Jump to content

Subsonisk .30 Hjelp! N335


PangPang

Recommended Posts

Prøver å finne ut om jeg kan bruke noe krutt jeg har liggende til å lade sub.

Dette skal i min mauser m/hausken , 30.06 180grains partizan blyspiss, har 1/2kg med Vihtavuori N335 (N30).

Noen der ute som vet om denne kan brukes? Kruttet er egentlig ment for hagle.

Finner ikke NOE info om N335 på nettet. :shock:

 

eventuelt noen som har total lengde på patronen og antall grains.

 

Takker for eventuelle svar =)

Link to comment
Share on other sites

hvis du leser de trådene som jevnlig går her på forumet om sublading, vil du finne at sub-data er noe du er nødt til å eksperimentere frem selv, for ditt våpen og din kule.

om du så har data for dette kruttet i andre kalibere å sammenligne med, eller lister over relativ brennhastighet for dette kruttet, kan du ved hjelp av å lese rådene du får i de ovennevnte tråder jobbe deg sakte opp fra en fornuftig startladning, og finne egne data. subdata er uansett individuelt, pipelengder, hylser, riflestigning, kuletyper og hundre andre ting vil kunne gi variasjoner som gjør at kula går over lydmuren, du må finne data for ditt våpen.

hvis du føler at dette er mer enn du vil begi deg utpå i ladeverden, bør du heller kjøpe en ny boks krutt, som er mer kurant- da har du andres utgangspunkt å jobbe deg utifra.

ikke for å være kjip, men jeg tviler på om noen har et bedre svar på spørsmålet ditt, subladninger for rifler er ikke spesielt utbredt, og kruttet du ønsker å bruke er såpass uvanlig i butikkene, så sjansen for at noen sitter på data for nettop den kombinasjonen du ønsker deg er ganske liten!

lykke til med ladeprosjektet uansett!

Link to comment
Share on other sites

takk for svar, har funnet ut at Vihtavouri N335 (N30) er rasktbrennende. Men antar at det er litt seinere enn N310. Skal sjekke litt mer ut, men tror at en 6 grains som en start ikke ville være å sette live og helse i fare.. men skal sjekke igjen

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart jeg har problemer med å finne noe info på N335, da boksen jeg kjøpte fra jakt og fritid i bergen var fra 1977 NITTENSYTTISYV!!!, ikke nok med det, jeg fikk tennhetter som ikke er brukenes til noe som helst. :shock: . Utrolig!

 

Skal ta en testlading etterpå, så får vi se.

Takker for kjapt svar =)

Link to comment
Share on other sites

høhø.. ja da satt kula seg fast, 8cm til og den hadde fått seg en svevetur. Tar med stag fra jobben imorgen, og dunker faenskapet ut.

 

Tror jeg må sprite opp ladninga :P

 

Ladet 7grains med N335 (N30) Bom fast. Noen som har gode tips/kreative forsøk? hehe, tok ett søk og har hatt mye morro lese stoff. 6grains N335 (noe som er en mellomting mellom VV N30 og N40) i tom hylse fungerer iallefall ikke :shock::shock::shock:

 

Sånn går det når en prøve ut :? Noen innspill på neste ladning?

Link to comment
Share on other sites

hvis du er 100% sikker på at dette kruttet ikke er "raskere" enn n-310, kan du jo bruke andres erfraringer med n-310, du kommer til å ende med en høyere ladning dersom kruttet er "tregere" enn n-310, da slipper du å jobbe deg opp fra lavt.

men ikke skyld på meg om noe går i lufta.

Link to comment
Share on other sites

Ville anta at med N310 så ville det blitt kanskje 6 grain?

Jeg vet at N335 er mer sakterebrennende en N310

Lurer på om en kan regne ut hvor mye som skal til for å få kula ut av løpet?

Når en vet avstanden den har reist nå, og en vet hvor mye som er igjen?

 

Kanskje prøve med 9grain-10grain, any ideas?

