Jump to content

Hvilket kikkertsikte til kombi?


skruff

Recommended Posts

Har en drilling med et kikkertsikte 3-9x40

 

Noen som har forslag til kikkertsikter som er fine til drilling som i hovedsak kommer til og bli brukt på rådyrjakt, evt også en kikkert som det kan gå an og jakte på topp med? Er ute etter en kikkert som kan brukes til hagle og rifle

 

Har hatt litt problemer med den forige ettersom man helst må ha den av eller på ettersom hvilken post man er på.

 

Takk for svar =)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at endel andre her på forumet kommer til å blåse en sikring eller to nå, men jeg har en forkjærlighet for Leupold VX-III 1,5-5x20. Jeg anser kombi/drilling som dagslysvåpen, og den kikkerten har både lav nok forstørrelse og fleksibel nok øyeavstand til å kunne brukes ved fluktskyting med hagleløp.

Ellers har alle de europeiske prestisjemerkene tilsvarende modeller, men de er sørre og tyngre.

Link to comment
Share on other sites

Sett i forhold til pris er dette siktet noe av det beste du kan sette på drillingen din.Jeg har dette på min,skaut 2 rådyr i helgen med dette på børsa.Begge dyra skutt i full galopp,og ikke noe problem å følge dyra med siktet.

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... -4-1061127" target="_blank

 

Har du god råd hadde jeg gått for dette siktet

 

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... -0-1042576" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at endel andre her på forumet kommer til å blåse en sikring eller to nå, men jeg har en forkjærlighet for Leupold VX-III 1,5-5x20.

Jeg solgte nylig en slik alt for billig (å dømme ute ifra responsen på annonsen). Denne var veldig god, helt klart et godt alternativ i mine øyne. Så lenge det er fint lys var denne kikkerten bra, ble overrasket over hvor bra da jeg kjøpte den (hadde bare hatt Zeiss Classic og Victory til da). Solgte utelukkende min ettersom den ble brukt på en 9,3 der jeg ønsket mer lysstyrke for tidlig/sen postering(ble byttet i Swaro 1,5-6x42).

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Leupold vx3 1,5-5x20 på en kombi og leupold vx3 2-8x36 på en drilling

Begge geniale sikter på kombi/drilling, men siden du skal jakte fugl på topp ville jeg gått for sist nevnte, greit med litt mere forstørring når du må strekke holdene litt. I begge disse beholder du også muligheten til å ha de på våpnet og skyte i flukt med de.

 

Du ser ikke løpene på våpnet i 2-8x36 siktet som i det andre, men var overhodet ikke noe problemer å finne fuglen i siktet kjapt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...