Jump to content

Verdi på ombygd våpen med M98 kasse?!


Dusty

Recommended Posts

Kikker etter min aller første grovkalibrede rifle om dagen. Har en CZ 22wmr fra før som ikke skal settes vekk. :)

Så i dag en flott ombygd Mauser M98 på finn.no til 13500kr. 8x57JS, 6,5x55, og .243win, som visstnok er bygget slik at man kan bytte løp uten treffpunktsendring. Det høres helt merkelig ut spør du meg, men jeg kan veldig lite om slikt så derfor spør jeg. Har et meget begrenset budsjett og ser helt klart fordelen med å ha en systemrifle. M98 har jeg kikket på lenge og liker selve våpenet/mekansimen godt. I denne finn annonsen er det også monter kkc stokk, lyd demper og leupold VX-3 kikkert.

 

Hva er egentlig disse M98 mauserene verdt? Og hvor mye regner man at dette ekstrautstyret drar opp prisen med?

 

Er veldig redd for å kjøpe noe som er for dyrt i forhold til det jeg får grunnet nettopp begrenset økonomi, så setter min lit til dere fagfolk her. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har bruk for/lyst på 8x57JS, 6,5x55, og .243win i en systemrifle så er vel ikke den prisen så gæli vel?

Hva en m/98 mauser er verdt er nok ikke mulig å svare på, det vil sikkert være stor forskjell på hva den er verdt og hvor mye en kan få for den ;-)

Det kommer helt an på hva som er gjort med den, og hvor mye en har lyst på en sånn :-)

Link to comment
Share on other sites

Mauser M98 er ingen systemrifle!

 

Men denne har kanskje en "Heen-muffe" eller lignende, konstruksjoner som gjør det lettere å skifte pipe.

Å garantere at det ikke blir treffpunktendring høres, mildt sagt, merkelig ut!

 

I alle slike prosjekter bør man lese den grunnleggende prosjektbeskrivelsen. Den finnes i Asbjørnsen & Moe: "Norske Folkeeventyr", og heter "Suppe på en spiker"! :mrgreen:

 

Hvis jeg skulle hatt KKC-skjefte, og alt mulig topp-utstyr, ville jeg nok plassert det på ei stødigere låskasse enn (militær) M98. Ei Sauer 200 STR-kasse ville ikke kostet så mye mer, og da har man fått med det meste av utvikling som har skjedd siden Br. Mausers tid.

Link to comment
Share on other sites

Som toaal sier, 13500,- for ei Mauser M98, systemrifle eller ei, blir altfor drøyt. Tar man vekk den ene nullen, er man i prisklassen for en ok Mauser :-)

 

Også når det gjelder systemrifle, skal vel disse kunne skiftes løp på ganske enkelt? Tar ei lita stund å gjøre sånt på ei mauser.

Link to comment
Share on other sites

Har du lyst på en "systemrifle", kjøp det. Du får dem fra omtrent den prisklassen du nevner. Så kan du kjøpe løp i flere kalibre når behovet melder seg.

 

I utganspunktet er en ombygd M98 neppe verdt prisen av ombygningen. :!:

 

Systemrifle- basert på en M98? Leste om en slik en gang, nokså spesielt. Vet ikke om det har de helt store fordelene fremfor en systemrifle fra fabrikk.

 

M98 er 114 år gammel konstruksjon. Man skal være svært glad i gamle konstruksjoner for å kunne legge mange tusenlapper i en slik. Glem det, kjøp heller en ny kvalitetsrifle.

Link to comment
Share on other sites

Må si det faktisk var ganske uventet å få den reaksjonen jeg har fått her!? Igjen er vel det pga at jeg ikke kan allverdens om våpen og hva de er verdt med utstyr.

 

Det med systemrifle har egentlig ikke veldig mye å si for meg, men jeg så kanskje fordelen i å kunne skifte kaliber etter forholdene... Det jeg primært ser etter er 6,5x55, men det tar vi en annen plass så det ikke blir for mye O.T.

