Jump to content

min. lengde på våpen/løp?


akus

Recommended Posts

Ja men det er mange som trenger å få det inn med teskje her inne skjønner du. I alle trådene med løpskapping så skriker folk ut kapp til 40cm, men ingen nevner at noen våpen faktisk blir kortere enn 84cm med 40cm løp :wink:

 

Ser du hva jeg vil frem til :?:

Link to comment
Share on other sites

Superhansen: Dette er vel barnelære for de fleste av oss, men det finnes altså nybegynnere. At noen tar seg bryet med å spandere litt flere tastetrykk enn Poacher anså for nødvendig kan da ikke være noe problem vel?

 

Selv om svaret hans er korrekt nok var det ikke spesielt utfyllende for uinvidde.

 

MVH

en enkel Hansen :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Minimumslengde på våpen er 840 millimeter, og det er vel ikke medregnet eventuelle lyddempere man monterer på våpenet, sant? Hørte her for litt siden at man regnet med lyddemperen på totallengden og derfor kunne man gjerne kappe løpet til 400 millimeter, selv om det ville gjøre at våpenet, uten påmontert lyddemper, ble kortere enn 840... Det må vel være feil?

Link to comment
Share on other sites

hmmm.....

 

totallengde skal ALDRI understige 840mm, uansett om det er påmontert lyddemper\flammedemper\kompensater\rekylforsterker\hornorkoster eller løpskondom.

 

unntaket er hvis det tilsvarende utstyret som nevnt ovenfor er FAST montert, dvs loddet fast sveiset eller annen PERMANENT løsning.

 

så lenge man kan skru av en dings så skal våpnet uten den dingsen være OVER 840mm.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder minimumskravet på 84cm gjelder dette kun for våpen med foldestokk.

Så du mener dette BARE gjelder våpen med foldestokk, og ikke "vanlige" rifler/hagler?

Hva er gjeldende mål på "vanlige" rifler/hagler da, om jeg tør spørre?

Link to comment
Share on other sites

 

så lenge man kan skru av en dings så skal våpnet uten den dingsen være OVER 840mm.

 

Rett skal være rett....trenger IKKE være over 840mm men skal være minimum 840mm :mrgreen:

 

det stemmer, gikk litt fort der. mere riktig å skrive det slik ja. :mrgreen:

 

 

kravet om 840mm gjelder alle langvåpen målt i den utførelsen som gjør det kortest. innskyvbar stokk\lyddemper osv osv osv osv....

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder minimumskravet på 84cm gjelder dette kun for våpen med foldestokk.

Så du mener dette BARE gjelder våpen med foldestokk, og ikke "vanlige" rifler/hagler?

Hva er gjeldende mål på "vanlige" rifler/hagler da, om jeg tør spørre?

 

 

Jeg mener ikke. Jeg forholder meg til forskriften. Jeg er ikke i tvil om at det var spesifiert våpen med foldekolbe eller våpen som umiddelbart kunne kortes inn som måtte ha en minimumslengde på 84cm når kolben er lukket/fjernet. Når det gjelder 2-hånds våpen, skuldervåpen, var det ikke minstelengde men løpet måtte ha en lengde på minst 40cm.

Om det hadde hvert 84cm minstelengde på et generelt grunnlag hadde jeg reagert ettersom Sauer 202 med et løp 60cm er 81cm når den bakre delen av kolben er skrudd av. Hva da med Sauer 202 Highland og Outback som har løpslengde på hhv 51 og 56cm. Som med av skrudd kolbe er på 72 og 77cm. Og som med minste tillatte løpslengde på 40cm blir 61cm. Og for ikke å snakke om Blaser R93 og R8 som har blitt veldig populær. Bare for å nevne noen. Disse våpnene kommer jo helt klart i en gråsone. Men så er det jo hvordan man definerer umiddelbar innkorting av lengde. Jeg har helt klart forstått det slik at kolben har en annordning der man umiddelbart uten verktøy kan endre våpnets lengde betydelig. På grunn av Sauer og Blaser sine løsninger har jeg tatt dette med stor ro og forholder meg til minimum løplengde på 40cm på nevnte våpen.

