Jump to content

Gaupejakta 2012. Region 2.


Stian84

Recommended Posts

  • Replies 191
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fant noe jeg kopierte her, tok ikke med alt, bare konklusjonen:

 

Rovviltnemnda i region 2 fastsetter en kvote for jakt på i alt 32 gauper, hvorav 28 fra jaktstart.

Innen kvoten kan det maksimalt felles ti hunndyr eldre enn ett år. Vedtaket er fattet med

hjemmel i lov av 29. mai 1981 nr. 38 om jakt og fangst av vilt (viltloven) § 9, lov av 19. juni

2009 nr. 100 om forvaltning av naturens mangfold § 16, jamfør § 77, lovkapittel II om

alminnelige bestemmelser om bærekraftig bruk og forskrift 18. mars 2005 nr. 242 om

forvaltning av rovvilt (rovviltforskriften) §§ 4, 7 og 11.

 

Nærmere vilkår for vedtaket:

 

1. Det fastsettes åtte jaktområder med følgende avgrensning (se vedlagt kart):

 

Jaktområde Vest 1: Bygland, Evje og Hornes, Iveland, Birkeland og Lillesand

kommuner i Aust-Agder

 

Jaktområde Vest 2: Resterende del av Aust-Agder fylke og Fyresdal, Nissedal,

Drangedal og Kragerø kommuner i Telemark

 

Jaktområde Øst 1: Hol, Ål, Hemsedal, Gol, Nes og Flå kommuner i Buskerud

 

Jaktområde Øst 2: Nore og Uvdal, Rollag og Flesberg kommuner i Buskerud

 

Jaktområde Øst 3: Modum, Krødsherad, Sigdal, Ringerike, Hole, Lier, Røyken og

Hurum kommuner, og Øvre Eiker, Nedre Eiker og Drammen

kommuner øst og nord for Drammensvassdraget, i Buskerud

 

Jaktområde Øst 4: Tinn, Seljord, Hjartdal, Notodden, Bø og Sauherad kommuner

Telemark

 

Jaktområde Øst 5: Vinje, Tokke og Kviteseid kommuner i Telemark

 

Side 4 av 7

 

Jaktområde Øst 6: Vestfold fylke, Nome, Bamble, Skien, Porsgrunn og Siljan

kommuner i Telemark og Kongsberg kommune i Buskerud, samt

Øvre Eiker, Nedre Eiker og Drammen kommuner i Buskerud

sør for Drammensvassdraget

 

2. Kvoten fordeles på jaktområdene slik:

 

Jaktområde Vest 1: Kvotefri jakt

Jaktområde Vest 2: 4 dyr

Jaktområde Øst 1: 5 dyr

Jaktområde Øst 2: 4 dyr

Jaktområde Øst 3: 4 dyr

Jaktområde Øst 4: 4 dyr

Jaktområde Øst 5: 4 dyr

Jaktområde Øst 6: 3 dyr

 

 

Reservekvota er på 4 dyr, hvorav inntil 2 hunndyr eldre enn ett år.

 

Rovviltnemnda legger vekt på at reservekvota, særlig hunndyrkvota, skal prioriteres

de mest tapsutsatte områdene. Tilleggskvoten hunndyr kan tildeles spesielle

jaktområder.

 

Rovviltnemndas leder gis i samråd med sekretariatet fullmakt til eventuelt å fordele

reservekvoten på 4 dyr. Ved tildeling av tilleggsdyr kan Rovviltnemndas leder i

samråd med sekretariatet foreta endringer av jaktområdene.

 

3. Jaktområdeinndelingen kan endres og gjenstående kvote omfordeles etter nærmere

 

vurdering av Rovviltnemndas leder i samråd med sekretariatet.

 

4. Kvotejakt på gaupe er ordinær jaktutøvelse som er underlagt alle bestemmelsene i

 

viltloven og forskrifter fastsatt i medhold av viltloven. Jeger/fangstmann plikter å

holde seg løpende oppdatert om status på kvotejakta.

