Jump to content

Ikke lett å være hundeeier!


Winge Våpen AS

Recommended Posts

Hei.

I forrige uke ble min kjære Beagle på 9 år syk og vi måtte en tur til doktor dyregod midt på natten.

Det viste seg å være et eller annet han hadde spis og reaksjonene på dette ble at han skalv som et aspeløv, kastet opp, feber osv…

Han ble frisk igjen etter noen dager, til min store glede.

 

I dag dro jeg og en kompis en liten tur til skogs får å se etter bukken.

Jeg kom hjem ca 2030 og finner hunden under stuebordet full av bittskader og han er helt utslått.

Etter å fått summa meg, forklarer min datter at hun skulle gå tur med han, da naboens hun kom stormende ut av hagen og ut i veien, resultatet ble at min hund ble filleristet et par ganger før eieren fikk tak i sin hunden.

 

Min datter på 15 år tok første bussen ned til sentrum og til dyrlegen da hun så at hunden våres blødde fra venstre bein, dyrlegen konstaterte skader i venstre forbein og på ryggen.

Jeg har selv snakket med dyrlegen nå i kveld og jeg må ned igjen til dyrlegen i morgen, da beinet er meget hovent og blør litt.

 

Hva ville du gjort, med tanke på nabo/hund, hvis din hund ble angrepet og skadet!

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Det kommer vel litt an på hendelsesforløp osv., men dersom hunden til naboen ikke var sikret, kom over og angrep din hund, slik det ser ut til, så er jeg ikke i tvil.

Ville presentert regninga fra veterinæren, med følgende beskjed - værsågod betal, samt med en skikkelig utvetydig advarsel.

Link to comment
Share on other sites

Dersom tilfellet er dårlig sikring av en aggressiv hund så hadde regningen gått sporenteks til naboen sammen med en solid overhøvling. Ville i samme øyeblikk også vurdert politianmeldelse av allmenpreventive årsaker.

 

Håper at hunden din slipper fra denne episoden uten varige men.

Link to comment
Share on other sites

Naboens hund var ikke sikret, jeg snakket nettopp med han om dette og det kommer en forklaring som ikke holder mål, da det er flere vitner som så at denne hunden gikk løs.

 

Problemet er at denne hunden nesten aldri blir holdt i bånd, jeg har selv sett denne hunden løpe løs i skogen for bare noen uker siden.

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Meget alvorlig med tanke på at det er båndtvang og at eier alltid plikter å ha hunden under kontroll.

 

Hadde krevd at naboen tok veterinær- regningen. Og vurdert å anmelde overtrampet. Hadde det vært krøll med naboen/bikkja før hadde jeg ikke nølt med å anmelde..

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg ikke vært i tvil Winge. Krystallklar beskjed om å dekke veterinærregninga, samt, gitt beskjed om at hendelsen ville blitt rapportert til Politiet.

 

Neste gang kan det like gjerne være en unge som blir angrepet.

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er ingen løs politi hund.

Jeg ønsker å bevare freden i nabolaget, dette er viktig synes jeg, da det som regel blir mye unødvendig støy!

Men det har blitt et problem som jeg faktisk begynner å bli litt bekymret over, så jeg kontakter en lokal politimann i morgen ang dette og hører hva han sier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan si det så enkelt; HÅPER slikt IKKE skjer med meg(en gang til)!! Det blir garantert et helvetes rabalder, som helt sikkert havner i avisen etterhvert av en eller annen årsak........ 8)

 

Sist det sjedde, at min samboer og dachsen min ble angrepet av en løs schæfer, på vei etter posten kl 07 om morran, så jaget jeg eieren igjennom hele nabolaget, i strømpelesten, men jeg ropte at jeg skulle ta den bikkja hans og banke ham selv med. Skal si mannen var rask til beins gitt. 8)

Det sto mange ute å så på at jeg ruslet hjem i strmpelesten etterpå, og de mente at han hadde godt av det. For det var mange som var lei den bikkja hans.

Like greit at jeg IKKE fikk tak i'n!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men en ting som kanskje er lurt å tenke på er at du antaglivis skal bo ved siden av den naboen i mange mange år til. Og da er kanskje ikke en annmeldelse så lurt med tanke på naboforholdet. Selv om det ikke er etter reglene at hunden går løs. Ville kanskje tatt en skikkelig prat med han om videre muligheter med å holde hunden i bånd, eller bygge en hundegård. Det som har skjedd har skjedd. er kanskje bedre å tenke på hva man kan gjøre for å forhindre at det skjer en gang til.

