Jump to content

.308 Nato Ballistikk


Menace

Recommended Posts

Hei alle dere informerte.

 

Jeg lurte på om Nato skuddene generelt har sånn ca samme hastighet uansett hvilken lott. Skjønner jo at det er noen avvik, men har alle skudd samme vekt og ladning?

 

Dersom dette er tilfellet så lurer jeg på om det er noen her som har gjort grovarbeidet med å laget sen en klikktabell for disse skuddene? Dette er jo til ei tikka lite med 56 cm løp.

 

Har en conquest kikkert som jeg kunne tenkt meg å klistret på en lapp med antall klikk på diverse avstander på.

En sånn grovinnstilling så jeg kan teste om det gjelder for Natoen jeg har.

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

søk på pcb. du finner det sikkert. jeg vet ikke helt hvor mer, for jeg har det på maskina søk på forumet. er kansje link her.

 

om du setter inn 1/4" klikk på 100 yads får du ut rett verdier. om du da skal bruke metriske avstander må du konvertere det til 100 meter og hvor mye det utgjør osv.

1/4" på 100 yards =6,35 mm på 91,44m. da er det bare å regne. tipper det blir ca 7mm på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Kanon! Leitet etter ballistikk-info om denne ammoen selv. Tenkte å måle hastighet i kronograf, for så å legge inn i tabellen å se kulebana på div hold. Manglet jo BC og kulevekt, men da er jo det på plass;) Forøvrig så gikk Nato-ammoen jæ.... godt i rifla mi; Tikka T3 Lite.

 

Blir nok rype-ammo dette iår;)

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg funnet programmet som ligger Her

 

Så vet andre det også.

 

Fikk noe sånt:

 

Antall klikk opp med NM60/T3 Lite/Conquest

 

100 - 0

120 - 1

150 - 4

180 - 7

200 - 9

250 - 15

300 - 22

350 - 29

500 - 55

1000- 203

 

Ser det noe riktig ut?

Link to comment
Share on other sites

ja de har ca samme hastighet fra lot til lot.

 

om det er NM60, er det kulevekt 146 grs, BC .420, utgangshastighet i såpass lang pipe på ca 830 msek.

da er det bare å fyre opp PCB.

 

Mener å ha lest at bc bare er .36 på nm60

jepp i følge fosvarets tabell er BC .325 på NM60. men om du setter BC .325 å samme hastighet som i forsvarets tabeller inn i PCB vil den tabellen du da får i PCB ikke stemme med forsvarets tabell, eller med virkeligheta.

 

etter å ha prøvd litt har jeg kommet fram til BC mellom .421 og .410. å dette er testet og funnet i orden både i praksis og i forhold til tabeller forsvaret har.

 

NM60 kula er ganske lik 150 grs sierra HPBT, men 150 grs sierra HPBT er litt buttere å har BC på .398

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
ja de har ca samme hastighet fra lot til lot.

 

om det er NM60, er det kulevekt 146 grs, BC .420, utgangshastighet i såpass lang pipe på ca 830 msek.

da er det bare å fyre opp PCB.

 

Mener å ha lest at bc bare er .36 på nm60

jepp i følge fosvarets tabell er BC .325 på NM60. men om du setter BC .325 å samme hastighet som i forsvarets tabeller inn i PCB vil den tabellen du da får i PCB ikke stemme med forsvarets tabell, eller med virkeligheta.

 

etter å ha prøvd litt har jeg kommet fram til BC mellom .421 og .410. å dette er testet og funnet i orden både i praksis og i forhold til tabeller forsvaret har.

 

NM60 kula er ganske lik 150 grs sierra HPBT, men 150 grs sierra HPBT er litt buttere å har BC på .398

 

i dag satte jeg opp fartsmåler først på 3meter. så på 99m. så på 3 meter igjen. skjøt 5 skudd på 3 meter. så 10 skudd på 99 meter så tilslutt 5 skudd på 3 meter. jeg skjøt atså 10 skudd på hver avstand. våpenet var en KV59 med ny pipe. lengda har jeg ikke målt men mener den er 70 cm lang.

hastigheten med NM60 var på 3 meter i snitt 874 msek. på 99 meter var hastigheta i snitt 799 msek.

når jeg legger disse verdiene inn i PCB får jeg ballistisk koeffisient på .413.

dette er akseptabelt i forhold til det jeg har funnet ut tidligere, at om jeg bruker BC på mellom .410 og .421 så stemmer tabeller for NM60. hvor forsvaret har fått BC .325 fra aner ikke jeg. har brukt BC på ca .420 de siste 10 årene og har bestandig fått det til å stemme.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

vurderte skyte DFS felt med 308w i sauern til vintern. har en 308 pipe som samler godt, å har endel ammunisjon som går brukbart. problemet er balistikken. men det vet jeg jo fra før. har skutt 3-4 sesonger med 308w på felt. iallefall. men da har jeg hatt ammo med 155grs scenar kuler. nå har jeg noe ammo med 146 grs raufoss kuler(tilsvarende de i NM60) og utgangshastighet på ca 870 msek. er dette en ubrukelig patron tro? samler på under 25mm på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt flere tusen Nato skudd i min Mauser M98.

Nå nettopp fikk jeg meg Kronograf og har målt hastigheter fra 830 -850 m/s

Klarer ikke å få gode samlinger med den. Har lest at det er problemer med at

kulene slipper hylsen litt forskjellig fordi de er insatt med ett klebrig stoff

for å være vanntett.

