Jump to content

Gaupejakta 2012. Region 2.


Stian84

Recommended Posts

Ekstra dyr er det jo ikke,men nemda har mulighet til å slå sammen områder og flytte dyr over til andre seksjoner. Men med den nemda vi har så er nok sjansen liten desverre. Kanskje på tide di bruker noen av milionene di har for og få ned sauetapet til og finne den største årsaken til di store tapa utenom gaupa!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 191
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her kan jeg gi dere noen fakta om Sauebønder i Seljord kommune i Telemark.

 

Vinteren 2010\2011 hadde vi en radiomerket gaupe her i distriktet som heter "HANS".(Har den her enda men senderen virker ikke)

Rovvilt kontakten til Statensnaturoppsyn kunne denne vinteren dokumentere 7 gaupetatte sauer\lam som fortsatt gikk ute på "sommerbeite".

En ting er jo at dette er dyreplageri med sau ute i fjellet i 1 meter snø og mange kuldegrader og en annen ting er at disse sauene mest sansynelig er registrert som tapt før dem faktisk var det,og det er jo økonomisk svindel.

For beitesesongen 2011 er det betalt ut 414 tusen kroner i erstatning til sau drept på beite i Seljord kommune.

Det var 205 sauer\lam som var erstattet og bare det sier jo at her er det en stor feilmargin.Gaupa får faktisk skylda for dobbelt så mye som den egentlig gjør spør du meg.

Også senest for en uke siden blei det funnet 1 sau og 1 lam som ikke var sanket inn i høst.

Alt jeg sier nå er registrert hos SNO,Mattilsynet,DN og fylkesmannen i Telemark men jeg tror det stopper der for det virker som alt er lov som sauebonde.

Flere i samme distrikt har også blitt tatt for ulovelig jakt med gaupebås både i 2011 og i år og en skøyt på "hans" med blyhagel under jakta ifjord men dette har heller ikke fått noen konsekvenser.

Det har blitt prøvd og gå til media med dette ,men ingen vil ta opp denne problematikken uten at du personlig må stå fram i avisen og da får vi sikkert samme truslene som Thorkildsen har fått,bare fra noen andre en jaktmotstandere.

Er vel upopulert det jeg skriver her men det er jo faktisk sant.

Link to comment
Share on other sites

Det har aldri vore så mykje spor i tokke som under gaupejakta i år.Jaktlysta er det heller ikkje noko ivegen med. :) Men har ikkje hatt den nødvendige turen/ikkje vore dyktige nok hittil.Snøforholda har gjort det vanskleg med bikkjejakt,og mildveret som er nå gjer det enda vansklegare,treng litt nysno :) Alle som har jakta gaupe i ein del år veit at det er kort mellom suksess og fiasko, det er små marginar som avgjer om det blir fall eller om ho smett igjennom :D Veit au dei har vore veldig nærme i kviteseid så det er nok litt tilfeldig at det ikkje har dette noko ennå.

Link to comment
Share on other sites

Godt sagt Roy. Lett og gi gaupa skylda for da får di erstatning det gjør di ikke hvis det feks er reven noe det burde vært mye mer fokus på i den sammenheng spør du meg.

Veldig rart at noen sier det er vesentlig mindre spor oppover og andre sier det er masse. Vi har hatt masse dårlige forhold di siste vintrene i nedre del også,men jakta er over på noen få dager uansett.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg med på den, godt sagt roy... 2 feb sto det i lokalavisa her hjemme at det var en bonde som sendte inn alle sauene sine til slakt etter at MD senket kvotene. Han hadde tap fra 35%-70% på årslam dem siste årene ifølge han selv. Det jeg stusset over er at han bonden å kjerringa kjepp jaget oss i gaupejakta for 4 år siden. Vi hadde bare velsignelsen til utmarkslaget å ikke hver enkelt grunneier, forklarte han at det var gaupejakt osv osv men han skulle faen ikke ha noe gaupejakt i lia der.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode argumenter for det ene og det andre her :smile: . Bønder er forskjellige de og, men skal de bli tatt seriøst så må de ihvertfall la folk jakte rovdyr på eiendommen sin. Hvis ikke så sier de mot seg selv. Jegere som ikke jakter rovdyr kan knapt kalles jegere etter mitt syn

Det er ikke så mange bøndene jeg ser som er ute i gaupejakta nei, men noen hederlige unntak finnes. Så ikke glem det. Det er også mye annet enn akkurat jakta de kan hjelpe til med, organisering, registrering, sporleiting er vel så viktig.

