Jump to content

Blaser R8 vs Mauser M03 vs Merkel RX Helix


Sunnmøring

Recommended Posts

Pripyat Kr 1 er en fin rifle som ikke har blitt vurdert, hva som er grunnen er ikke godt å si fokuserte vel på RX Helixen da denne var nyest.

 

Ersa: bolt eller retrekker? Ja det er det store spørsmålet har lyst på begge :-)

 

Sinnataggen: hvor finner du kr 1 til under 10k? Er da nesten billigere å kjøpe den i stedet for ekstra løp det :-) begynner å bli fullt nå hadde tenkt å få plass i skapet til en dobbel rifle og en kombi også.

 

Nå håper jeg kammerets medlemer ser sin besøkelsestid og hjelper til med noen kjempe argumenter slik vi klarer å begrense antall alternativ :-)

Link to comment
Share on other sites

Vil du da ha en litt tyngre, dønn solid, stabil, litt lengre og litt snillere rekyl?

 

Eller en litt lettere, litt mere "fancy", ikke fult så solid, ikke fult så stabil, litt kortere, litt skarpere rekyl og en bedre løsning med tanke på kikke?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ersa: rekylen blir som den blir.

 

men ser helt klart fordelen med litt ekstra vekt i rifla når det gjelder 9,3x62 men som nevnt tidligere så er det vist ikke mere enn 200g som skiller r 8 og m03, liker alle tre riflene, blaseren i prof utgaven, kort hendig og skapt for terrenget jeg skal gå i, Mauser ett nydelig moderne men samtidig nostalgisk våpen som virkelig appellerer til meg, Merkel RX Helix rifle med nydelig balanse innovative løsninger, men ikke særlig med brukererfaringer ?

 

Kort oppsummert så er alle tre riflene nydelige på sin måte, og håpet var at tilbakemeldingene fra kammeret og dens medlemmer skulle få vekt skålen til å tippe enten den ene eller andre veien...... Det er som dere ser bare å kjøre på med brukererfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Det er som dere ser bare å kjøre på med brukererfaringer.

 

Har desverre ikke så mye brukererfaring med disse. Men jeg har tenkt litt over dine vurderinger...

 

Som jeg sa innledningsvis: Enkelt Blaser R8

Dette står jeg for enda, selv om jeg kjøpte R93 selv. Kikket litt RX Helix på IWA ifjor, den ble rett å slett helt feil for meg.

Når det gjelder Mauser M03, så er det ingen tvil om at dette er et bra våpen. Men for meg så er den for tung/kraftig. Jeg vil ha ei smidigere jaktrifle.

Da jeg kjøpte min R93, så hadde akkurat R8 kommet på markedet. Jeg vurderte denne, men jeg syntes den har "vokst" akkurat litt for mye ift R93. Samtidig som jeg ikke ble enig med meg selv, om jeg likte magasinløsningen på R8. Det er kanskje bare fordi jeg har begrenset brukserfaring med den(?) Mulig bare en vanesak osv?

Personlig liker jeg å holde det mest mulig enkelt på jaktrifler.

 

Ser du skal ha .223 / 6.5x55 / 9.3x62

Da er du dekket for alt du skal jakte på, ser helt bort ifra Big5. Man trenger brutalt sagt ikke flere kaliber enn dette.

 

Du kvittret litt om en Blaser R8 proff for vestlandsjakt, og en Mauser M03 for finvær :mrgreen:

Personlig ville jeg kuttet ut Mauser, og heller kjøpt optikk for den summen.

1stk Blaser R8 Proff med disse 3 pipene, og tilhørende optikk :thumbup:

 

.223 skal brukes til hva?

Egen kikkert her, hadde vært mitt valg

 

.6.5x55 skal brukes til hva?

Swarovski 2.5-15x56???

 

.9.3x62 på en R8 med Zeiss Compact Point det blir ikke mer smidig enn dette. Ypperlig for drevjakt/elg etc....

Link to comment
Share on other sites

Hadde UTEN TVIL gått for den KR1`en til 7995,- med kvalitetsoptikk på.

Dette er en rifle i 20.000 kroners klassen kvalitetsmessig, og et våpen som stiller på lik linje med "the usual suspects" S202 og B93/R8.

Systemrifle med supert avtrekk og presisjon.

 

En slik en med en Zeiss Victory på toppen kan jo bare ikke bli feil 8)

Link to comment
Share on other sites

Hadde UTEN TVIL gått for den KR1`en til 7995,- med kvalitetsoptikk på.

Dette er en rifle i 20.000 kroners klassen kvalitetsmessig, og et våpen som stiller på lik linje med "the usual suspects" S202 og B93/R8.

Systemrifle med supert avtrekk og presisjon.