Noen som har synspunter på akkurat det?

Link to comment
Share on other sites

alt er relativt.

jeg har hatt en pipe i sauern min som ikke samla godt med nato. selv ikke da den var ny.

så slet jeg den ut med sierra og lapua kuler. å fikk en ny pipe. den samler godt med nato. dvs 15-20 mm på 5 skudd på 100m. så det kommer nok endel an på pipa. men det kommer også an på loten med nato ammo.

 

den pipa som ikke samla med nato, den prøvde jeg å dra ut noen NM60 kuler fra patronene fra, vaske de ren for belegg(sitter jo belegg i hylsa og da) å sette de i sivile hylser uten belegg. akkurat like dårlig samling i den pipa.

 

forresten får jeg 860-880 msek med nato ammo i mine piper. så jeg har nok lengre pipe enn deg ;)

Link to comment
Share on other sites

Har en skytterkolega som bytter ut natokulen med sierra og beholder patron og krutt.

Han skyter meget godt både bane og felt med en Sauer 200STR.

Han påstår at lotter etter -90 er de beste...??

 

Det spørs hvor du måler det "Høggern", på over eller undersiden... :lol:

loter før ca 1980 er gode og det samme er loter etter -90. har prøvd noen loter som går bedre enn de fleste klarer å utnytte. å de var fra sent 90 tall

 

hva du mener med over eller undersiden gidder ikke jeg svare på. men jeg har enten bedre eller lengre pipe enn deg siden jeg får ganske mange m/sek mer enn deg ;)

 

forresten har jeg målt diameter på NM60 kuler, å endel av de kulene har mindre biameter enn sivile kuler i det kaliberet. det kan være forklaringen på ujevn presisjon fra enkelte løp,....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
men jeg får som sagt under 20 mm samlinger på 100m med militærammo på 5 skudds serier. det er godt under 1 MOA å bør vel funke til felt?

hvordan er militærammo på lengre hold? min erfaring er at den går godt nok til feltskyting. men er det andre som har andre erfaringer?

Min erfaring..

LOT`n har MYE å si. Jeg har testa 3 forskjellige og den dårligste LOT`n spredte kulene 15cm på 100m, mens den beste samler på 4cm. Dessuten så varierer det sterkt med hvilken rifle du skyter med. Min Rem700 liker ikke nato ammo, mens kompisens Rem700 skyter greit med den. Legger til at rifla mi skyter 14mm samlinger med selvladet ammo... En annen kompis har en Howa 1500 og den skyter samme nato ammon med samlinger på 2-3cm..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har prøvd å lage knepptabell til nato 7,62X51NM, men det funka dårlig.

ser ut som jeg bomma men 4 knepp på høyden på 300m..

 

Kan noen hjelpe meg??

hastighet : 858m/s (snitt)

kikkert/løp senter senter. 47mm

klikk: 10mm/100m

BC: ??

Kulevekt: mener det er 147 garin.

Twist på pipa 1:12

Ammoen er fra 99.

 

(samling 22mm/100m)

Trengs da noe mere for å lage en knpptabell?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har skutt flere tusen Nato skudd i min Mauser M98.

Nå nettopp fikk jeg meg Kronograf og har målt hastigheter fra 830 -850 m/s

Klarer ikke å få gode samlinger med den. Har lest at det er problemer med at

kulene slipper hylsen litt forskjellig fordi de er insatt med ett klebrig stoff

for å være vanntett.

Noen som har synspunter på akkurat det?

personli bruke æ å "knekke " forseglinga på ammoen før æ bruke den..... sett kula i ladepressa med kulesetterdien på, dytt i kula, bare akkurat nok til at den "knekker" forseglinga(du hører den knekker etter under 1/4 mm. pass på å ikke dytt for langt, da krympen går inn i setterilla på kula og buler halsen ut så du ikke får kamret patronen. det er så lite som skal til.) dette forbedret presisjonen i min noe slitne jakrifle nok til å utsette pipebytte enda ei stund.

Link to comment
Share on other sites

Har du testet det å fått forbedring på presisjonen?

Jeg har nemlig testa det å samlinga var akkurat like dårlig med den loten.

 

Har du en god lot NM60 skyter den nesten fletta av alt som ikke er match-ammo. Har du en dårlig lot kan det være frustrerende.

Link to comment
Share on other sites

har ei sliten tikka fra 80-tallet og skaut urørt ammo å fikk ca 10 cm samling på 100 meter.... så prøvde æ med "knekt" ammo og fikk samling på i underkant av 5 cm av samme ammopakke. enste forskjellen var kanskje at pipa var litt varmere andre runde etter å ha skutt 5 skudd først.Andre loter går bra uten knekking, bl a en del loter fra mid 80-tallet. uansett så trur æ ikkje det har no negativ innvirkning på presisjonen, så hvorfor ikke?

Link to comment
Share on other sites

Ja hvorfor ikke prøve? Men eneste testen er en 5 skudds serie av hver?

Eneste jeg ser som mulig negativ ting er at du får mindre COL, og mindre innvendig volum i patronen, noe som kan gi høyere trykk. MEN det kan fort veies opp av at kula sitter løsere pga at du har "knekt" den løs fra limet, så det kan gå opp i opp.

 

Jada jeg har prøvd det samme, men resultatet var null forskjell i mitt våpen. Å jeg hadde ingen indisier på for høyt trykk heller. (sannsynligvis av grunnene jeg ramset opp over)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...