Jump to content

Skyte kråke på reveåtet?


Linduvarri

Recommended Posts

På åtet mitt blir ikke reven skeptisk på det.

Jeg bruker å skyte noen kråker på åtet, og jeg lar de bare ligge der de faller død om. Når jeg kommer tilbake dagen etterpå så har reven vært der og kråkene er borte. Så konklusjonen er at reven liker ferskt åte, og kråkene er gode og møre når han kommer på åtet om natten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Reven er nok ikke skeptisk til døde kråker.

Men andre kråker derimot er veldig skeptiske, og om det er kråker på åtet om dagen kommer det flere rev om natten.

Dette har vært diskutert før og de fleste sa de skjøt kråkefugler på åtet.

Jeg derimot skyter ikke kråker på åtet lengere. Dette er fordi jeg har nokk åte, og mere kråkefugl betyr mere rev.

Link to comment
Share on other sites

Greit å skyte noen kråker på åta, men dumt å la dem ligge løse. Reven tar dem bare med seg slik at han har mat nok til å ikke trenge oppsøke åta merer på en stund.

Bind dem heller sammen å feste dem i noe slik at han må jobbe litt med å få dem løs.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg syntes det er veeeldig dumt og skyte kråkefugl på reveåte...det er den beste lokkemetoden får og få reven trygg på åte, sliter du med og få rev på åte, og det er lite kråkeliv...men om det er myye kråke og ravnliv på åte, så tiltrekker dette til seg rev naturligvis!!

 

så jeg lar være og skyte de, selvom jeg har veldig lyst da 8)8)8)

Link to comment
Share on other sites

Neei hva skal man si, når man er så heldig å bo slik at en kan ha åtet utforbi soveromsvinduet året rundt, så får man en viss innsikt i hva som beveger seg der både i jakttid, og utenfor jakttid! Velger du å tvile så gjerne for meg, jeg er av den oppfatning at det ikke spiller noen rolle. For å snu spørsmålet hvordan vet du at det har noe å si om du skyter fugl på åtet?

Link to comment
Share on other sites

For å snu spørsmålet hvordan vet du at det har noe å si om du skyter fugl på åtet?

Har vel egentlig ikke sagt at jeg VET det, men etter 36 år som revejeger opparbeider man seg noen erfaringer og meninger om hvordan reven reagerer på forskjellige ting :winke1: Men for all del.........fortsett å skyt kråkene dine du :)

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke greit å ha litt kråker på reveåtet?

Rev går jo ofte dit det er kråkeaktivitet (døde dyr o.l.)

Flere jeg kjenner som tar masse gammalt brød og hiver rundt åtene sine kun for å få inn kråke!

Tror ikke en av de skyter noen faktisk :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter rovvilt for å prøve å få opp småviltbestanden! Derfor fatter jeg ikke hvorfor dere på død og liv skal spare kråka? Den er jo en nesten like stor trussel for småvilt den som reven, og er det mye av den er den nesten en større trussel! Vi har ute både kråkefelle, og vi feller en god del kråke på åta nettopp fordi dette er en effektiv bekjempelse mot problemet. Og reven her er visst ikke så avhengig av kråka som den er i andre steder av landet virker det som...

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg ser det, blir det feil å begrunne revejakta med ønsket om å fjerne predatorer, slik at mer rådyr, hare, rype ol. vokser opp, men samtidig ikke skyte kråker og andre verstinger på eggtjuvfronten. Så, dersom jeg laget et reveåte, skal alt av kråkefugl ned.

 

Personlig har jeg absolutt ikke noe erfaring ang. reveåte, så hvor stor forskjellen mellom "lokkekråker" og mangel på sådanne er, vet jeg ikke. Men i og med at det er mange som skyter kråkefugl, og likevel skyter godt med rev, er jeg villig til å inngå risikoen ved å fjerne flygende predatorer også. Og håpe på at det ikke medfører at den positive effekten av færre fugl i lufta oppveies av at mange flere rev slipper unna...

 

Edit: Hjorgel var hakket raskere :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter rovvilt for å prøve å få opp småviltbestanden! Derfor fatter jeg ikke hvorfor dere på død og liv skal spare kråka? Den er jo en nesten like stor trussel for småvilt den som reven, og er det mye av den er den nesten en større trussel!

 

Slik jeg ser det, blir det feil å begrunne revejakta med ønsket om å fjerne predatorer, slik at mer rådyr, hare, rype ol. vokser opp, men samtidig ikke skyte kråker og andre verstinger på eggtjuvfronten.

 

Har over hodet ikke sagt at man skal spare kråkene :!: Skyter kråker jeg også men bare ikke på reveåtet.(noe som denne tråden handler om)

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ei kråke og 2-3 skjærer på det ene åtet mitt i sesongen som var, de lå der enda da jeg rydda det bort ved sesongslutt, og det er en del rev som har fartet rundt der de ukene de har ligget der, så tror ikke det står først på matlista til reven..

