Jump to content

Gaupejakta 2012. Region 2.


Stian84

Recommended Posts

  • Replies 191
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Igårkveld ca. kl 2300 gjekk eg tur med min Ban.

Masse gaupespor og rådyrspor. Gjekk bort til foringsplassen som ligger rett ved viltjordet mitt......jauda 2 gauper satt oppafor jordet og fekk att pusten

etter 3-4 misslyka forsøk på å få seg ei rådyrsteik

Hadde dei på 80 m.,flott opplevelse!!!

Link to comment
Share on other sites

Det har du rett i Ariel. Har foret rådyr siden 2001, har hatt opptil 20 dyr på automatene på det meste.

Ifjor vinter hadde eg 10-15 dyr, i vinter har det vore ca, 3-4 dyr,men så har det ikkje vore spesielt tungt for rådyra å finne mat før nå.

På det jordet rådyra har hatt som favoritt om våren, var det ifjor vår max 4 rådyr,normalen har vore 20-30 dyr og opptil 40 rådyr i 2002 hvis eg ikkje husker heilt feil.

 

Har dei 3 siste årene sett gaupe når eg har gjenge tur med bikkja, også folk i nabolaget ser gaupa innimellom.

Håper på gaupefall i Bø/seljord i vinter.

Hvis eg rekner med kjetta med unge så kan eg dokumentere 5 forskjellige gauper siden jula 2010,dog den eine har eg kun 1 bilde av...

Link to comment
Share on other sites

Artig å høre om observasjoner rundt om i regionen! Ser dere får en fordel i de mer sørøstlige distriktene, når det gjelder ny sporsnø og ikke minst at dere slipper fimbullvinteren som er på vei lenger vest... 25-30 minusgrader er freskt å jakte i, men må en så må en :winke1:

 

Håper dere lykkes i starten, er ingen tvil om at dere har betraktelig flere gauper, enn vi i alle fall har i Hallingdal for tida! En skal jo ikke klage når det er mindre med katt, men er nå et artig jaktobjekt også :lol: Åssen er det med deg Ariel, regner med du har tatt ut en måneds ferie nå? Du får ta deg en tur lenger vest når dere har fylt kvota nerrafor. Det gjelder deg også Stian! Blir dere ferdig med kvota trenger vi alltids noe hundehjelp hjemme. Er ikke hver dag vi får stilt hundeførere, så kjekt med noen som har tatt ut ferie!

 

Følger spent med, er jo et helv... å sitte i Nordsjøen nå :!:

Link to comment
Share on other sites

TKT: Har tatt ut godt med fri ja, skal en prioritere hund til dette så må en det. Reiser oppover til Fyresdal når det er over her nede, regner med det går fort her i år pga mye gaupe og mange ivrige jaktlag. Er det bruk for oss så er vi villige til å kjøre noen mil for å si det sånn. Er dere i Vinje så er det jo ikke langt imellom oss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge prøvd å holdt meg saklig i forhold til den her forvaltninga, men nå er det jaggu slutt!!! Det er jo ikke demokrati i det her landet, når avgjørelsene avgjort av en utvalgt politisk forsamling overkjøres allikevel.

De skal forholde seg til gjennomsnittet av dokumenterte ynglinger de siste 3 årene, og det gjør de ikke nå?????

 

Nå har MD tråkka i salaten for å si det sånn... Det kommer de neste årene til å bli så mye "handtering" i regionen at de ikke kommer til å ha kontroll over så mye som gaupebestanden i deres egen bukselomme ei gang! Det er bare å gi f... etter min mening, jakt rev også se hva slags farge de har når de detter!

 

Forbanna? Ja!

Link to comment
Share on other sites

Vi må prøve å samle alle jaktlag som opererer i region 2 en av de nærmeste dagene. Alle som er interesserte i å diskutere hva vi skal gjøre med det her som har skjedd, bør treffes for å finne ut hvordan vi kan påvirke protesten mot dette vedtaket. Har pratet med flere jaktledere i regionen, samt Per Arne Hoppestad i Skien, og de er alle ivrige etter å få til et sånt møte!

 

Det er helt forkastelig hvordan MD begrunner sitt vedtak, og det er ikke minst som tidligere nevnt her den største abstrakte forespørselen noensinne, om å øke tjuvjaktaktiviteten betraktelig i regionen. MD ønsker større kontroll av bestanden. Med dette vedtaket har de mistet absolutt all respekt hos jegerne og beitedyrinteresserte. Og bestandstallet kommer fort til å bli et stort :?: Hvorfor melde inn familiegrupper til SNO, når det faktisk ikke hjelper en dritt? Hvorfor hjelpe NINA med GPS merkingsprosjekt, når konklusjonen av prosjektet gikk favør høgere gaupekvote, men i realiteten blir tråkka ned i myra. Dette er ikke bra!

 

I det minste har jeg en oppfordring; nå er det på tide å sette fokus på enda bedre utvikling og oppfostring av dyktige gaupehunder. Det kan være greit med flinke jaktbikkjer når en ikke alltid kan ha med så mange poster...