 

5. For å oppnå målsettingen med uttak av flest mulig dyr av kvota, henstiller

Rovviltnemnda jegere og jaktrettshavere å medvirke til at det ikke blir drevet aktiv

jakt på familiegrupper før 1. mars.

Link to comment
Share on other sites

Rovviltnemnda legger vekt på at reservekvota, særlig hunndyrkvota, skal prioriteres

de mest tapsutsatte områdene. Tilleggskvoten hunndyr kan tildeles spesielle

jaktområder.

 

Skjønn det den som kan! Først må di områdene klare den kvota di har fått.

Bør vel kanskje skyte mest der det er mest for og begrense utvandring av ungdyr!

Her i siljan slutta di med sau pga for store tap så ikke no rart tapa er små her når di har flytta sauen på fjellet.

Link to comment
Share on other sites

6 timer etter årets første snøfall fant vi gaupespor i Flesberg, var egentlig ute å så etter hjortespor men det fant vi ikke

 

Hei!

Litt ot kanskje.

Hvor i Flesberg jakter du?

Jakter selv i på vestsida, ca området øst for Beinsvann,lite med rådyr (pussig :? ),men finner stadi spor etter hjort!

Link to comment
Share on other sites

Hadde en ca 20 min los til nå i aug-sept i år på ei halvstor gaupe, bare en snau km fra losen på familiegruppa for et par år siden. Hørte det var tatt noen litt dårlige bilder på et viltkamera av ei like ved nå.

 

Har ikke klart å få skutt noen her i Valle i Setesdal enda, vanskelig å få til, må leite spor selv stort sett hele tiden, mange steder misliker de jeg leiter om netter og morgen, er vel redd jeg skal se andre ting.

 

Har sett gauper her 4 ganger siden jeg kom hit for 10-12 år siden. Fikk i gang en slags jakt igjen her for 3-4 år siden. Mange som vil jakte, men det er stort sett bare prat og lite realisering.

Jakter derfor selv mer østover, der er det folk som legger tilrette for oss, slik at det er bryet verd å bidra.

 

Venter enda på den optimale losen på gaupe i tre, i jakttid, med dyr på kvota! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har vært ute i Flesberg og spora med jamten til en kompis for første gang nå. Spora var ca. 2 timer gamle og bikkja var ganske ivrig så det kan jo bli spennende etterhvert. Måtte gi oss da spora gikk ut i bratta, ikke noe vits å risikere noe i mørket med tett snø og tåke.

Link to comment
Share on other sites

Rovviltnemnda legger vekt på at reservekvota, særlig hunndyrkvota, skal prioriteres

de mest tapsutsatte områdene. Tilleggskvoten hunndyr kan tildeles spesielle

jaktområder.

 

Skjønn det den som kan! Først må di områdene klare den kvota di har fått.

Bør vel kanskje skyte mest der det er mest for og begrense utvandring av ungdyr!

Her i siljan slutta di med sau pga for store tap så ikke no rart tapa er små her når di har flytta sauen på fjellet.

 

Ja.... Du er vel inne på noe der, men sånn tenker ikke Rovviltnemda enda i alle fall. De som vanligvis får positiv respons på å klage over for liten gaupekvote, er som regel bøndene. Derfor er husdyrtap en av de viktigste årsakene til kvotens størrelse. Siljan og andre deler "Nerrafor" går under kategorien rådyrtette områder, med mindre tetthet av sau på beite og dermed tap pr dags dato. Altså kan det da fra myndighetene sin side tolereres høyere gaupebestand hos dere.

 

Hallingdal f eks, går under kategorien av det motsatte. Derfor får vi 5 på kvota og dere 3. Absolutt enig i at det er urettferdig! I alle fall med tanke på at realiteten denne vinteren er at hvis vi er ekstremt heldige i øvre del av Hallingdal(Gol, Hemsedal, Ål , Hol), så skyter vi 2 dyr. Vi har sannsynligvis ingen familiegruppe, men få enkeltdyr som er i ferd med å etablere seg i området. Og etter det eventuelt vil det være så og si tomt i terrenget! Grunnen til dette er rett og slett at vi har lagt det flatt de siste 6 årene, så ja avskytning virker.