 

Når jeg nå ser gjennom forskriften kan jeg ikke se at det er spesifisert lengde.

Jmf. §4, som det viser seg er endret 10. juni 2011. (se under)

 

§ 4. Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde

 

Med totallengde på skytevåpen menes den største lengde som måles i løpets lengderetning fra løpets munning til enden av kolben. Har skytevåpenet påmontert kolbe, som enkelt kan slås inn eller felles inn, skal våpenets totallengde måles med kolbe innslått eller innfelt.

 

Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunnen med sluttstykket i låst (fremre) posisjon. For revolvere måles pipelengden fra munningen til fremre kant av tønnen. Har skytevåpenets løp en påskrudd del på våpenets munning som kan fjernes, som flammedemper, lyddemper eller lignende, skal løpets lengde måles uten påskrudd del. Pipelengden på heldempet rifle måles med lyddemper. Med heldempet rifle menes rifle der lyddemper er en fabrikk- eller tilvirkningsmontert del av løpet og som ikke kan fjernes.

 

Endret ved forskrift 10 juni 2011 nr. 586.

Link to comment
Share on other sites

Tror det er greit å lese paragraf 2 i Våpenforskriften

 

§ 2. Typer skytevåpen

 

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm. I tillegg skal

 

a) haglgevær ha et glattløpet eller riflet løp og benytte haglepatroner som ammunisjon,

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

c) kombinasjonsvåpen ha minst to løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning og haglepatron som ammunisjon.

 

Pistol og revolver skal i denne forskrift forstås som enhånds skytevåpen som benytter patroner med rand- eller sentertenning. Totallengde skal enten være under 840 mm, eller så skal totallengde på løpet være under 400 mm. Revolver skal benytte en fastmontert revolverende tønne som magasin.

 

Politidirektoratet kan dispensere fra denne paragrafen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder minimumskravet på 84cm gjelder dette kun for våpen med foldestokk.

 

Hva er gjeldende mål på "vanlige" rifler/hagler da, om jeg tør spørre?

 

 

Jeg mener ikke. Jeg forholder meg til forskriften.

 

Føler ikke jeg fikk noe svar på mitt siste spm her.

Link gjerne til hvor du event finner dette :wink:

 

Jeg forholder meg inntil videre til følgende:

 

 

Tror det er greit å lese paragraf 2 i Våpenforskriften

 

§ 2. Typer skytevåpen

 

Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm. I tillegg skal

 

a) haglgevær ha et glattløpet eller riflet løp og benytte haglepatroner som ammunisjon,

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

c) kombinasjonsvåpen ha minst to løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning og haglepatron som ammunisjon.

 

Pistol og revolver skal i denne forskrift forstås som enhånds skytevåpen som benytter patroner med rand- eller sentertenning. Totallengde skal enten være under 840 mm, eller så skal totallengde på løpet være under 400 mm. Revolver skal benytte en fastmontert revolverende tønne som magasin.

 

Politidirektoratet kan dispensere fra denne paragrafen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Superhansen: Dette er vel barnelære for de fleste av oss, men det finnes altså nybegynnere. At noen tar seg bryet med å spandere litt flere tastetrykk enn Poacher anså for nødvendig kan da ikke være noe problem vel?

 

Selv om svaret hans er korrekt nok var det ikke spesielt utfyllende for uinvidde.

 

MVH

en enkel Hansen :-)

 

Du Trompeten!

Nå skal du høre her.Det han godeste Mas-36 gjør,er ikke å opplyse nybegynnere.For man kan vel ikke si at nybegynnere må ha det inn med teskje?Det er vel heller mennesker som faller inn under en annen kategori som trenger det :winke1:

 

Ikke skal du være lei deg for at du bare er en enkel Hansen heller,vi kan ikke være supre hele gjengen 8)

Link to comment
Share on other sites

Nå var jeg ikke inne å så på §2 "Typer skytevåpen". Men §4 "Måling av skytevåpenets totallengde og løpslengde".