Link to comment
Share on other sites

Her har gaupebestanden lenge ligget over det regionale bestandsmålet på 12 ynglinger, men er nå redusert. Prognosemodellen til NINA tyder på at bestanden er på 11,5 ynglinger før jakt i 2012. Derfor reduseres kvoten."

Forskjellen på 11,5 og 12 er jo så urovekkende stor at her må de kutte kvoter...

 

Heidi Sørensen var leder av Natur og Ungdom fra 1993 til 1994 og Norges Naturvernforbund fra 1995 til 1998.
Strengt tatt trenger vi ikke å bli overrasket. Men at SP i regjering godtar dette synes jeg er rart...
Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært SP nå hadde jeg brutt samarbeidet med det forbannade møkkapartiet SV akutt. Finnes ikke noe mer lettpåvirkelig mann enn Erik Solheim! Sannheten er vel at han ikke veit forskjellen på en rev og ei gaupe ei gang. Heidi Sørensen kan vel tvinne han rundt lillefingeren som ho vil tenker jeg, kanskje ho hadde på seg miniskjørt i går :lol:

Men vil ikke overraske meg mye om SP stapper propper i ørene og setter bind for øynene...

Link to comment
Share on other sites

Da fikk vi skutt ei gaupe i Flesberg i dag. Den smatt ut mellom to poster første drevet. Fikk postert ut igjen rundt en fjellvegg hvor vi skaut ett dyr for 3 år siden og slapp ei jämt tispe på snart to år etter. Det gikk sakte til å begynne med men rundet etterhvert tilbake og det gikk skikkelig unna en stund. En post som observerte gaupa i full fart med bikkja 15 m. bak på vei mot meg. Hørte bikkja glefsa ett par ganger og astroen viste 190 m. Noen sekunder seinere ser jeg gaupa 50 m nedenfor meg og får opp børsa men den vinklet fra meg så hadde bare ræva på den så jeg holdt igjen skuddet. Bikkja satt fast i fjellveggen der jeg hørte den sist og gaupa var innom ett par poster til før den ble skutt ca. 20 min. seinere. Tilsammen 5 poster som så den :D

Link to comment
Share on other sites

Var veldig artig å høre at dere lykkes i dag, Ariel! Gratulerer med fallet :D Var helt topp at du fikk den med tanke på all trening og arbeid du har lagt ned med bikkja di de siste åra!! Fortjent!

 

De ringa inn 2 gauper på Gol i dag, men ble ingen resultat dessverre. Prøver til igjen i morra.... Ei enslig gaupe på tur oppover mot Gol på vestsida i natt også. Så er nå litt pus hos oss allikevel gitt...

Link to comment
Share on other sites

Voksen hann skutt med hagle på 25m, rakk aldri å slippe hunder på denne før deb blei skutt. Hadde 3 gauper i ringen så slapp en russer på dem 2 siste. Gang los å stå los flere ganger men det ville seg ikke :) hadde gaupa på 60 m i 1 sek. Stedet var hovin som alltid, gaupe ås nr 1 :)

Link to comment
Share on other sites

Noe mer å fortelle om denne jakta Geir er offshore men morro å følge med på hva som skjer hjemme i Tinn

 

Hallå!

 

Har ikke jakta sjølv de 2 første dagene, men har tatt fri imorra og satser på action da også. Kortversjonen av dagens jakt fikk du av broder over :) Her har det kommet 2-3 cm nysnø ikveld så et blir bra sporingsforhold imorra. Da detter den siste av 2 på kvota her.

Link to comment
Share on other sites

Gaupa jeg skreiv om i går:

http://laagendalsposten.no/nyheter/ble- ... -1.6750823

 

I dag var det stang ut, ringa inn i ei bratt li/fjellvegg på morgen/formiddag og satte igang drevet litt før 12. Hundefører og sporer sleit med å komme opp og mye spor i alle retninger så de to øverste postene gikk ned og fikk støkt den ut av dagleie. Gaupa dro rett ut mot den ene postrekka og sneik seg ut mellom to poster. Vi fant 2 rådyr kadaver i nærheten av dagleie, det ene fra i natt :evil: Nye tak i morgen men vanskelig terreng hvis den holder seg i det området.

Link to comment
Share on other sites

Akkurat kommet inn etter en helt rå jaktdag. Fikk ringa inn gaupa som smatt ut i går i samme fjellveggen som den vi skøyt på onsdag. Etterhvert som bikkjemannen og sporeren kom seg oppover i lia og begynnte og nærme seg dagleie måtte jeg avgårde en tur :evil: Da jeg kom tilbake 1,5 time seinere satt den ene posten og så på den på en fjellhylle i øverste halvdel av veggen. Jeg sto og så litt på den i kikkerten på 680 m. men gikk opp på post igjen.