 

Lenger ned i dalen er situasjonen helt annerledes når det kommer til bestandsstørrelsen. Mange forskjellige gauper er festet på viltkameraene i løpet av 2011, også familiegruppe. Så hvis ikke jaktlaget i den delen av dalen har gullhåra på plass i vinter heller, blir det nok skral uttelling i Hallingdal gitt...... Da kommer det sikkert til og kjennes passe jævlig når dere for lengst har fylt kvota, mens vi sitter der og "ruger" på en bunke gaupeløyver som ikke kan bli brukt til noe vettugt.

 

Jeg kan dessverre ikke gjøre noe med dette, men dere skal vite at hvis det er noe å jakte på så er vi ute til det ligger! Når det ikke er mer å jakte på håper jeg andre delområder får tildelt vår restkvote. Jeg tviler på det vil skje, men dere skal i alle fall vite at det er vår mening innad i jaktlaget:-)

Link to comment
Share on other sites

Gaupeunge påkjørt på Tinnsjøveien igår, kjette med 3 unger som har krysset veien. Dette er 3 år på rad det er 3 unger i en famgruppe på samme sted som tidligere. Jeg vil tro vi snakker om en meget produktiv kjette... Håper ikke den går på kvota.

 

TKT: Takk for sist, stikker innom kammeret sånn med ett års mellomrom :D

Link to comment
Share on other sites

Hehe jo takk for sist, Stian :D Var det der med når det er et lite opphold i jaktsesongen og at en i tillegg befinner seg i Nordsjøen.... Da er det på tide å ta seg en tur på Kammeret! 3 unger i år også ja.... Den kjetta går nok snart inn i kategorien; beste avlsdyr på tidlig 2000-tallet. Får håpe dere tar de resterende 3. Jeg synes den kjetta har hatt nok gullhår så langt i karrieren.... :winke1:

 

Gratulere med vellykka lokkejakt forresten. Har ikke fått noe greie på den der revejakta enda jeg, men lærer meg vel knepa etterhvert.... :idea:

Link to comment
Share on other sites

På tur til en jobb i hønefoss i dag fikk jeg se restene etter ett rådyr på ett jorde langs RV35.Var ett voldsomt spor fra veien og ca 40 meter ut på jordet hvor dyret lå.så ut som det hadde vært skikkelig kamp,eller påkjørsel kanskje?

 

Hadde ikke tid til å stoppe da jeg allerede var seint ute,så ut som dyret var halvveis oppspist.

 

Hvis noen bor i nærheten og vil sjekke så er stedet mellom Tyristrand og Ask,på høyre siden av veien når man kommer fra Vikersund.Ett av de siste jordene før man kommer til bebyggelsen ved Ask.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har hund å er helt klart ingen ting som kan måles opp mot en ordentlig gaupelos.. men vi jakter jo gaupe for å få ned bestanden å vis enn da kan klare å skyte 1 stk for en bikkje å 1 stk i bås samme dagen er det 2 færre gauper i kommunen mot 1 mindre vis jeg bare jaktet med bikkja. Kvoten blir såpass fort full at tar i bruk dem redskaper enn har lov til. Ødelagte klør å tenner kan vel skje men er ikke alle som bare driver gaupejakt som trofeejakt.

 

Men " Gaupejeger " jeg respekterer din mening om bås.

Link to comment
Share on other sites

Jakter du hare for trofee Stian? Nei di fleste jeg kjenner jakter gaupe fordi det er en utfordring og spennende jakt. Er vel et fåtall som jakter dette for at di tror det en nødvendighet! Hadde det vært det hadde myndighetene gått inn og tynna ut bestanden på andre måter.