Forskriften av 2009 er endret i 2011. I 2009 var det spesifisert våpen med foldestokk skulle måle minst 84cm med kolben innslått. Dette krever et løp med minstelengde rundt 60cm. For mer normale våpen er det minimum 40cm som gjelder. Disse vil i praksis aldri komme i konflikt med minstelengda på 84cm. Og om man absolutt skal ha minstelengde på 84cm og minstelengde på løp 40cm så blir kolben rundt 25cm. Prøv å skyt med noe sånt. Passer nok til de minste barna.

Nå mener jeg at Sauer 202 kommer i en gråsone med 40cm løp men det bekymer meg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Her er spørsmålet :arrow:

Minimum lengde på våpen og løp i dag 1/1 12

Ditt svar :arrow:

Når det gjelder minimumskravet på 84cm gjelder dette kun for våpen med foldestokk. .............

 

Innrømme at du tar feil.............nei for all del :oops:

 

Og om man absolutt skal ha minstelengde på 84cm og minstelengde på løp 40cm så blir kolben rundt 25cm. Prøv å skyt med noe sånt. Passer nok til de minste barna.

Ja..... har prøvd å skyte med noe sånt, og går megeeeeet godt ann! Treffer gjør jeg sannelig også :wink:

 

Og jeg regner meg kanskje ikke som en av de minste barna med 1.90m på strømpelesten og ett marktrykk på 0.110tonn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Boltrifler i kal. fra 22-250 og opp har ingen problem med å komme over 84cm med 40cm løp. Med std. jakt/konkuransestokk.

I de minste kalibrene som 22 Hornet, 222R og 223R løpet kappes til 40cm. Så framt man ikke kapper stokken under junior lengde.

En CZ mod. 2 i 22lr. har med 40cm løp en lengde på 86cm så på den kan stokken kappes 2cm.

Halvautomater har så lang låsekasse at her kan man kappe løp til 40cm om det ikke kommer i konflikt med gassportene og fortsatt korte ned på stokken.

 

Våpen som kommer under 84cm med 40cm løp er rifler og hagler av brekktypen. Dvs. dem uten boltmekanisme.

Dem med foldestokk som innbefatter vesentig nedkorting av våpen og må kompanseres med lengere løp.

Og de korteste boltriflene om man kapper i begge ender.

 

Derfor ser jeg ingen problem med §2 og minste våpenlengde og minste køpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Våpen som kommer under 84cm med 40cm løp er rifler og hagler av brekktypen. Dvs. dem uten boltmekanisme.

 

 

Derfor ser jeg ingen problem med §2 og minste våpenlengde og minste køpslengde.

 

Her er vi delvis enige :wink:

 

Jeg har en hagle som jeg tengte å kappe løpet til 40cm men det viste seg at da ville totallengden unger 84cm :(

Kappet til totallengde 84cm od da ble løpet 41cm.

 

Derfor påstår jeg at det kan bli problemer ift §2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

"b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning"

 

Riflet løp?

 

Det står ikke noe om hvor mye av løpet som skal være riflet.

 

Vil det si at man kan gjøre om et 20 cm løp - til 40 cm - ved å lodde på en rørstump på 20 cm?

Eller montere en demper?

Link to comment
Share on other sites

Fastskrudd demper - nei. Sveiset/loddet rørstump - ja.

 

Kappe løpet til 30 cm og så lodde fast en hylsebit som strekker seg 10 cm forbi munningen er helt stuerent. Du har da et løp som er 40 cm, siden hylsebiten ikke kan demonteres. Så det er både mulig og lov, men jeg ser kanskje ikke helt poenget?

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg skrive poenget :D

 

Jeg har en Contender - og bl.a. et løp i cal. 375 JDJ - et strålende kaliber for storviltjakt.

 

Løpet er 36 cm.

 

Stokk+kasse= 37 cm

 

Det vil si at jeg må forlenge løpet med 11 cm - for å oppnå 84 cm.

