Jump to content

Pusse av hylse fett


hamilton

Recommended Posts

Fyll vaskekummen med 3-4cm kokvarmt vann og noen dråper Zalo. Slipp ferdig ladet ammo oppi og rør rundt med oppvaskbørsten i 15-20sek. Tapp ut og skyll med varmt vann. Legg alle patronene på et stort badehånkle og løft opp i hvert hjørne og "tromle" patronene tørre. Har gjort dette på flere 1000 treningsammo uten problemer. Kjapt og renslig :D

Link to comment
Share on other sites

Fyll vaskekummen med 3-4cm kokvarmt vann og noen dråper Zalo. Slipp ferdig ladet ammo oppi og rør rundt med oppvaskbørsten i 15-20sek. Tapp ut og skyll med varmt vann. Legg alle patronene på et stort badehånkle og løft opp i hvert hjørne og "tromle" patronene tørre. Har gjort dette på flere 1000 treningsammo uten problemer. Kjapt og renslig :D

 

 

Hmm... Ikke meg du får til å slippe ferdigladde skudd oppi oppvaskkummen...... :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Hmm... Ikke meg du får til å slippe ferdigladde skudd oppi oppvaskkummen...... :lol:

Åhh?

Har du ikke vanntett ammo? Er det snakk om svartkruttpatroner med papirvikling? :lol:

 

 

Det går så bra, atte. :wink:

 

He he. Joda, det er den nok.... Men dog..... har dårlig erfaring med skudd og patroner..... :)

Link to comment
Share on other sites

Bruker tørkepapir og litt hjemmeprodusert hurravann fra Trøndelag.

Kan ikke tenke meg at de industriserviettene skader noe, men det er vel bare å prøve på en gammel hylse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tromler hylsne mine i hylsetrommel etter jeg har pressa, trimma og rensa hettelommer, men før jeg putter i tennhette, kule og krutt :wink:

Før jeg skaffa meg hylsetrommel, så vaska jeg hylsne i rødsprit, i samme rekkefølga som nå :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder ikke å dille med fettet før jeg er ferdig med patronen.

Da bare gnikker jeg dem kjapt i ett håndkle.

Desuten vil de fleste finne ut at det er egentlig forsvinnende lite fett som skal til ettersom man får erfaring.

Om hylsene er feite som syltelabber så tror jeg man trygt kan si at man overdriver. Desuten er faren for å "bulke" hylsene svært stor om man overdriver.

Noen her inne som har opplevd det? Ja det tror jeg nok.

Men alt med måte, det er jo ikke noe festelig med hylser man ikke får ut av dien heller.

Med erfaring finner man en gylden middelvei.

Link to comment
Share on other sites

Bruker tørkepapir og litt hjemmeprodusert hurravann fra Trøndelag.

Kan ikke tenke meg at de industriserviettene skader noe, men det er vel bare å prøve på en gammel hylse.

 

Kan'kke bruke hurravannet fra trøndelag til slikt i disse tørketider :lol:

 

Men,har dere ikke vannløselig hylsefett da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker metoden som Rufus bruker, den er trygg så lenge en tar patronene ut av vannet før de begynner å avkjøles, for da kan muligens vann trekkes inn.

Jeg føler det er en enkel og sikker måte og fjerne vannbasert hylsefett på.

Før brukte jeg rødsprit eller bremserens, men det tar tid og lukter ille....

Link to comment
Share on other sites

Fyll vaskekummen med 3-4cm kokvarmt vann og noen dråper Zalo. Slipp ferdig ladet ammo oppi og rør rundt med oppvaskbørsten i 15-20sek. Tapp ut og skyll med varmt vann

Jeg bruker samme metode på hylsene etter pressing , men før priming og lading. Tørkes over natta på varmt badegulv.

 

Det anbefales ikke å gjøre sånn med primete, uladde hylser... :oops:

Link to comment
Share on other sites

For rifle og revolver:

Hylsene går først i en universal decapping die jeg har i en C presse. Deretter i vibratoren. Dritt på hylsene blir utrolig stygt hvis man kjører dem gjennom helpressing med dritt på veggene.

 

Fett fjernes med vann&vaskemiddelmetoden og deretter lar jeg dem ligge i garasjen hvor det som regel er ca. 40 grader over natten.

 

Pistol (og auto rifle) i forbrukskaliber gidder jeg ikke å rense. De går rett i den progressive med karbid-dier. Hylsedjevelen fikser at en god del av dem blir byttet ut uansett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...