Jump to content

Blaser R8 vs Mauser M03 vs Merkel RX Helix


Sunnmøring

Recommended Posts

Trenger hjelp til å ta valget vedrørende noen nye medlemmer i våpen skapet, når det gjelder rifle skal det være ett system våpen, og løpene som skal være med er i følgende kaliber: 223, 6,5x55 og 9,3x62 dette avgjort. Det store spørsmålet er hvilken rifle løpene skal sitte på og her trenger jeg hjelp, eller det hadde vært supert med noen nyanserte og konstruktive tilbakemeldinger fra de som mener seg kvalifisert til å svare etter overnevnte kriterier. Riflene det nå etter mye lesing og prøving står å faller på er som følger: Blaser R8, Mauser M03 og Merkel RX Helix, strasser RS 05 var også ett alternativ men falt bort da balansen i riflen ikke passet meg. Og ja, jeg har lest i timesvis her på kammeret om overnevnte alternativer men føler at jeg ennå har til gode å få ett fullgodt svar så derfor spør jeg. Det er ikke ønskelig at det nå skal blusse opp en ny ordkrig mellom Blaser tilhengere og Mauser folket. Det jeg spør om er rett og slett noen konstruktive og nyanserte tilbakemeldinger.

 

Haglen er bestemt men ikke kommet ennå, den Blir en Browning B725, kikkert siktet blir ett Zwarovski Z6i 2,5-15x56 og kikkerten blei Zwarovski EL Range 10x42( julegave fra min bedre halvdel)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det virker ikke som om pris er et stort tema her. Så det blir jo hva du liker, og hva som passer deg best som avgjør hva det blir....

Jeg ville nok valgt R8 ,men jeg ville valgt annen optikk,eller mer optikk. Tre piper i tre kaliber med et sikte blir mye å passe på. Hva man velger får bli ut i fra bruksområde og pris.

Link to comment
Share on other sites

Om dugår for Blaser ør du vurdere å ha et sikte til hvert løp - hvis du flytter en montasje mellom flere løp mister du hele fordelen med løsningen siden inngrepet mot løpet må justeres. Dette medfører treffpunktendring.

Vil også anbefale å ta en tur til en forhandler som har både R8 og R93 på lager og klå litt på dem ved siden av hverandre - det fikk i hvert fall meg til å foretrekke R93. Din konklusjon behøver ikke bli den samme, men jeg synes R8 føles tung, klumpete, dårligere balansert og mindre smidig i forhold til R93.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingene, Det blir nok flere kikkerter, men starter med Z6i da denne skal brukes på hjort og i skumring, det jeg føler jeg ikke får ett skikkelig svar på er hva det er som gjør at blaseren er bedre enn mauseren om en ser bort fra mekanismen, det er jo den samme løsningen på løpsskiftet osv. Jeg har lest ALT som er av artikler på nettet om disse riflene og føler selv at jeg har god kontroll når det gjelder de tekniske spesifikasjoner. Det jeg savner er bruker erfaringer, hva det er som gjør at nettopp du elsker riflen din, hvilken små og store detaljer som en setter pris på.

I forhold til antall våpen så kommer det en rifle i kal 22Lr/22wmr/17hmr også, grunnen til at jeg på mange måter starter på nytt når det gjelder våpen er at jeg solgte alt av våpen for 15 år siden da jobb og familie tok alt av tid, har vært på sporadiske jakt turer med gode venner i denne perioden og savnet etter naturen har bare blitt større og større noe som gjorde at jeg/ familien gikk til anskaffelse av en nydelig Irsk Setter for ca 1år siden med tanke på å begynne å jakte igjen, og denne is har virkelig åpnet øynene mine for jakt med stående fuglehund og han finner fugl der de sier det ikke er noe igjen, det er blitt skutt 25 ryper for han i år.

Men tilbake til rifler, jeg står fremfor et valg og vil gjerne ha flest mulige erfaringer fra brukere slik at valget blir trygges mulig. Håper dere som faktisk eier en av nevnte rifler forbarmer seg over meg og bidrar til å gjøre valget lettere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har verken Blaser eller M03, men jeg har vært så heldig å skyte på bane med begge 2.

