Jump to content

17HMR, kulevalg og bruksområde?


Cold Zero

Recommended Posts

Hei

Har bestilt meg en cz452 i 17hmr, har tenkt å bruke den på småvilt som er lovlig for dette kaliberet, dvs opp til og med rev slik jeg har skjønt det. lurte på om noen hadde erfaring med dette kaliberet og hvilke type ammo som finnes om som egner seg til vilt som skal brukes til mat(rype, and, hare, gås etc..) og mer skadedyrbekjempelse (rev, mink, kråke, ravn etc..)

Takknemlig for svar fra noen som har erfaring her, (og vennligst ikke si at jeg heller burde hatt et annet kaliber eller slikt da det er denne jeg nå har kjøpt og tenkt å prøve ut. )

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har en Sako Quad i 17 HMR og ville valgt samme kaliber igjen. Jeg bruker min til rypejakt, og i den forbindelse har jeg hatt mest hell med CCI Gamepoint. Dette er hulspiss, men de er ikke like hissige som TNT, og dessuten har de bedre presisjon i våpenet mitt.

 

Til annet vilt du ikke vil spise vet jeg ikke hva jeg ville ha brukt, men mine erfaringer er at du må skyte inn på nytt dersom du feks endrer til de med rød spiss (husker ikke hva de heter).

 

Gamepoint gjør middelsskade på en rype, men du bør kanskje unngå å skyte den i ryggen ettersom det da blir stygge utgangssår i bryststykkene.

 

Lykke til, og gratulerer med et supert kaliber.

 

PS jeg har en Nikon Monarch 6-24 x 50 montert på toppen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en cz/brno American i .17hmr på lån for en stund tilbake. Denne samla skummelt bra på 50meter :D

Jeg brukte da for det meste Remington Accutip-V (samme som V-max bare Remington som produserer) til jakt.

Kråker/skjærer/ravner osv ble det mindre av etterhvert :wink:

Fikk skutt 2 rever med denne (samt avliva en i bås), der en fikk et skud i bogen og et i hodet etterpå (løp ca30m etter 1.skudd). Og den andre fikk et skudd gjennom øra, mens den satt å spiste på åte.

Noe matvilt ble de ikke skutt med denne børsa, så der vet jeg ikke hvordan den fungerer, men jeg trur ei gås ikke hadde sett så gærn ut med ett godt plastert skudd, selv med Accutip-V (v-max).

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg har også ei Cz 452 i .17 HMR og eg har testa alle CCI sine, og Gamepoint var den som gjekk best i mi rifle. Både TNT og den heilmantla til CCI var dårligere presisjon i . TNT var faktisk den værste av dei. Dessuten, har eg tru på at den er nok ein del snillere med dyr ein skal spise.

Så test ut CCI Gamepoint, den er knall fin presisjon på. Har desverre ikkje fått testa den på levende mål enno, så veit ikkje heilt kva innvirkning den kula får på f.eks ei gås/and/storfugl.. Men til høsten, til høsten..... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 9 months later...

17hmr vil jeg påstå er ett kaliber som egner seg godt opp til 100m ikke så veldig mye mer. Uannsett hva man har sett på youtube og lest på div forum. Det er snakk om ei kule på snaut et gram. Gamepoint er vel så vidt over. Bruker selv 17hmr og er superfornøyd. Bruker bare gamepoint. Dreper det matvilt så tar det vel predator også. Er ikke så opptatt av å sprenge ting. Til det har vi dynamitt. :) Mitt løp er også kappet på 43cm,husk tap av fart og energi.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt sikker for jeg klarte å kladde det til når jeg brukte krono. etter kapping. Men jeg går ut ifra at du mister rundt 20m. uten demper. Mer med demper. Kan ikke si sikkert. Men uten tvil så har det en del å så på den lille kula. Men holder du deg under 100m. er du safe. Neste nå blir 17hornady hornet for min del men dette blir ett prosjekt for som navnet sier skal det være sako. :!:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette bør gi en grei oversikt over hastighetstap ved kapping. 17 HMR'en min har faktisk ikke blitt brukt mot vilt ennå, selvom det har vært nære på. Men presisjonen med Gamepoint er upåklagelig!

 

Lurte forresten på det samme som trådstarter for en stund siden, her er tråden hvis det er av interesse.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt sikker for jeg klarte å kladde det til når jeg brukte krono. etter kapping. Men jeg går ut ifra at du mister rundt 20m. uten demper. Mer med demper. Kan ikke si sikkert. Men uten tvil så har det en del å så på den lille kula. Men holder du deg under 100m. er du safe. Neste nå blir 17hornady for min del men dette blir ett prosjekt for som navnet sier skal det være sako. :!:

 

 

hastighetsreduksjon med demper har jeg aldri hørt om. normalen er at man får litt mer hastighet....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

http://www.varmintal.com/17hmr.htm" target="_blank

 

Herlig artikel

 

Du tape ca 10-15 M/S vss du kappe til 40 cm :-)

 

22 inch = 2517 fps, 103 fps spread

21 inch = 2523 fps, 66 fps spread

20 inch = 2515 fps, 86 fps spread

19 inch = 2538 fps, 83 fps spread

18 inch = 2522 fps, 41 fps spread

17 inch = 2505 fps, 43 fps spread

16 inch = 2492 fps, 53 fps spread

15 inch = 2477 fps, 27 fps spread

14 inch = 2432 fps, 70 fps spread

13 inch = 2419 fps, 32 fps spread

12 inch = 2387 fps, 57 fps spread

11 inch = 2338 fps, 45 fps spread

10 inch = 2276 fps, 45 fps spread

Link to comment
Share on other sites

Ingen som veit kor Bergen aktiv i Åsane ligger? Er der nå men ingen eg spør veit kor det ligger :-o

 

Hei

Bergen Aktiv hadde ein avdeling i sentrum av bergen, (strandkaien). Men den blei nedlagt. for et par år siden meiner eg.

Finnes ein Bergan Aktiv avdeling Fana. Den ligger på vei opp mot Flesland.

Ellers har gjerne Våpensøilen ammo itil 17hmr. Dei ligger også i sentrum. På "Bryggen" siden av vågen.

 

Det var, eller er også ein sportsbutikk i første etg i "Arken" ved åsane senter. Husker ikkje hvilken kjede det var, mulig Intersport. Dei hadde litt ammo tidligere ivertfall. Var dårlig utvalg der, men ein kan jo vere heldig...

Link to comment
Share on other sites

Bergen Aktiv i sentrum/strandkaien ble avsluttet og alle varene flyttet opp til butikken i Fana. Her drives butikken av gledens lyst den dag i dag :)

 

Våpen Søilen har .17 hmr i hyllene sine, pleier i hvert fall å ha det vet jeg. En butikk vi må holde liv i slik at vi slipper å gråte over at den er borte.. ;)

Fra runde narvesen på torget går du oppover mellom peppes og kjøttbasaren, før du vet ordet av det har du Søilen på din venstre side :)

Link to comment
Share on other sites

Fekk klar beskjed på xxl Åsane at dei ikkje tok inn 17hmr på bestilling då dei måtte kjøpe inn store mengder og det var for lite etterspørsel der!
Mulig 1000, vanligvis 500 FMJ og 500 varmint, er noe i overkant i Bergen, selger de kun et par pakker er det jo rent tap. Minumum bestilling er 500 av en type, med dagens pris er det 1550,-, det er da CCI ammo.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...