Jump to content

Gaupejakta 2012. Region 2.


Stian84

Recommended Posts

  • Replies 191
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gaupejakt er lett!

 

Første gangen jeg jakter Gaupe detter det ei hogaupe på nesten 17 kilo i fjellsiden nord for Seljordsvannnet. All ære tilde som har gjort forarbeidet og bikkja som dreiv dyret rett på posten.

 

Morro! NEste år skal jeg være med mer!

 

Edit: Jeg var ikke skytter!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

5va0w.jpg

 

Takk Stian.

 

Her tok jeg flere bilder av Grete for to år siden.

Dette var inne i et boligfelt 10 meter fra et hus,tenkte jeg skulle sitte der og se om den kom tilbake men hadde ikke helt trua.Da tok jeg feil,flere persjoner så ungene fra verandaen sin. Første bilde blei tatt kl 19.10 om kvelden,er ikke skvettene dem da.

Link to comment
Share on other sites

Blir det ikke noe rabalder fra sauenæringa nå, så kan egentlig saubøndene ha det så godt!

 

Er ikke direkte involvert i det som skjer i region 2, men har fått noen referater på mail med tanke på lignende reaksjoner i region 6 (der klagebehandlinga ikke ble så dramatisk, men dramatisk nok med tanke på at vi har vært skyhøyt over bestandsmål i snart 10 år). Og kan bekrefte at det skjer ting, men jeg tør ikke si noe eksakt om hva. Men det dere har til fordel er at det har skjedd ting med tanke på dokumentasjon av familiegrupper de seneste ukene, mens vi har hatt dritdårlige snøforhold i Trøndelag fram til nå...

Link to comment
Share on other sites

Er godt å høre det rører seg noe i politikken. Så får vi se om det skjer noe før jakta er over.....

 

Jaktlaget hjemme kneppa en hannkatt på Gol i dag, nærmere bestemt Lisbetnuten. 1 igjen i Hallingdal.......på kvota;-)

Link to comment
Share on other sites

Høydepunktet ved Lisbetnuten i fjor omhandla vel jaktdressen din TKT? Fikk vi noengang svar på om det var gore-tex i den ? :-)

 

Hehehe :lol: Nei, jeg ble vel bare taus trur jeg når jeg fikk det spørsmålet.... Men nei, det er ikke Gore-Tex i den. Den Bostrøm dressen egner seg forresten ikke til annet enn å tørke seg bak med, svensk møkkakvalitet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Jaggu datt gaupa på Lisbetnuten! Er alltid lurt med et par mann ende uppå Lisbetnuten, veit du :-) Høydepunktet ved Lisbetnuten i fjor omhandla vel jaktdressen din TKT? Fikk vi noengang svar på om det var gore-tex i den ? :-)

 

Det trur jeg faktisk ikke vi fikk svar på, men du må da bli våt i den dressen hvis det ikke er gore-tex TKT?

Link to comment
Share on other sites

me jakter bare i kroken og nedover mot sjøen. Veit ikkje om noen som jakter på den kanten, men det burde nok jaktes der au. Vi har heller ikkje lagt mye jobb i å få jakte der siden det er meir en nok katt å jakte på her vi er. For ut igjen i morgen å kikke hvis det ikkje detter noe i øvre del av bygda noe det sikkert gjør snart siden de er flike til å være ute å kikke å jakte. og kunnskapen til gaupejakt der oppe er det heller neppe noe å si på, er få lag som har skutt fler gauper enn de.

Link to comment
Share on other sites

Sitereingen av ovenforstående innlegg er slettet. jmonsnen

Mange ivrige sjeler oppover ja! Sitter heime med influensa og hører på radio`n om dagen. Trur det går litt tregt om dagen der au, men de var nære om hælja..så det smeller der snart. Eg jakter på Sannesmoen, så skulle ønske det datt ei i det område au. E faen ikkje et rådyr å oppdrive :trist:

Link to comment
Share on other sites

Sjekket hjemmesiden til Fylkesmannen i Telemark og der regnes dyret som felt.

 

http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m ... id=3564191

 

Det jeg stusser over er denne: "For felling nr 10 er det foreløpig ikke avklart kjønn og vekt på dyret, som har gått i ur og må hentes ut."

Har de tenkt å plukke vekk hele ura med dynamitt og gravemaskin eller skal de krabbe inn og hente gaupeskrotten?

Link to comment
Share on other sites

Gaupa slo et rådyr her på søndag. En kompis hang opp viltkamera ved rådyret og ikke lenge etter var gaupa m.m. på plass. Synd jakta er over her i øst 4. Bildene kan sees på hans hjemmeside: http://andersmossing.blogspot.com/

 

Her er et av bildene:

 

PICT1014b.jpg

 

Må innrømme at det var litt synd at kvota var fylt på lørdag. Bildet er tatt natt til mandag. Fint måneskinn :)

Ser ut som en voksen katt. Jeg er ingen ekspert på dette, men folk har kanskje en formening?

Link to comment
Share on other sites

Døgnet da alt gikk etter den berømte boka:

 

Fikk hevet meg på et fly fra Florø, fredags kvelden. Kom et halvt døgn tidligere hjem enn antatt. Hadde gått natteskift, så da jeg kom hjem sov jeg to timer for så å dra ut å spore.

 

Fant 2 netter gammelt spor kl 9. Gjorde en ring 1 km på vestsida av sporet for å se hvilken retning dyret hadde tatt. Fant ingen utspor. Ble kjørt opp igjen til innsporet. Gikk en ring på østsida av innsporet. Ingen spor ut. Katten var innringa på et arel lignende 700x400 meter.

 

Ringte etter mannskap, posta ut 15 mann. Gikk inn i ringen med 2 bikkjer og 3 mann. Fant en million kattespor. 15 minutter senere var gaupa på beina. Birka(6 år gammel jämthund) ble sluppet. Jagde gaupa i bånn gass over et elvejuv 2 ganger. Kom rett i fanget på en ivrig post.

 

PANG og kvota var fylt!

 

PS: Martha(som gaupa het) ramla nedi ei isråk i elvejuvet, etter skytinga. For å hente ho monterte vi opp en tauvinsj på en furulegg, firte hundeføreren nedi juvet, for så å fiske ho opp med en slaktekrok montert på et hampetau :lol:

 

En begivenhetsrik dag i skogen....

Link to comment
Share on other sites

Vil forresten gratulere Stein Gunnar Clemensen, laikaen Lobo, hundefører Ariel og resten av jaktlaget i Kragerø, Nedre Drangedal med første gaupa felt i nyere tid i det området! Det tok 12 harde jaktdager, men dere lykkes til slutt. Rått :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål angående oppdatering av felte gauper. Hvordan kan man vite hvor mange gauper (han/hun) som er igjen på kvota. Har selfølgelig prøvd å holde meg oppdatert via aviser og nærmiljø, men jeg synes at dette burde ha stått på en nettside, der antall gauper som er skutt er meldt inn, sånn at en hver jeger kunne gå på jakt og vite hva som var igjen på kvota. Kanskje det finnes en sånn side allerede, bare at jeg ikke vet om den ? :?

Link to comment
Share on other sites

Med den kvoten som ble utdelt i år, skulle de dyra som er gjenværende i region 2 vært jakta på uavhengig hvilket jaktområde det tilhørte. Det blir feil om denne kvoten ikke blir tatt ut i år, med tanke på den drastiske reduseringen som ble foretatt før jakta. For vi har flust av katten her i nordre Vestfold også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...