Link to comment
Share on other sites

Vi har prøvd begge deler i flere år uten å merke noen forskjell. Tror det å spare kråker for å trekke inn rev kommer mest til sin rett med ei nyetablert åte, vi forer på vår åte mer eller mindre hele året så revene i området vet den er der.

 

Prøvde i år å henge opp skutte ravn på åtet da kråkefuglene spiste opp maten når vi ikke var der, resultatet var ingen kråkefugler der men uten forskjell i revebesøk.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ei kråke og 2-3 skjærer på det ene åtet mitt i sesongen som var, de lå der enda da jeg rydda det bort ved sesongslutt, og det er en del rev som har fartet rundt der de ukene de har ligget der, så tror ikke det står først på matlista til reven..

 

Da er han sikkert ikke sulten nok hos deg :winke1:

Har sett selv att ræven plukker med seg kråka og ravn fra åta. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Skaut ei kråke på åta i går og i dag va den borte. Så i kveld får reven små biter med grillpølse så den har litt å rote etter så jeg får skutt :P

Enormt med ørn, ravn, kråke å skjære på åtene og jeg synes det er lurt å ta noen(ikke ørn da)av å te for ellers er det kun dager før en gris er spist opp. Fuglene blir jo i toppform av tilgang på åte hele året..

Et par skjærer skutt holder svermene borte lenge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har åtet mitt i "bebygd" område, noen hundre meter mellom naboene. Jeg skyter alt som lander på åtet. Hadde jeg hatt åtet i skogen ville jeg nok kanskje ikke gjort det, med tanke på det som er nevnt over, men i bygda så tror jeg ikke skyting av fugl på åtet har noe å si. Her kommer reven etter mørkets frembrudd, men fugl sprer litt rester og det kan de få holde på med når jeg er på jobb.

Men som alt annet i verden så er det variabler som spiller inn her også...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke kråke på åta foreløpig. Men ravn et lite stykke unna.

 

Ravnen har det med å sette seg i buskene på andre siden av elvedalen der jeg har åta, ca 200 meter unna åta. Når jeg skyter første ravnen holder resten et hælvettes alo før de setter seg i buskene rundt den døde kammeraten, da detter nr to. Så stikker de. Dette har blitt standard prosedyre nå. Men de kommer inn på åte ikke lenge etterpå igjen. Tror dette er en bra taktikk for å få skutt mest mulig fugl på åte. Tror det er fordi jeg skyter på rundt 200 - 250 meters hold at de ikke er skeptiske så lenge. Ikke noe å koble til smell eller det plutselige frafallet av en i flokken.

Link to comment
Share on other sites

Har alltid en 4-5 kråker og skjærer liggende på åte for å holde kråkefugl unna åte. Dermed er det så og si aldri kråkefugl på åte. Veldig effektivt for å unngå at reveåte fungerer som en foringsplass for kråkefugl. Reven kommer jevnlig så den finner frem uten hjelp. Tror de fleste som sliter med å få rev på åte har en eller flere slu hanrever i området. Disse revene unngår gjerne åte og holder annen rev unna. Å få tatt disse kan være vanskelig, men vil "alltid" føre til en bra oppsving på aktiviteten på åte.

Link to comment
Share on other sites

En balansegang dette med kråkeskyting på åtet.

 

:arrow: Har man åte, vil man hjelpe en del kråkefugl gjennom vinteren. Jeg tenker at da får jeg skyte noen av disse også, helst så mange som mulig.

:arrow: Rev som bor i nærheten vil lokkes av kråkeaktivitet om dagen. Disse er samtidig de første revene som blir skutt, og rev som kommer lengre fra vil ikke høre denne aktiviteten om dagen. Likevel vil disse revene påvirkes av at lukt er spredt i området. Kråka roter det til..

:arrow: Kråkene spiser kjapt opp mye åte. Jeg vil helst ikke at de skal spise opp åtet, bare spre det litt rundt (da spiser de jo noe av det også). Det betyr at jeg må ha noe kråkeaktivitet der nede.

:arrow: Min erfaring, og jeg har åtet 115 meter nedenfor huset så jeg ser det fra vinduet, er at fra jeg har skutt ei kråke så tar det fra 5 til 10 dager før jeg har kråkeaktivitet på åtet igjen. Dette avhenger av hva jeg har liggende der. Et nytt rådyr f. eks trekker raskt inn kråker. Denne tiden får åtet ligge i fred, og jeg har vel ikke merket noe dårligere aktivitet på åtet. Nå er det selvfølgelig umulig å vite hvor mye rev det ville kommet hvis jeg ikke hadde skutt kråker. Samtidig, uten kråkeskyting ville det vært mindre mat på åtet.

