Jump to content

Hvilket grovkaliber, valgets kvaler.


jalla

Recommended Posts

Fikk klørne i en billig Brovning Abolt i 7mm, får den til uka. Det kaliberet er uinteressant men planen er å sette på et nytt og grovere løp. Vil beholde bolthodet slik som det er. Børsa skal være lett så kaliberet som velges bør tåle korte løp. Lurer litt på hviket kaliber og løpslengde jeg skal satse på, slik som det er nå heller jeg mot .416 Taylor. Noen som har råd/erfaringer om hva som bør velges?

Bruksområdet er vel heller fraværende, har en lett .280 til "gå langt jakt" og en 8*68 til det meste annet. Men grov tut er gøy så det må man ha!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Hva med enkle og greie 458 win mag? - relativt rimelige bulk 405 grain kuler (45-70) og nok punch til det meste. (selv om den kanskje ikke er den beste patronen til Bøffel). Kort løp bør heller ikke være noe problem

Link to comment
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg magasinlengden på en Browning, men jeg aner vel kanskje noe rundt 85-90mm.

Personlig så synes jeg 458 Win er en plugg og ikke en patron. :wink::lol:

Hadde det derimot vært snakk om en Lott, så er jeg enig. Billig å skyte med er det faktisk, hvis du ser bort fra hylse og kruttprisen.

Jeg har selv en 416 Taylor, som jaktrifle. Grunn til at den stort sett er jaktrifle, er nettopp at det er et dyrt kaliber å treningskyte mye med. Men blykuler er faktisk et godt alternativ, og da snakker vi overkommerlig priser. 360 grs Mimek-kuler fra Clarry Haglund, går så det suser.

Jeg hadde aldri byttet mot .458 WinMag, for jeg har blitt riktig så glad i Tayloren på elgjakt med årene. Det blir liksom en 9,3 XL.

Jeg har funnet ut at 340 grs Woodleigh PP gjør nettopp den jobben jeg jeg hadde utlyst.

Hvis du ikke er ivrig hjemmelader, så anbefaler jeg heller .458.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at Lott'n er mer patron, liksom.. Rekylen i ei lett børse blir i heftigste laget uansett hva som velges. En 3,5 kg's lott sier ifra! :D:shock:

338rum

:D:D:D

 

 

Han sa "grovkaliber", noe en 338 IKKE er! :P:mrgreen:

 

Korrekt cardinal, men sjekk denne linken http://www.empirerifles.com/Ballistic%20Rank.htm så finner man fort ut at 338 RUM er ikke til å spøke med.... :mrgreen::P

Link to comment
Share on other sites

.375'en min solgte jeg nettop, har lyst på en patron som skyter litt tyngre kuler enn de vanlige 300 grainere og ja jeg vet at det fines tyngre kuler men jeg har lyst på noe nytt.

.458 synes jeg lite om, faller ikke helt i smak kjenner jeg. Lotten tror jeg ikke jeg får plass til, vet heller ikke hvor langt magasinet i Browningen er. Er det langt nok kan vel .416 rem være et alternativ.

.338 utgår helt da jeg har en finkalibret 8*68 fra før :D

Hvor langt løp bør en .416 Taylor/remington ha?

Børsa skal ikke veie mer enn 3.5 kg, heller mindre. Tunge børser har en tendens til å stå mest i våpenskapet.

Link to comment
Share on other sites

En .416 Rem er like lang som en .458 Lott så der er ikke direkte store forskjellene i plassbehov på disse to hylsene. Ellers er kulene til en .416 som jeg har ikke det billigste kapitlet i patronhistorien.

Men skal du lade selv finnes det mange festlige kreasjoner.

 

.375 Dakota

.404 Jeffery

.416 Taylor

9,3x64 Brenneke

etc...

Link to comment
Share on other sites

hvis du ikke skal utvide sluttstykkehode må du vel holde deg til 458 win 416 taylor eventuelt 375 ruger.

hvis du skal ha kort kasse. 458 lott, 416 rem og 375 h&h lang kasse.

Skal du utvide sluttstykkehode ville jeg gått for 416 Rigby. lavttrykk på ferdig rulla og kan lades opp mot 416 weatherby, flattskytende med 300 grs barnes x tror du får 500 grs hvertfall 450 grs. Veldig fleksibel kaliber, heller ikke slem i rekylen med milde ladninger, ulempen er magasinkapasiteten og du må lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Browning A-bolt har blitt levert i 375 H&H, men jeg er ikke helt sikker på om samme magasinet blir brukt på A-bolt i 7mm Rem.

Har magasinet lengde på 84-86mm ville jeg gått for 416 taylor. Patronen har tilnærmet samme fysiske mål som 7mm Rem, og vil være en god del lettere å få til å mate skikkelig fra magasinet enn f.eks 458Win.Om ønsket er litt tyngre kuler enn hva som er vanlig i 375, vil jo 416 være det neste trinnet på stigen.

 

Om børsa skal holdes under 3,5kg kan det kanskje være en fordel å holde seg unna de sinteste kreasjonene. Tror nok ikke at skjeftet på en A-bolt er det beste til å takle tung rekyl, så jeg ville vurdert å skifte det til noe mer bastant.

Min 416 Taylor veier 3,6kg og med fulle ladninger er det på grensen av hva jeg greier å skyte nogenlunde kontrollert med. Har 25" pipe på min taylor, men den nok fungerer helt greit med noe kortere løp å..

 

Skal du utvide sluttstykkehode ville jeg gått for 416 Rigby. lavttrykk på ferdig rulla og kan lades opp mot 416 weatherby, flattskytende med 300 grs barnes x tror du får 500 grs hvertfall 450 grs. Veldig fleksibel kaliber, heller ikke slem i rekylen med milde ladninger, ulempen er magasinkapasiteten og du må lade selv.

416 Rigby og Wby har jeg ikke trua på kan tynes inn i en A-bolt kasse..patronlangde på 92-93mm og støtbunn på 14.8mm blir nok i grøvste laget

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er børsa kommet i hus, magasinlengde er 86mm så da sier kaliberet seg selv, .416 Taylor.

Dere som har erfaring med kaliberet, kjøper dere hylser i .416 Taylor eller former dere om .338 eller .458 hylser?

Hvilket die sett bruker dere, ser at Midway har 2 alternativer men mange andre finnes vel og. Må vel si at Lee dier er de jeg har dårligst erfaring med, men pris har jo alltid en betydning.

Hvor kort løp kan jeg bruke, 22" eller kan det tynes ned til 20"?

Link to comment
Share on other sites

Hva er forskjellen på 416Rem.mag og 416Taylor?

 

Hylselengden. 72,5 mm for Rem og 63,5 mm for Taylor.

 

Rart at Taylor er populær. Remingtonpatronen imponerer jo mye mere med sin store hylse. (Slik lott gjør i forhold til .458 wm.) :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...