Jump to content

Hjemmelaget tumbler


Tomerik

Recommended Posts

Jeg har en "kjøpe tumbler" fra Hornady, men hylse separatoren er selv laget.

Den består av en grønnsaksil i plast, og en 5 liter sinkbøtte.

Pris total ca. 50 kroner.

Til å begynne med brukte jeg en plastbøtte, men fikk problemer med å få ut alt media fordi statiskelektrisitet fikk det til å hengende fast.

Etter at jeg gikk over til sinkbøtte har alt fungert fint. :D

Link to comment
Share on other sites

har og vurdert å lage noe slikt selv, noe tips til passende motor? tenkte litt på en vindusvisker motor kanskje...

 

vet at de ikke koster mye i butikken, men det jo litt morro å lage en selv, så hvis noen har noen bra tisp lager jeg gjerne en selv (liten). så har jeg litt å holde på med da og.

Link to comment
Share on other sites

Var med å bygge et slik dyr - av vibratortypen - for en del år siden. Den fungerte helt greit, men utfordringen var å finne en billig motor med brukbar opplagring. Prinsippet er enkelt: en motor med ubalanse (for eksempel en liten vekt på akslingen som kaster litt) festes til en passende beholder. For å presisere: det er selve motorhuset som festes til beholderen - akselen skal ikke drive noe annet enn det lille loddet med ubalanse. Fyr opp motoren og hele beholderen vibrerer.

 

Et lite vaskevannsfat/bolle eller lignende gjør nytten som beholder. Vi plasserte en trakt opp-ned midt i beholderen, slik at det ble dannet et ringformet rom til mediet/hylsene. Beholderen - altså med fastmontert motor - monteres så med fleksibele forbindelser til et fundament. De fleksible forbindelsene kan være myke gummilabber, fjærer eller tilsvarende. Poenget er at beholderen skal vibrere, mens fundamentet står i ro. Så er det bare å fylle opp og plugge inn.

 

Har men en liten motor liggende, koster det ikke mange kronene å smøre i hop en slik sak, men det kan som sagt gå hardt utover motorlagrene.

Link to comment
Share on other sites

hmm.. har da en motor liggende, mener den er fra ei baderoms vifte, den må gjøre susen...

 

men opplagring av beholderen, hvordan ville dette bli om enn henger den i en kjetting, så kan den riste så mye den bare vil.... eller blir det noe problemer med det? så for meg å kanskje lage en litt liten tumbler som ikke tar så mange hylsene, og som ikke tar så mye plass å sette bort

Link to comment
Share on other sites

Skrev visst ikke ferdig det første innlegget mitt :oops:

 

Monter en 5-liters bøtte på en eksentersliper, fiks ferdig hylsevibrator for 200kr.

Link to comment
Share on other sites

Den var slett ikke dum! Utvalget ev billigverktøy er det jo ikke noe å si på. Kanskje jeg skal ta med en eksentersliper sammen med melk og brød neste gang jeg er på Rema :lol: Klarer meg egentlig ganske bra uten tumbler, men det hadde nå vært kjekt å ha en da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har ein motor/gearboks som eg fant i ei mynt tellemaskin. Den går i relativt behagelig omdreining. Tenkte å lage til ein trommel av ein gammel kjøkkenmaskin, borre et par hull i sidene og legge et par små forhøgninger i sidene. Det og så montere den i litt vinkel, slik at den fungerer på ein måte som ei blandemaskin.

Det burde vel fungere eller ?

Link to comment
Share on other sites

Har ein motor/gearboks som eg fant i ei mynt tellemaskin. Den går i relativt behagelig omdreining. Tenkte å lage til ein trommel av ein gammel kjøkkenmaskin, borre et par hull i sidene og legge et par små forhøgninger i sidene. Det og så montere den i litt vinkel, slik at den fungerer på ein måte som ei blandemaskin.

Det burde vel fungere eller ?

 

 

Har tenkt samme tanken selv.

Men, du trenger jo ikke å bore noe inn i siden for å lage forhøyninger inne i trommelen?

Noen velretta slag fra en hammer (eller liknende...) fra utsiden burde gjøre susen...

Link to comment
Share on other sites

Se her

 

http://www.forum.svartkrutt.net/board_entry.php?id=1285#p1285

 

Enkel å lage. kjøp gummioppheng på biltema og en bolle som er hard som morrabrød

monter som på bildene og vips så har du en Hylsetrommel som koster minimalt.

merk deg at vekten av eksenteren innvirker på hvor bra den virker.

min reodor patent "den med blå bolle" den har ei "skinke" på 40 Gram

har forøvrig byttet bollen til en fra frankford arsenal. monterte den i stedenfor bollen jeg rappa av kjerringa uten å få pepper for u gjerningen med kriminell aktivitet på kjøkkenet.

 

når det gjelder motorvalget bør du velge en som har kulelager, da tåler maskinen å gå i time etter time,

jeg begynte med en motor for vaskemaskin pumpe og det gikk til H..... allerede etter noen minutter.

det jeg bruker til motor nå er en såkalt Outrunner hvor magneten spinner og ankeret sitter fast, det er en motor som blir brukt i prosessindustrien for å få et trivelig moment på en lav hastighet den spinner rundt på 1400 rpm og har ei vekt av en jensen sluk montert på akselen for å få den rette risten i mediaet.