Link to comment
Share on other sites

Prøver å finne ut om jeg kan bruke noe krutt jeg har liggende til å lade sub.

Dette skal i min mauser m/hausken , 30.06 180grains partizan blyspiss, har 1/2kg med Vihtavuori N335 (N30).

Noen der ute som vet om denne kan brukes? Kruttet er egentlig ment for hagle.

Finner ikke NOE info om N335 på nettet. :shock:

 

eventuelt noen som har total lengde på patronen og antall grains.

 

Takker for eventuelle svar =)

 

Jeg klarte faktisk ikke og få disse kulene til og stablisere i mausene min.. i 30-06. så jeg valgte og bruke remington RNSP. disse hadde en bedre bæreflate og funka fint.

 

Men jeg brukte 9,5 grain N-310 krutt for og komme opp i subhastighet.. har kort løp på denne saken da..

Link to comment
Share on other sites

mi erfaring er at med rundt 10 grs N-310 har du eit greit utgangspunkt for subladningar med 180 grs kule både i 308 og 30-06.

 

Mitt tips er å kjøpe ein boks med Lapua subsonic 30-cal som veg 200 grs. Desse er spesielt konstruert for sub og har riller i bereflata ala barnes tsx. Kostar vel rundt 3kr/stk levert frå Landrø

Link to comment
Share on other sites

Da tror jeg går over til å bruke N310, da var det å få tak i... Virker som alle er lens.

Var i kontakt med jaktdepotet, og der var det skrapa. Noen ide hvor jeg skal få tak i krutt? Holder til på vestlandet nå.

 

Hvor på vestlandet :?:

Petter Sannes/ Sannes Presisjon på Åndalsnes (ikke langt fra Molde) hadde inne Vv N310 når jeg var der for 3uker siden...

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

 

Bruker Vit N-310 til å lade subsonic, i min Browning BLR med hausken maks demper, ( hausken med ekstre front, og maks bakstykke)

Her bruker jeg 180grains blyspiss kuler, og en ladning på 0,6 gram. dete fikk jeg fra en subsonic freak fra oslo.

Han brukte denne ladningen i sin Mauser 30-08

 

han annbefalte kun å bruke Vit N-310, Vit N-335 er et tregere krutt, så her kan du kanskje gå opp til 0,75 gram

 

selv lader jeg min 308W med 0,56 grams ladninger å, på 150 grains krtt, å dette har en utgang på 318 meter/s

å er helt perfekt.

vinter når det er under 0 grader, går jeg opp til 0,6 gram med same ule, uten at smellet gjør noe forskjell, det er SUBSONIC.

 

har også 45-70 subsonic ladninger jeg sitter på, om noen skulle være interesert

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere så satt jeg fast ei kule, etter en ladning med 7grain N335. Etter 1stk bøyde syrefast gjengestag med plast på utsiden, og etter å ha skutt 10 hylser med 6grain N335, 1stk 10 grain N160, 1stk 13grain, 1stk 18grain, 1stk 25 grain,1stk 30grain, så sa det pang og kula var ute.

 

Dette var veldig i grenseland, hadde snor på avtrekkeren, og jeg var trygt bak ett lad med tømmer.

Kan vel sikkert kalles IDIOTI, men kula er iallefall ute. En erfaring som jeg fikk, var at en burde pirke ut forbrent krutt som ligger inne i kammeret bak kula. Børsa måtte jeg peke oppover for å få kruttet til å antenne. Her er det iallefall en stor risiko, hvis en får en patron som ikke antenner(uten kule) og en vimser litt og kruttet havner inne i kammeret, så lør en i en ny og vips så har en farlig scenario med dobbel dose.

 

Det er definitivt ingen oppskrift på hvordan en får ut en kule som sitter fast,.

 

Do not try this at home!!!