 

Så det dere sier er egentlig at prisen er altfor høy? Var visst også satt på Timney avtrekk og M70 sikring om det skulle være noen intressang opplysning. Det er faktisk veldig godt å komme med slike "dumme" spm om våpen her og føle at folk svarer ærlig. Spesiellt når man er ny i dette og vil få mest mulig ut av de få kronasjene jeg kan skrape sammen... :)

 

Her er forresten annonsen på finn.no http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32620610" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

I ren nysgjerrighet måtte jeg ha en kikk på den på finn.no :D

 

Ok, det er ikke så galt allikevel. Du får med mye bra utstyr og kaliber til stort sett alt og rifla så bra ut.

 

Grunnen til at jeg ble negativ var siden du skrev ombygd mauser og kom med en gang på voldekten av Mauserne etter WW2 :mrgreen: Og at noen faktisk solgte en slik en med tre løp til den prisen.

 

Det er mye rifle for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Børsa i annonsen er nok verdt prisen når vi regner hva som er lagt av komponenter og arbeid i den.. Og en godt ombygd mauser kan også være et virkelig godt våpen...

 

Ulempen er at annenhåndsverdien(markedsverdien) på ombygde mausere som regel er nedi i halvparten av byggekostnadene og ofte under det og.

Et unntak er customvåpen bygd på mauserlås av de mer kjente børsemakerne, f.eks. Ola Gujord men da er det fordi det i første rekke er en Gujord Custom, og dernest en gammel mauser..Slike våpen har gjerne førkrigskasser og..

 

Er du dog en mausertilhenger og synes denne pakken passer til dine behov så for all del.. men PRUT.. Her er det nemlig prutningsmonn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ved å ta vekk en null, den var ment om det kun var type Mauser bygd om fra 8x57 til 30-06 og det fulgte med noen løp ekstra :mrgreen: Om det kun var det som var med i kjøpet, ville det jo vært lureri. Men så fikk jeg sett hva det var hehe.

 

13500,- er ikke gal pris for den pakken der nei.

 

Som det nevnes, prut da det står at prisen er negotiable.

Link to comment
Share on other sites

Så egentlig er det uvitenhet fra min side som gjør at alt kan missforstås?! Gah, rimelig typisk... Går det ann å endre overskrift og hva burde det egentlig stå? Flaut å spørre om noe og formulere seg fullstendig på trynet feil!

 

Neida, men ombygd M98 kan bety så mangt. De flest her inne tenker nok på en sliten krigsbørse med opphakket treverk som har blitt skutt tur retur månen...

 

Det blir litt som å spørre hvor mye en mercedes er verdt, det kan være alt fra en gammel haug til en ny S-klasse. :D

Link to comment
Share on other sites

Også når det gjelder systemrifle, skal vel disse kunne skiftes løp på ganske enkelt? Tar ei lita stund å gjøre sånt på ei mauser.

 

Tar ikke så lang tid nei med di løpskjifte systema som er bygd til maser m98, men treffsikkerheten er vel noe helt annet? du treffer vel med det mn blir sikkert ikke like bra som med orginalt løp.

 

Eller hva mener andre om det?

Link to comment
Share on other sites

Også når det gjelder systemrifle, skal vel disse kunne skiftes løp på ganske enkelt? Tar ei lita stund å gjøre sånt på ei mauser.
Tar ikke så lang tid nei med di løpskjifte systema som er bygd til maser m98, men treffsikkerheten er vel noe helt annet? du treffer vel med det mn blir sikkert ikke like bra som med orginalt løp.

Eller hva mener andre om det?

Han har jo lakt ut bilder av samlinger fra alle kalibre, synes det var ganske bra samling, så treffsikkert blir det nok!

Link to comment
Share on other sites

Kan jo ikke bare si at jeg skal ha den heller da... våpensøknad og alt må jo i boks først. Men ja, når jeg ser svarene deres når dere vet hva slags rifle og system det er rundt den så blir jeg jo entusiastisk. :)

Skal ihvertfall gi han ett pling for å høre med karen.

