helt bestemt meg for hvilken. 27/28 er noe større, men ikke plagsomt mye etter min mening. Og begge disse oppfyller mine kriterier for estetikk. Håper derfor på noen gode innspill som hjelpe meg med å ta ett valg. Takker.

 

 

Mvh

 

Frode

Link to comment
Share on other sites

Vurder det opp mot hvordan du kommer til å bruke den. S&W utviklet L-rammen (581/586/681/686) fordi K-rammen var i svakeste laget til jevn kost av magnumladninger, altså Mod. 19 og 66 hadde en tendens til å opparbeide slark hvis de ble foret mye med magnum. Mod. 27/28 er bygget på N-rammen og takler dette greit.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har den litt i mente. Den vil nok stort sett blitt brukt magnum for min del, men tenkte kanskje at det vil gå greit med en K-ramme i og med at det ikke kommer til å bli "hard" bruk av den. Tenker da på at det ikke kommer til å bli så alt for mange skudd i løpet av sesongen?

 

Men det er kanskje noe å ta med i betraktningen når man kjøper brukt. Man hvem ikke hva slags kost den har fått tidligere.

 

Så ser den.

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg jo innrømme at jeg personlig er svak for en klassisk Model 27, høyglanspolert med dyp blånering, nettskåret siktelinje, wide target avtrekker og hane, undercut forsikte og large target grips i pent treverk, da :mrgreen:

Revolveren er tvers gjennom vakker, og den eneste revolveren jeg skyter bedre med er 6" Model 29 med samme grep. Men det er meg,da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ekstrajobb i skoletiden og solgte mange mod.19, 66, 27 og 28 når de var nye. Dengang var max trykk i 357 fabrikk høyere enn det er idag. Den svakeste er 66. Den tålte ikke datidens 357 Norma. Mod 19 holdt litt mer men hvis S&W "glemte" å lage overgangskonus i løpet, som de av og til gjorde, kunne man få seriøse problemer. Mod 19 takler dagens ammo mye bedre.

 

Mod 27 ser veldig fin ut men av en eller annen grunn hadde nesten alle skjevt løp som kunne peke både til høyre og venstre. Dere vil ikke vite hvordan de ble rettet opp.. Den tunge sylinderen sliter endel på mekanismen hvis man skyter mye DA.

 

Mod 28 var den mest problemfrie av disse revolverne, av en eller annen grunn, med minst reklamasjoner.

 

6" 27 har litt tyngre pipe enn 28. 6" 27 har også undercut forsikte. Jeg har en god gammel håndplukket 4" 28 som jeg aldri kommer til å selge.

 

Den estetisk fineste er 5" 27-2.

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å ane at K-rammen og .357 ikke er en helt gyllen kombinasjon... Så det begynner vel å helle mot 27/28 da.

 

@El Gringo: Har sett den på Finn. Men har ikke tillatelsen klar pr i dag. Selv om jeg er ganske så sikker på at det går i orden denne gangen også. Mener jeg har 'normale' hender, men tror det skal gå greit med den store rammen. Selv om K og Mod 67 passer meg hekt utmerket. Regner med det går like greit med bytte av fjærer og lignende på en 27 som på en 66?

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett en faglært børsemaker tighte en AG med kulehammer og en trebit fra en europall som lå på rampa utenfor verkstedet er jeg litt i tvil om jeg faktiskt vil vite det... :mrgreen:

Veel, jeg ble bedt om å snu meg, men snek meg til å se at børsemakeren på GP rettet pipa på AG´n min ved hjelp av slepekroken på en MB 240. :lol:

 

Ellers enig med Torf. Gå for en 28.

 

sofakriger

Link to comment
Share on other sites

Den som ligger på Finn blir neppe liggende lenge, så om du vil ha den, er det noe som heter depositum.

Gjør en avtale og fiks papirene etterpå.

Det kryr ikke av fine 27/28 til salgs, og denne skal knapt være brukt ifølge selger.

Hadde jeg hatt litt større hender og vært i markedet etter noe sånt, hadde jeg ikke ventet til noen kom meg i forkjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer Gunners! Det der er et knallkjøp. Den kostet ca 3000.- i 1980.

 

Hold den i orginal stand. Skal du trimme avtrekk for DA må du prøve å få tak i Mod 28 smal avtrekker og hane. Ikke slip og fil på orginaldelene. Da-kule er forbudt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Sånn er det. Og grattis til deg gunners. Må være mer på hugget neste gang det dukker opp noe.

 

Er det noen som har nylig erfaring med Frankonia? Det dukker opp noen der innimellom som virker for å være i temmelig god stand. Så det er kanskje det som er løsningen. Men mener å ha lest at det i det siste har blitt litt vanskelig med transport til Norge??? Noen som vet noe om det? Hunters House har litt stive priser, så det blir i så fall siste mulighet.

