Jump to content

Hva er dette slags patron?


45 Colt

Recommended Posts

Har ikke mikrometer, men er sabla dyktig med skyvelæret.

 

Jeg kommer fram til at noen av målene er mest lik Mauseren/Borchardt og noen av målene er mest lik Tokarev.

Da har jeg brukt engelsk Wikipedia.

 

Kuledia er mest lik Mauser

Basemål er mest lik Mauser

OAL er mest lik Mauser

 

Neck dia er mest lik Tokarev

Rim dia er mest lik Tokarev

Case lenght er mest lik Tokarev.

 

Både Mauser og Borchardt skal ha hylselengde 25,15 mm, mens Tokarev er akkurat 25 mm. Min hylse er 24,6 mm.

 

Noen som har en kvalifisert gjetting?

Link to comment
Share on other sites

Etter et lite søk på nettet finner man like mange bilder av både Mauser og Borchardt som Tokarev uten merking i bunnen på hylsa, så det gav meg ingen ting.

 

På min hylse er det 3 små "kjørnemerker" som holder kula på plass, men det finner man på alle sammen.

 

Er det slik at alle disse patronene ville gått i alle 3 våpnene? De virker jo utrolig like.

Da blir det jo utrolig vanskelig å finne ut hva slags patron det er da jo....

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke man kan dra en entydig konklusjon. Det er bare sizedien og OAL som er forskjellig i praksis for de to kalibrene når man ser bort fra kruttmengde.

 

Siden OAL avviker såpass mye fra standard og de andre målene også er ute av spec. ville jeg tippet østblokk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg heller til 7.65×25mm Borchardt eller 7.63×25mm Mauser.

7.62×25mm Tokarev er kortere. Under 25mm hylse. Borchardt og Mauser er så og si identiske å se på, men Borchardten er ladet mye kraftiger. Skal prøve å finne ut dette med bunnmerkingen

Link to comment
Share on other sites

Det er definitivt en Tokarev du har fått tak i, 45 Colt.

Du er jo en ræser med skyvelæret, :lol: og de målene du oppgir stemmer jo helt med Tokarev. Serlig det med at hylsa er såppas (mye) under 25mm avgjorde saken. Har ikke rukket å se på det med (manglende)bunnmerke, men du kan nok arkivere den som T.

Grattis :D

Link to comment
Share on other sites

For mange år siden avfyrte vi et par av disse i en C96. De ga omtrent 1400 fps, og vi fikk opplyst av gubben som eide utstyret at dette var noe han hadde fått tak i når han var i Finnmark på slutten av krigen, så han var klar på at dette er russiske patroner.

 

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Nå var da 7.63 Mauser også ganske friskt ladet i sin tid. Grunnen til at jeg ikke kommer til å skyte østblokk milsurp i slike pistoler er pga. av alderen og en kjekk detalj C96'en har med å slippe "sleiden" hvis tverrpinnen som holder den ryker.

 

Nå var vel en del av disse målene nærmere 7.63 enn 7.62x25, men som jeg nevnte over så er det ikke alt av østblokk ammo som holder spec. så veldig godt. Denne patronen har blitt produsert i hele østeuropa og en del asiatiske og afrikanske land der kvalitetskontrollen er litt sånn bob, bob.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke værre enn å bytte merkelappen hvis jeg finner ut at det er noe annet, men som du sier også, så kan det nok være noe i at østblokklandene produserte med litt ymse kvalitet og derfor er hylsa litt kortere enn det den skal være.

Virker logisk.

I'm not gonna shoot ya anyway, Gere :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette er en patron til den russiske mankinpistolen MP ppsh. Tror det er en sånn patron. Jeg skjøt noen skudd med en sånn for en del år siden. Tok noen skudd til samlingen. Skal finne den fram og ta noen mål.

 

PPSh er kamret i 7.62x25 mm som er diskutert i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...