 

Versjon 2.01 av min maskin er den billigste jeg har funnet, kostnad 50 spenn, noen timer med tinkering og

søken etter oppgraderinger.

det beste er at jeg har lært en del om disse maskinene om hvor enkle de er og at det går ann hvis du gidder å prøve på et sånt prosjekt.

mitt neste hjemmebygg kommer sikkert på et eget innlegg her også

men det er litt frem i tid.

Link to comment
Share on other sites

Har nå begynt på en tumbler. Har skrudd fra hverandre, og litt sammen, og ordnet slik at jeg nå har selve motoren (fra ei gammel varmevifte,) bryter for å justere hurtigheten på motoren, og strømstøpselet.

 

Ble glad da dette fungerte!! :D

 

Men hvordan har dere løst det med vekta på akselen? Hva har dere brukt/ hvor mye veide det dere brukte?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det er sjarm å lage sine egne ting.. Ingen problemer med det.

 

Men.. Når man bruker motorer som ikke er laga for formålet og modder disse for å gå i ekssenter. Samt at man må tenke på at trommeltiden kan variere alt ifra 1 time til 12 avhengig av kvalitet på media og personlig preferanse..

 

Hva om denne motoren brenner seg? Gjerne mens du er borte.. Og la oss feks si at huset ditt tar fyr.. Da blir det en dyr trommel gitt! Særlig når man tenker på at man får de nye i butikken for 7-800,- og da er de LAGET for formålet!

 

BB John

Link to comment
Share on other sites

He, he, med så massse hylser, så trur eg at eg hadde tenkt tanken med betongblander...

 

Har ein kompis som bruker betongblanderen til å lage pølsedeig med, det også funker bra, men sjølvsagt, så er den kjøpt til formålet og ikkje brukt til andre ting heller.. :)

Link to comment
Share on other sites

Vurderte å prøve å lage en hylsetrommel selv i vinter... av typen trommel som ligger på siden (litt på skrå kanskje) og roterer rundt.

En slipper da et system i ubalanse med de "problemene" det måtte medføre.... (produksjon / slitasje ??)

Ei luke i en del av veggen med netting (eller noe sånt) på innsiden vil kunne drenere ut poleringsmedia mens hylsene blir igjen inne i trommelen.

(åpne luka og la trommelen gå noen runder)

Hvor god rengjøringseffekten på en slik trommel er i forhold til en vibrator-sak vet jeg dog ikke...

Det ble jeg ble fristet av julekalenderen til Jaktdepotet før jeg kom så langt at jeg fikk laget noe :)

Mvh Cato c",)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det er sjarm å lage sine egne ting.. Ingen problemer med det.

 

Men.. Når man bruker motorer som ikke er laga for formålet og modder disse for å gå i ekssenter. Samt at man må tenke på at trommeltiden kan variere alt ifra 1 time til 12 avhengig av kvalitet på media og personlig preferanse..

 

Hva om denne motoren brenner seg? Gjerne mens du er borte.. Og la oss feks si at huset ditt tar fyr.. Da blir det en dyr trommel gitt! Særlig når man tenker på at man får de nye i butikken for 7-800,- og da er de LAGET for formålet!

 

BB John

 

Jeg ville aldri ha dratt ifra en slik ting gående hjemme. Den risikoen er for stor, så noe slikt ville jeg aldri ha funnet på! :wink:

Link to comment
Share on other sites

En rotasjons poleringsmaskin kommer til å måtte gå i mer enn 18 timer etter hva min lokale gullsmed sier det er rett å slett ikke godt nok med den trege poleringsprosessen der på messing siden vi polerer vekk noen få my av overflaten på hylsene.

 

Jeg har bare prøvd med grønnsåpe vann og polerstikker i stål nede hos gullsmeden og da gikk poleringstrommelen hans i 12 timer og leverte møkkete hylser tilbake.

 

det finnes en bedre maskin enn både rister og roterings maskin.

Oscillerende magnet polerings maskin med mini magneter på 1 mm Ø og 2 mm lange

da er hylsene superrene og blanke på 40 sekunder.

Maskinen har en ukjent pris men den er kjapp, så med 40K hylser så tipper at du har rene hylser på en lat 8 timers dag "har ikke sjekka matematikken i det"

 

men ellers så er det tilbudet som er ute nå Grisebra men det er ikke hjemmelaget.

Link to comment
Share on other sites

det finnes en bedre maskin enn både rister og roterings maskin.

Oscillerende magnet polerings maskin med mini magneter på 1 mm Ø og 2 mm lange

da er hylsene superrene og blanke på 40 sekunder.

Maskinen har en ukjent pris men den er kjapp, så med 40K hylser så tipper at du har rene hylser på en lat 8 timers dag "har ikke sjekka matematikken i det"

 

Høres artig ut! Hvor kan jeg finne info om en slik sak?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...