 

Ellers så får det bli en 19 eller 66, og så får jeg ta frem vinkelsliperen og ta av en ønsket del av løpet om den ikke er helt på topp. Dermed bør det bli en habil sak i spesialrevolver....

Link to comment
Share on other sites

Ha lisens og penger klar til en klassiker fra 70-tallet. Mange av de som kjøpte da er i ferd med å redusere innholdet i våpenskapet. Jeg har akkurat blitt tilbudt en ny uskutt 4" Colt Python fra 1977. Sukk.. Det er utrolig hva som kommer fram i klubbhusene om dagen fra de mange fra den generasjonen som ikke er på nett. Nevnte jeg forresten en mint marine Luger..

Link to comment
Share on other sites

Ja, eneste forskjell er finish og avtrekker/hane. På 27 er avtrakker og hane brede. På 28 er de smale. 6" pipene er litt forskjellige. 27 har undercut/target forsikte. 6" 28 løp har hurtigtrekksforsikte og litt tynnere/lettere løp. Winge har i nettbutikken orginalpiper på lager i forskjellige lengder til både 27 og 28 til en tusenlapp. Noe å tenke på hvis man finner en perfekt revolver med feil løpslengde.

 

En fin 27-2 eller tilsvarende 28 er aldri feil. Husk at 27-2 ble levert i lekkert treskrin med pussestokk og skrutrekker.

 

Se forøvrig på http://smith-wessonforum.com/ Der får du svar på alt. Legg merke til at de bruker en 4" 28 i logoen.

Link to comment
Share on other sites

Husk at 27-2 ble levert i lekkert treskrin med pussestokk og skrutrekker.
Nix. Jeg kjøpte min 27-2 ny og den ble levert i standard S&W blå pappeske. Har revolver og eske fortsatt. (Min ble levert UTEN skrutrekker forøvrig... Kjøpte samtidig en S&W mod 59 som også manglet skrutrekker.. Mulig noen i forhandler / importleddet som stakk av med disse?)
Link to comment
Share on other sites

Hmm. Det er pussig. Jeg jobbet hos importøren, Gresvig, og absolutt alle 25, 27, 29 og 57 jeg har sett med pinnet pipe og nedsenkede kamre (P&R på engelsk) produsert fra ca 1975 og opp til og med 1980 har kommet fra S&W i treskrin.

 

28 og 58 kom i blå pappeske.

 

Her er en tråd fra S&W-forum som viser pappesken med merking utenpå trekassa, trekassa og en fin 27-2. Slik kom disse levert til Gresvig:

 

http://smith-wessonforum.com/s-w-revolvers-1961-1980/230502-1977-nickel-27-2-3-5-inch-lucky-find.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha lest tilbakemeldingene her (samt litt info fra andre steder), er det vel rimelig klart at jeg begynner å bevege meg bort fra .357 med K-ramme. Da blir det vel en 27/28 da. Så da blir det å vente på at det dukker opp noe snadder til salgs en gang!!

 

Prøver meg igjen på om det er noen som har fersk erfaring med Frankonia, og om de sender våpen til Norge i disse dager? Mener å ha lest at det har blitt slutt på å sende våpen etter 1/7-2011. Noen som vet noe om dette? Dukker opp noe pent der innimellom.....

 

Uansett; takk for tilbakemeldinger og hjelp til å ta ett valg.

Link to comment
Share on other sites

Torf, det du kaller DA-kule, er det trigger stop du mener da :?:

 

OT:

Liten utgreiing. En ren "trigger stop" er statisk og stopper vandringen til avtrekkeren akkurat når hanen faller. I Norge ser man ofte en avtrekkskule som er fjærbelastet og dermed øker avtrekksvekten noe før hanen faller. Motivasjonen for å ha avtrekkskule er å kunne skyte double action i 2 trinn; trykk inn avtrekker til du kjenner at det blir tyngre (tønna roteres og går i lås), fortsett deretter med å avfyre skuddet. Litt som å skyte med et trykkpunktsavtrekk med lang, tung forvandring.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dette høres akkurat ut som min M27! Penere og mer stilfull revolver finnes ikke der ute i den vide verden spør du meg :D . Men det viktigste er at den går bra; meget bra! Denne kan man mate magnumpatroner dagen lang uten at det blir slark. Jeg har hatt en M586 også. Den gikk bra den også, men den greide jeg å slite ut. Jeg var riktignok eier to på den, men det er jeg også på min M27. Skulle jeg mate revolveren med mye magnumammo så hadde jeg helt klart valgt M27(noe jeg også gjorde :lol: ).

 

Nå må jeg jo innrømme at jeg personlig er svak for en klassisk Model 27, høyglanspolert med dyp blånering, nettskåret siktelinje, wide target avtrekker og hane, undercut forsikte og large target grips i pent treverk, da :mrgreen:

Revolveren er tvers gjennom vakker, og den eneste revolveren jeg skyter bedre med er 6" Model 29 med samme grep. Men det er meg,da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...