Jump to content

Rett og vett med drilling.... nybegynner spørsmål!


jnl1000

Recommended Posts

Hei

 

Jeg fill overta en gammel drilling fra min far, en merkel 32 1972 med fast skinne og en gammel leupold 1-4x 20 montert, kal 12x70 5,6x50r!

 

Jeg har jaktet med hagle og rifle, mest skogsfugl men også rådyr gjennom snart 10 år. Behovet for kombi/ drilling har vel meldt seg etterhvert da jeg synes å gå på fugl på feil avstand med feil børse i hånda!

 

Slik jeg skjønner dette med drilling, er dette en type våpen som man ikke forholder seg logisk til, mye følelser med bilden, og kompromissløshet virker å være gjennomgående i forhold til hva man gjør og ikke med en slik!!

 

Nå er jeg usikker på om dette er våpnet jeg kommer til å bruke lenge, kanskje for tung, feil sikte, feil montasje på det, kaliberet lar seg ikke kombinere med hjorte/elg skogsfugl jakt ( sjeldent men det skjer). Så jeg føler ikke at jeg i starten vil legge så mye penger og arbeid i det før jeg vet hvordan det ender opp!

 

1. Er det realistisk å tro at man kan skyte godt med hagleløpene gjennom kikkert, brukbart synsfelt på 1 ggr, og ok samskyting!

2. Vil man ødelegge eventuellt salgsverdi med forhøybar kolbekam? ( har gjort noen pene arbeider på andre børser jeg har, synes ikke slike man strapper fungerer godt)

 

Så til kikkert diskusjon, den som sitter på er ok i dagslys, litt liten forstørrelse med tanke på skudd på fugl 100 +, men uten sving/ hake montasje kan jeg ikke ha en fast kikkert med mer en 1,5 ggr tenker jeg. Borde jeg en gang for alle bare ta å montere sving og skaffe en god kikkert for å få teste dette konspetet fullt ut. Regner med at man får igjen en god del av pengene hvis man selger våpnet. Det hører til saken at jeg ikke betalt noe så langt for børsa!

 

Tja, noen som har noen synspunkter eller erfaringer å dele angående dette??

Link to comment
Share on other sites

Jeg arvet selv en drilling for noen år siden av min bestefar, og dilemmaet meldte seg fort.

 

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=8969

 

Har gått mange runder med meg selv om jeg skal montere en form for montasje på den (sving/hake) - men har fortsatt ikke kommet til noen konklusjon.

Det finnes ingen angreknapp dessverre, og et slik våpen blir aldri noen prøvekanin..

 

tshaave

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en weaverskinne skrudd ned i spongen. Våpnet har ikke stor affeksjonsverdi for meg, så blir det feil bytter jeg ut det!

med svingmontasje kan jeg bytte kikkert uten store kostnader i tilpassing/ ringer antar jeg!

Skaubjønn, bruker du rødpunkt på hagleskyting og rifle på korte hold? Hvilket sikte har passe liten prikk, og hva snakker vi av avstand? Har en aimpoint på grisbørsa, som funker utmerket, men grisen i sverige er litt større enn orrfugel!

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken med det, men vil qrw/qr ringer være like enkelt og stabile som svingmontasje, klart at ,7-8 k mindre i pris gjør noe! Skikken kan komme å irritere ved hagleskyting.

Så til kikkert diskusjon, en 1-4 ggr vil ikke det bli lite på avstand, forskjellen fra åpne siktet blir ikke enorm. Tenker en må opp i ,6-9 ggr på maks for å få gode treff på 100 m +.

 

Der er greit å høre synspunkter, men blir egentlig ikke klokere! Tror jeg begynner med å fjerne sikte og trener med åpne sikter. Så finner jeg ut av hva jeg trenger av sikter og eventuellt montasjer. Det er nok skogsfugljakta som blir prioritert ifht valg på børsa. Sån jeg bare finne ut av kostnader for de ulike alternativene.

Fikk for øvrig tilbake pengene for søknaden fra politiet, siden overdragelse fra far var gratis:-) måtte spør om hun på kammeret var helt sikker på det, men ja!

Link to comment
Share on other sites

Viktige avveininger:

1. Er dette ei rifle med mulighet for hagleskyting, eller er det ei hagle med mulighet for rifle? Jeg bruker min drilling som hagle, med mulighet for rifleskudd. Jeg skyter riktignok mest med rifleløpet, men jeg jakter uten kikkertsiktet på. Når jeg smyger i skogen eller rypefjellet så bærer jeg drillingen som ei hagle. Jeg synes ballansen blir helt ødelagt når kikkertsiktet er på. Dersom jeg posterer på rådyrjakt, ved et hogstfelt for eksempel, så smekker jeg på kikertsiktet. Dette har jeg lett tilgjengelig i et lærfutteral. Siden jeg bruker de åpne siktene kan jeg ikke se at et rødpunkt har noe for seg.