 

Sånn som dette kan man fortsette i det kjedsommelige. Men jeg har funnet ut at jeg skyter ei kråke når de er der. Denne tar jeg vekk med en gang. Erfaringen har vist at lar jeg kråka ligge og reven ikke henter den kan kråkene sky plassen i månedsvis. Etter at kråka er borte blir det rolig på dagtid i noen dager, så tar det seg gradvis opp og etter 14 dager er det skikkelig full fart igjen. Så skyter jeg en til, henter den, og sånn går det gjennom vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Støtter at det burde vært påbudt å skyte kråker og unngå at en forer opp en masse kråkefugl på reveåte.

 

Tilnærmingen til dette er veldig ulik utfra hvilken type jeger en er. Rådyrjegrer bryr seg stort sett ikke om fugl og mener det er positivt å ha kråkefugl på åte, mens jegerer som også jakter allsidig småvilt tar ut kråkefugl når de kan og prøver å unngå kråkefugl på reveåte. Mange fra begge kategoriene (grovt inndelt) skyter mye rev på åte, noe som burde tilsi at kråkeaktiviteten ikke er nødvendig for å få inn mye rev. En av de som har skrevet bok og holdt en del foredrag om åtejakt på rev er i første kategori (rådyrjeger) og snakker varmt om fordelene med å ha kråkefugl på åte. Tror han er mye av grunnen til at mange mener det er positivt å ha kråkefugl på reveåte.

 

Reven har veldig god kontroll på hvor det er mat å finne og har ikke problemer med å finne frem til åte uten kråkeaktivitet. Når det også er så enkelt å holde kråkefugl borte fra reveåte mener jeg alle burde prøve det. En trenger ikke å sitte på dagtid å skyte kråkefugl (hvis en ikke ønsker) alt som behøvs er å ta med noen kråker å legge rundt åte gjennom sesongen.

 

En annen stor fordel dette har er at en kan strø hundefor på åte uten at kråkefugl spiser dette opp i løpet av første dagen. Dette kan spres rundt åte og vil lokke inn mye rev (mer rev enn kråkeaktiviteten.) Dette gir også gode skuddmuligheter mens reven går og plukker pellets.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter i utgangspunktet ikke på kråkene når de sitter på åtet. Ikke fordi de skal dra rev, for den finner åtet uansett, men fordi jeg anser det som lite effektivt å skyte en og annen kråke på åtet. Man får kanskje én kråke, og resten av flokken flyr avgårde med en ny og viktig lærdom. Hos meg er det ikke alltid de kommer tilbake igjen den vintern.

 

Jakter heller med lokkehubro i områdene rundt utover seinvinteren og tidlig på våren. Gir et mye større innhogg i bestanden, og er mye morsommere.

 

Nå skal det sies at jeg ikke er perfekt jeg heller. Det hender jeg skyter en og annen kråke på åteplassen hvis de er aleine, og resten av flokken ikke får det med seg. Noen ganger er det jo kjekt å sjekke at rifla fortsatt er godt innskutt :D Men da fjernes liket med én gang.

 

Jeg mener at man som jeger nærmest er forplikta å skyte noen av kråkene man har fôra opp i løpet av vinteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg skyter i utgangspunktet ikke på kråkene når de sitter på åtet. Ikke fordi de skal dra rev, for den finner åtet uansett, men fordi jeg anser det som lite effektivt å skyte en og annen kråke på åtet. Man får kanskje én kråke, og resten av flokken flyr avgårde med en ny og viktig lærdom. Hos meg er det ikke alltid de kommer tilbake igjen den vintern.

 

Jakter heller med lokkehubro i områdene rundt utover seinvinteren og tidlig på våren. Gir et mye større innhogg i bestanden, og er mye morsommere.

 

Nå skal det sies at jeg ikke er perfekt jeg heller. Det hender jeg skyter en og annen kråke på åteplassen hvis de er aleine, og resten av flokken ikke får det med seg. Noen ganger er det jo kjekt å sjekke at rifla fortsatt er godt innskutt :D Men da fjernes liket med én gang.

 

Jeg mener at man som jeger nærmest er forplikta å skyte noen av kråkene man har fôra opp i løpet av vinteren.

 

Enig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser ikke helt sammenhengen mellom åtejakt og lokkejakt med hubro. Jakter mye kråker med hubro og lokkefløyte, og det fungerer etter min erfaring dårlig på eller i nærheten av åte. Får skutt et par kråker så stikker hele gjengen. Mye mer effektivt å jakte kråke ved et trekk med hubro og lokkefløyte. Da vil kråkene komme i en jevn strøm (2-5 i gangen) og en kan ha en veldig effektiv jakt fra det lysne og frem til 11-12 tiden.

Så jeg mener fremdeles at en bør skyte alt av smårovvilt på åte og heller finne en egen plass for å skyte kråker over hubro. Som nevnt tidligere i tråden er en veldig stor fordel med å holde kråkene unna reveåte at en kan strø mye hundemat og annet rundt åte uten at kråkene spiser dette opp første dagen. Har fått mer og mer tru på slikt strø åte og sprer nå tett i en omkrets på + 50 meter. Gir også veldig gode skuddsjanser når reven er opptatt med å plukke pellets.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...