Jump to content

kikkertsikte,mildot,anbefalinger.


v-max

Recommended Posts

er i kikkertsikte jungelen,og har gådd meg fast....

 

kriterier: 1.mildot .2 kvalitet. 3 mørkejakt . 6000-15000 kroners prisklasse....

 

har kun hatt retikkel 4...zeiss classic 8x50 på revebørsa (og diverse billigsikter på 30-06n) ,og vil nå ha et langholdssikte til 30-06n,med god kvalitet,og som må kunne brukes til nattejakt....(jada,skal kvitte meg med billigsiktene) :oops:

Link to comment
Share on other sites

Får du den med Mrad da?

Bare funnet den med 1/4 MOA... http://www.meopta.cz/en/zd-6-24x56-new--1404042915.html

Den er vel også SFP?

 

Så da ville jeg personlig ha funnet noe annet.

 

I den prisklassen TS nevner, har man jo som nevnt tidligere Vortex Viper PST og man får også Vortex Razor til 14500.

Skal selv kjøpe en Viper PST FFP til ei Blaser 6,5x55 men har kjøpt den enda. men har man råd til Razor, så har den fått veldig god kritikk.

I tillegg har J&F (og andre) avogtil tilbud i denne klassen, både Zeiss og S&B på Finn.no.

Link to comment
Share on other sites

vortex razor er ikke billigskjit nei. men skumringskikkert er det ikke. skumringskikkert i mine øyne er fast 8x56 med lyspunkt.

 

razor er direkte konkurrent til SuB PMII og jeg vedder ladepressen på at razor er MINST like skarp. IOR er ikke like skarp, men fortsatt værd pengene.

 

nei det blir razor på meg når jeg får råd. pst blir liksom ikke bra nok, når det finnes bedre, og ikke koster like mye som PMII

Link to comment
Share on other sites

Evt IOR 4-16x50 FFP Mil/Mil via DK, mye billigere (11.5' Nkr). Anbefalles. Sålde min Zeiss da jeg ikke likte optiken, fargeåtergivning plus at det var SFP, kom overrens me'n helt enkelt. NXS er ikke like klar, har aningen tunnere retikel.

Finnes noen og velge mellom, ta tid og se på ulike sikten nor tilfelle gis.

 

/nobbe

Link to comment
Share on other sites

@v-max

Det du spør om finnes det ikke et godt svar på. Det er mange hensyn å ta når du skal kjøpe et kikkertsikte, men det som er sikkert er at de fleste ønsker et sikte med MIL-retikkel, MIL-justering, zero-stop og retikkelet i første fokusplan. Deretter er det meste smak og behag, og hvor mye skal glassdingsen koste.

 

Jeg tror ingen av siktene som har disse fuksjonen er laget for å være gode skumringsikter. Det er meningen at det skal stå en lysforsterker foran, hvis det blir mørkt. Zeiss er kanskje et unntak, de har tross alt laget en trompet :lol: .

 

Hvis jeg var deg ville jeg funnet ut hva slags egenskaper som er viktig, mindre viktig og unødvendig. Laget meg en prioriteringsliste, funnet spesifikasjonen på de aktuelle siktene. Så hadde jeg prøvd å få tak i de siktene som er interessante for og sammenligne optikken, eventuelt funksjon og feeling. Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg går for tiden gjennom flere sikter i "tactical/langhold" klassen. Bortsett fra ekstrem mengde med knepp så ligger Zeiss så godt ann at jeg ikke bytter dem bort mot hverken Leupold Mark 4 elle S&B PMII eller Vortex.

For nesten alt ut til 500 m er en 3-12x56 Victory m ret # 43 m/ lys vanskelig å slå. Da slipper man å bruke tid på paralaxe justering. Ellers er nevnte 6-24x56 Victory m belyst ret # 43 fine greier hvis man orker å bruke paralxe justring. Jeg har begge og har foreløpig ikke funnet noe jeg vil bytte dem med.

Jeg kommer sannsynligvis til å komplementere disse siktene med et sikte med max 16x og ca 40mm objektivdia og mildot til langholdsjakt og langholdsskyting da jeg ikke trenger så mye skumringsegenskaper til dette. Foreløpig har jeg ikke funnet en god kandidat så jeg må muligens opp i 50mm objektiv dia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...