Link to comment
Share on other sites

hei bor i vestfold (holmestrand) hytte i hemsedal lurer hva som skal til for og kunne delta på gaupejakta i nærligende områder??

 

For å delta på gaupejakt så må du ha tid nok til å være med.

spore dag og natt. da jakten i nedredeler av region 2 varer kun noen dager, siden kvoten er kun på 3 dyr.

Det finnes vel ett gaupejakt lag i Sande som har organisert det meste med grunneiere. hør med de.

Link to comment
Share on other sites

Skal du jakte hjemme i år eller kommer du innom på besøk til oss? Snakket litt med Manollo her om dagen så har ett håp om at han svinger innom dem første dagene. Men alt avhenger av sporsnøen så klart.

 

Jeg veit ikke helt åssen det vil forløpe seg, men en ting er i alle fall sikkert... Jeg må på jobb den første uka i jakta :( Er prisen for popen det :D Blir nok å jakte hjemme så lenge sporsnøen holder seg god i alle fall. Da jeg kjørte hjem til Ål sist tirsdag, fant jeg spor etter ei familiegruppe på Gol. Kjette med en unge, så fikk registrert den. Samtidig var det ei hanngaupe som rusla inn i et berg oppi Hol, så plutselig fant vi ut at det jaggu blir litt å jakte på i år også gitt:winke1:

 

I Flå/Nes er det ei anna familiegruppe på 2 dyr, så vi har 2 ferdigregistrerte sikre grupper i Hallingdal. De to gruppene ble registrert med et døgns mellomrom, så avstandsreglene gir favør 2 forskjellige grupper.

Greit å ta ei opptelling for regionen snart, for det som er registrert til nå??

 

Vi holder kontakten, så ser vi hvor den beste sporsnøen detter.... 8)

Link to comment
Share on other sites

Det kan vel diskuteres sinnataggen!!!!! Utrolig at bjådal bruker nemda sammen med bondelaget og prøver og sette føringer for åssen vi skal drive jakta. Den dagen det kommer frem hvor mange prosent av tapa som gaupa har skyld i så kan det hende det blir en mer rettferdig fordeling for oss andre også.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til Bjaadals uttalelse regner jeg med har å gjøre med hvordan det er blitt jaktet før.

Knutsen gikk ut med en oppfordring om ikke å jakte på familiegrupper, og det var det noen som ga faen i.

Han kom med en oppfordring, og ikke et forbud så jakta var ikke ulovlig bare veldig dumt.

Vist folk fortsetter å gi faen, så ser vi nok snart riset bak speilet.

Bakdelen da er vel at det går utover alle, ikke bare dem som ikke følger oppfordringene.

Link to comment
Share on other sites

Om du har funnet spor av familiegruppe og av en eller annen grunn ikke får svar av den lokale rovviltkontakten når du ringer. Så ring Espen Marker eller en annen rovviltkontakt i regioenen (2). De skal da sende en stedfortreder for å dokumentere denne familiegruppen. Viktig!

Og få tilbakemelding om den blei registrert eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

fant en familegruppe ved rørholt i bamble på torsdag, fikk ikke tak i Marker og sno hadde ikke tid til å komme så de spora snødde igjen. fekk en lokal rovviltkontakt fra viltnemda til å se på de om det er godt nok er tvilsomt. Litt synd at de ikkje legger meir vekt å å få dukumentert dette når det er vesentlig med tanke på kvota i år og neste år. Nesten så det kan virke som at det er politikk i å ikke få dukumentert alle.

Link to comment
Share on other sites

Mange svakheter i systemet som gjør at vi får bekreftet for få familiegrupper ja. Tok dette opp for for noen år siden og svaret jeg fikk da var at om ikke nærmeste rovviltkontakt kunne komme, eller tok tlf. Så var det bare å ringe en annen rovviltkontakt. Det skulle ikke skje at det ikke kom folk fra SNO og bekreftet/avkreftet om det var familiegruppe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...