Prisen er vel ikke så rimelig, om noe ikke har slått helt ann; http://www.frankonia.de/search.html?query=kr1#pagingSize=16&page=0&query=kr1&displayType=gallery&sortOption=price_asc

Da dine suspects, er etter min mening noe suspekt :P Dvs R8 har bare begrenset mag kapasitet, med en festlig løsning og ånden til R93. 202s sikring kan være utrolig sikker i kulde og feil plassert for fuklig. R93 har jeg bare ikke likt siden -94 da jeg holdt i den første, bedre har det ikke blitt, med religiøse tilhengere og smasja tryner(lite av det siste, men ingen høydare).

http://www.frankonia.de/waffen/langwaffen/buechsen/categorylist.html#pagingSize=16&lastSelected=f_s_marke&f_s_marke=Mauser&page=0&displayType=gallery&sortOption=price_asc

Her har vi de jo uten norske leverandørers/importørers noe sprikende påslag.

Omregning; http://www.aftenposten.no/reise/article2194361.ece

 

En slik en med en Zeiss Victory på toppen kan jo bare ikke bli feil 8)
Da er vi jo enig om noe, god optikk er alltid bra.
Link to comment
Share on other sites

Jo, det er rimelig. At den ikke har slått helt ann er dårlig markedsføring og lite annet. KR1 får omtrent uten unntak gode skussmål i tester og omtaler,

og er en kvalitetsrifle. At det ikke er noe godt kjøp til 7995,- blir helt håpløst å si.

 

Til 20.000 kan man velge blandt mye rart, og smak er jo en veldig personlig ting - så der finnes det ikke noe fasitsvar. Men er man på et stramt budsjett, og får KR1 for 7995, da snakker vi om en såpass stor besparelse i forhold til veil. pris og følgelig hva man får - at det er rett og slett et knallkjøp objektivt sett.

 

Du får en Systemrifle av høyeste kvalitet, glitrende avtrekk og god presisjon til under 8.000, rundt det prisleiet er det få og gode alternativer om noen.

Link to comment
Share on other sites

Av de tre du nevner hadde jeg valgt mauser 03.

Hvis jeg skal gi deg en anbefaling sauer 202 uten tvil.

Takk for tilbakemelding, hvorfor ville du valgt Mauser M03?

 

Fordi ei skikkelig rifle skal ha bolt og den skal låse direkte i pipa å det gjør mauseren, jeg testet en mauser 03 når jeg skulle ha nok en rifle, denne gang for afrika bruk, jeg synes 03n er en go robust og ikke minst vakker rifle, men den ble litt for tykk og klumpete, greit nok det sånn blir det gjerne med kryssmating.Men hovedsaklig var det avtrekket som på denne riflen var noe feil med, sluttstykket spente seg ikke innemellom, sikkert bare en bagatell men det førte til at det ble nok en sauer og denne gang en take down, angrer ikke et sekund :mrgreen:

Joda jeg fikla også med blaser R8 men nei nei nei :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Har ennå ikke bestemt meg, sånn det ser ut nå og hvis jeg skal følge magefølelsen så blir det R8 i 223 og 6,5x55 og mauser M03 i 9,3x62 med fiiiin tre stokk, swarovski Z6i 2,5-15x56 blir det ene siktet, men Leica Magnus seiler opp til å bli ett sikte som frister stort, Browning 725 prøvde jeg i Spania på en leirdue bane hvor browning hadde demo og den skal jeg ha.

 

Ellers vil jeg takke for at alle bidragsyterene på tråden her har holdt den på ett saklig og informativt nivå, om flere har lyst til å bidra med brukererfaringer og gode råd..... Gjør inderlig det:-)

 

Eller vil jeg ønske alle som har bidratt og alle andre kammer medlemer ett riktig godt nytt år

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beträffande priset på Merkel KR1 som skulle kosta under 8000 kr:

 

Det låter för billigt i mina öron. Vet att Jaktsepotet sålde ut dem för 12500 kr för några år sedan. Men detta låter ju som om det är endast en extrapipa det handlar om. Det är då inte första gången man gör misstaget att ge ut priset på en pipa istället för ett helt vapen, lätt att se fel i listorna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ja da er valget tatt :-) og det er julekveld og skapet har atter fått innhold:-) 1 stk CZ 455 med 17 hmr, 22LR og et BSA Sweet sikte. 1 stk Blaser R8 proff i 6.5x55 med Swarovski Z6i gen 2. 2,5-15x56. Ekstra løp i 223 med montasje og Leica 2,5-10x42 og løp i 8x57IS med swarovski Z6i 1-6x24. hagler så ble det Browning B725 hunter og en Browning Maxus Carbon. Hånd kikkert ble en Swarovski EL Range 10x42. takker for alle gode innspill, og god hjelp. Nå går jeg en spennende tid i møte med testing og innskyting :-) gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

:-) det er lov og spørre, men jeg har ikke regnet på det, slik at når øvrigheta spør så vet jeg ikke, liker ikke å å bløffe sjefen så derfor er det bedre ikke å vite :-) men det viktigste er at JEG er fornøyd og jeg kommer fra Sunnmøre og vi går jo gjerne både en og to ganger over bekken for å få rette tilbudet :-) så det var bra uten å si mer om det.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da var garderoben komplett, Browning B 725 hunter ankom i går, et nydelig våpen med fantastisk balanse, og passer meg helt fantastisk. Byggkvaliteten er super, maskineringen i metall delene perfekt, flott treverk. Fikk test skutt den med 10 skudd og den skyter og treffer av seg selv. Anbefales på det sterkeste

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...