Link to comment
Share on other sites

Men en ting som kanskje er lurt å tenke på er at du antaglivis skal bo ved siden av den naboen i mange mange år til. Og da er kanskje ikke en annmeldelse så lurt med tanke på naboforholdet. Selv om det ikke er etter reglene at hunden går løs. Ville kanskje tatt en skikkelig prat med han om videre muligheter med å holde hunden i bånd, eller bygge en hundegård. Det som har skjedd har skjedd. er kanskje bedre å tenke på hva man kan gjøre for å forhindre at det skjer en gang til.

 

Har det i tankene og takker for godt råd.

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Støtter Carl-Gustav her, start med å presentere regningen. I utgangspunktet er ikke dette en sak for politiet, de har nok annet å gjøre. Av og til gjør hunder ting uten at eier er skyldig i grov forsett, og selv om eier fremdeles er ansvarlig så er det ikke nødvendigvis en sak for politiet.

Om hunden har en historie med aggresjon mot folk/andre hunder og eier ikke har forsøkt å sikre hunden stiller det seg selvfølgelig annerledes.

Link to comment
Share on other sites

To voksne mennesker er ofte i stand til å ordne opp i slikt uten politiets hjelp. Må man løpe til onkel politi med en gang ting skjer? Hvorfor ikke prøve å løse saken som naboer først, går det har man kanskje forhindret sure miner og spart politiet for unødvendig arbeide.

 

Og med å ordne opp mener jeg prate, ikke balltre-massasje av kneskåler.

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg så utrolig glad i politiet. Men vil tro at de har mere enn nok å drive med. Må da være mye bedre å prøve å ordne opp med naboen før man blander inn politiet? Er ikke så morro å melde en nabo man kanskje skal bo ved siden av i kanskje 50 år til. ( nå veit ikke jeg hvor gammel winge er) Hadde jeg hatt en nabo som meldte meg for "små ting" ( Ikke misforstå meg winge, men å ha en hund løs gir vel ikke akurat de store bøtene.) Men uansett kan det gi et veldig dårlig naboforhold. Om det er første gangen den hunden angriper en annen hund så syns jeg at han eieren skal få en sjangse til å sørge for at det ikke skjer igjen uten å blande inn politiet.

Link to comment
Share on other sites

Fulmen: Ser den, men han skriver jo at dette er en hund som ofte går løs og at eieren ikke har noen god forklaring på hva som skjedde, dette tolker jeg som "roing" fra eiers side. Og, som tidligere er blitt nevnt, neste gang kan det være en unge som får unngjelde.

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig sak dette her.

På den ene siden ønsker man å beholde det gode naboforholdet, men på den andre siden så ville jeg ha fått store problemer med å tilgi meg selv dersom den hunden gjentar stuntet og tar livet av en unge.

Kanskje du kan gjøre en avtale med naboen og få ham til å mentalteste hunden? Krev at den blir avlivet dersom ekspertene mener at det er fare for gjentagelse.

 

Det å anmelde en løs hund gir kanskje ikke de store bøtene, men det å anmelde en løs hund som er aggressiv gir vel større konsekvenser?

Link to comment
Share on other sites

Beholde gode naboforhold? Om bikkja mi hadde blitt angrepet av en nabohund så hadde vel i grunn naboforholdet vært dårlig allerede? Hvor mye verre det blir av en anmeldelse kan jeg i grunn ikke helt se, med mindre det faktisk ender med at angripende hund entrer de evige jaktmarker.

 

Fordelen med å melde dette nå er at dersom det skjer en gang til i fremtiden så finnes denne anmeldelsen allerede, og da stiller naboen med det dårlige hundeholdet svært dårlig.

 

Som nevnt tidligere, denne gangen var den en annen hund som ble angrepet, men det kan også ha vært flaks?

 

Personlig hadde jeg vært i liten tvil, naboforhold eller ikke. En gang kan ting skje, men en gang kan også være en gang for mye. Og det vil vel ingen at skal skje?

Link to comment
Share on other sites

Nei, dette er ingen løs politi hund.

Jeg ønsker å bevare freden i nabolaget, dette er viktig synes jeg, da det som regel blir mye unødvendig støy!

Men det har blitt et problem som jeg faktisk begynner å bli litt bekymret over, så jeg kontakter en lokal politimann i morgen ang dette og hører hva han sier.

 

Hei Carl-gustav12 :D

Dette er mine ord og jeg skal selvfølgelig prøve dette uten Politiet.

Men jeg skal forhøre meg litt og stille noen spørsmål til Mr P i morgen.

 

Mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Det var da voldsomt til konfliktkåthet fra enkelte her? Ja, det er alvorlig når slikt skjer, og man skal ikke la slikt skli. Men om dette er første gangen hunden har vist aggresjon er det ingen grunn til å ødelegge et ellers greit naboforhold, kanskje eieren ikke helt har forstått alvoret i saken og bare trenger en alvorsprat?

