Jump to content

Full dommer på NM for småhund.


Hans Kristian

Recommended Posts

Sørlendingene presterte å stille med en dommer som var dritings til første dag av NM.

Jaktprøver med drever fordrer at dommeren orker å røre litt på seg, og det er veldig dårlig at arangørene av et NM ikke kan sende hjem og erstatte en dommer!

Personlig mener jeg at dommeren bør svartelistes eller miste statusen sin som dommer!

 

Hva mener hundefolket om dette?

 

Det er også synd at det var enkelte terreng som var helt tomme for rådyr, men flaks med trekningen er jo alltid viktig i konkuranser!

 

Spørs hvor mye skryt det blir av arangementet til sørlendingene. Vi får håpe på en kanondag for deltagerene i morgen. LYKKE TIL.

Link to comment
Share on other sites

Hørte rykter om at det hadde vært flere fulle dommere der jeg. Veldig svakt av ledelsen at di ikke griper inn og sender di hjem. Håper disse fyllesvina mister papira sine for sånne vil vi ikke ha. Har snakket med deltagere der som har mistet helt lysta.

Link to comment
Share on other sites

Vel. Det er en NKK-representant på alle sånne arrangement og det er bare å rette en formell klage dit. Nå. Og ikke bare lukke øynene og finne seg i sånt. Det går faktisk ikke an! Dette er jo noe for disiplinærrådet og kan medføre at dommeren minster autorisasjonen sin.

Så det er absolutt noe man må ta tak i!

Link to comment
Share on other sites

Høres jo helt sprøtt ut, stakkars deltaker.

 

En annen ting jeg finner merkelig, er at NM, som bør være det største en kan vinne, ikke en gang er fulltegnet! 20 ekvipasjer kan/skal/bør stille på NM.

Ser vi til Støver verden, stilte ca 150 hunder på de respektive DM i kamp for å kunne få 20 NM billetter og kun kremen av bikkjer kom videre. Når småhundene så skal ha samme prøve ett par uker etterpå, (de har direkte påmelding til NM) så melder 17 hunder på og bare 15 stiller.

Her bør/må småhundfolket skjerpe seg!

Link to comment
Share on other sites

Enig med finskstøver,men tror mange er skeptiske til det jaget som nm er. Mange som syntes det er et stress når en helst skal springe rundt for og koble hunden etter en los for så og få ny los så fort som mulig og flest loser om dagen teller mer enn egenskapspoenga. Min mening er at det skulle blitt forandra litt på regelverket så tror jeg det hadde blitt fler som hadde vist innteresse. Feks maks 2 loser om dagen og egenskapspoengene skulle vært mer avgjørende og fått inn et moment som har med søk og gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har min første drever, og gleder meg til prøver. Det ser ut til at jeg må ha med ei halv ei i sekken til "reparasjon" for hangover til dommer`n... for å høste ekstra poeng!

Nei, alvorlig snakka: Sånt er trist å lese, og den rette veien å ta det for å få rettet det opp, er jo å offentliggjøre det. Eller true med det. Da blir det garantert siste gangen!

Link to comment
Share on other sites

De stående fuglehundene slet med det samme på enkelte prøver for mange år siden. Jeg hadde lyst til å anmelde et par dommere, men det viste seg at jeg kun møtte protester fra NKK's rep., (når det ikke gjaldt denne også) anmeldelse ville derfor bli ord mot ord.

 

Men etter noen år med samme resultat, og nye deltakere som reagerte, var det ikke lenger grunnlag for prøvene med slike dommere ....

 

Burde kanskje vært krav om alkotest for dommere i NM ???

Link to comment
Share on other sites

En ting er i hvertfall sikkert, i denne tråden juger enten hans kristian eller carFun :eek: men hvis det ikke er vilje til nkk å ta tak i slike ting så er det jo mildt sagt uproft opplegg

 

Sent from my Desire HD using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Misstenker man at det stiller en beruset dommer så skal dette tas opp med både prøveleder og NKK representant og de skal da fjerne dommer fra oppdraget og rapportere hendelsen til NKK.

Man kan som startende legge inn en offisiell klage til prøveleder og den plikter de å rapportere til NKK der saken behandles!

Mener å huske at det må skje innen 24 timer.

Møter det oppp en beruset dommer så bør man ta dette med en gang da ledelsen da evt. kan be dommer ta en promillekontroll før han/hun evt gis tillatse til å dømme vidrere

Link to comment
Share on other sites

Har en kammerat som VAR der med egen hund, han har avkreftet at dette har skjedd.

Så hva dette egentlig bugner i kan en jo bare lure på.

 

Greit å ikke være skråsikker når du kun har andrehåndsinfo. Ikke bare er det en stor kilde til misforståelser, men forskjellige folk har også forskjellige definisjoner på hva "full" er, for noen er det nok å være lettere beruset, mens andre tenker i baner av "sovne i sitt eget spy".

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg kan forstå er det ingen som sikkert kan si at en dommer har vært beruset eller ikke. Ingen vet om det er levert protest. De som vet vil ikke kommentere.

Kammeret.no er vel ikke stedet for å rydde opp i en episode hvis det har vært en.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et faktum, og det var en bekjent av meg som ble utsatt for dette!