2. Dersom kikkertsikte: Til bruk på dagen eller også i skumring? På den drillingen jeg akkurat har solgt hadde jeg en Zeiss Varipoint 1.1-4x24 med kun lysprikk. Genialt sikte, de som har det påhele tiden skyter fugl med siktet på og har (i motsetning til aimpoint) mulighet til å skru opp på 4 x forstørrelse. For meg som bruke drillingen som hagle er det ikke så velegnet. Jeg har det bedre med større forstørrelse, og trådkors. Den drillingen jeg har nå har et 1.5-6x42 sikte. Det er nok ideelt. Kunne også hatt 3-12x56 for den saks skyld, siden siktet settes på når det er behov for det. Men jeg tror nok 1.5-6 er ideelt.

 

Jeg tror planen din er god. Vipp av siktet, se hvordan du trives med børsa, og vurder sikte etterpå. For øvrig, QRW funker fint og er maaaange lapper billigere...

Link to comment
Share on other sites

Rifle med haglemulighet eller tverrt om, hmmm. Ifølge årets sjanser på jakt på skogsfugl, på mine jaktmarker løsnet jeg 15 hagleskudd, med 1/3 treff (!), og jeg hadde ergelig nok 4-5 sjanser på 50 meter eller mer( husker tiuren som så på meg og tok livet med ro på 100 m). Ifølge dette er det nok hagle jeg trenger mest, med mulighet for rifleskudd. Rypejakta derimot kunne jeg skudd betydlig fler på lange hold, jakter fjellrype høyt opp! Rådyr er nesten utelukkende postering, og min gode rifle får nok bli med fortsatt i første omgang, i hverfall der jeg jakter nå!

Konklusjonen må bli at det er en hagle m rifleløp!

 

Jeg har ikke tatt av siktet enda, børsa ligg fortsatt hjem til faren, men jeg er redd at skinnen kommer iveien for det åpne siktet. Hvis det gjør det må det annet montasje på den, hvis ikke føles det ut som en temporær løsning med et qrw patent og en oppgradert kikkert vil bli prioritert!

Jeg har ikke noe emot å bruke åpne sikter, men jeg vil ha ut det fulle pontensialen ur børsa og ha valgmuligheten i ulike situasjoner.

Nå følger en spennende tid, finne ladinger og kuler i 5,6x50r som går godt, trene på leirduer og kanskje litt gutteshopping av siktemiddler og montasjer. Ska åpne chokene litt fra 1/1 til 1/4-3/4!

 

Takk for svar og innspill

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har ein Merkel drilling med hakemontert svarowski 1-6 og justerbar kolbekam...

Om du skal ha justerbar kam, sørg iallefall for at du bruker ein børsemaker med yrkesstolthet...(angrer litt idag)

Det hadde ikkje vedkommende eg brukte,enda han er kjent som ein av de dyktigaste i landet.

 

Kikkertsiktet er meget godt,men okularet er litt klumpete, sliter litt med toppnøkkelen når eg skal knekke børsa,det blir trangt med hakemontert z6 kikkert

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke håndverket ved å lage justerbarbar kolbekam som problematisk, men om det blir pent i den forstand at det ser proposjonelig ut. Noen børser syns jeg blir tøff, mens andre blir rett og slett stygg med det. Så jeg ska se etter drillinger med justerbar kolbekam og rett og slett prøve å kopiere den før jeg finner frem båndsagen!

 

Er 6 ggr forstørrelse nok i de fleste situasjoner alltså?

 

Litt o.t, men ved oppskyting med brekkvåpen holder det med 3 skudd, men man må skyte 15+15 i forkant som vanlig ja?

Link to comment
Share on other sites

Bør vel kunne fungere bra med QRW hurtigmontasje.Har en Zoli Drilling selv med Orginal Zoli montasje.Vurderer å sette på Picatinny skinne i stål og bruke QRW eller ARMS montasjer. Vil gjerne ha flere sikter å sette på og da blir Sving/hakemontasje dyrt-

Noe annet jeg har tenkt på er om noen børsemaker kunne lage klakker som passer til Blaser montasjer. Noen mere stabil montasje en Blaser montasje vet ikke jeg om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg satte en Trijicon 1-4 på min kombi i høst. Rakk aldri å trene noe særlig på leirduebana, men retikkelet (stolpe med opplyst triangel) ser ut som det burde funke meget bra på fluktskyting.

 

Jeg trives også med relativt høye forstørrelser, men hadde ikke noe problem med å sette rifleskuddene i innertreffsona på tiur jaktfeltskive på 100m. Testet ikke noe lenger avstand enn dette.