 

Blaseren ble min klare favoritt mye pga mekanismen, smidigheten og sikringen. M03 er ei stooor rifle, og sikringen likte jeg ikke. Løpssystemet er veldig bra på begge 2 :winke1:

Alt i alt så må du her som mange andre plasser velge det som passer deg ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke eid en Blaser, men en kompis har en R8 i 6,5 og 9,3, han er veldig fornøyd. Eneste rifle han bruker, Krieghoff og T3 Warmint står i skapet.

Mauser 03 synes jeg kjennes stor ut. Selv har jeg 202, men det er mest pga jaktfeltstokken til GRS.

Som ei reinspikka jaktrifle henger Blaseren høyt på ønskelista. Kort og hendig,god balanse,god å skyte med det lille jeg har prøvd. Men montasjer og piper koster.....

Link to comment
Share on other sites

Du har lest alt mulig av artikler, men har du lest på forumet her? Med unntak av Merkel RX Helix, så finner du ganske store mengder med info/brukererfaringer her på forumet. Søk, og du finner garantert.

 

Hvis det er noe konkret du lurer på anbefaler jeg deg å sende en PM til brukerne som skriver om de ulike modellene. Da får du sikkert svar.

Link to comment
Share on other sites

Hei...

 

Jeg eier ei M03 i 6,5x55 og 9,3x62...

 

Fordi: Veeeldig fan av boltrifler, og ser for meg att dette er de sikreste mekanismene. (sikkert bare meg)

har demper på 6,5-løpet og vil kalle den ei matchrifle. 0 rekyl, et herlig avtrekk og stødig....

 

9,3 løpet har jeg hatt med på jakt i høst og det ble ei riktig så fin børse og ha med seg. Ikke alt for tung, tung nok til 9,3. kikkert med lav forstørrelse og i tillegg åpne sikter en skikkelig eljvelter...

 

Men min 03 er finbørse for meg. ved de aller fleste tilfeller tar jeg med storesøstra M98. En selvbygd slarkepurke i kal 8x57JS. :winke1:

 

Blaser har jeg prøvd og likte denne også(ikke helt komf med mekanismen) men som hundefører er den jo glimrende. Kort og hendig, og hurtigmontasjen er jo helt rå mtp åpne sikter...

 

Meen, har M98`n med akkurat samme spesifikasjoner men med bolt selvf... :)

 

Gir en stemme til M03... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

har hatt m03 ekstreme med 6,5x55, 3006, 300 wm og 375 h&h. var rimelig fornøyd med denne og god presisjon på alle pipene unntatt 3006 løpet. treffpunktet var uforandret ved pipebytte, selv ved skyting på lengre hold (600m) var det ingen forandring.Men, rifla er stor, veldig stor, og tung. har normalt ingen problem med tunge rifler , men dette fikk meg til å bytte til blaser R8, denne er 10 cm kortere da den ikke har låskasse med samme løpslengde som mauserpipene, samt at den er lettere enn mauser. den har knallgod presisjon som kanskje overgår m03 men det blir å være litt pirkete da begge riflene har god presisjon.et annet minus med m03 var at boltgangen lugget ved ladegrep,mulig dette bare gjaldt min. på R8 er jeg vel fornøyd med det meste,oppspenner, løpsbytte og kikkertmontasje er supert magasinløsningen består av mye plast, men det har fungert prikkfritt. har kun 6,5x55 og 375 h&h foreløpig til denne.

mauser m03 er ei god stor rifle, men for meg ble blaser r8 et mye bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

kan ikke si det er noen merkbar forskjell, bruker en swarovski med kort øyeavstand 8-11 cm uten problem. synes den har bedre balanse enn m03 noe som kanskje har innvirkning på rekylopplevelsen.

 

 

 

Flott, nå begynner det å skje noe, beste tilbakemeldingene er fra de som faktisk bruker overnevnte rifler... Takk for godt svar

Link to comment
Share on other sites

hei!