 

Da er den klar for reinsjakten neste år :) .

Et ypperlig våpen å bære med seg.

Det er bare å dele den i to - å ha den i sekken :) - inntil man kommer i "egnet" område.

Og med avtagbar kikkert - får man plassert den i - og utenpå sekken.

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke å endre på mine Contendere - da alle er registrert som låskasse :wink:

 

Og skal jeg få tak i et annet løp - risikerer jeg at hylsene ikke kamrer omhverandre.

 

Og det blir bare rot i hylselogistikken (har hatt flere løp med samme kaliber - og har derfor dårlig erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Fast demper er en litt ulekker løsning, det gjør puss mer plundrete og gir en liten risiko for korrosjon. Som et minimum ville jeg valgt en demper som var lett å demontere så innmaten kan taes ut.

 

Når det gjelder permanent montering er jeg litt usikker på hva POD regner som permanent, men sølvlodd burde være OK. En enklere løsning er å sette i en pinne (ikke gjennomgående) og sveise igjen hullet, det gir liten varmepåvirkning av stålet.

Link to comment
Share on other sites

"litt ulekker"

 

Enig.

Og derfor kommer det ikke demper på mine våpen.

Selv om jeg ser nytten.

 

Løpet skal nå sendes til èn som skal lodde på de manglende centimeterene, og deretter glassblåse, og da vil skjøten knapt nok ses (så nå er løpet slettet fra salgssiden :wave: ).

 

I påvente av at løpet returneres, får jeg "shine" litt på trestokken, og beavertail forskjeftet.

Avtrekket på disse contender`ene er jo heller ikke så verst :wink::)

 

Nå mangler jeg sikkert ikke noe kikkertsikte å sette på den, men tror jeg skal kjøpe en Conquest 3-9x40.

 

Løpet har jeg brukt endel i Afrika som pistol - og er et flott storviltkaliber.

Og omtrent ikke rekyl :D

 

Innskutt 5 cm over på 100 m - med Nosler Partition 260 gr - er treffpunktet 8 cm under på 200 m.

Det får holde for min del.

Link to comment
Share on other sites

Tommelfingerregelen for hva man bør kunne ta sjansen på når det gjelder ting som teller med til lengden på rifleløp er, etter min mening, at det ikke er lettere å ende opp med en konfigurasjon hvor lengden er under 40 cm på noen måte som er enklere enn om man kapper løpet.

 

Da er man i hvertfall helt sikker på å ha sitt på det tørre.

Link to comment
Share on other sites

Så min Steyer Aug, med sitt 50 cm lange løp og 79 cm total lengde er dermed ikke lovlig? Til tross for at det er godkjent av POD til erverv.

 

Litt spesiell problemstilling, da den jo tross alt står på godkjentlista. Finnes den også med lengre løp? Har den stått på godkjentlista fra før kravet om 840 mm kom kanskje?

 

Forøvrig en av de mest styggkule børsene som finnes. Jeg har hatt lyst på en i mange år, helt siden jeg så den første Die Hard filmen som barn.

Link to comment
Share on other sites

§ 4. Godkjente halvautomatiske rifler til øvelses- og konkurranseskyting

 

Følgende halvautomatiske rifler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha til øvelses- og konkurranseskyting, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, dersom skytevåpenet ved fabrikk er produsert til bare å kunne avfyre halvautomatisk ild:

Våpnene på listen er m.a.o. kun godkjent i konfigurasjoner som oppfyller kravene 840 mm totallengde og 400 mm løpslengde.

 

Forøvrig en av de mest styggkule børsene som finnes.
Forøvrig helt enig :)
Link to comment
Share on other sites

At det er selvmotsigende våpenregler er jo ikke noe nytt. Men løpslengden på våpenet ditt er jo ikke problemet, den er så vidt jeg forstår godt over tilstrekkelig.

 

Sannsynligvis er ikke den henvisningen om lengder kommet til før etter at halvautolistene ble hevet til forskrift i 2011, og dermed bare et problem for våpen ervervet etter det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...