Link to comment
Share on other sites

Han har jo lakt ut bilder av samlinger fra alle kalibre, synes det var ganske bra samling, så treffsikkert blir det nok!

 

har desverre ikke noe kunnskap om det, men var ikke lenge siden jeg vurderte og gjøre det på min egen mauser da jeg fikk knall tilbud på det...

Link to comment
Share on other sites

Også når det gjelder systemrifle, skal vel disse kunne skiftes løp på ganske enkelt? Tar ei lita stund å gjøre sånt på ei mauser.
Tar ikke så lang tid nei med di løpskjifte systema som er bygd til maser m98, men treffsikkerheten er vel noe helt annet? du treffer vel med det mn blir sikkert ikke like bra som med orginalt løp.

Eller hva mener andre om det?

Har en M98 m systemløp. Skrus rett ut og inn med håndmakt, uten prob. Skyter like tette samlinger som noe annet jeg har hatt. Hvis du liker Mauser er dette en god deal - dog m alle forbehold om tilstand etc.

Link to comment
Share on other sites

Da har til og med jeg lært noe nytt :P Systemrifle alà Mauser M98 går an.

 

Og som pripyat sier, Mauser er kjempekult. Har ei selv, original i 8x57 med bajonett og hele pakka. Kun et lite minus med de som er i original stokk, man blir fort sår i skuldra pga stålet enden av kolben (er jo tross alt et militærvåpen og når de kom for nærme fienden, ja da brukte de kolben og den kan jammen ikke være mye god å bli slått med :shock: )

 

Mauser ftw!

Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje forstå all negativiteten her... Ei heller at ein "automatisk" skal tenke "sliten krigsbørse og opphakka treverk" når ein les "ombygd M98" - her var jo det meste av utstyr nemnd i første post... (ved nærare ettersyn ser eg at første innlegg er endra, så det kan hende det var det som gjorde negativititen :oops: )

 

Nei, kjøp gjerne denne børsa om du ønskar deg M98, KKC-stokk, A-TEC-demparen, Leupold-kikkerten, enkelt løpsbytte, M70-sikring, Timney-avtrekk, Leupold kikkertmontasje og dei aktuelle patronalternativa. Dette er nok under halv pris av byggekost og dermed eit godt kjøp. Og eg må innrømme dette bygget stimulerte mi "må-ha-nerve" :-)

 

Viss du derimot reknar med å bytte ut diverse før du er fornøgd blir det eit anna reknestykke. Men det er det berre du som veit.

 

Når det gjeld løpsbytte og treffpunktsendring er det ein god regel å aldri dra på jakt utan å ha prøveskote etter løpsbytte - uansett kva rifla heiter (no blir eg sikkert nagla av Blaser-gjengen, men det får så si prøve ;-)).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan ikkje forstå all negativiteten her... Ei heller at ein "automatisk" skal tenke "sliten krigsbørse og opphakka treverk" når ein les "ombygd M98" - her var jo det meste av utstyr nemnd i første post...

 

Sjekk "sist endret" i første post og sammenlign med de 3-4 som ble postet etterpå :-)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ett tilsvarende "Bygg" på en rustfri Rem. Seven. Dette er svært mye for pengene. Selger har betalt rundt 30k for dette.

Presisjon på Heen systemet er meget bra, dra du pipa godt på plass med håndmakt så er treffpunktet på samme plass. Jeg gikk lei all kaliberbyttingen og byttet bort rifla, tapte glatt 20k på byttet.

 

Skal du ha systemrifle ala Heen, kjøp brukt. Her har du en flott mulighet.

Link to comment
Share on other sites

For å si det sånn, jeg var for seint ute!! Ellers ville denne vært min. :) Da har man lært til neste gang et slikt tillbud konmer og slår til med en gang og ikke ser ann over helga.

 

Gode tilbud på ombygde mausere kommer "fra tid til annen"...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...