 

hadde sjøl samme dilemma, etter ein del prøving havna eg på m03 extreme.

den er tung, men i mitt hode : tung = stabil. har selv jaktet rein i ukesvis på hardangervidda me den og har ingen problem med at den veg litt. eg vil heller ha litt meir vekt i børsa når eg skyt på lange hold i fjellet(min smak).

 

eg liker systemet for løpsskifte, ingen endring i treffpunkt, det samme med montasjen.

avtrekket er reint og godt.

eg klarte ikkje heilt å bli venn med mekanismen i blaseren(kansje bare meg)

 

så valget falt på m03, har skutt mykkje med den, på jakt etter rein, rev, hare, rype, and, i alle slags værforhold og den har ikkje skuffa meg, bunnsolid og idiotsikker.

 

men alle dei tre rilfene er kjempe børser, trur du blir fornøyd uannsett kva du velger!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, at alle tre er kjempe produkter det vet jeg, og det er nettopp det som er problemet.... En må ta ett valg.... Tråden her startet jeg fordi trenger flere innspill fra brukere, slik at valget ble best og riktigst mulig. Alle riflene tiltaler meg og er nydelige våpen på sine måter. Håpet var at i beste kammerånd så ville kammerets flittige brukere dele sine erfaringer med meg og andre leser slik at valget, og tvilen om en valgte riktig blir minst mulig...

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg har en Blaser R8, og synes det er den fineste Rifla rent utseende messig på markedet.(jeg har fin trestokk)

Jeg er veldig glad i oppspenneren til Blaser og føler det er en ekstra trygghet i å ha dette, men man må selvfølgelig ha huet på riktig plass allikevel.

Med kikkerten festet direkte på løpet vil du til en hver tid ha det samme treffpunktet ved montering/demontering av riflen, noe jeg alltid gjør på banen når jeg skyter da dette er gjort på 30 sekunder. Fantastisk presise våpen det er en fryd å skyte med.

Som nevnt over her er Sauer 202 et alternativ, men det brukes noe lengre tid på løpsbytte/demontering av denne riflen, noe jeg kun gjør med min dersom jeg skal skifte kaliber mellom forskjellig type jakt/skyting.

Min mening er at Take Down er det mest optimale systemet og er det aller raskeste å demontere, men her igjen vil du ha en vekt på ca 4 kilo noe som er litt mye til min type jakt.(villrein og hjort i bratte Lier) noe som også gjelder for Mausere M03. Jeg er ikke i tvil om at MO3 er et godt våpen, men det har jeg ingen bruker erfaring med.

Du bommer nok ikke her enten du gårder det ene eller andre, det viktigste er at du får kjøpt det våpenet DU liker best og det du får "Godfølelsen" av.

 

Lykke til :wink:

 

Sauerhansen

 

PS! Take Down er en Blaser R8 kverulant . :mrgreen:

 

Edit: Take Down leveres ikke i 223(leste kaliberønskene dine nå)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noen erfaring med noen av våpenene, men har slitt me samme problemstilling. Jeg ville prøvd å sende en pm til han me første innlegget (Poacher) han har vel testa og brukt blaseren til ting vi andre bare kan drømme om. Han sitter nok på en del kunnskap om dette våpenet

 

Jeg ville også prøvd å se om det er noen i området rundt deg som har børsene. Å rett å slett avtale en dag på banen me masse hyggeskyting og testing. Bor du litt sentralt er det nok ikke så vanskelig å få folk til å stille opp. Tror ikke du klaret å bli så mye klokere enn du allerede er uten å se, kjenne og teste. Det er helt klart min erfaring.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Takk for flott svar SauerHansen, det at riflen har oppspenner er ett must for meg, liker tanken vedrørende sikkerheten i det. Bruksområdet for riflen blir topp fugl jakt, gåsejakt ute på øyene, hjortejakt i bratt variert vestlandsk terreng samt elg og reinsjakt.

