Jump to content

Enstasjons ladepresse.


sveinmk

Recommended Posts

Jeg har lee classic cast og en annen enstasjonspresse(og en progressiv) og er i grunn fornøyd med det, men om jeg bare sku lade et eneste kaliber hadde jeg kjøpt Lee Turret. Det er kjekt å ha alle diene ferdig innstilt, ladingen går kjapt unna og du har fremdeles full oversikt som ved lading på en enkelstasjonspresse.

 

Bruk de diene du vil. Samme gjengene.

 

1215461376_150.jpg

Link to comment
Share on other sites

men om jeg bare sku lade et eneste kaliber hadde jeg kjøpt Lee Turret.

Vet ikke om du er klar over det, men man kan få kjøpt flere "ringer" man fester diene til slik at man enkelt kan bytte mellom flere kaliber. Jeg har denne pressen men bruker den som en enstasjonpresse, men fordel at det bare er å vri på ringen for å bytte die. Når jeg bytter kaliber er det bare å bytte ringen med ferdigoppsatt dier i det andre kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jo det vet jeg godt, men jeg synes fremdeles den er fin å ha ferdig satt opp til et kaliber. Som du sier kan man få kjøpt flere topper med både 3 og 4 hull og det er jo kjekt om han lar seg friste til å begynne å lade flere patroner.

 

Jeg har quickchange-bushinger på en ammomaster som gjør samme nytten, men jeg vil fremdeles ha en turret ferdig oppsatt til 22ppc, med en Redding micrometer-seater, body-die, necksizer og kruttmål. Null plunder med die-skift om jeg får en slik i hus(begynner å bli lat) :D

 

Edit: del 2 av en informativ video:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg må ha gått glipp av noe innenfor lading. Jeg lader 5 ulike kalibere på ei enstasjonspresse (RCBS Rock Chucker), og bytter dier hele tiden. Hvorfor kan man ikke bare skru diene ut og inn, men må ha diverse "Quick Change" løsninger? Det tar jo 3 sekunder å bytte die?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis en først skal bruke penger på en enstasjons, så ville jeg kjøpt Forster Co-Ax. Slipper å skru i dier og lure på om det er likt som siste, systemet er etter min mening smartere enn LEE sitt, men over dobbelt så dyrt. Masse makt i den pressa, kan helpresse skikkelig lange hylser uten at det er slitsomt:

press.gif

http://www.forsterproducts.com/store.asp?pid=24822

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kan også anbefale Co-Ax'en!

 

Men, er pris en faktor er den tre ganger dyrere en Lee's Classic Cast!

I tillegg må du ha nye ringer til diene om du ikke har Forster-dier.

Dette henter du kanskje igjen med at du slipper hylseholdere, men til gjengjeld følger det med hylseholdere om du kjøper Lee disett.

Men da må du ha nye ringer okke-som.... :?

Link to comment
Share on other sites

Ser at noen anbefaler LEE ladepresser.

Har hatt to slike,og har gitt bort en og kastet en annen.

LEE lager noe bra, noe brukbart, og dessverre noe direkte dårlig.

Men billig er det, og hvis man er en streber etter alt som er billig, kan en slik presse være aktuell.

 

SAECO/Redding er av en helt annen kvalitet, og kan ikke sammenlignes med LEE, det blir urettferdig.

Link to comment
Share on other sites

To "slike"?

 

Som i to Lee Classic Cast? (Som jeg personlig er godt fornøyd med, spesielt i kombinasjon med Hornady LocknLoad hurtigfester). Eller noen av lillebrødrene eller andre presser som er endel veikere/kludrete å få til?

 

Synes man skal være spesefik når man yttrer seg om ting er noe å ha eller ei, slik at man går på det enkelte produkt og ikke merkenavnet.

Link to comment
Share on other sites

To "slike"?

Eller noen av lillebrødrene eller andre presser som er endel veikere/kludrete å få til?

To forskjellige, og noe enklere, presser av LEE fabrikat.

Synes man skal være spesefik når man yttrer seg om ting er noe å ha eller ei, slik at man går på det enkelte produkt og ikke merkenavnet.

Du kan i utgangspunktet ha rett i det. Må opplyse at jeg har hatt mye LEE utstyr av forskjellig slag gjenom tidene. Noe bra, noe brukbart, og noe "kastbart". Hos meg har, med noen få unntak hva angår helt spesielle ladedier, erfaringene med LEE ikke vært slike at jeg kan anbefale merket til folk jeg ønsker skal få seg ladeutstyr der vil være fornøyd med over lang tid.

Hjelper ikke hva andre påstår, jeg har mine "erfaringer" med LEE, og de er jeg ikke villig til å benekte eller stikke under en stol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har eid eller brukt følgende enstasjons ladepresser:

Bonanza co-ax

Hornady 007

Lee Challenger

Lee C-presse (reloder?)

Redding Boss

Pacific C-presse

RCBS Rockchucker 2,

Lyman crusher 2

Lyman C-presse

 

Altså har jeg vel brukt nesten de fleste merkene av enstasjonspresser som er på markedet, å min enkle konklusjon er at de fleste funker. Har ikke klart å ødelegge noen enstasjonspresser til dags dato. Da ser jeg bort fra tennhetteisettingsdingser som ryker osv.

Om det er noen av de pressene jeg ikke ville anbefale til riflelading så er det de 3 C pressene jeg har brukt. De hadde dårlig utveksling og var tungvinte å bruke. Altså kan man bruke alle de O-pressene jeg nevnte til å lade rifle patroner i normalkaliber med.

 

Eneste pressa pr i dag som jeg ikke har brukt, som jeg kansje burde ha prøvd er Lee Classic cast(og smart reloder pressa til landrø), dem har jeg bare sett og kjent litt på, ikke ladet patroner med.

Link to comment
Share on other sites

Om det er noen av de pressene jeg ikke ville anbefale til riflelading så er det de 3 C pressene jeg har brukt. De hadde dårlig utveksling og var tungvinte å bruke.

Deler dine oppfatninger der. C-presser til tunge resize-operasjoner er intet godt valg. Har brukt Lyman og Lee c-presser. Førstnevnte var anvendelig til pistolkalibre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...