 

Synes du velger en fornuftig løsning Jan.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...

Vil bare si at de fleste av dere tenker fornuftig, ordne opp naboer imellom først!

Hvis hunden (?) med går løs ganske så ofte, tror jeg at eier har fått seg en støkk nå, og holder hunden (?) i bånd fra nå av (får vi håpe)

Selv om jeg ikke tror at det har skjedd her, så hender det faktisk at hunder kommer seg løs på egen hånd (pote :wink: ). Sist søndag måtte jeg og kona lete nesten en time etter bikkjeskinnet, som i utgangspunktet var fast i wire med karabinkrok! Kroken hadde "vridd" seg løs, bikkja ble fri og glad, og ingen vet hvor den har vært før den satt på verandaen igjen... :roll:

 

Som et siste spørsmål, var det en Rottweiler som beit hunden din W? Eller var det bare en "Hund"?

Link to comment
Share on other sites

Fulmen:

 

Så enig, så enig!

Men du sier at saken stiller se annerledes om hunden har hatt samme type utbrudd før. Eneste måten å få dokumentert dette på, er at saken(e) formelt anmeldes.Først da har men en historie på hendelsene.

Men ville nok forsøkt å snakke med han. Vet ikke om jeg engang ville gitt han refs. Hvis dette var et engangstilfelle ville jeg nok servert vedkommende reningen, og han ville skjønt han hadde dummet seg ut.

 

Hørt løse hunder kan gi 4-5000 i bot, jeg..

Det kan tilogmed gi fengsel...

 

Hele forskriften om ekstraordinær båndtvang:

§ 1 Grunnet ekstraordinære forhold for viltet, med mye løs snø, innføres ekstraordinær båndtvang i hele Oslo kommune. Dette innebærer at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at de ikke kan jage eller skade hjortevilt.

 

§ 2 Denne forskriften gjelder alle hunder med følgende unntak:

- dressert bufehund som brukes til å vokte bufe

- hunder i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening for slik tjeneste

- hunder i bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt

 

§ 3 Friluftsetaten kan for særlige formål eller avgrensede områder gi dispensasjon fra denne forskriften for bruk av løs hund i kommunen.

 

§ 4 Enhver kan oppta hund som er løs i strid med denne forskriften. Hunden skal leveres til hundeholderen, dersom denne er til stede. Hvis hunden ikke blir levert til hundeholderen, skal den snarest leveres til politiet. For øvrig gjelder Hundelovens § 10 for opptak og behandling av løse hunder.

 

§ 5 Grunneier, noen som opptrer på dennes vegne, eller jakt- og fangstberettigede kan avlive en hund ved direkte angrep på hjortevilt, likevel ikke en hund som er i aktiv bruk som ettersøkshund etter sykt eller såret vilt.

 

§ 6 Overtredelse av denne forskriften kan straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder.

 

§ 7 Denne forskrift trer i kraft straks og gjelder inntil videre, dog ikke utover 1. april 2006 når ordinær båndtvang etter Hundelovens § 6 første ledd inntrer. Friluftsetaten kan, dersom forholdene tilsier det, oppheve forskriften umiddelbart.

 

Link to comment
Share on other sites

Dette bør ikke være særlig vanskelig. Selvsagt ønsker du å beholde nabofreden, men om det er en nabo av den sorten som gir f¤&n i resten av naabolaget, har du to valg: Politiet eller Buster-metoden ;-)

Men i og med at du sier at du faktisk VIL beholde nabofreden, er det to andre valg som melder seg - enten konfronterer du fyren, eller så later du som ingenting og overlater problemet til nestemanns datter.

 

Hvis naboen din er en mann som er normalt mentalt utrustet, synes han sikkert at det er fint om du kontakter ham om det som skjedde for å ta en fornuftig prat om det. Det verste er vel å la humla suse, da vil episoden ligge der som en verkebyll i lang tid fremover, problematisk for dere begge.

 

Det er jo mulig at mannen ikke har forstått at hunden din ble så skadet som den ble. Ut fra det du har beskrevet er det ikke gitt at han engang har anelse om at datteren din etterpå tok bussen til veterinæren.

 

Oppvask er en nødvendighet. Hvis mannen ikke er særlig medgjørlig er mitt tips at du fremsetter et ultimatum: Bikkja skal holdes i bånd ellers blir den krevet avlivet. Juridisk holdbart eller ikke - kravet vil føles sterkt.

 

Og hvis han er en dust, er faktisk ikke Buster-metoden så hakkande gæern: Jag fyren pokkerivold og brøl trusler etter ham mens du toger gjenom nnabolaget i sokkelesten. Da er det store muligheter for at at bikkejskinnet blir stående i bånd deretter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...