Jump to content

Jente med vilje av stål!!!


bbdg

Recommended Posts

Når man tar i betraktning lengden på turen,samt hvor ulendt det til tider var, så er det nesten uforståelig at hun greide å bære 53 kg ryggsekk. Det er det råeste jeg har sett på lenge!.

Reinsjegere blir jo ofte fremhevet som noen tøffinger til å bære,men de fleste av disse hadde nok gjort i buksa før de hadde fått kroppsvekta si på ryggen ;).

Link to comment
Share on other sites

Spinkel jente bar en vekt tilsvarende sin egen vekt (53kg) i 2,5mil :shock:

:

 

Hm - det høres nesten for utrolig ut. Ble vekta kontrollert på noen måte, eller er denne en TV oppgitt vekt?

 

Jeg anser meg selv for relativt godt trent, men hadde ikke hatt sjans til å bære min vekt på 92 kg særlig langt.

Link to comment
Share on other sites

@Target: Så du episoden? Den sekken var nok jævlig tung! Hun gikk jo og grein halve veien, og det var tilsynelatende et stort prosjekt bare å reise seg etter de innlagte stoppene hvor sekken måtte av. Jeg tviler i hvert falla ikke på vekta..

 

Respekt, Birgitte 8)

 

Nei jeg så ikke innslaget - og er det faktum er jeg meget imponert, men vedkommende hadde sikkert svettet med 10 kg mindre i sekken også.

 

TV mediet er ikke alltid etterrettelig for å si det sånn - og 53 kg høres jo mer imponerende ut enn feks 43 kg som også er jævlig tungt.

 

Ble sekken veid på noen måte i innslaget eller ble vekta kun fortalt?

Link to comment
Share on other sites

 

Ble sekken veid på noen måte i innslaget eller ble vekta kun fortalt?

 

 

Ho gikk med "vanlig" turutstyr (sovepose, liggeunderlag, mat, drikke osv.) i sekken, + 65.000 kr i tjuekroninger. Oppgitt til å være totalt 53 kg. Sekkene ble veid før deltagerne la i så mye penger de selv ønsket.

 

Rett og slett en enormt imponerende bragd. Har ikke fulgt særlig med på 71 grader Nord, men måtte få med meg finalen, og det er bare å ta av seg hatten for denne jenta, fortjener hver krone av premien!

Link to comment
Share on other sites

Jeg anser meg selv for relativt godt trent, men hadde ikke hatt sjans til å bære min vekt på 92 kg særlig langt.
(Kuttet sitat. Jegermeistern.)

 

Så har vel kanskje du også litt høyere fett%?

 

Blir for dumt å tvile på at noen klarer noe ikke du klarer.

 

Det var utrolig sterkt gjort!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ble rørt til tårer når jeg så henne slite seg frem med en sekk på 53kg i går...

Det var rett og slett imponerende. Jeg håpet at Håvard skulle vinne før programmet begynte, men hun var helt inn til beinmargen rå :!: Vel fortjent :!:

Har selv båret sekk på 55-60kg, men det var bare 1,5km, og det var helt forjævlig tungt. Kan se for meg smerten hun gikk igjennom ja...

Link to comment
Share on other sites

Sekken hennes ble veid til 20 kg før avmarsj skal jeg forstå det programleder Tom Stiansen sa i episoden, og så fylte hun på 33 kg i mynter som lå i "porsjonsposer" underveis. Fremragende innsats! :D

 

En liteeen koreksjon: hun startet faktisk med å fyle på med 33kg mynter :shock:

........................................................................

 

Hm - det høres nesten for utrolig ut. Ble vekta kontrollert på noen måte, eller er denne en TV oppgitt vekt?

 

Skaff deg 65 tusen kroner i 20kronersmynter og fyll de i en sekk som allerede er 20kg så får du kjenne :mrgreen:

....................................................................

 

Har tatt av meg hatten for denne jenta, og tvilsomt om jeg kommer til å ta den på igjen :oops:

Tror aldrig jeg har sett noen vinne noe så til de grader fortent :D

Link to comment
Share on other sites

Sikkert stor innsats!

 

Men man kan jo kanskje stille spørsmålstegn ved denne typen "underholdning".

 

De som har greie på slikt, sier at vi ikke bør bære mer enn 25 % av kroppsvekta! Belastninger rundt 100 % kan gi varige skader, ikke bare i ryggen, men også i hofte- og kneledd, leddvæsken greier ikke å "smøre" tilstrekkelig!

 

Dette er jo også noe å tenke på for oss som slakter dyr ute i terrenget. Jeg bar en gang sekken med normalt utstyr for jakt (mye klær, mat, drikke, kikkert etc), våpenet, og en bog og et lår fra en voksen elg på ca. 200 kg ned fra fjellet, bortimot en times marsj. For en pusling på 67 kilo skal jeg garantere at det kjentes!

Link to comment
Share on other sites

ca. 200 kg ned fra fjellet, bortimot en times marsj. For en pusling på 67 kilo skal jeg garantere at det kjentes!