Link to comment
Share on other sites

Det kan sitte noe helt vanvittig ja, i alle fall mantlede kuler. Bly er litt enklere å ha med å gjøre, men det kan også sette seg fast hvis løpet er rufsete innvendig. Jeg måtte smelte ut ei blykule fra et rustent gammelt RB løp en gang.

 

Jeg har bare opplevd ei mantlet kule som satte seg helt fast, det var i .308. Jeg stakk ei syrefast pussestang i løpet, og dæljet løs med et stykke totoms fire til stanga kom ut sammen med en merkelig utseende blysylinder. :?: Det viste det seg at jeg hadde banket stanga rett gjennom kula, så mantelen satt igjen som et rør inni løpet. Det var klin f**ns umulig å få stanga eller andre redskaper til å ta tak i dette tynne kobberrøret, så til slutt ladde jeg opp med ei blykule og veldig snill subladning. Den rev med seg mantelresten så det ble to høl i skiva, og børsa ser ikke ut til å ha tatt noen skade. Ingen skytebul, og finfin presisjon fremdeles. Men altså ikke noe å anbefale; det hadde muligens vært smartere å fylle løpet med salmiakk og la det stå til noe av kobberet var løst opp.

Link to comment
Share on other sites

synd jeg ikke får kobla til mobilen til pc'n. tok bildet av siste gang kula satt seg fast. Litt komisk igrynn, da jeg skrudde av dempern, så stakk tuppen av kula ca 5mm ut.Da var det bare å finne frem wisegrip tanga og dra ut. Må få kjøpt meg en kronograf! De jeg har satt fast er blyspiss. Er en utrolig kjiip følelse å sette ting fast i løpet.

 

Litt kjekt at det er så mange som har kommet med innspill, det setter jeg utrolig stor pris på!

Takk folkens =) :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

opplever at kulene sitter hardere ved slike eksperimeneter om jeg ikke trekker igjennom pipa etter forrige skudd som satt fast.

hvis jeg har en ladning hvor kula sitter i pipa ved noen skudd, men vanligvis kommer ut, er sjansen også større for at neste skudd sitter fast om jeg ikke pusser etter ett som måtte bankes ut.

altså, som vår gode morten vinje skrev i innlegget sitt på sluttstykke om sublading, trekk igjennom pipa om du har måttet banke ut ei kule.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Interessant dette med subladninger, har lyst til å prøve dette selv også....

 

Ser det anbefales mellom 6 og 10 grain N-310 krutt.

 

Vil det ikke da være lurt å begynne med litt høy ladning, så en på den måten unngår at kula blir sittende fast i løpet.

 

Ser for meg å begynne på 9,5 grain for 308 med en 180 gr Partizan-kule fremst (til ett 47 cm løp), for så å jobbe meg nedover med ett halvt grain til sub er oppnådd. Bør kanskje begynne noe høyere for 30-06 med 53 cm løp?

 

Tror jaggu jeg skal prøve ut dette i løpet av helgen.

 

 

 

Legger dette innlegget også i denne tråden: Klikk her for å få frem tråden

 

Der kommer jeg også tilbake med resultat av chronografering etc.

 

Dette skal bli morsomt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt noen tanker om å brotsje opp et 22 Hornet kammer til f.eks. 5.6x 50 R Mag, og til daglig bruke reduserte ladninger som emulerte 22 Hornet. For å teste litt på forhånd brukte jeg 308-børsa med 93grains Sako-kuler, og N310-krutt for å komme rundt 750m/s. Her erfarte jeg store forskjeller på vinklingen på våpenet. Hvis jeg løftet løpet mot himmelen, senket det ned mot blinken og skjøt, ble resultatet bra. God presisjon - fint trykk.

Hvis jeg gjorde motsatt; senket løpet mot bakken, løftet op til blinken og fyrte av; så fik jeg overtrykk og tungt hevearmsløft.

 

Jeg vil mistenke at subladninger i "relativt" store hylsevolum lett kan vise litt av samme effekten/variasjonen. Noen erfaringer?

 

Det har gjort meg litt skeptisk....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...