Jump to content

17 HMR med mer futt enn forventet


Goliat

Recommended Posts

Var en tur og skjøt inn min nye 17 hmr i helgen.

Jeg satte opp blinken på 90 m og satte igang innskyting

med Cci Gamepoint. Samlingen ble etterhvert ganske så fin.

Større var dog min overraskelse da jeg oppdaget at skuddene

hadde sust elegant gjennom en 2x4" planke, altså på 90 m.

Ikke bare det: både inngangs- og utgangshølene var syltynne.

Er dette som en kan forvente? Jeg hadde forventet å finne et prosjektil

med soppform som raskt stoppet i et så tykk planke.

 

Noen andre som har vært borti noe liknende?

Link to comment
Share on other sites

Husk at den lille rakkeren rusler avgårde med V0 i over 770m/s (V90 580m/s) med 17gr kule, og V0 720m/s (V90 530) med 20gr kule. Den er definitivt ikke til å spøke med. :wink:

 

P.s. Selv en ekspandert 17 eller 20gr kule er ikke ærlig stor. Derfor må man utnytte at 17hmr er laget for presisjon, da god plassering av kula er ett must. Når det er sagt, det skal noe mere til for at kråkene flyr sin vei etter ett møte med en 17gr V-Max enn en 22lr sub HP. :twisted::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lånte bort .17 HMR'n min til en kompis i høst når vi var på gåsejekt. Han skjøt en grågås på 60-70m avstand. Det var et litt dårlig skudd, så kula gikk gjennom begge brystfilène, men ikke var ikke borti vitale organer. Gåsa lettet, fløy 30-40m, landet og døde før vi rakk frem. Det ble jeg litt overrasket over...

Kula var Gamepoint.

Link to comment
Share on other sites

hadde også en a-ha opplevelse tidligere i høst da jeg trente på blink v ca 100 meter, hengte blinken på en 36*68mm impregnert trestokk. Etter å ha skutt 5 skudd skulle jeg bytte blink, å til min forbauselse så jeg at stokken hadde 5 gjennomgående hull. Ammunisjonen var tnt å den penetrerte 36mm trevirke enkelt som bare det.

Link to comment
Share on other sites

Absolutt ikke overasket, da jeg skulle skyte inn min første salong laget jeg meg kulefang av en stabel 4"x4" å tenkte det var bra, 22lr plystra tvers gjennom på 60 meter... Måtte til med 8tommer finsk furu for å stoppe den lille blykula.

 

17hmr gamepoint går hvertfall fint tvers gjennom gås på 150 meter :)

Link to comment
Share on other sites

Forsøkte med noen gummimatter mot .22 her i helgen.

Kula gikk gjennom første matte, og stoppet uten penetrering i nr 2.

 

Skal prøve det samme med .17 om jeg husker det imorgen.

 

Dette er jævla solide greier. Man så at kula hadde stoppet på kort tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gjennomskjøt en ravn på 30m med gamepoint tidligere i høst. Den tok baklengs salto og landet 3m fra skuddplass i min retning. Syns gamepoint har litt nosler effekt på det holdet jeg skyter på. Det er greit. For da går/flyr det ikke langt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har samme erfaringen med gamepoint selv,men i 22wmr. gamepointen exp dårlig men plystrer gjennom det meste. cci hp (hulspiss) gir fine sopper og god dybde-kjempegod jakt ammo. reiner med at du får den lille 17hmr også med hullspiss,anbefaler deg å prøve den hvis du ønsker større exp.

Link to comment
Share on other sites

>Fender

Er cci hullspiss det samme som CCI TNT?

Jeg kan ikke finne hullspiss noe som helst sted nett.

Har noen erfaring med helmantell til jakt i 17hmr og 22wmr?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

i 22wmr verden er tnt ikke den samme ammoen.

tnt er varmint som er en lett og meget rask hulspiss som omtrent går i oppløsning og ikke mye mat i gjen på duer,ryper etc.

standar hp er tyngre og en litt tregere ammo en tnt,men med glimrende jakt egenskaper helt enkelt.

gamepointen exp dårlig men går dypt i litt stort småvilt.

full mantel er fullmantel.

sjekk cci sine hjemmesider,mulig utvalget i 17hmr er annerledes.

 

m.v.h.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...