Spotteren dirigerte bikkjemannen og en post i mot. Etterhvert var de rett ved den men den satt bare å kikka. Han ene hang ut over kanten i ett tre 4 meter over den i over en time men den satt for langt inn under hylla så han så den ikke. Hver gang han beveget seg og det datt litt snø ned så så gaupa opp mot han kunne spotteren fortelle. Han med bikkja bandt den ca. 30 meter unna og den sto og bjeffa og peip hele tida. Da han runda en kant med noe bresk på så gikk gaupa ut 1,5 meter fra han :!: Da bar det rett opp til sporeren som hadde satt seg 70-80 m. lengre opp og showet var over :)

Helt vanvittig spennende! Dette var en gaupe som har vært merket tidligere, Grete ca. 5 år gammel og veide 17 kg. Noen få minutter senere skaut de en hanngaupe i Nore og Uvdal så da fikk vi tatt 3 av en kvote på 2 her i dalen. En mager trøst da kvota egentlig var 4 dyr før de SENSURERT i DN plutselig fant ut at de tror de kan gjøre som de vil :evil:

Link to comment
Share on other sites

Noen få minutter senere skaut de en hanngaupe i Nore og Uvdal så da fikk vi tatt 3 av en kvote på 2 her i dalen. En mager trøst da kvota egentlig var 4 dyr før de SENSURERT i DN plutselig fant ut at de tror de kan gjøre som de vil :evil:

 

Gratulere med en flott jaktdag! Hørtes grådig spennende ut :D Men..... var kanskje ikke så flott at den overskytinga i Nore og Uvdal gikk utover kvota i Hallingdal!!! Ingen vits å laste jegerne for dette, men det som var kvote på 4 i Numedal, ble til 3. det som var 5 på kvota i Hallingdal ble plutselig til 2... Virkelig imponerende gjort av fylkesmannen og MD :evil:

 

Blir det ikke noe rabalder fra sauenæringa nå, så kan egentlig saubøndene ha det så godt! Ikke bra...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til flesberggjengen. Gjort det skarpt i år:-)Endelig lykkes det øverst i dalen også,støkte gaupa med bikkja seint igår kveld. Fløtta seg ca ei mil inatt hvor han hadde tatt en rev.Godt med litt stang inn:-)onsdagen viste hu seg for 5-6 poster men lange hold o.l gjorde at ho klarte seg igjennom dagen.

Hørte det var grete som datt hos dere,ho blei jo merka i nore for en del år siden!

Det er vel ikke stort håp om noe tilegg nå som det datt en over. Lykke til i nabodalførene,mange ivrige arbeidsløse gaupejegere om det er langt mellom postene :winke1:

Link to comment
Share on other sites

ja det er jo nettopp nå sauenæringa, bondelaget og egentlig NJFF burde komme på banen.

det er nå jakta er, og det er nå det skal forvaltes.

blir ikke like lett å ta ut gauper på sommerstid, når sauene ligger strødd i skog og fjell.

 

og jeg sitter her å undrer over hvorfor SNO og ROVDATA trenger titals millioner(skatterkroner) i søtte til sitt arbeid for å få lokalkjente grunneiere, jegere og friluftsfolk til å melde inn oppsevasjoner av familiegrupper.

for så å danner seg da et bilde av bestand og legger frem et forslag til kvoter.

men hva faen er vitsen når folk som sitter å løfter papir, går inn og tar en klage tilfølge uten faglig begrunnelse.

MD har virkelig noe å forklare her.

 

dette bør opp i stortinget nå.

http://www.nationen.no/2012/02/02/rovdy ... /#comments" target="_blank" target="_blank

 

http://www.njff.no/portal/page/portal/n ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

Har vært på dette laget som var så uheldig og fikk en skadeskyting på onsdag. Vi har hatt et veldig vanskelig ettersøk da gaupa først gikk inn i en stor steinul og kom ut på natta og fulgte med 2 andre gauper på isen i farris til noen store øyer. Di som kjenner dette området så vet dem at isen der er livsfarlig. Vi måtte ha båt og prøve og slå oss mellom isen for og komme inn til øyene. Kom aldri i kapp den dagen etter. Neste dag hadde gaupene gått over til fastland igjen,men da var det bare 2 igjen. Så da var det og begynne og leite etter den skadde igjen etter timer med sporing i et forferdelig vanskelig terreng fant vi ut at den hadde gått i en ny stor steinul og der hadde di andre forlatt den. Men og finne den i en sånn ul er nesten umulig desverre. Veldig mange som har kommet med kritikk på oss med at ettersøket har tatt for lang tid, men da bør disse komme til oss og bli med og se på terrenget vi jakter i så kanskje di holder kjeft. Vi har mange veldig dyktige jegere som har deltatt i dette og vet at mange av dem som kommer med kritikken bare har en brøkdel av erfaringen til disse så tenk dere om hva dere sier for kan være deg neste gang! Vil også legge til at gaupejakt i dette området er åpent for di fleste og da får vi med mange jegere som er lite erfarene og kanskje bare har jakta elg noen få ganger. Gaupa er et lite mål og kan nok være vanskelig å få et godt skudd på. Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...