Jump to content

Skoimpregnering.


Lynx RS

Recommended Posts

Jeg vet ikke hvor du får kjøpt nevnte impregnering. Mulig jeg ikke er helt oppdatert på impregnering, men jeg synes Nikwax fungerer utmerket på alle mine støvler... Læret blir ikke mykt og vannet preller av som på gåsa. Så med mindre du MÅ ha nevnte impregnering synes jeg du burde titte på Nikwax

Link to comment
Share on other sites

Får desverre ikke bestilt på nevnte hjemmeside.

Hva gjør du for å få skikkelig "finish" på skoa da Sako? (Få bort gråslitaje i læret...) Har prøvd denne selv,men synes ikke denne "dekker" like bra som foxwax'n,men den er jo også noe mørkere.

Link to comment
Share on other sites

Får desverre ikke bestilt på nevnte hjemmeside.

Hva gjør du for å få skikkelig "finish" på skoa da Sako? (Få bort gråslitaje i læret...) Har prøvd denne selv,men synes ikke denne "dekker" like bra som foxwax'n,men den er jo også noe mørkere.

 

Får du ikkje kontakt på nokon av tlf. nummera heller?

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør du for å få skikkelig "finish" på skoa da Sako?

Sterkt inspirert av hva vi gjorde med svart Kiwi-krem og M77 da jeg var inne i grønt, bruker jeg denne prosedyra for å impregnere støvler med Beeswax:

:arrow: Temperert voks smøres på og varmes forsiktig inn i rein støvel med hårføner

:arrow: Får stå over natta på lunt badegulv

:arrow: Tørker av overflødig fett

:arrow: Pusser med børste

:arrow: Etterpolerer med nylonstrømpe for blank og vannavstøtende finish

 

Med Nikwax bruker jeg omtrent samme behandlinga, men jeg bruker ikke hårføneren og tørker av det grøvste før jeg setter støvlene bort over natta

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I fjor brukte jeg noen vanlige tur/fjellstøvler med Gnoretex og nubuk (tror det må være et inuitt-ord for svamp). Selvfølgelig sugde de som en svamp etter et par dager, og da gir også membranen opp før elelr siden. Klagde på dette og fikk med en flaske Nikewax, men den holdt ikke lenge den heller. Løsningen ble Kiwi skokrem og varmluftpistol, det gjør det meste vanntett.

Link to comment
Share on other sites

Har en hjemmelaget guffe som jeg smører inn skoene med, de blir vanntette så det rekker for mitt behov.

 

Vask og renhold av skoene er et must.

 

Med jaktstøvler av lær, er det som med andre sko. De har behov for å hvile, så om man har mulighet, er det en fordel med 2 par.

Link to comment
Share on other sites

Husk for all del av skoene bør være 100% tørre (iallefall de med membran) før man impregnerer dem :!:

Jeg har klart å ha to par der læret har råtnet innenfra pga innestengt fuktighet. Sant skal sies at jeg impregnerte fuktige/våte sko forholdsvis ofte (bl. a på teltturer) før dette skjedde, men når såle og skoen ellers er bra, er det irriterende med ødelagt lær...

Link to comment
Share on other sites

Dette er min oppskrift på tørre sko, i prioritert rekkefølge:

 

1.

Vask og renhold av skoene er et must.

Med jaktstøvler av lær, er det som med andre sko. De har behov for å hvile, så om man har mulighet, er det en fordel med 2 par.

2.

... impregner støvler med Beeswax:

:arrow: Temperert voks smøres på og varmes forsiktig inn i rein støvel med hårføner

:arrow: Får stå over natta på lunt badegulv

:arrow: Tørker av overflødig fett

:arrow: Pusser med børste

:arrow: Etterpolerer med nylonstrømpe for blank og vannavstøtende finish

3.

....Kiwi skokrem og varmluftpistol, det gjør det meste vanntett.

 

Skal man yte litt kjærlighet til blaute sko under feltmessige forhold med begrensete tørkmuligheter, er Nikwax som er vannbasert tingen. Dette skal smøres på mens læret er vått (f.eks etter en vask i bekken) og deretter tørke så godt det lar seg gjøre. Forsvarets Atombørste er standardutstyr i sekken, til å børste og vaske skoene rene med!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...