Skal spørre om jeg får poste navnet eller startnummeret hans!

Saken ble tatt opp med arangørene uten at han fikk ny dommer, det ble inngått et kompromiss om at kjentmann skulle bistå og hjelpe dommer med dømmingen.

Var ikke til stede, men har dette fra en som ikke dikter opp historier for å skade småhund miljøet!

Link to comment
Share on other sites

Dette er et faktum, og det var en bekjent av meg som ble utsatt for dette! Var ikke til stede, men har dette fra en som ikke dikter opp historier for å skade småhund miljøet!
Har en kammerat som VAR der med egen hund, han har avkreftet at dette har skjedd.

Her står altså annenhåndsinformasjonen steilt mot hverandre?

 

Herregud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også opplevd dette, for noen år siden da jeg var kjentmann på nm, om søndagen kom dommeren "rimelig bakfull". Vi slapp, bikkja fikk los. og vi gikk etter for å lytte, skjønte fort at dommeren ikke hang med på vårt tempo, men han kom etterhvert til oss. Da kom det fine spørsmålet, har dere hørt losen ? noe vi sa at vi hadde gjort, og det stemte. Dommeren tok opp blokken og noterte flittig. Og sånn gikk nå dagen.. Seriøst Nei...

Link to comment
Share on other sites

Kjentmann og hundefører skal ikke bare strene avgårde når losen er i gang, det er dommeren som bestemmer hvordan man beveger seg i terrenget da. Kanskje den dommeren var uenig i at dere bare gikk avgårde? Jeg nevner det bare siden en sak kan ha to sider.

 

Forøvrig er det forkastelig om en prøvedommer har opptrådt beruset på en prøve, men hvis dette ikke er rapportert inn til NKK og opprettet sak på så er det vanskelig å vite hva som er korrekt.

 

Man bør ikke forhåndsprosedere en sånn sak her på Kammeret.

Link to comment
Share on other sites

Til forklaring på hvorfor vi gikk fra dommeren, var at han måtte spy. Og da fikk vi beskjed om å gå føre, og spydde det gjorde han mange ganger den dagen. Syns synd på de som bruker uker og år på å trene frem en hund, for endelig å stille den på et Nm. Og de som dømmer ikke tar dette mer seriøst..Ikke bra, men for håpe dette ikke er noe som mange har opplevd.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer hvis man forsøker å legge inn en protest ?

 

Noen stikkord jeg tror er av betydning :

- Bevisbyrde ?

- Andre deltakeres premiering ?

- Egen premiering ?

- Er dommerne kamerater ?

- Ligger et slikt ansvar hos deltakere eller arrangør ?

 

I praksis oppnår vel en vanlig deltaker kun å betale (protestgebyr) for å bli upopulær hos enkelte ?

Link to comment
Share on other sites

det kan da være at dommeren fungerer bedre etter noen glass?
Hvis du ikke har noe bedre å tilføye tråden enn slikt vrøvl, bør du sette deg på tastaturpølsene!

 

Når vi snart skriver 2012, trodde jeg, i min enfoldighet, at vi skulle slippe flere eventyr om hvor god virkning "kjøredrammen" har for bilførere, eller tilsvarende utgydelser om rusgiftenes velgjørende virkninger for andre aktiviteter!

 

Hva med "det kan da være at dommeren fungerer bedre etter et heroinskudd, og noen "rever"?".

Link to comment
Share on other sites

Til forklaring på hvorfor vi gikk fra dommeren, var at han måtte spy. Og da fikk vi beskjed om å gå føre, og spydde det gjorde han mange ganger den dagen.

 

Om dommaren må spy er ikkje det same som at han er full!

 

Sjølv så har eg hatt spysjuka fleire ganger utan at det skuldast at eg er full eller var full dagen før. Ein annan ting er det om det luktar gamal moro av vedkommande. Men det er ikkje blitt fortalt noko om enda, og då tviler eg på at det har lukta av ham.

Link to comment
Share on other sites

Misunnelsen er som vanlig større en kjønnstdrifta når det gjelder jaktprøver.

Noen hører ditt, andre hører datt. Personlig mener jeg at om en ikke har baller til å legge inn klage til prøveledelsen(for det foreligger eller har aldri blit lagt inn noen klage), så bør man holde seg for god til å spre rykter i etterkant også. Når tilogmed en moderator her på kammeret bidrar til ryktespredningen, ja da blir man ikke annet en oppgitt.

Link to comment
Share on other sites

Når tilogmed en moderator her på kammeret bidrar til ryktespredningen, ja da blir man ikke annet en oppgitt.

 

Ser ikke noe i innlegget som tyder på at uttalesen er komt som noe annet en privatperson.

Men det sterkeste forsvaret i en sak er ofte anngrep...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

dette var ett stort problem på alle jaktprøver før hvor det var felles overnatting.alle slås om å vinne festen.

derfor var vi beviste på dette ibassetklubben og hold oss unna felles prøver lenge.

nå er det ikke noe stort problem,men det er alltid noen som ikke kan styre seg og ødelegger.

problemet er som regel en nkk som ikke er kvalifisert og tørr ikke si ifra.

ved ett slik tilfelle skal de avautoriseres da dette er ikke i noen interesse!

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...