 

Det å sende en PM til de som har ett av nevnte våpen er en mulighet, men det hjelper bare meg, mitt håp er at om vi klarer å være konstruktiv og holde denne tråden på ett opplysende nivå så vil dette kunne være med på å bli god og nyttig lesning for de som kommer etter og lurer på det samme.

 

Her er nøkkelen gode personlige brukererfaringer fra de som føler for å bidra etter nevnte kriterier.

 

Ps har tatt i alle tre våpnene skutt med de også, og liker alle tre på sin måte...... Derfor innspill mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært akkurat der du er nå. Avgjørelsen ble tatt etter at jeg hadde værten del turer hos et par våpenforretninger og kjent på en god del rifler. Jeg droppet også Strasser, men det var fordi jeg syntes den er i overkant jålete. Merkel var ikke noe tema, det handlet til slutt kun om Mauser og Blaser. Jeg fikk en mengde sterke meninger fra folk her inne, også en del av dem som påsto at Mauser M03 er mye tyngre og større enn Blaser. Men det stemte ikke helt. Da de to riflene ble lagt på en elektronisk vekt, viste det seg at mauseren var mindre enn 200 gram tyngre.

 

Jeg likte begge to, og jeg syntes det var vanskelig å bestemme meg. Men avgjørelsen falt da jeg snakket med en anerkjent børsemaker, uten økonomiske interesser i noen retning i det spørsmålet. Det ble Mauser M03.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Truls, kan du si noen ord om hvordan du opplever M03 nå etter at du har gjort valget, hva du setter pris på og eventuelt hva du ikke er fornøyd med?

 

Til dere som kan bidra med bruker erfaringer av nevnte rifler......velkommen skal dere være :-)

 

Hadde vært suverent å få tilbakemelding på Merkel RX Helix også

Link to comment
Share on other sites

Hei Sunnmøring

Alle tre er kvalitetsvåpen, så jeg tror ikke noen blir feil.

Men jeg har en Merkel, så det er kun den jeg kan synse om.

Lett børse=sprek rekyl, 2,9kg i kaliber 9,3x62 var mer enn jeg likte så det ble ganske fort en lyd-demper.

Løpskifte på merkel er vel det raskeste og letteste av de tre, og ingen dyre spesialmontasjer.

Rust er noe jeg er mer i tvil om, men min Merkel 96k blir rødbrun av ei litt mørk sky så hvordan Helixen er vet jeg ikke.

Presisjon er utmerket, men det er den bak som er avgjørende på alle regner jeg med.

Lukket system er + når du skal ta ladegrep(ikke noe sluttstykke å passe seg for) minuset er når du skal pusse.

Løpssettene skal visstnok være noe billigere enn Blaser( ca.1000.-) men det har vel ikke store betydningen i den pakka du skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar sinnataggen, hvordan er det når du har kaliber og kikkertsikte bytte på merkelen, du får vel ikke byttet løp og kikkersikte uten å skyte inn på nytt?? Slik du får på mauser m03 og Blaser r8? Dette er ett av mine ankepunkt til RX Helix når jeg skal ha tre løp og tre sikter med montasje.

 

Noen som kan belyse dette??

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig fornøyd med Mauseren. Jeg har lest at en del synes opptrekkeren går feil vei og at den er tung, det synes ikke jeg. Men det er jo subjektivt hva man liker. Prøv selv og kjenn etter.

 

Det eneste jeg kan komme på, må i så fall være at avtrekket kunne vært LITT lettere. Det er visst slik at det bare er én børsemaker i Norge som er godkjent (garanti) av Norma for å justere avtrekket, og han holder til på Sørlandet eller noe sånt.

 

Jeg vet ikke om Blaser-avtrekket er lettere. Jeg vet ikke om Mauser-avtrekket er tyngre enn på de fleste andre jaktrifler heller, grunnen til at jeg har syntes det har vært litt tungt, er fordi jeg har vært vant til å skyte med en custombygd Remington 770 DL, som har et avtrekk som er en god del lettere.