 

At det ikke er felt noe gaupe i Vest-Telemark ennå skyldes uflaks, og ikke mangel på innsats fra enkelte. Det har vært så nærme en kan komme ved et par anledninger. Men det er også færre jegere oppafor, og de har større utfordringer i forhold til snø og vanskelige terreng. I Nissedal så jakter de ikke gaupe, i Fyresdal så kommer det kanskje en 3-5 jegere når vi varsler om jakt. Kan tenke dere selv hvor effektivt det blir i en ring på 3-4000 mål. Likevel har vi lykkes noen ganger.

På Dalen må de ofte avslutte jakten før den har begynt, for gaupa går inn i for farlig terreng. Samme i Kviteseid.

Nå blir samarbeidet mellom laga i Vest-Telemark bedre og bedre, vi ringer til hverandre når vi mener det er gaupe som er ringa. Ennå blir ikke laget når vi samles til sammen større enn et middels gaupejaklag fra nedre Telemark. Og godt med gaupe er det oppafor også, Tokke og Kviteseid var det nye spor så og si hver dag første del av jakta. Nissedal regner jeg ikke med lenger og vi i Fyresdal fant kun spor rett før og rett etter jakta i år, så det var uheldig. Dette er ingen unnskyldninger men noen forklaringer på hvorfor ting er som det er.

Link to comment
Share on other sites

Sauebønner jakter ikke gaupe de.

Er det brune eller hvite bønner? Lær deg norsk!

At sauebønder ønsker å ha gaupe er den mest usaklige påstanden jeg har sett. At noen dyr blir registrert og erstattet som rovdyrdrept er jo SNO sin feil, som ikke gidder å sjekke mer enn et visst antall kadaver før de sier at du bare skal søke om erstatning for alt som mangler. En annen sak er at dersom det dukker opp igjen savnede sauer skal det sies fra/betales tilbake.

Når noen her på forumet rakker ned på båsfangst av gaupe får jeg en ekkel lukt av rovdyrvenn/dyreverner I nesen. Det er faktisk folk med skjult agenda her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

En mindre glipp.... :mrgreen:

Litt dumt av meg å hakke på slike ting. Blir bare litt provosert av folk som mener at sauebønder vil ha rovdyr for tjene penger på erstatninger. Har hatt sau selv, men måtte gi meg I fjor p.g.a rovdyrskader. Hadde da 50 prosent tap av lamma, hovedsaklig til jerv. Når du har løpt hele høsten og finner kun kadaver er det ikke moro lenger. Når du finner tikker I live med jur avrevet av bjørn, eller lam som trekker tarmene etter seg etter ulveangrep får du ikke akkurat varme følelser for hverken rovdyr eller rovdyrvenner.

En annen ting er at det kan hende det er jegere her som ønsker stor gaupebestand for å ha mye å jakte på, men da synes jeg de kan si det rett ut.

Hovedårsaken til at direktoratet for naut vil forby gaupebås er antagelig at den er effektiv...Det er vel for faen ikke forskjell på rev og jerv og gaupe tatt I bås. Men det er klart at det er folk som vil all effektiv rovdyrjakt/ fangst til livs. Så jeg rekner med at det neste er jervebåsen.

Ønsker alle gaupejegere lykke til med fortsatt jakt og at kvotene neste år blir mer vettug.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Det å angripe folk pga litt skrivefeil blir for domt skjerp deg!! Hadde du vist hvor mange fangstdøgn det er pr gaupe i bås hadde di fleste ikke giddi og tenkt på det engang. Og det er nok ikke no dyreverner som mener at bås ikke er no,men jegere som jakter og ikke fanger. Mye i vår region som tyder på at det er andre ting enn gaupa som er hovedårsaken til di store tapa. Derfor syntes vi det er rart det ikke blir mer fokus på og finne ut hva det er når det ikke har vært no effekt og ta ut så mye gaupe. Statestikken på sauetap ligger ganske jevnt over mange år,og gaupestammen har gått masse opp og ned så da sier det seg selv at det finnes en annen årsak som er ganske betydlig.Men det kommer vel forhåpentligvis en form for merking av alle sau/lam så kommer jo fakta frem snart.