 

Hadde nok vært sunnere for kroppen med tre turer istedet :wink:

 

Ellers er faktisk tyngden på sekken ofte opp mot 60 kg i normal jegertjeneste, og spes øvelser over et par uker uten etterforsyning.

Men det forekommer jo en del belastningskader, spes i rygg og hofter. Synd, for dette blir ofte kroniske lidelser.

 

Så programmet sjøl også, og stiller meg litt tvilende til at cruet ikke fikk henne til å lette sekken litt.. Men.. Deltakerene er vel ansvarlig for egne handlinger når det kommer til slike fysiske annstrengelser.

 

Men hatten av! Viljesterk og mestringstro er hun!

Link to comment
Share on other sites

noen ganger går det bare en F**n i en. at "jeg skal ha dette med, UANSETT" da tror jeg man får med det man vil ha med. 8) men dette minner meg også om da jeg var i kongens grønne. og på øvelser. der bar jo jentene tungt, klart, med en kroppsvekt på under 60kg så er en sekk på 15kg en firedel av kroppsvekta. og med GRU kom sikkert vekta opp i 20-25kg. altså nesten halvparten av kroppsvekta. skikkelig tøffe jenter det.

men jeg som er nesten to meter gikk da og bar på samme sekk og samme GRU , i tillegg bar jeg kanskje radio, eksra vannkanne, MG3 eller kanon. eller ,eller eller. men fremdeles ikke like mye i forhold til kroppsvekta.

men noen av jentene der inne hadde gått i kne skulle de båret noen av de lassene som vi største måtte bære . og vi måtte bære de fordi de minste av oss (jentene som regel) ikke klarte med det.

jeg syns at noen som bærer en sekk på 50kg er beintøffe eller djevels sta, eller begge deler. uansett om personen veier 50kg eller 100kg. tross alt flytter en på 100kg rundt på 150kg mens en på 50 kg flytter rundt på 100kg ;)

men i dette tilfelle blir det feil uansett. alle vet jo det med møringer og penger :lol: et imponerende løft er det :D

 

Forresten jegern79. tror ikke Hr. Jegermeisteren mente at han bar en sekk på 200kg men at han bar et lår fra en elg som veide 200kg. en elg som har et lår på 200kg vet jeg ikke om jeg hadde turt skyte på :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg brukt hatt, ville jeg nok tatt den av for henne! Noe av det råeste jeg har sett!

 

Tankene går tilbake til jentene i forsvaret som måtte ha hjelp til å bære sekkene sine etter et par km, og de veide ikke på langt nær like mye som hennes sekk, og jentene der var gjerne hakket større.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Fredrik. ikke alle jentene var større. husker ei frøken på opptak til HVUB oppe på GP . ei nydelig lita frøken. og beine tøff. på utmars så det ut som en sekk med støvler under. og det var med Ludviken ;) . Ho gav seg aldri, og ville aldri høre snakk om at andr skulle ta ting for henne. rett og slett RESPEKT

Link to comment
Share on other sites

- ca. 200 kg ned fra fjellet, bortimot en times marsj. For en pusling på 67 kilo skal jeg garantere at det kjentes!
Hadde nok vært sunnere for kroppen med tre turer istedet :wink:
Hehe! Litt av en sitatkunst dette, Jegern! :D

Jeg bar altså ikke 200 kg, men et lår og en bog fra et så tungt dyr. Låret veide vel ca. 35 kg, bogen 20-25, med våpen og pakning overskred det vel kroppsvekta! Ikke noe å anbefale, akkurat!

 

Edit.: I HV hadde vi en nordisk mester og EM-medaljist i styrkeløft i avdelinga (dere finner navnet ved å google), han stilte i klassen under 56 kg, til tider også i - 52 kg! Han hadde ikke akkurat problemer med pakninga, for å si det sånn!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sjøl 165cm/65kg,reinsjeger, og vet godt hva en sekk med to bein på er :mrgreen: :

 

normal_dovre14.JPG

 

Jeg har med årene tatt til vett og begrenser nå vekta på sekken til 30-35 kg. hvis det skal gås en stund..og da bruker jeg en veltilpasset pakkrammesekk.

 

Birgitte brukte en anatomisk sekk, og du kunne se hvordan vekta ikke var optimalt fordelt i sekken.. nei, det der handla om rein (SUNNMØRSK) viljestyrke..respekt..

Link to comment
Share on other sites

JEG er imponert.

Har aldrig vært ekstremt trent eller sterk, men som elev ved Armèns Krigsskola på det glade 90-tallet var jeg som mest trent.

Da bar jeg under en øvelse i 1 døgn (ca 50km) i alt ca 60kg (42kg sekk, MG, ammunition, AG) men da sa det stopp i knærne. MIN vekt da var ca 68kg, altså bar jeg betydelig mindre enn egen kropsvekt.

Respect til den jenta!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...