 

Men totalt sett er jeg veldig godt fornøyd med Mauser M03. Den er dønn solid, tight, presis og veldig god å skyte med. Jeg bruker den mest i 9,3x62, og rekylen tas opp helt nydelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har to M03 en synt med kort flutet løp cal 9,3x62 og en med oppgradert treverk i cal 375H/H og er godt fornøyd med de.

I tillegg har jeg ett løp i cal. 30-06.

Neste børse blir en Blaser offroad i 9,3x57.

Jeg syntes Blaser sin montasjeløsning er hakke mer elegant enn Mauser sin.

På sikt så skal jeg vel ha meg ett 223 løp og det blir ikke til Mauser.

Begge er nok bra børser, men spørs om ikke blaseren blir favoritt børse, den virker mye mer bærevennlig og en del av jakta består jo av bæring :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for flott svar Truls, synes heller ikke oppspenneren går feil eller er spesielt tung, alle tre riflene ga god følelsen, derfor ønsker jeg innspill som dine.

 

Sinnataggen: veldig kjekt å høre at en kan bytte sikte uten treffpunkt forandring på RX Helixen, noen bruker erfaringer vedrørende rifla di, som positive sider og eventuelle negative sider Du kan nevne?

 

Yhaug: takk for svar, men som en nevnte tidligere her i tråden så skulle det bare skille 200 gram på blaser r8 og mauser m03, dersom dette er tilfellet, hva er det da som gjør at mauser m03 oppleves så mye tyngre??

Link to comment
Share on other sites

Hei Sunnmøring

Jeg har nok alt for lite erfaring med børsa enda, kun noen hundre skudd på bane og null i skauen.

Men som sagt en fresk rekyl i 9,3 men så er ikke jeg noen rekylfrik lenger, har nok blitt for gammel :forvirra: .

Men du burde også ta en titt på robsoft.nu våre naboer i øst ligger et stykke foran oss også når det gjelder Helixen.

Vist du skulle velge en Helix så tror jeg ikke du ville angre, men det er vel tvilsomt med de andre også.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar sinnatagen, har vært innom våre naboer i øst og robsoft men har heller ikke der fått den store aha opplevelsen, alt for mange korte og lite konsise svar. Tror vi har både brukererfaringene og kompetansen her på kammeret til å klare å kartlegge positive og negative sider på nevnte rifler.

 

Ellers vil jeg berømme alle som har svart, og som har klart å belyse egenskaper på en konstruktiv og opplysende måte.

 

Men vil veldig gjerne ha innspill fra flere

Link to comment
Share on other sites

Vurderte lenge før valget falt på M03, prisen var etter mitt syn noe i overkant selv om jeg jobber i bransjen. Noe av prisen skyldtes valget av fabrikk montert justerbar kolbekam, men det har vist seg å være vært det. Med mulighet til cast on/off, og kjapp justering til kikkert/åpne sikter.

Legger merke til at noen ikke liker oppspenneren, for meg har den fungert flott på jaktfelt og elgjakt, sklir ikke tilbake om man blir litt ivrig og dytter litt i feil vinkel, som man kan oppleve med andre systemer*. Den er så stille at elgen ikke har reagert selv om jeg bokstavelig talt har vært ved siden av den og spent opp ved flere anledninger.

Ned spennerknappen funger også flott, spesielt om man vrir tommelen litt og "tar i mot" og demper oppspenneren når den kommer tilbake.

De åpne siktene er i stål, ikke plast*, og tåler en trøkk, er også såpass brukbare at prøven går greit selv med ikke helt unge øyne.

Ikke er jeg så opptatt av hurtig skyting/lading heller, sitter første skuddet er det ikke noe pes.

Helt greit å skyte jaktfelt med ett magasin og slippe å fukle med ekstra patroner pga liten magasin kapasitet*.

Mange syns den er tung, for meg balanserer den bra og er ikke minst stødig å skyte med, noe jeg legger større vekt på. Nå er ikke jeg den med den heftigste fysikken eller kondisen, men har ikke opplevd problemer med skuldre eller annet under ca 4 uker elgjakt som hundefører, med mange mil tilbake lagdt.