Link to comment
Share on other sites

Har innrømmet at det var dumt, kan gjerne beklage det også.

Når det gjelder sauetap, kan det være flere årsaker. Generelt er ikke gaupa den verste. Den prisen går definitivt til jerven. Har dere mye jerv er saken klar. Sjukdom og forgiftning spiller en stor rolle I noen områder ( alveld f.eks.)

I en del områder de senere åra har det vært et økende problem med tjuvslakting. Selv har jeg vært plaget av løshunder ved flere anledninger. Noen saueeiere har kanskje et lemfeldig forhold til dyra sine, men det er helt sikkert et fåtall.

Radiobjeller er på tur inn og vil som du påpeker avsløre mer av årsakene. Det er dog ikke sikkert at rovdyrvennene vil like det resultatet. Forsøk med denne teknologien har avslørt at 70-80% av tapene skyldes fredet rovdyr. Bl.a. forsøk fra Gammeldalen I Tynset kommune, der tapene var og er svært store.

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel ikke no registrert jerv i disse områdene og gaupestammen er vel heller ikke no spes høy det viser jo registreringene. Blei vel brukt no radiobjeller i hallingdal i sommer,men resultatet derfra tror jeg vel forsterker andre misstanker enn gaupa.Problemet er jo også at di som har radiobjeller på sauen ikke slipper di på utmarksbeite like tidlig som ellers noe som gjør ting vanskelig litt rart når naboen slipper sauen ut flere uker tidligere!

Link to comment
Share on other sites

Tommy,

du skriver løst og fast om gauper, sauebønder, båsfangst, fordeling av kvoter og etc. Det er mulig jeg er dum, men jeg skjønner egentlig ikke en dritt av hva du mener og hvor du vil hen :?: Kan du utdype litt?

Uansett skal du og andre være veldig forsiktig med å sette denne greina av husdyrbruket i samme bås! I alle yrkesgrupper finnes det useriøse folk som driver på kanten/over lovens grenser. Det betyr ikke at "alle" sauebønder benytter rovdyrerstatningsordningen til å ljuge til seg overflødig erstatning. Hva er det du trur vil skje dersom rovviltnemda ikke skal ta like mye hensyn til beitetap, som de gjør pr i dag? Trur du at dere vil få høyere gaupekvote i nedre delen av regionen? Hehe, det kan dere bare glemme, og skal jeg si deg hvorfor; Det er et hovedmål å ha 12 familiegrupper av gaupe i regionen. Deretter er det et delmål å ha 9 av disse gruppene i de "rådyrtette" områdene. Så da kan du telle antall omtrentlige registreringer i år, og se hvordan dere ligger ann i de nedre delene..... Ikke akkurat oppløftende vil jeg tru?

 

 

Når det er sagt er det som Ariel sier, muligheter for at sauenæringa kan bidra med hjelp for å letteregjøre gaupejakta(eks brøyting, sporing, sponsing av drivstoff, jaktbikkjer etc). Jeg skjønner det er et stort forbedringspotensiale rundt om i regionen når det gjelder dette, men dere kan jo nevne rundt om i deres lokale saue/bondemiljø, at de i Hallingdal har mottatt over 70000kr i stønad fra diverse sanke, saue, bonde og småbrukarlag, siste kalenderår. Det kunne være noe å etterstrebe i andre deler av regionen vil jeg tru. Kan hilse fra oss å si at stønaden kommer svært godt med for å effektivisere jakta!

 

 

Drar til Vinje igjen mot helga, var for dålig sporsnø der nå i dagene som har vært. Får håpe det lykkes snart i Telemark vest...

Link to comment
Share on other sites

Hadde du vist hvor mange fangstdøgn det er pr gaupe i bås hadde di fleste ikke giddi og tenkt på det engang. Og det er nok ikke no dyreverner som mener at bås ikke er no,men jegere som jakter og ikke fanger.