Link to comment
Share on other sites

Interessant emne. Jeg kjøpte meg drilling (Sauer 32S) i oktober etter 20 år med rifle ELLER hagle. Skal ha kikkert, men hadde ikke råd i høst. Har likevel brukt den på all jakt etter at jeg kjøpte den, men har kun skutt en tiur. Hadde en sjanse på rådyr hvor jeg avstod fra å skyte. Holdet ble for langt med skur og korn, samt at jeg måtte forlegge 8-10 cm da jeg tok prøven.

 

Jeg har skutt altfor lite med den, men tror jeg begynner å få den uvante greenersikringa inn i fingrene etter mange år med skyvesikring på ss hagle. Jeg ser på drillingen som ei hagle med mulighet for rifleskudd, og føler den passer. Før jeg kjøpte var jeg nokså bestemt på å ha justerbar kolbekam rett og slett fordi jeg tror man skyter bedre med god kinnkontakt. Men da jeg fikke den hus slo jeg raskt fra med å tukle med skaperverket. Jeg syns som sagt den passer meg fint med åpne sikter og er villig til å strekke litt på halsen ved bruk av kikkert. Har lyst på hakemontasje og rørkikkert for lavest mulig siktelinje.

 

Drillingen skal (etter planen) overta all haglejakt og mye av riflejakta. Eiergleden er iallefall stor med en fin drilling

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tar opp tråden litt igjen! Har nå hentet drillingen og begynner å bli litt kjent med den.

Det er snellert på den, men jeg synes avtrykket er våldsomt tungt, og ikke mindre tungt enn uten snellert!

Hva er poenget med snellert, og tyder dette på at noe er kaputt, eller noe som kan justeres enkelt eller av børsemakker?

 

Så er weaver skinnen av aluminium, jeg tenker jo i en overgangssessong kjøre med qrw ringer ( det gikk fint å sikte åpent med skinne) og den gamle leupold 1-4 som sitter på den, slik at jeg finner ut av om dette er noe for meg.

Men alu er fy fy på alle andre våpen jeg har ( bortsett brno 2), eller vil skinne ikke være like utsatt som ringer?

 

Fulle chok og litt mindre gods på det andre løpet, er dette ukomplicert med bismuth/ alt utom stål? ( liker egentlig full/ halv)

 

Ellers føles drillingen kompakt, litt fremtung, men å leve med. Nokså brukt treverk i alle fall, om det er mye skudd med den tror jeg ikke. Nettskjeringene var utrolig dårlige på ene siden, må nesten vært den fra fabrikken tenker jeg.

 

Ska ut på banen idag og teste, kom over noen billige sellior bellot patroner, håper dem funker ok i børsa, er litt si og så med erfaringene av det merket. Men det blir til å få i dieér og finne hel/ sp kuler som går bra selv!

 

Ingen som btw har ladedata?

Link to comment
Share on other sites

Så er weaver skinnen av aluminium, jeg tenker jo i en overgangssessong kjøre med qrw ringer ( det gikk fint å sikte åpent med skinne) og den gamle leupold 1-4 som sitter på den, slik at jeg finner ut av om dette er noe for meg.

Men alu er fy fy på alle andre våpen jeg har ( bortsett brno 2), eller vil skinne ikke være like utsatt som ringer?

Stor skilnad på aluminium og aluminium... Tunge sikter og ditto rekyl er jo det som utfordrar montasjane mest. Ein liten Leupold 1-4 gir ikkje dei verste problema i så måte. Eg ville testa litt med av- og påmontering og nokre hagleskot mellom kvart rifleskot. Funkar det på banen vil det sannsynlegvis funke i skogen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var enliten skrue der som lot seg gjæres å rikke på, og ja, det blev bedre avtrekk!

 

Selvfølgelig har jo vekta på siktet noe holdbarheten/ treffpunktsforandringene. Det lille siktet er jo meget lett og smidig, ok optisk opplevelse, og enormt øyeavstand sammenlignet med de andre siktene jeg har, zeiss/ meopta. Det eneste er at den ikke er 1ggr, men litt mere slik at man blir litt forvirret når man kikker inn i det.

Men siktet duger fint til å begynne med før jeg finner ut av bruken. Ska begynne med litt smårovvilt nå, ¨å tar hovedjakta over i høst! Da vet jeg sikkert mye mer hva jeg vil ha!

 

Takk så langt!

Link to comment
Share on other sites

Tja, vært og testet drillingen på banen. Gikk brukbart godt med sellier og bellot 5,6x50r, men tror nok at det blir bedre når jeg laget hylser av hele beholdningen skudd og finner en egen oppskrift. Gikk overaskene godt med de åpne siktene.

 

Men, etter noen rifleskudd var børsa treg å åpne, måtte gi den en liten knuff for å få åpnet. Opplevde det ikke med hagleskudd. Slitage??

 

Er i kikkert-tenke boksen, men blir der til jakta i høst!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...