Liker å lade mine egne patroner, og gjerne bare neck size hylsene, som min gamle læremester sa, skal det helst klype litt når man lukker bolten. Gir meg presise patroner og hylser som kan lades mange ganger, men er en metode som ikke fungere med annet enn bolt der man kan lukke med litt kraft om nødvendig.

 

*Blaser om jeg ikke husker helt feil

 

Per i dag har jeg 223 og 9,3x62 løp med egne kikkertsikter, vil vel si at det er mest praktisk, om man ikke bruker ett løp til så for skjellige ting at man har flere sikter til det løpet da.

Om jeg skulle velge system våpen i dag, hadde jeg lagt enda litt mer penger i treverket, men trives med M03 jeg da, så slipper noen å lure på det.

 

På jobb selger jeg R93, R8, M03, SR21, SR30 og mye annet, og virker gjør de alle sammen(ellers hadde vel jeg vært den først som fikk høre det).

Link to comment
Share on other sites

Sinnataggen: syntes også siktet på RX Helix var utrolig bra, takk for tipset vedrørende kapping.

 

350RM veldig bra skrevet og takk for dine synspunkter og at du deler av din brukererfaring, var det jeg viste at dere her på kammeret hadde det inne:-) dvs kunnskap, brukererfaringer og formidlingsevne.

 

Avgjørelsen blir bare vanskeligere og vanskeligere og ta :-) men også lettere og lettere :-) så bare kjør på med visdom.

Link to comment
Share on other sites

hei har både r8 pro en r8 barronesse å en m03 norwegian classic gold med div løp 6,5. 3006 375 7rem mag. løps bytte på begge er veldig presise. kjempe børrser begge mye smak og behag. som rein bruks børrse liker jeg r8 pro best i 6,5x55. kort,. lett å hendig. men i litt grovere caliber synes jeg m03 er heilt topp. litt støre tyngre gir gjerne mindre rekyl.prøv begge. er kjempe fornøyd med begge. mvh 308nm

Link to comment
Share on other sites

Det eneste jeg kan komme på, må i så fall være at avtrekket kunne vært LITT lettere. Det er visst slik at det bare er én børsemaker i Norge som er godkjent (garanti) av Norma for å justere avtrekket, og han holder til på Sørlandet eller noe sånt.
Ikke tyngre enn andre, men en kan jo bestille med snellert, når den funksjonen er aktivert. er det i hvert fall lett nok.

Har jo drevet å fuklet en del oppigjennom, så tok den ut av stokken og så på systemet. Kortet inn fjæren bittelite og har nå lettere avtrekk mer i stil med det andre jeg har.

 

Takk Sunnmøring.

En ting som også appellerer til meg er utsende, den ser ut som en vanlig rifle, har gjort i mange år. Noe som kan være veldig greit i fritiden når en snakker våpen på jobb det meste av året og litt følelse av tradisjon da.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemelding 308nm

 

350rm: er noen tanker om valg som begynner å forme seg, Blaser R8 pro i 223 og 6,5x55 og en mauser M03 med fin trestokk i 9,3x62 til å kose seg med men det blir en rifle for mye.... Huff og litt dyrer også... Valgets kvaler.

 

Noen som kan bidra til at valget blir letter/vanskeligere?

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill -64 Og ja Balderman det skal ikke være lett, men så smaker det desto bedre når den er i hus :-)

 

en får se hvor det ender, skal bestille nå i løpet av januar så det begynner å haste, så alle som føler at de kan bidra med flere brukererfaringer på overnevnte rifler........ Vennligst gjør det :-)

Link to comment
Share on other sites

Slik som Jeg ser det står valget mellom retrekker eller bolt.

Og jeg personoig ville ha valgt r8 frmfor helixen fordi helixen har veldig mange små bevegelige deler og dermed mindre robust.

Så da hadde jeg stått igjen med r8 eller m03, utifra de tekniske detaljene tror jeg jeg hadde valgt m03 først og kjøpt en r8 senere siden jeg elsker begge riflene. Men jeg har ikke testet riflene så dette er bare basert på de tekniske detaljene :) lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...