 

Det er mulig det er mange fangstdøgn pr gaupe i bås, men så er det nå jaggu effektivt når de først begynner å rusle gjennom den! Jakt er mer effektivt i februar, men er det kvote igjen i mars kan man gjøre det skarpt med bås, også hvis man har dårlig sporsnø. Har et par dyktige kamerater som driver med båsfangst. De har i tillegg fanget gauper for NINA. 7 gauper har de tatt i båsene sine på ca like mange år. Ikke så ille det synes jeg, med tanke at de er 2 mann!

 

Jeg er personlig mer ivrig etter å jakte gaupe, men synes ikke jeg som jeger kan kritisere fangstfolk for deres interesse. Jeger og fangstmann er ute etter å nå det samme målet. Nemlig å beskatte gaupebestanden. Fangstkulturen i Norge er viktig å bevare, samt bør en rekruttere nye interesserte, ikke svartmale den!

Link to comment
Share on other sites

TKT når du sier nedre deler mener du da vestfold?

Når det er snakk om fam.gr av gaupe så er Notodden,Tinn og Hjartdal et område med god gaupebestand og her spiller rådyr veldig liten rolle.

Gaupa her lever hovedsaklig av hjort for den rådyrbestanden som er her nå tror jeg knapt er forsvarlig og jakte på til års.

Mange meninger for og imot båser her ser jeg ,men bås er vel strengt tatt en uhuman fangstmetode for alt vilt spør du meg. Trolig også forbudt fra neste år også :lol:

Jakter du med bås etter gaupe så er det vel for og få gaupa vekk og ikke for jaktas skyld og dit har heldigvis ikke jeg kommet enda.

Link to comment
Share on other sites

Eg har vore inne på temaet tidlegare ,men kvifor er det nesten ingen som prøver lokkejakt på gaupe? Ein av debattantane her har jo skote gaupe med denne metoden tidlegare,men slik jakt blir 0 debattert. Etter det eg forstår så er det av og til problem å få folk nok til den tradisjonelle jakta, ein er avhengig av sporsnø og terrenget set visse begrensingar. Kvifor då ikkje prøve lokkejakt? Går du 20 år tilbake i tid så trudde mange det berre var skryt og tull då John S Opdal for rundt og hadde foredrag om lokkejakt, ja eg trudde sjølv det. I dag har denne teknikken revolusjonert revejakta. Frå Amerika veit ein at det meste av rovvilt kan lokkast. Er det skepsisen til det som er nytt , eller er det berre det at folk rett og slett ikkje kjem på tanken som gjer at slik jakt nesten ikkje er brukt på gaupe?

Link to comment
Share on other sites

TKT når du sier nedre deler mener du da vestfold?

 

Når jeg sier de nedre delene mener jeg deler av jaktområdene Øst 6, Øst 3 og Vest 2, eller grovt beskrevet strekningen fra Kragerø til Hønefoss. NINA delte ei gang inn forskningen i noe de kalte rådyrtette områder og ikke. I de rådyrtette er det meningen å ha en større gaupebestand enn i de ikke rådyrtette. Jo lenger vest du kommer, desto mindre rådyr(etter NINA's rapport selvfølgelig,) og desto mer sau er på beite. Derfor synes forvaltningen at det er smartest å inneha 75% av familiegruppene i de såkalte rådyrtette områdene. Sannheten i dag er jo som du nevner, at hjorten overtar matfatet for gaupa der rådyra forsvinner, og at det som var såkalte rådyrtette områder for 15 år siden, i dag er nærmest rådyrtomme. Forvaltninga henger etter denne forandringa.

 

Dersom vi ikke tenker på problemet med sauetap på beite, trur jeg med tanke på dagens økende hjortebestand, at det muligens pr i dag er plass og matfat til flere gauper i de vestlige dalførene av region 2, enn i de kystnære områdene der rådyra er i ferd med å forsvinne. Mulig det vil skje forandringer i forvaltningen angående dette, men har liten tru på det gitt.... Områder med høge sauetap trur jeg vil bli prioritert høgest, ved utgivelse av kvote. For hvem blir hørt først, rådyrjegeren eller sauebonden?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg jobbet to sessonger med oppsyn av sau på beite, skreiv også en rapport om dette.

