Jump to content

Lee pro1000..


pmuggeru

Recommended Posts

Noen som kan gi meg tips for å få mer nøyaktig kruttmål på en slik presse?

 

Når jeg bruker skivene som følger med får jeg helt andre mål(grains) enn det som ladeboken fra Lee oppgir, syntes det er litt for unøyaktig med varians fra feks 3.5 til 4 grains jeg, når boken oppgir at den aktuelle skiven skal gi feks 3.9 grain.

 

Jeg handlet også ett micrometer innlegg til denne pressen, den vil heller ikke gi den nøyaktigheten jeg er ute etter. ALLE tips mottas med takk, ett tips jeg fikk var at jeg brukte for grovt krutt(store korn), bruker vith. N340

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket at du har skrudd kruttmålet langt nok ned slik at sleiden går helt bort til "dropphullet" og slipper alt kruttet ned i hylsen?

Det er en stund siden jeg ladet med 340 på min, men jeg hadde aldri så store variasjoner i ladningene mine...

Mener jeg lå på +-0.1 sånn ca..

Link to comment
Share on other sites

Kruttmålet på Lee Pro 1000 er rimelig presis etter min mening når det kommer til jevnhet i ladingene, men å bruke tabellen for å finne rette disken det funker ikke, jeg bruker alltid å kontrollveie ladingene slik at den rette disken blir brukt til en bestemt lading og kruttype.

Link to comment
Share on other sites

---------------------------------------

” Når jeg bruker skivene som følger med får jeg helt andre mål(grains) enn det som ladeboken fra Lee oppgir, syntes det er litt for unøyaktig med varians fra feks 3.5 til 4 grains jeg, når boken oppgir at den aktuelle skiven skal gi feks 3.9 grain. ”

----------------------------------------

 

 

Du oppnår ofte ikke helt perfekt den mengden du måtte ønske med disse diene, men en differanse mellom eks N-310 og 3.5 til 4.0 kan greit kompenseres med valg av pluss/minus på kule dybden.

En mm opp eller ned her jevner fort ut differansen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg hadde to slike kruttmål før, et som ble brukt til sub ladninger i 308 med N310 krutt, og ett som ble bruk til "universal" til 223, da med 26 grs N140. opplevde dette kruttmålet som svært nøyaktig og er vel i så måte det kruttmålet jeg har stolt mest på i forhold til å gi jevne ladninger, bare så synd det ikke egnet seg å ha stående på benken. men som andre er inne på her, renhold og riktig justering må vel kunne sies å være alfa og omega her, og så det med at de 6 første ladningen ikke brukes etter at du har fylt på krutt, det var iallfall min rutine.

Link to comment
Share on other sites

Bruker en hornady vekt... og den er grei.

 

Har nå tatt den i fra hverandre, og skal vaske krutt dispenser og krutt skivene... tror det var litt heng der, kruttet hang litt igjen i systemet, mulig det var noe olje/fett fra fabrikk eller noe der.

 

har justert kruttdiens avstand til skiven nå, sånn at armen som beveger kruttmålerskiven får fullt utslag i begge retninger....

 

så får vi se da.......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg får jevne ladninger målt mot kronograf med alle kalibere opp til kal 45 acp, men ved ladning av 44 mag og kruttmengder 15 grain ++ må de største hullene i måleskiven i bruk.

De største målehullene blir nå ganske fulle og har ca samme diameter som traktehullet ned til patron og måleskivens bevegelse vandrer noe forbi traktehullet og subber fort med seg krutt over og ut på bordet. Dette medfører at kruttet faktisk trenger noe tid for å drysse ned og krever meget sakte bevegelser med hevarmen om ikke skyves fort noe krutt over.

Det blir vanskelig å holde noen god rytme under ladeprosessen og resultatet blir ujevne ladninger mot kronografen.

 

Mine erfaringer ang pro 1000 er, bra til alle kruttmengder under ca 15 grain.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Flere som ikke får den mengden krutt som disken påstår ser jeg. Jeg bruker 4grains hullet men får kun 3,2grains med VV320.

Men mengden virker vare konstant så ikke noe problem med det. Nå har ikke jeg sjekket med kronograf, kun målt med Lee vekta. Noe kranglete måte, blir en digital vekt etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

får man laddet 30-06 ammo med lee pro 1000

 

Ja, jeg tror det skal være høyde nok til det.

 

Om pressen tåler helpressing av store riflepatroner vet jeg ikke, men et oppsett med necksizer og double disk vil kunne funke. Hylsemateren tar ikke så store patroner. Opp til .223 går, men ikke større.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vil den ikke fungere med 30-06?

 

Jeg sjekket nettop, og det er høyde i massevis.

 

Hvis en demonterer hylsemateren og mater hylsene en og en, bruker rett hylseplate og hettemagasin, necksizer i første stasjon og doubledisk kruttmål i andre med vanlig kuleisetter i tredje, så vil dette kunne funke helt fint.

 

Tar jeg ikke helt feil vil en Lee Pro 1000 satt opp for .45 ACP kunne skifte til 30-06 på minutter.

 

Ideell løsning? Nei. Men ikke kom og si at det ikke går.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett Rufsu.

 

Det blir litt svake ladninger med double disk....

 

 

 

 

 

 

 

Mener når fortsatt at det er mulig å lade 30-06 i en Lee Pro 1000.

Man trenger jo ikke automatisk kruttmål. Bare å tømme i for hånd på stasjon to.

 

....hvis jeg ikke har rett, så skal jeg rett!

Link to comment
Share on other sites

Mulig du kan klare å få rett om du ikke har rett i annen sammenheng, men ad 30-06 og Pro1000, går du nok skoa av deg. Patronene blir for lange til at de kommer ut igjen fra seater possisjonen når hylseholder dreier rundt. Samme problem også med LEE sin tre stasjons turret presse, når den dreier automatisk (fire stasjons varianten vet jeg ikke, men vil tro samme forhold med den også.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge bruksanvisningen som har fulgt med alle mine 4 Pro1000-presser er .223 den lengste patronen

som vil virke som tiltenkt i denne pressa.

At andre og lengre patroner kan fungere sånn halvveis kan være, men det sier ihvertfall produsentne!

Link to comment
Share on other sites

Med sko på:

 

Satt og funderte over pressen i noen minutter og erkjenner at indekseringen starter for tidlig til at det går ut av siste dien.

 

Men, fjerner jeg indekseringspinnen og snu hylseplaten for hånd vil jeg mot alle odds rett i at det går ann å lade 30-06 i en Lee Pro 1000.

 

En annen løsning er å lade enstasjons (med alle diene ferdig innstillt i en turret på toppen!) og sette i hetter med annet verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...