Det å si at sauebønder ikke er opptatt av å finne ut hva som tar dyr på beite og at de håper på at de blir tatt av rovdyr er i de fleste tilfeller direkte feil og stygge beskyldninger. Jeg jobbet med fler bønder og de var genuint opptatt av å finne ut av hva som skjedde når dyra var på heia. Og at bonden tjener på at et husdyr blir tatt av rovdyr stemmer heller ikke, siden man ikke får dekket tapte utgifter på det dyret som blir tatt

 

Hva vi fant ut av kan dere lese hvis dere følger denne linken

 

http://fulltekst.bibsys.no/hihm/oppdrag ... 8_2007.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hvor står dette hen da? " Deretter er det et delmål å ha 9 av disse gruppene i de "rådyrtette" områdene"

Kan ikke si jeg har sett dette noen plass i forvaltningsplan. Det er begrensa hvor mange grupper det går og presse nedover i disse områdene det sier seg selv gaupa trenger store områder. Og ja båsfangst er effektivt det i rette perioden tok 3 stk på 16 dager i samme bås for Nina vi..

Link to comment
Share on other sites

Leste rapporten med stor interesse Husqvarna. Ser ut til at dere har en del tap p.g.a drukning. Dette øker naturlig nok I tørre somre.

Hvorfor utelates kadaver av lam som ikke var merket eller som hadde mistet senderen?

6,3% tap er noe over " naturlig" tap, dog ikke så mye. I området " mitt" har tapene variert mellom 11 og 40 prosent de siste 10 årene. Jeg har hatt to år I den perioden med50 prosent lammetap.

Antar det er forskjellen på et område med lite og et område med mye rovdyr. :trist:

Vel, ble litt OT dette

Link to comment
Share on other sites

Hvor står dette hen da? " Deretter er det et delmål å ha 9 av disse gruppene i de "rådyrtette" områdene"

Kan ikke si jeg har sett dette noen plass i forvaltningsplan. Det er begrensa hvor mange grupper det går og presse nedover i disse områdene det sier seg selv gaupa trenger store områder.

 

Du har rett i det, jeg husket litt feil. Leita litt på nettet og fant dokumentet jeg så etter på fylkesmannen sine sider. Forvaltningsplan_for_rovvilt_i_region_2__Revidert_2009_Vedtatt__201109,_plan_3xJcn[1].pdf

 

Som du ser på side 19-28, er det satt opp som delmål at 9 av ynglingene skal være i Buskerud og Vestfold fylker, samt Telemark fylke bortsett fra Nissedal, Drangedal, Fyresdal og Kragerø kommuner. 3 av ynglingene er da ønsket i Aust-Agder(med unntakskommuner) og de nevnte telemarkskommuner ovenfor.

 

Men... skal dere få høgere kvote i kystnære strøk, er dere totalt avhengig av god familiegrupperegistrering i de mer vestlige dalførene av Buskerud og Telemark, samt lavt sauetap. Er det dårlig med familiegrupper i vest, tenker jeg de gir pokker om dere har familiegrupper i bøtter og spann på et relativt lite areal. Dessverre.....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lusket i kulissene her en tid for å holde meg oppdatert på jakta i området uten å være registrert på forumet. Etter mange tåpelige uttalelser på de siste halvannen sidene i denne tråden ønsker jeg å gjøre oppmerksom på/ minne dere på at forumet er åpent for offentligheten (alle).

Med den holdningen enkelte har er jeg slett ikke overrasket over at noen grunneiere ikke ønsker noe med dere å gjøre. Å svartmale sauebønder på denne måten for så å tro at dere blir godt mottatt på privat grunn er latterlig og direkte skadelig for framtidig jakt. Det er null problem å vite hvilke personer som blir omtalt her selv for meg som ikke kjenner dem, tenk da over hvilke ringvirkninger dere igangsetter dersom de aktuelle personene leser dette.

 

For å få tilgang til jaktområder og et godt samarbeid (eks. økonomisk bistand som TKT er inne på) må man i noen tilfeller svelge en og annen kamel, og ihvertfall tenke seg svært godt om før man bedriver skitkasting på offentlige nettfora.

Og så får man håpe at sauebøndene klarer å ikke dra alle gaupejegere over èn kam på samme måte som enkelte her inne gjør med sauebønder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...